581.pdf

(681 KB) Pobierz
Poradnik dla naucz kl6-ok
der, die, das
Podr´cznik do j´zyka niemieckiego
dla klasy VI
Poradnik dla nauczyciela
Marta Kozubska
Ewa Krawczyk
Lucyna Zastàpi∏o
37506278.004.png
Spis treÊci
I
oncepcja podr´cznika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
II Budowa podr´cznika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
III Zestawienie treÊci nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
IV Projekt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Vropozycje pracy ze stronami rozdzia∏owymi . . . . . . . . . . . . . 12
VI Propozycja pracy z wierszem lub z piosenkà . . . . . . . . . . . . . 14
VII Praca ucznia na stanowiskach samodzielnego uczenia si´ . . . 15
VIII Uk∏adanie krótkich historyjek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
IX Lese-, Spiel- und Bastelecke – propozycje pracy
z materia∏em uzupe∏niajàcym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
X Teksty uzupe∏niajàce znajdujàce si´ na kasecie . . . . . . . . . . . 20
XI Testy sprawdzajàce do kolejnych rozdzia∏ów podr´cznika . . . 22
Teksty do zadaƒ sprawdzajàcych rozumienie ze s∏uchu w testach . . . . . 22
Testy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Rozdzia∏ 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Rozdzia∏ 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Rozdzia∏ 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Rozdzia∏ 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Rozdzia∏ 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Rozdzia∏ 6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
XII Proponowany podzia∏ materia∏u . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
3
37506278.005.png
IKoncepcja podr´cznika
Podr´cznik der, die, das neu przeznaczony jest dla uczniów klas szóstych, którzy rozpocz´li nauk´ j´zyka
niemieckiego w klasie czwartej. Realizacja podr´cznika zapewnia rozwój kompetencji j´zykowych umo˝li-
wiajàcych umiej´tnoÊç skutecznego porozumiewania si´ w j´zyku niemieckim: nawiàzanie kontaktu z ró-
wieÊnikami, wymian´ korespondencji oraz wyra˝anie podstawowych kategorii poj´ciowych.
W doborze materia∏u uwzgl´dniony zosta∏ zakres tematyczny odpowiadajàcy zainteresowaniom uczniów
12 - 13 letnich, jak równie˝ rozwój emocjonalny tej grupy wiekowej. Nauka j´zyka obcego ma sprawiaç
uczniom satysfakcj´, bawiç, wyzwalaç ich fantazj´ i motywowaç do dalszej pracy. Uczniowie w tym wieku
nie uÊwiadamiajà sobie jeszcze póêniejszych korzyÊci wynikajàcych ze znajomoÊci j´zyka.
åwiczenia i zadania zamieszczone w podr´czniku i zeszycie çwiczeƒ zosta∏y tak skonstruowane, aby anga-
˝owa∏y wszystkie zmys∏y. Nauczanie polisensoryczne zwi´ksza efektywnoÊç uczenia si´ - zgodnie z senten-
cjà Konfucjusza: S∏ysza∏em i zapomnia∏em, widzia∏em i zapami´ta∏em, zrobi∏em i zrozumia∏em .
Przy tworzeniu podr´cznika szczególnà uwag´ zwrócono na:
1. Kreatywne pos∏ugiwanie si´ j´zykiem
Uczeƒ pracujàcy z podr´cznikiem der, die, das neu ma mo˝liwoÊç tworzenia nowych rymów w wierszach,
piosenkach, przedstawienia za pomocà pantomimy piosenek, zwrotów i wyra˝eƒ; liczne kolorowanki i wy-
cinanki pozwalajà mu rozwijaç swoje uzdolnienia plastyczne.
2. Systematyczne rozwijanie sprawnoÊci j´zykowych
Rozumienie ze s∏uchu – proponowane teksty do s∏uchania nagrane na kasecie audio s∏u˝à rozwijaniu
sprawnoÊci rozumienia globalnego, selektywnego i szczegó∏owego. Do ka˝dego tekstu zosta∏y przygotowa-
ne odpowiednie rodzaje çwiczeƒ.
Formy çwiczeƒ rozwijajàcych sprawnoÊç rozumienia tekstu ze s∏uchu to: wybór prawid∏owej odpowiedzi,
prawda/fa∏sz, techniki wielokrotnego wyboru, ∏àczenie wypowiedzi s∏uchanej z tekstem pisanym lub obraz-
kiem, uk∏adanie historyjki obrazkowej, ustalanie kolejnoÊci wydarzeƒ, wyszukiwanie okreÊlonych informa-
cji, zapisywanie w tabelce, sporzàdzanie notatki, odpowiedzi na pytania, rysowanie zgodnie z poleceniem
i uzupe∏nianie luk w tekÊcie.
Mo˝na te˝ zaproponowaç uczniom dokoƒczenie us∏yszanej historyjki lub wymyÊlenie innego zakoƒczenia.
Mówienie – rozwijamy u uczniów umiej´tnoÊç budowy wypowiedzi dialogowych i monologowych. Prezen-
towany w podr´czniku materia∏ uczniowie utrwalajà, tworzàc i prowadzàc dialogi w ró˝nych sytuacjach. Pa-
mi´taç jednak nale˝y, ˝e porozumiewanie si´ w j´zyku obcym jest z∏o˝onà umiej´tnoÊcià, która wymaga
znajomoÊci s∏ownictwa, struktur gramatycznych oraz poprawnej wymowy, dlatego te˝ nauczyciel powinien
zach´caç uczniów do mówienia, pomimo pope∏nianych b∏´dów.
Podstawowà pomocà dla ucznia do rozwijania sprawnoÊci mówienia i rozumienia ze s∏uchu jest kaseta au-
dio, na której zosta∏y nagrane teksty, dialogi i piosenki, a tak˝e çwiczenia fonetyczne.
Czytanie – rozumienie tekstu czytanego u∏atwiajà ilustracje, zdj´cia i materia∏y autentyczne (wycinki z pra-
sy niemieckoj´zycznej, szyldy, instrukcje, formularze, opisy). Zrozumienie tekstu przez ucznia sprawdzajà
çwiczenia typu prawda/fa∏sz, wielokrotnego wyboru, polegajàce na przyporzàdkowaniu tekstu do ilustracji,
ustalenie poprawnej kolejnoÊci tekstu, przyporzàdkowanie tytu∏u do tekstu, a tak˝e gry takie, jak: puzzle
tekstowe, lotto obrazkowe, tangramy.
4
37506278.006.png 37506278.007.png
Pisanie – uczniowie podpisujà przedmioty, osoby, okreÊlajà ich cechy, formu∏ujà og∏oszenie, piszà zapro-
szenie, list, komunikat, sporzàdzajà notatki. Projekty: leporello (w klasie IV), scenariusz filmowy (w klasie
V) czy dziennik (w klasie VI) s∏u˝à rozwijaniu sprawnoÊci kreatywnego pisania w j´zyku niemieckim. Pi-
szàc o sobie, o swoich zainteresowaniach, formach sp´dzania czasu wolnego, o rodzinie i przyjacio∏ach
uczniowie utrwalajà poznane s∏ownictwo i zagadnienia gramatyczne (w VI klasie – czas przesz∏y Perfekt).
3. Wizualizacja zjawisk gramatycznych
Poznanie gramatyki stanowi pomoc w nauce komunikacji i nie jest celem samym w sobie. Zjawiska grama-
tyczne wyst´pujàce w ka˝dym rozdziale podr´cznika zebrane sà na „Êciàgawce”. Spickzettel to podsumowa-
nie wiadomoÊci gramatycznych z danego rozdzia∏u. Dla u∏atwienia zrozumienia i zapami´tania, zjawiska
gramatyczne prezentowane sà w formie plastycznej, np.: deskorolka s∏u˝y do zapisywania zdaƒ w czasie
przesz∏ym Perfekt, a kolorowe rodzajniki pomagajà zapami´taç rodzaj rzeczownika. Jest to wa˝ne dla
ucznia, poniewa˝ rodzaj tego samego rzeczownika jest cz´sto ró˝ny w j´zyku polskim i niemieckim. Kon-
sekwentnie podawane sà ró˝nice mi´dzy obu j´zykami, które warto zapami´taç. Na tym etapie nauki nie
u˝ywamy metaj´zyka.
4. Âwiadome poznanie, odwo∏anie si´ do rzeczywistych sytuacji
Zdj´cia, ilustracje, wycinki z prasy niemieckoj´zycznej, scenki wyst´pujàce w podr´czniku odwo∏ujà si´ do
wiedzy i doÊwiadczeƒ uczniów, zapoznajà ich z rzeczywistoÊcià krajów niemieckoj´zycznych. W podr´czni-
ku u˝yto wielu autentycznych materia∏ów (wizytówki, bilety wst´pu, plany miast, prospekty).
5. Ró˝norodnoÊç çwiczeƒ
Podr´cznik proponuje ró˝norodne çwiczenia oraz gry typu: „Memory”, „Domino”, „Kim-Spiel”, „Warm-
-Kalt”, „Kettenübungen”, „Kreuzworträtsel”, „Wortsalat”, „Partnerspiel”, „Wortigel”, „Tangram”, „Text-
puzzle”, „Bilderlotto”. Gry te i çwiczenia dajà uczniom mo˝liwoÊç nauki poprzez zabaw´, urozmaicajà
i uatrakcyjniajà proces dydaktyczny.
6. Ró˝norodnoÊç form pracy
W podr´czniku zamieszczono çwiczenia i zadania, które dajà mo˝liwoÊç pracy indywidualnie, w ma∏ych
grupach, w parach i w plenum.
7. Mo˝liwoÊç samooceny ucznia
Uczeƒ powinien mieç ÊwiadomoÊç zdobywania i powi´kszania swojej wiedzy. W tym celu po ka˝dym roz-
dziale przygotowany zosta∏ w zeszycie çwiczeƒ arkusz z zadaniami dla ucznia - das kann ich . Pozwolà mu
one na sprawdzenie swojej znajomoÊci poznanego materia∏u i umiej´tnoÊci j´zykowych. Rozwiàzania tych
zadaƒ znajdujà si´ na koƒcu zeszytu çwiczeƒ, aby uczeƒ mia∏ mo˝liwoÊç sprawdzenia poprawnego wykona-
nia. Oceny wykonanych çwiczeƒ dokonuje ka˝dy uczeƒ indywidualnie. Dokonywanie samooceny przygoto-
wuje go do ponoszenia odpowiedzialnoÊci za w∏asny proces kszta∏cenia. Zgodnie z podstawami programo-
wymi kszta∏cenia ogólnego uczeƒ ma prawo wiedzieç, czego b´dzie si´ uczy∏, czego si´ od niego oczekuje
iwjaki sposób b´dzie oceniany za swojà prac´, dlatego te˝ spis treÊci w podr´czniku zosta∏ skierowany do
ucznia.
5
37506278.001.png
8. Strategie uczenia si´
Polecenia, wskazówki oraz symbole zawarte w podr´czniku sugerujà odpowiedni sposób uczenia si´ i zapa-
mi´tywania, u∏atwiajàcy uczniom proces poznawania j´zyka niemieckiego. Nauczyciel udziela uczniom rad
i wskazówek, które u∏atwià i uprzyjemnià mu zapami´tywanie i zrozumienie nowego s∏ownictwa i zjawisk
gramatycznych. Uczniowie najlepiej zapami´tujà i uczà si´, je˝eli anga˝ujà do tego wszystkie zmys∏y. Dla-
tego nale˝y zadbaç, aby uczeƒ nie tylko zapisywa∏ nowe s∏ówka czy zwroty, ale te˝ rysowa∏, malowa∏, odgry-
wa∏ za pomocà pantomimy. Mo˝e za∏o˝yç s∏ownik obrazkowy, a trudniejsze s∏ówka zapisywaç na luênych
karteczkach i wieszaç na Êcianach swojego pokoju, mo˝e nagraç je na kaset´ i s∏uchaç w wolnych chwilach.
Dobrà metodà do zapami´tywania s∏ownictwa jest segregowanie wyrazów i ∏àczenie w grupy. Do tego te˝
s∏u˝à gry: memory, domino, kwartet, lotto obrazkowe oraz krzy˝ówki zamieszczone w podr´czniku i zeszy-
cie çwiczeƒ. OczywiÊcie uczniowie mogà samodzielnie wykonaç podobne gry i krzy˝ówki, mogà si´ nimi wy-
mieniaç i wspólnie graç.
Ka˝dy nauczyciel powinien systematycznie uzupe∏niaç i rozwijaç proponowane strategie na podstawie w∏a-
snych doÊwiadczeƒ pedagogicznych oraz mo˝liwoÊci swoich uczniów. Nauczyciel jest bowiem twórcà, a je-
go dzie∏o to umiej´tnoÊci jego uczniów.
6
37506278.002.png 37506278.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin