Materiały - 3 kolos.pdf

(214 KB) Pobierz
10206911 UNPDF
1 Podstawy poligrafii – materiały na kolokwium nr 3
T ech nik a d ruk owan ia wklęs łeg o
M i e d z i o r y t - X V - X V I w . P r z e k a l k o w a n i e r y s u n k u n a p ł y t ę C u , r y t z a p o m o c ą r y l c ó w , n a n i e s i e n i e f a r b y ,
u s u n i ę c i e z m i e j s c n i e d r u k u j ą c y c h , p r z e n i e s i e n i e r y s u n k u n a p a p i e r ( D i i r e r ) .
A k w a f o r t a - X V I I w . K w a s o r y t . N a z a w e r n i k s o w a n e j p ł y c i e C u o d s ł o n i ę c i e p o w i e r z c h n i m i e d z i p r z y u ż y c i u
s t a l o w e j i g ł y, t r a w i e n i e H N O s m i e j s c o d s ł o n i ę t y c h u s u n i ę c i e w e r n i k s u , n a n i e s i e n i e f a r b y , u s u n i ę c i e z m i e j s c n i e
drukujących, przeniesienie rysunku na papier (Rembrandt, Goja).
A k w a t i n t a - płyta Cu pokry t a m i e s z a n i n ą a l k o h o l u i p y ł k u ż y w i c z n e g o , k i l k a k r o t n e t r a w i e n i e k r e s e k t w o r z ą c y c h
r y s u n e k , o c z y s z c z e n i e p ł y t y , p o k r y c i e w a r s t w ą f a r b y , p r z e n i e s i e n i e f a r b y n a p a p i e r ( P r i n c e , a k w a t i n t a b a r w n a - L e
B ło n ).
M e z z o t i n t a - O p e r u j e p ł a s z c z y z n a m i , n a r ó w n o m i e r n i e " p o s i e k a n e j p ł y c i e " w y g ł a d z a n i e m i e j s c
odpowiadających Jasnym partiom rysunku, naniesienie farby, usunięcie z miejsc nie drukujących,
przeniesienie farb y na papier.
S u c h o r y t - s u c h a igła - ryt stalową igłą w powierzc h n i C u i p o z o s t a w i e n i e w i ó r k a n a b r z e g u wyżłobienia.
Farba pozostaje również na powierzchni w ió r k ó w .
H e lig r a w iu r a - z a s to s o w a n ie p a p ie r u p ig m e n to w e g o , w k o p io w a n ie d i a p o z y t y w u w i e l o t o n a l n e g o i p r z e n i e s i e n i e p a p i e r u
p ig m e n to w e g o n a p o k r y tą n ie r ó w n o m ie r n ie w a r s tw ą la k ie r u p o w ie r z c h n ię m ie d z i, tr a w i e n i e
Rotograwiura - zastosowanie papieru pigmentowego naświetlanego przez raster i diapozytyw wielotonalny,
p r z e n i e s i e n i e n a c y l i n d e r s t a l o w y p o k r y t y w a r s t w ą m i e d z i , w y w o ł y w a n i e , t r a w i e n i e F e C ^ , u s u n i ę c i e k o p i i
p i g m e n t o w e j . Z a l e t y :
- d o b r a j a k o ś ć d r u k ó w j e d n o - i w i e l o b a r w n y c h p r z y z a d r u k o w y w a n i u r ó ż n e g o r o d z a j u p o d ł o ż y ,
- z n a c z n a prędkość drukowania do 45 000 obrotów/h, z możliwością z w i ę k s z e n i a d o 8 0 0 0 0 ,
- m o ż l i w o ś ć s t o s o w a n i a c y l i n d r ó w f o r m o w y c h d o 2 , 4 m r o b o c z e j d ł u g o ś c i ,
-prosta konstrukcja z e s p o ł u d r u k u j ą c e g o z m o ż l i w o ś c i ą w p r o w a d z e n i a s y s t e m ó w k o n t r o l i i s t e r o w a n i a
p r o c e s e m d r u k o w a n i a ,
- z n a c z n e n a k ł a d y u z y s k i w a n e z f o r m w k l ę s ł y c h ,
- n i s k i u d z i a ł m a k u l a t u r y w p r o d u k c j i o g ó l n e j .
W a d a : k o s z t i p r a c o c h ł o n n o ś ć t e c h n o l o g i i w y k o n y w a n i a f o r m .
K r y te r ia o c e n y ja k o śc i o d b itk i:
- z a s a d a tw o r z e n ia w a r to ś c i p ó łto n a ln y c h ,
- g r u b o ś ć w a r s tw y f a r b y n a o b r z e ż a c h e le m e n tu d r u k u ją c e g o ,
- w y ra z is to ś ć g ra n ic e le m e n tu d ru k u ją c e g o ,
- d e f o r m a c ja m a te r ia łu z a d r u k o w y w a n e g o ,
- g r u b o ś ć w a r s tw y f a r b y n a o d b itc e ,
- m a k s y m a ln a w a r to ś ć g ę s to ś c i o p t y c z n e j n a o d b itc e ,
- l i n i a t u r a r a s t r a .
A d . l - tr a d y c y jn e , a u to t y p ijn e , p ó ła u to t y p ijn e .
A d .2 i 3 - n a jw y r a ź n ie j w y p u k łe , z n ie k s z ta łc o n e o f f s e to w e , w k lę s łe z a le ż y o d p a r a m e tr ó w c h a r a k te r y z u ją c y c h e le m e n t
d r u k u ją c y f o r m y .
10206911.002.png
2 Podstawy poligrafii – materiały na kolokwium nr 3
( A d .4 - w k lę s ł y r e lie f o d w r o tn y d o r e lie f u t y p o g r a f ic z n e g o .
A d .5 - w y p u k łe - 0 ,8 - 2 ,2 u r n , p ła s k ie - 1 ,2 5 - 1,5 um, w k lę s łe - 5 -
1 \im , r y t 3 0 u m .
A d . 6 ( k r e d a ) t y p o 1 , 3 -1 , 4 , o f f s e t 1,0-1,1, w k l ę s ł o d r u k 1 , 4 -1 , 6 7 1 , 8 .
A d . 7 - w k l ę s ł o d r u k 7 0 l / c m , l : 2 , 5 , l : 3 , g r a w e r o w a n i e 4 8 , 6 0 , 7 0 l / c m , R o to tip o R e s p i 5 4 /7 6 l/c m .
Z a s to s o w a n ie p r z y p r o d u k c ji w y s o k o n a k ła d o w e j. W c z a s ie o s ta tn ic h 1 0 la t r e a liz o w a n y p r o g r a m k o m p le k s o w e j
m e c h a n iz a c ji i a u to m a ty z a c ji p r o c e s ó w p r o d u k c y jn y c h - e le k tr o n ic z n e s y s te m y s te r o w a n ia . G ra w e ro w a n ie :
- p o w ta r z a ln o ś ć p r o c e s u s p o r z ą d z a n ia f o r m ,
- m o ż liw o ś ć p r o g r a m o w a n ia g r a d a c y jn e j c h a r a k te r y s t y k i f o r m ,
- z d o ln o ś ć p r z y s to s o w a n ia d o p r o d u k c ji s z e r o k ie g o a s o r t y m e n tu p o lig r a f ic z n e g o ,
- f u n k c jo n o w a n ie s y s te m ó w z in te g r o w a n y c h s p o r z ą d z a n ia f o r m ,
- e lim in a c ja ś c ie k ó w s z k o d liw y c h d la ś r o d o w is k a ,
- e lim in a c ja p a p ie r u p ig m e n to w e g o , n o r m a liz a c ja p r o c e s u w y k o n y w a n ia fo rm .
P o d s ta w o w e k r y te r iu m p o d z ia łu m e to d w y k o n y w a n ia f o r m - z m ia n a w ie lk o ś c i p a ra m e tró w c h a ra k te ry z u ją c y c h e le m e n t
d r u k u ją c y f o r m y :
- f o r m y o z m ie n n e j g łę b o k o ś c i i s ta łe j p o w ie r z c h n i -tra d y c y jn e ,
- f o r m y o z m ie n n e j p o w ie r z c h n i i s ta łe j g łę b o k o ś c i - a u to ty p ijn e ,
- f o r m y o z m ie n n e j p o w ie r z c h n i i z m ie n n e j g łę b o k o ś c i - p ó ła u to ty p ijn e . W z a le ż n o ś c i o d m ie js c a p r z e b ie g u
p o s z c z e g ó ln y c h e ta p ó w w y k o n y w a n ia f o r m y m e to d y :
- b e z p o ś r e d n ie - w s z y s tk ie e ta p y p r z e b ie g a ją n a p o w ie r z c h n i c y lin d r a fo rm o w e g o ,
- p o ś re d n ie - p o c z ą tk o w e e ta p y w y k o n y w a n ia f o r m y n ie p r z e b ie g a j ą n a
p o w ie r z c h n i c y lin d r a f o r m o w e g o .
W z a le ż n o ś c i o d s p o s o b u w y k o n y w a n ia e le m e n tu d r u k u ją c e g o p o d z ia ł n a m e to d y :
- s u b tr a k t y w n e - z w ię k s z e n ie o b ję to ś c i e le m e n tu d r u k u ją c e g o p r z e je g o p o g łę b ia n ie , n p . tr a w ie n ie ,
- a d d y t y w n e - z m n ie js z e n ie o b ję to ś c i e le m e n tu d r u k u ją c e g o p r z e z je g o
w y p e łn ia n ie . P o d w z g lę d e m p r z e b ie g u p r o c e s u te c h n o lo g ic z n e g o m e to d y d z ie lą s ię n a :
- m e to d y , w k tó r y c h s to s o w a n e s ą w a r s tw y ś w ia tło c z u łe i u w z g lę d n ia s ię p ro c e s c h e m ic z n e g o tra w ie n ia m ie d z i
lu b g o e lim in u je ,
- m e to d y w k tó r y c h z n a la z ł p r o c e s g r a w e r o w a n ia .
F o r m y w k lę sło d r u k o w e o z m ie n n e j g łę b o k o śc i i sta łe j p o w ie r z c h n i e le m e n tó w d r u k u ją c y c h .
M o g ą b y ć w y k o n y w a n e b e z p o ś r e d n io n a p o w ie r z c h n i c y lin d r a f o r m o w e g o lu b
p o z a n im .
W p o ś r e d n ic h m e to d a c h w y k o r z y s tu je s ię w a r s tw y ś w ia tło c z u łe i s to s u je s ię
p r o c e s tr a w ie n ia . W b e z p o ś r e d n ic h m e to d a c h o b ję to ś ć e le m e n tó w d r u k u ją c y c h
m o ż n a z w ię k s z a ć lu b z m n ie js z a ć , w o b u p r z y p a d k a c h s to s o w a n e s ą w a r s tw y
ś w ia tło c z u łe .
M e to d y p o śr ed n ie
J a k o u k ła d y ś w ia tło c z u łe s to s u je s ię w a r s tw y ż e la t y n o w o - d w u c h r o m ia n o w e ,
Ha l o g e n o - s r e b r o w e i f o to -p o lim e ry z u ją c e .
M e to d a z w a r stw ą żelat y n o w o - dwu ch ro mian ową .
W a r s tw a f o to -u tw a rd z a ln a z a w ie ra ją c a ż e la ty n ę i p ig m e n t (p a p ie r i fo lia p ig m e n to w a ) u c z u la n a je s t z w ią z k a m i
d w u c h r o m ia n o w y m i. U k ła d n a ś w ie tla s ię n a jp ie r w p r z e z r a s te r , n a s tę p n ie p r z e z d ia p o z y ty w w ie lo to n a ln y . N a ś w ie tlo n y
m a t e r i a ł p r z e n o s i s ię n a p o w ie r z c h n ię c y lin d r a f o r m o w e g o , w y w o łu je , tr a w p rz e z w y w o ła n y re lie f ż e la ty n o w y ro z tw o re m
10206911.003.png
3 Podstawy poligrafii – materiały na kolokwium nr 3
F e C l 3 Z a le ta - w a rtś c i g ę s to ś c i o p ty c z n y c h o d b itk i s ą z b liż o n e d o w a r to ś c i g ę s to ś c i o p ty c z n y c h o r y g in a łu . W a d a -
p r z y p a d k o w o ś ć u z y s k a n y c h w y n ik ó w w p r o c e s a c h p r z e n o s z e n ia k o p ii i tra w ie n ia .
Papier pigmentowy - podłoże z naniesioną warstwą żelatyny. Stabilność wymiarowa częściowo rozwiązana
przez folię Formefilm, większa stabilność podłoże poliestrowe Autofilm.
Żelatyna łatwo rozpuszczalna - szybkie wywoływanie kopii, niska temperatura topnienia - deformacje. Dwie
warstwy: spodnia - łatwo rozpuszczalna, mało kontrastowa, wierzchnia - trudno rozpuszczalna, bardziej
kontrastowa.
Pigment - chemicznie obojętny. Pełni role: filtru świetlnego w procesie naświetlania (wpływa na kontrast
kopii - przy dużej ilości niski kontrast, dobry do kopiowania diapozytywów o dużym kontraście), ułatwia
wzrokową kontrolę kopii pigmentowej w czasie jej obróbki. Wielkość ziarna 3-5 um. Istotny stopień
rozdrobnienia, równomierność rozmieszczenia.
Składniki dodatkowe - substancje zwiększające światłoczułość oraz środki powierzchniowo czynne i
plastyfikatowy.
Wprowadzenie presensybilizowanych materiałów światłoczułych: SKG, PBO (Rosja), Prelux (Hanfstaengl)
- wysoka stabilność wymiarowa, powtarzalność procesu wykonywania form.
Materiały na bazie warstwy światłoczułej z halogenkami srebra (wymagają wywoływania garbującego -
możliwość wtórnego garbowania warstwy żelatynowej po wywoływaniu).. Zaleta: wysoka i niezmienna w
czasie światłoczułość.
„Rotofilm" (Du Pont) - trwałość od l do 1,5 roku. Podłożem jest stabilna folia, która na spodniej stronie
posiada warstwę przeciwodblaskową. Na wierzchniej stronie podłoża znajduje się warstwa rozdzielająca, a
na niej warstwa światłoczuła ortochromatyczna.
Uzyskiwany kontrast zależy od źródła światła (źródło światła o mniejszej długości promieniowania
świetlnego daje mniejszy kontrast. Zalecany zakres gęstości optycznej diapozytywów 0,4 -1,7.
Przykładowe czasy naświetlania wynoszą:
- naświetlanie rastra lampą żarową o mocy 10 W - 30 s,
- pomocnicze naświetlanie całej płaszczyzny lampą żarową o mocy 150 W przez filtr Corning 5840 i szary
filtr o D = 1,0 -,4 s, naświetlanie formy kopiowej lampą żarową o mocy 150 W przez filtr Corning 5840 - 55
s.
Po wywoływaniu garbującym linie rastrowe powinny posiadać D = 2,8,
natomiast partie obrazu odpowiadające D = 0,4 na diapozytywie powinny na
kopii posiadać D = 2,5.
Gęstość optyczna zadymienia powstającego pod wpływem naświetlania pomocniczego nie powinna
przekraczać 0,02. Naświetlanie pomocnicze wpływa na zmniejszenie kontrastu i stwarza możliwość
jednoczesnego trawienia tekstu i obrazu wielotonalnego. Wywoływanie garbujące przeprowadza się w
dwóch roztworach: A – w temperaturze 20° C przez 3 min, potem w B przez 3 min. - pojawia się widoczny
obraz. Po wywołaniu płukanie, utrwalanie, płukanie - łączny czas 14 minut. Suszenie filmu w suszarce trwa
30 minut, na powietrzu 2 godziny. Temperatura suszenia nie może przekraczać 35° C. Suszenie powinno
przebiegać równomiernie na całej powierzchni. Przenoszenie „Rotofilmu" analogiczne jest do przenoszenia
papieru pigmentowego na powierzchnię cylindra formowego. Po zdjęciu podłoża następuje wywoływanie
zagarbowanej warstwy kopiowej w wodzie, w temperaturze 48 - 54° C w czasie 10 minut. Nie jest wskazane
użycie tamponów do przemywania powierzchni kopii. Zaleca się natryskiwanie wodą przez dysze przy
jednoczesnym zanurzeniu cylindra formowego. Chłodzenie kopii w temperaturze 22 - 23° C. Następnie
kopię
należy polać alkoholem metylowym. Przed trawieniem gotowa kopia powinna być przechowywana przez
półtorej godziny. Trawienie dwoma roztworami FeCL 3 , o gęstościach 41 i 43 - 44° Be. Przy stosowaniu
Rotofilmu można przeprowadzić kontrolę densytometryczną jakości skopiowanego obrazu prze
przeniesieniem naświetlonego i obrobionego filmu na powierzchnię cylindra. Stosowany głównie w USA.
10206911.004.png
4 Podstawy poligrafii – materiały na kolokwium nr 3
„Rotargofilm" (Agfa). Wykonany na podłożu poliestrowym z zastosowaniem warstwy światłoczułej z
solami srebra. Przystosowany jest do zimnego wywoływania. Składa się z sześciu warstw. Na podłożu
poliestrowym Oo grubości 0,1 mm nałożona jest od spodu warstwa przeciwodblaskowa. Na górnej stronie
podłoża znajduje się warstwa rozdzielająca, następnie cienka międzywarstwa, na niej właściwa warstwa
światłoczuła, złożona z dwóch podwarstw -jednej bardziej światłoczułej, ale mniej kontrastowej, drugiej
mniej światłoczułej, ale bardziej kontrastowej. Ostatnia warstwa ochronna zapewnia dobrą przyczepność do
miedzianego podłoża. Orientacyjne czasy naświetlania:
- naświetlanie rastra z żółtym filtrem lampą żarową o mocy 15 W - 30 s,
-naświetlanie formy kopiowej tą samą lampą z filtrem niebieskim - 100 s. Odległość źródła światła od
płaszczyzny warstwy kopiowej 2 m.
Naświetlony materiał poddaje się najpierw wywoływaniu garbującemu (zalecane wywoływanie
automatyczne). Po utrwaleniu, wypłukaniu i wysuszeniu Rotargofilm można skontrolować
densytometrycznie. Przenoszenie filmu analogiczne jak papieru pigmentowego. Po zdjęciu podłoża
wymywa się międzywarstwę mieszaniną acetonu, alkoholu i wody. Kopię wywołuje się w gorącej wodzie.
Trawienie - dwoma roztworami 41,5 i 40,5° Be. Można stosować do wklęsłodruku klasycznego i
autotypijnego.
„Gravur Resist Contact" Film (Kodak). Podłożem jest poliestrowa folia i składa się ze znajdującej się
bezpośrednio na podłożu warstwy rozdzielającej oraz warstwy światłoczułej. Bardzo wysoka światłoczułość
filmu. Czasy naświetlania nie przekraczają l minuty. Aktywacja filmu, przenoszenie, wywoływanie w
gorącej wodzie (początkowo wymywana jest warstwa rozdzielająca, później kopiowa). Stosowany dla
potrzeb wklęsłodruku klasycznego - trawienie dwoma lub trzema roztworami. We wklęsłodruku
autotypijnym do trawienia stosuje się jeden lub dwa roztwory trawiące.
Ocena przebiegu procesu trawienia ułatwiona, przy rozpoczęciu trawienia pod określoną grubością warstwy
kopiowej obraz srebrowy bieleje. Usuwanie warstwy po trawieniu za pomocą 3% kwasu octowego.
Metody z zastosowaniem warstw halogenosrebrowych.
Niestabilność wymiarowa papieru pigmentowego - zastąpienie materiałem światłoczułym zawierającym
halogenki srebra. Zaleta materiałów - wysoka i niezmienna w czasie światłoczułość. Filmy: Rotofilm,
Rotargofilm, Gravur Resist Contact Film. W materiałach na stabilne poliestrowe podłoże nanoszona jest
warstwa rozdzielająca oraz halogenosrebrowa. Filmy naświetlane w dwóch etapach: raster, diapozytyw
wielotonalny. Układ poddaje się wywoływaniu garbującemu, przenosi na powierzchnię cylindra
formowego, po zdjęciu podłoża przeprowadza wywoływanie zasadnicze w wodzie, trawi cylinder miedziany
w dwóch roztworach
Metoda z zastosowaniem warstw fotopolimeryzujących.
BASF - poliestrowe podłoże z warstwą fotopolimery żującą. Pierwsze naświetlanie przez diapozytyw
wielotonalny, przeniesienie na podłoże drukowe (blacha stalowa pokryta warstwą adhezyjną) i naświetlanie
od strony zdjętej folii poliestrowej przez raster. Wywoływanie nie spolimeryzowanych partii układu
etanolem - płaska forma drukowa.
Cylindryczna forma drukowa (BASF) - na zamocowane na metalowym trzpieniu podłoże poliestrowe
nanoszona jest warstwa fotopolimeru i warstwa wiążąca. Naświetlanie przez diapozytyw wielotonalny,
przeniesienie na cylinder aluminiowy, pokryty warstwą adhezyjną o składzie podobnym do składu warstwy
wiążącej. Po zdjęciu podłoża poliestrowego naświetlanie prze raster, usunięcie nie spolimeryzowanych
partii etanolem. BKT Displays (fotopolimer + halogenki srebra) - przezroczyste podłoże z naniesioną
warstwą fotopolimeryzującą zawierającą halogenki srebra. Naświetlanie przez raster, następnie negatyw
wielotonalny i obróbka fotograficzna - powstanie maski srebrowej chroniącej fotopolimer prze kolejnym
naświetlaniem od strony podłoża. Wymycie nie spolimeryzowanych partii układu etanolem.
Imperiał Chemical Industries - układ dwuwarstwowy: na podłożu przezroczystym poliestrowym znajduje się
warstwa z halogenkami srebra i warstwa fotopolimeryzującą. Naświetlanie przez negatyw wielotonalny,
10206911.005.png
5 Podstawy poligrafii – materiały na kolokwium nr 3
obróbka fotograficzna, naświetlanie przez raster i ostatnie naświetlanie od strony podłoża. Wymycie nie
spolimeryzowanych partii układu etanolem. Metody bezpośrednie
Naniesienie układu fotopolimeryzującego na powierzchnię cylindra formowego, odparowanie
rozpuszczalnika, naświetlanie jednocześnie przez raster pozytywowy i negatyw wielotonalny. W czasie
naświetlania powstaje inhibitor polimeryzacji. Polimeryzacja przebiega w czasie obróbki termicznej płyty.
Jest tym większa im krótszy był czas naświetlania.
Formy wklęsłodrukowe półautotypijne
Łączą cechy charakterystyczne dla tradycyjnej i autotypijnej formy wklęsłej. Można je podzielić na metody
bezpośrednie i pośrednie. W metodach pośrednich stosowane są warstwy światłoczułe, z których po
procesach: naświetlania, wywoływania oraz doświetlania można bezpośrednio drukować lub stosować jako
"szablon" w procesie trawienia chemicznego miedzi. Metody bezpośrednie można podzielić na metody, w
których wykorzystywane są układy światłoczułe oraz metody wykorzystujące proces grawerowania.
Metody pośrednie subtraktywne
W metodach tych wykorzystywane są głównie pigmentowe, fotopolimerowe
oraz halogenosrebrowe warstwy światłoczułe i stosuje się lub eliminuje proces
chemicznego trawienia metalu.
Metody z zastosowaniem procesu trawienia.
W metodach stosuje się warstwy światłoczułe fotoutwardzalne pigmentowe -
żelatynowe - dwuchromianowe lub halogenosrebrowe.
Bardziej znane metody to: Dultgen, Hard - Dot oraz Alco - Hurletron.
Dultgen - materiałem światłoczułym jest papier pigmentowy, który dwukrotnie naświetla się przez:
diapozytyw zrastrowany i diapozytyw wielotonalny. Następny etap to przeniesienie kopii pigmentowej na
powierzchnię cylindra formowego i wywołanie. Ostatnim etapem jest trawienie miedzi roztworem FeCl 3 .
Hard - Dot - materiałem światłoczułym jest papier pigmentowy. Punkt wyjściowy uzyskanie negatywu
zrastrowanego przy użyciu przesłony okrągłej i krzyżowej. Z negatywu wykonuje się diapozytyw
zrastrowany, przez który naświetla się papier pigmentowy. Przeniesioną na powierzchnię cylindra kopię
pigmentową wywołuje się wodą, a po wysuszeniu trawi dwoma roztworami FeCl 3 .
Alco - Hurletron - wykorzystuje Rotofilrn zawierający halogenki srebra. . Film jest czterokrotnie
naświetlany:
- przez filtr niebieski w celu fotoinicjacji układu światłoczułego,
- przez raster kontaktowy, w celu wytworzenia oparcia dla rakla,
- prze diapozytyw zrastrowany, w celu wytworzenia elementów drukujących o zróżnicowanej powierzchni,
- przez diapozytyw wielolotonalny, w celu zróżnicowania głębokości
elementów drukujących formy.
Po obróbce fotograficznej film przenoszony jest na powierzchnię cylindra formowego, który trawiony jest
roztworem
Metody wykonywania półautotypijnych form wklęsłych z wyeliminowaniem
procesu trawienia
Bowater Resarch and Development Company Ltd - zastąpienie miedzianych cylindrów
wklęsłodrukowych cylindrami, których powierzchnie użytkowe wykonane są z organicznych,
termoplastycznych materiałów. Proces wykonania formy składa się z dwóch podstawowych etapów, z
których pierwszym jest sporządzenie matrycy żelatynowej, a drugim odbicie reliefu żelatynowego w
termoplastycznej powierzchni cylindra formowego.
Etap pierwszy obejmuje naświetlanie światłoczułej warstwy żelatynowej przez zrastrowany negatyw,
wymycie nieutwardzonych elementów przy użyciu gorącej wody oraz umieszczenie uzyskanej matrycy na
miedzianym lub mosiężnym podłożu. Etap drugi obejmuje podgrzanie matrycy i przetoczenie po jej
powierzchni cylindra, pokrytego termoplastyczną warstwą.
10206911.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin