Badanie kliniczne.pdf

(10185 KB) Pobierz
Badanie Kliniczne
72823623.007.png
Jane Dacre, BSc MD
FRCP (London, Glasgow)
Professor of Medical Education,
Consultant Physician and Rheumatologist,
Royal Free and University College
Medical School, London, UK
Peter Kopelman, MD FRCP
Professor of Clinical Medicine,
Barts & The London, Queen Mary's
School of Medicine & Dentistry,
University of London, UK
72823623.008.png
Jane Dacre, Peter Kopelman
BADANIE
KLINICZNE
z angielskiego tłumaczył
prof. dr hab. med. Bogdan Kamiński
Warszawa
Wydawnictwo Leka r skie PZWL
72823623.009.png
Philip L. Beales, BSc MD MRCP
Clinical Lecturer in Molecular Medicine and Honoraty Consultant in
Clinical Genetics, Institute of Child Health and Guy's Hospital, London,
UK
Stephen Brearley, MB MA MChir FRCS
Consultant Vascular Surgeon, Department of Surgery and Urology,
Whipps Cross University Hospital, UK
Jane Dacre, BSc MD FRCP (London, Glasgow)
Professor of Medical Education, Consultant Physician and
Rheumatologist, Royal Free and University College Medical School,
London, UK
Peter Kopelman, MD FRCP
Professor of Clinical Medicine, Deputy Warden, Barts & The London,
Queen Mary's School of Medicine and Dentistry, London, UK
Clive Spence-Jones, FRCS MRCOG
Consultant Gynaecologist, Whittington Hospital, London, UK
Mark Weaver, MBBS MRCPsych
Senior Registrar in Psychiatry, Department of Psychological Medicine, St.
Bartholomew's Hospital Medical College, London, UK
Peter D. White, BSc MD FRCP FRCPsych
Senior Lecturer in Psychological Medicine, St. Bartholomew's Hospital
Medical College, London, UK
Jennifer G. Worrall, MD FRCP
Consultant Physician and Reumatologist, Whittington Hospital, London,
UK
72823623.010.png 72823623.001.png 72823623.002.png 72823623.003.png 72823623.004.png 72823623.005.png
Przedmowa do wydania polskiego
Nie sposób nauczyć się medycyny z podręczników, choćby najgrubszych -
wiedzą o tym lekarze i szybko przekonują się absolwenci studiów medycz­
nych. Sztuka kontaktu z pacjentem, sztuka oceny jego stanu od pierwsze­
go spojrzenia i sztuka unikania kierowania go od razu na wymyślne bada­
nia pomocnicze - wszystko to mieści się w pojęciu badania klinicznego:
najtańszego, najmniej dla pacjenta dokuczliwego, a jakże cennego dla ca­
łego dalszego leczenia.
Autorzy podręcznika, który właśnie trafia do rąk czytelnika, postawili
sobie trudne zadanie. W tej niewielkiej książce ma się „zmieścić" każdy pa­
cjent, którego los sprowadzi do lekarza, dlatego trzeba było w niej zawrzeć
prawie wszystko, co lekarz powinien wiedzieć o układzie krążenia, odde­
chowym, pokarmowym, nerwowym itd. Mówiąc dokładniej, zawrzeć
wszystko to, o czym lekarz może się dowiedzieć, korzystając ze swych zmy­
słów: wzroku, słuchu, dotyku i powonienia, a przede wszystkim z umiejęt­
ności kojarzenia faktów.
Uważam, że autorzy książki zadanie to wykonali z naddatkiem. Owym
naddatkiem jest instruowanie studenta i młodego lekarza, niemal krok po
kroku, jak nawiązywać kontakt z pacjentem (a także z jego bliskimi), jak go
traktować i jak z nim rozmawiać. Młody lekarz nie nauczy się tego na for­
malnych zajęciach i kursach. Na umiejętność tę składa się bowiem domo­
we wychowanie, pewna wiedza o życiu, a przede wszystkim umiejętność ob­
serwacji. Tak zwana mowa ciała odgrywa w relacji pacjent-lekarz ogromną
i niestety często niedocenianą rolę. To nie tylko pacjent komunikuje bez
słów lekarzowi swoje troski, ale i lekarz nieświadomie przekazuje pacjento­
wi informacje o swojej kompetencji, zaangażowaniu i umiejętnościach.
Tłumaczenie tej, niewielkiej w porównaniu z. opasłymi dziełami me­
dycznymi, książeczki było dla mnie przyjemnością, gdyż pozwoliło odkryć
przed kolejnym pokoleniem medyków obszary umiejętności często dotąd
pomijane, a przynajmniej traktowane z przymrużeniem oka: „najpierw
USG, dalej CT, może MRI, a na deser PET; dopiero potem się zastanowi­
my". Jestem pewien, że i „dorosły" lekarz znajdzie w niej wiele wskazówek,
które skłonią go do refleksji.
Warszawa, wrzesień 2003
Prof. dr hab. med. Bogdan Kamiński
72823623.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin