Marketing i Logistyka w strategiach konkurencji.pdf

(236 KB) Pobierz
Mateusz Wiœcicki
Mateusz Wiścicki
Krzysztof Błoński
Katedra Marketingu
Uniwersytet Szczeciński
MARKETING I LOGISTYKA W STRATEGIACH KONKURENCJI
1. Wstęp
Każde przedsiębiorstwo przystępując do działania na rynku powinno mieć
określony cel i sposób działania, określany często jako strategia konkurencji. Stanowi
ona zwykle unikalną kompozycje elementów dzięki którym przedsiębiorstwo chce
osiągnąć przewagę konkurencyjną. Na strategie konkurencji najczęściej składają się
operacyjne zasady postępowania, wykorzystywane z różną intensywnością w zależności
od sytuacji na rynku. Operacyjnymi zasadami postępowania są m.in. logistyka i
marketing. Dawno zauważono, że połączenie w praktyce tych dwóch funkcji może dać
korzystne efekty. O ile w praktyce można zespolić ich działania, to w teorii trwa
zamieszanie dotyczące wzajemnych relacji. Celem artykułu jest spojrzenie na logistykę i
marketing z perspektywy strategii konkurencji, określenie co mogą one wnieść do niej.
Artykuł ten jest również próbą uporządkowania styków pomiędzy logistyką a
marketingiem.
2. Marketing w zmieniającym się otoczeniu konkurencyjnym przedsiębiorstwa
Przyjmując jako punkt wyjścia rozważań dość powszechnie akceptowane
określenie istoty marketingu jako sposobu myślenia i działania ukierunkowanego na
poznanie, antycypowanie i zaspokajanie potrzeb, pragnień i preferencji nabywców
przynoszącego firmie korzyści, analizujemy możliwość konkurowania w oparciu o
aktywność marketingową przedsiębiorstwa.
Można bowiem zauważyć w praktyce dwie typowe sytuacje odnoszące się do
realizacji marketingu jako funkcji w przedsiębiorstwie. Marketing umiejscowiony jest w
strukturze firmy acz takie istotne działania jak badania marketingowe, segmentacja
rynku i identyfikacja cech nabywców, nie są prowadzone w skali wystarczającej do
podejmowania skutecznych decyzji marketingowych. Towarzyszy temu traktowanie
procesu planowania marketingowego w sposób sformalizowany. W związku z tym
możliwości wykorzystania konkurencyjnego marketingu są niewielkie.
Drugie podejście to oparcie działań na analizie i ocenie rynków docelowych,
odpowiednim zarządzaniu segmentami i klientami, elastycznym planowaniu
uwzględniającym ciągłość badań środowiska marketingowego. W tym przypadku
potencjalne możliwości konkurencyjnego oddziaływania marketingu są wyraźnie
widoczne. Firma kontroluje działania i wpływa na rozwój „wydarzeń”.
W warunkach nienasyconego rynku (np. lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte XX
w.) gdy istnieją duże możliwości zaspokojenia popytu popartego wzrastającą siłą
nabywczą wyraźnie widoczne jest konkurencyjne wykorzystanie drugiego i trzeciego
poziomu marketingowej struktury produktu poprzez kształtowanie jego funkcji i cech
106
Państwo i rynek w gospodarce
użytkowych. Istotne znaczenie kosztów powoduje, że w polityce cenowej dominuje
formuła kosztowa, aby wzmocnić konkurencyjne oddziaływanie marketingu wykorzystuje
się wizerunek marki i agresywną reklamę.
Zmiany w środowisku marketingowym polegające na osiągnięciu znacznego
stopnia nasycenia rynku i wyraźnych nowych tendencjach w technice i technologii
wytwarzania powodują konieczność dokładniejszego określenia specyfiki nabywców
poprzez zdefiniowanie rynku docelowego i instrumentarium marketingowego – marketing
mix. Tworzy to w założeniu możliwość osiągnięcia efektu synergicznego, który
wzmacnia konkurencyjne oddziaływanie na rynek. W polityce produktu ważnego
znaczenia nabiera jakość a ceny w szerszym zakresie oparte są na formule punktów
odniesienia. Wzrasta znaczenie intensywnej promocji sprzedaży. Zwraca uwagę fakt, że o
ile w sytuacji rynku chłonnego wyraźne widoczne jest konkurowanie przy pomocy
strategii marketingu niezróżnicowanego, to w sytuacji istotnych zmian w tym zakresie
procedury identyfikacji rynku pozwalają na wprowadzenie marketingu zróżnicowanego. 1
Istotne zmiany w otoczeniu w latach dziewięćdziesiątych związane z nowymi
trendami wśród których dla marketingu ważne są: orientacja proekologiczna, zdrowe
odżywianie i tryb życia, indywidualizm, etyka, technologia, globalizacja wymagają
szerokiej analizy warunków konkurowania przez stosowanie marketingu. Sądzimy, że
bardzo aktualne jest stwierdzenie P. Kotlera 2 , w którym wyraża autor opinię, że dla
skutecznego konkurowania stosowanie strategii marketingowej jest niezbędne pod
warunkiem dokonywania szybkich zmian w marketingu zgodnie z dynamiką rozwoju
rynku.
W literaturze przedmiotu można odnotować również krytyczne oceny
konkurencyjnych wartości marketingu. Z opinii krytyków marketingu można
wnioskować, że marketing „przeszedł fazę dojrzałości” a jego możliwości konkurencyjne
w nowym otoczeniu są (i będą) na wyczerpaniu. 3
W kontekście tego krytycznego spojrzenia uzasadnione wydaje się podkreślenie
dość znamiennego faktu. „Dojrzewanie” marketingu jest charakterystyczne dla procesu
gospodarczego tego typu, jest efektem dostosowania reguł i instrumentów
marketingowych do zmieniającego się otoczenia przedsiębiorstwa. Jeżeli spojrzymy na
marketing przez pryzmat definicji traktującej go jako dostarczenie odpowiedniego
produktu, w odpowiednim miejscu i czasie, po odpowiedniej cenie i przy zastosowaniu
odpowiedniej komunikacji marketingowej to zdolność dostosowania tych elementów do
zmian środowiska będzie decydowała o wartości konkurencyjnej marketingu.
Sądzimy, że poszukiwanie nowych możliwości wykorzystania marketingu
doprowadziło do sformułowania nowego paradygmatu marketingu wyrażającego się we
wzrastającej roli wiedzy i doświadczenia. Przyjęcie paradygmatu wymaga od
przedsiębiorstwa głębokiej znajomości zmian środowiska marketingowego i w
szczególności innego podejścia do nabywcy – klienta. Przyjmujemy założenie, że
zgodnie z istotą marketingu w nowych warunkach otoczenia klient w bardzo szerokim
zakresie decyduje o pozycji konkurencyjnej firmy. Dwa aspekty problematyki wydają się
1 Por. D. Castenov, Nowy marketing w praktyce, PWE, Warszawa 1996, s.57-58; L. Garbarski, Marketing- w
jakim kierunku podąża świat, „Marketing i Rynek” 1994, nr 2.
2 Por. P. Kotler, Marketing. Analiza, Planowanie, Wdrażanie, Kontrola, Geberther i S-ka, Warszawa 1994, s.28
oraz P. Kotler w: Tajniki Marketingu, Wyd. Liber S.A., Warszawa 2001, s.7.
3 Krytyczne uwagi zawierają m.in. prace: I. Brady, I. Devis, Marketing. Mid Life Crisis, ”Mc Kinsey Quartaly”
1993, nr 2; M.C. Cooper, I. Leybrand, Marketing at the Crossroads, 1994, Webster, The changing role of
Marketing, “Journal of Marketing” 1992, nr 4-6.
5230816.001.png
M.Wiścicki, K.Błoński, Marketing i logistyka w strategiach konkurencji
107
istotne. Pierwszy to traktowanie klienta jako ważnego elementu struktury firmy. Klient
współuczestniczy w projektowaniu produktu i działań marketingowych firmy. Drugi to
orientacja na wartość i sprawne jej dostarczanie, eksponowanie szczególnych korzyści i
monitorowanie poziomu zadowolenia klienta.
W aktualnych warunkach poszerzeniu ulega pojęcie klienta. To nie tylko
konsument, użytkownik produktu ale na równi z nim dostawcy, pośrednicy, agencje
marketingowe i reklamowe, podmioty świadczące usługi firmowe. W oparciu o układ
relacji wzajemnych przedsiębiorstwo może stworzyć specyficzną sieć – infrastrukturę
wspierającą marketing generującą korzyści w konkurencji. Przedsiębiorstwo
funkcjonujące w układzie wzajemnych relacji kumuluje doświadczenia w obsłudze
rynku, doskonali marketingową obsługę klientów, która staje się niejako kluczem do
sukcesu na rynku.
M.I. Thoma s 4 podkreśla, że całość tych działań wywołuje istotne zmiany w roli
i celu marketingu jako elementu strategii konkurowania. Bowiem z formuły
ukierunkowanej na wywieranie nacisku na klienta i w pewnym sensie manipulowaniu
przekształca się marketing w sposób działania polegający na autentycznym włączaniu
klienta w działania marketingowe. Szczególne znaczenie mają tu rzetelna informacja i
sprawny system komunikacji. Efekt konkurencyjnego oddziaływania osiągnięty zostaje
dzięki rzeczywistemu uwiarygodnienia przedsiębiorstwa i budowie dobrej reputacji.
Równie istotnym i nabierającym szczególnego znaczenia w konkurencji jest
problem sprawnego dostarczania wartości klientowi A. Ravald i Ch. Gronroos 5
podkreślają, że zdolność do dostarczania klientowi najlepszej wartości stanowi klucz do
odnalezienia stałej przewagi konkurencyjnej w latach dziewięćdziesiątych. Z opinii
zawartych w literaturze przedmiotu wnioskować można o pełnej aktualności tego
stwierdzenia. Dlatego też coraz większą uwagę zwraca się na logistyczne wsparcia
marketingu i wzajemne relacje pomiędzy funkcją marketingu a szeroko pojętą logistyką.
3. Logistyka jako składnik strategii konkurencji
Burzliwy rozwój logistyki przypada na lata czterdzieste XX wieku, czyli
okres II wojny światowej. Jednakże wyzwania tamtego okresu nie spowodowały
zainteresowania przedsiębiorców tą dyscypliną. Dopiero fatalna koniunktura gospodarcza
początku i końca lat pięćdziesiątych oraz problemy lat siedemdziesiątych spowodowały
zainteresowanie „logistyką”. Szczególnymi powodami, takiego zainteresowania były:
bariera na którą natrafiły wszystkie działania ukierunkowane na rzecz podwyższenia
efektywności produkcji; rozszerzenie oferty produktowej przedsiębiorstw; zmiany w
filozofii utrzymania zapasów; rosnące koszty transportu; rozwój technologii
komputerowych i zastosowanie ich w działalności przedsiębiorstw.
Najprostszą definicją logistyki jest formuła 7R (7W) która określa logistykę
jako „udostępnienie właściwego produktu, we właściwej ilości i we właściwym stanie, we
właściwym miejscu, we właściwym czasie, właściwym klientom po właściwym koszcie”.
Jednakże szerokie zastosowanie logistyki w sferze gospodarczej wpłynęło na
zwiększenie liczby definicji oraz spowodowało brak ich jednolitości. Dlatego logistyka
można postrzegać jako:
4 Por. M.I. Thomas, Podręcznik marketingu, PWN, Warszawa 1998, s.18.
5 A. Ravald i Ch. Gronroos, The value concept and relationship marketing, “European Journal of Marketing”
1996, nr 2.
5230816.002.png
108
Państwo i rynek w gospodarce
procesy fizycznego przepływu zarówno surowców, materiałów, wyrobów
gotowych zarówno w przedsiębiorstwie jak i poza nim. Dodatkowo procesy
przepływu mogą dotyczyć czynności niematerialnych, dzięki czemu logistykę może
być zastosowana w przedsiębiorstwach usługowych. Jednocześnie tym
przepływom towarzyszą przepływy strumieni informacyjnych, które
odzwierciedlają procesy rzeczowe i są wykorzystane do sterowania nimi. Przepływy
towarowe i informacyjne tworzą system, który można rozciągać na różne ogniwa,
fazy, podsystemy.
koncepcje zarządzania procesami realnymi, oparta na zintegrowanym, systemowym
ujmowaniu tych procesów.
dziedzinę wiedzy ekonomicznej, badająca prawidłowości i zjawiska przepływu dóbr i
informacji w całej gospodarce, jak i w poszczególnych ogniwach.
koncepcje i funkcje organizacji (reorganizacji) przedsiębiorstwa,
koncepcje kreowania i dostarczania nowych wartości i użyteczności rynkowych dla
klientów w procesie dostaw towarów.
działalność zorientowaną na racjonalne wykorzystanie i kreowanie potencjału
efektywności i wzrostu konkurencyjności,
koncepcje stymulowania realizacji celów przedsiębiorstwa (marketingu).
Z punktu widzenia strategii konkurencji ostatnie trzy warianty postrzegania
logistyki mogą być dla niej istotne. Logistyka może dostarczać nowe wartości i
użyteczności, dotyczy to czasu i miejsca. Wyrazem tego są dwa terminy: użyteczność
miejsca i użyteczność czasu. Użyteczność miejsca to wartość stworzona lub dodana do
produktu poprzez umożliwienie, aby mógł on być kupiony i skonsumowany w
odpowiednim miejscu. Doprowadza to możliwości rozszerzenia fizycznych granic rynku.
Użyteczność czasu to wartość stworzona poprzez udostępnienie produktu we właściwym
czasie. Logistyka tworzy ją poprzez utrzymanie właściwego rozmieszczenia towarów i
utrzymania właściwego poziomu ich zapasów.
Logistyka jako potencjał efektywnościowy opiera się na oferowaniu klientom
pożądanego serwisu, przy równoczesnej racjonalizacji struktury kosztów działalności
logistycznej i wzroście ogólnej efektywności gospodarowania w przedsiębiorstwie.
Logistyka jako potencjał obniżenia kosztów wynika z możliwości oddziaływania na
czynniki kosztowe doprowadzając do obniżenia kosztów działalności logistycznej. Koszty
działalności logistycznej traktowane jako całość o określonej strukturze i zależnościach
występujących między poszczególnymi elementami. Sprowadza się to do myślenia
systemowego. Podejście systemowe przeciwstawia się optymalizacji cząstkowych
działań logistycznych, lecz zmierza do optymalizacji działań w całym systemie tzn.
optymalizacja poszczególnych działań logistycznych nie musi powodować optymalizacji
całego systemu logistycznego. Czyli jeśli chcemy oferować optymalny poziom obsługi
musimy zadbać również o prawidłowe funkcjonowanie systemu logistycznego.
4. Relacje pomiędzy marketingiem a logistyką
W literaturze dotyczącej marketingu i logistyki brak jest zgody co do
wzajemnych relacji i powiązań między nimi. Dlatego pojawiają się różne pojęcia jak:
marketing logistyczny, logistyka marketingowa, turbomarketing czy alianse logistyczne.
M.Wiścicki, K.Błoński, Marketing i logistyka w strategiach konkurencji
109
Pojęcie „marketing logistyczny” spotykane jest w literaturze z zakresu logistyki.
Punktem wyjścia w przypadku budowy tego pojęcia była definicja logistyki jako
zarządzania łańcuchem dostaw. Takie pojmowanie logistyki oznacza, iż wychodzi ona
poza ramy poszczególnych przedsiębiorstw i obejmuje cały „ruch i bezruch” dóbr od
momentu pozyskania surowca i stworzenia koncepcji produktu, aż do chwili zakupu
przez konsumenta. W oparciu o taką sformułowaną definicje logistyki tworzone są
systemy metalogistyczne czyli układy międzyorganizacyjne, które przekraczają granice
prawne poszczególnych podmiotów gospodarczych i obejmują kilka sprzężonych ogniw
łańcucha zaopatrzenia i zbytu . 6 Przy tak przedstawionej koncepcji działania
nadrzędnym celem jest identyfikacja i spełnienie oczekiwań co do jakości obsługi
wszystkich odbiorców znajdujących się na drodze między wydobyciem surowców a
konsumpcją z uwzględnieniem wspólnych kosztów do poziomu odpowiadającego
optymalizacji zysków w skali całego łańcucha.
Według S. Abta 7 marketing logistyczny” można rozpatrywać w obszarach:
produktu i jego roli w zaspokajaniu potrzeb konsumenckich, w odpowiednim
segmencie rynku.
kształtowania jakości produktu, z możliwością oddziaływania na nią w całym
łańcuchu logistycznym, w procesach sterowania przepływem dóbr.
opakowań, które spełniać mają oprócz funkcji ochronnych i informacyjnych także
funkcje logistyczne, polegające na ułatwieniu prac manipulacyjnych z towarami w
jednostkach transportowych, a także wpływać na zmniejszanie opakowań
poużytkowych.
podnoszenie jakości usług logistycznych, a więc pełnego zaopatrzenia konsumentów,
przy minimalizacji zapasów.
6 J. Witkowski, O związkach logistyki z finansami, marketingiem i produkcją w przedsiębiorstwie,
„Gospodarka Materiałowa i Logistyka” 1999, nr 10, s.212.
7 S. Abt, Symbioza marketingu i logistyki, „Logistyka a Jakość” 2001, nr 3, s. 21
5230816.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin