18
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka
w Bydgoszczy
CZYTELNIA GŁÓWNA
Tel: (052) 341-30-74
www.pbw.bydgoszcz.pl
PEDAGOGIKA
PODSTAWY NAUCZANIA I WYCHOWANIA.
METODOLOGIA. METODY BADAŃ W PEDAGOGICE.
DYDAKTYKA OGÓLNA.
Bibliografia adnotowana zawierająca wybór druków zwartych z lat 2000- 2002 ze zbiorów PBW
Sporządziła:
MAŁGORZATA ZAPĘDOWSKA
SPIS TREŚCI
1. PODSTAWY NAUCZANIA I WYCHOWANIA. s.1
2. METODOLOGIA. METODY BADAŃ W PEDAGOGICE. s. 9
3. DYDAKTYKA OGÓLNA. s. 11
Podstawy wychowania i nauczania. Teoria wychowania.
1. Alternatywy myślenia o/ dla edukacji. Wybór tekstów. Pod red. Zbigniewa Kwiecińskiego. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych 2000,399s.
Wybór tekstów ukazujący różne koncepcje myślenia o edukacji autorstwa pedagogów polskich, np.: Śliwerskiego, Baumana, Konarzewskiego, Witkowskiego i obcych : Kohlberga, Mayera, Meighana i wielu innych.
132274p
132275-132276
2. Bednarski Wojciech Feliks: Wychowanie młodzieży dorastającej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza 2000,276s.
Autor omawia wychowanie młodzieży w świetle wartości chrześcijańskich. Cele oraz ideały wychowawcze. Metody i środki wychowawcze. Wychowanie charakteru i woli. Wychowanie społeczne i narodowe . Wychowanie harcerskie oraz wychowanie uczuć i popędu seksualnego.
131969p
131970-131972
3. Bilicki Tomasz: Dziecko i wychowanie w pedagogii Jana Pawła II – na podstawie encyklik, adhortacji, wybranych listów i przemówień.
Kraków: Impuls 2000, 94s.
Przedstawiono wychowanie w kontekście filozofii personalistycznej i tradycji myśli chrześcijańskiej w spojrzeniu Jana Pawła II.
132224p
132225-132226
4. Bogaj Andrzej: Kształcenie ogólne. Między tradycją a ponowoczesnością. Warszawa : IBE 2000,229s.
Przedstawiono filozoficzne podstawy i teorie współczesnej edukacji. Wyzwania i nadzieje edukacyjne w świetle międzynarodowych raportów oświatowych. Tradycje i dylematy przemian kształcenia ogólnego w Europie. Badania nad celami kształcenia ogólnego w Polsce. Szanse i zagrożenia reformy kształcenia ogólnego w Polsce.
134833p
134834-134836
5. Bruhlmeier Artur: Edukacja humanistyczna. Kraków: Impuls 2000, 238s.
Omówiono teorię wychowania i kształcenie według Pestalozziego oraz
metodę rozwiązywania konfliktów T. Gordona.
131539-131540
6. Dróżdż Andrzej: Mity i utopie pedagogiczne . Kraków: Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej 2000,167s.7. Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy. Pod red. Jacka Piekarskiego, Bogusława Śliwerskiego. Kraków: Impuls 2000, 555s.
Zawiera: Teorię-modele badań-idee. Edukację alternatywną w świetle badań. Pedagogikę reform oświatowych.
132852p
137229-1372318. Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej. Pod red. Joanny
Danilewskiej . Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2001, 236s..
Autorka przedstawia: Źródła pedagogiki humanistycznej. Myśli o wolności i wychowaniu. Poszukiwania komplementarności wolności i przymusu w edukacji szkolnej dla ucznia i nauczyciela.
134167p
134168
9. Janowski Andrzej: Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki, zdrowy rozsądek, wyniki badań. Warszawa: Fraszka Edukacyjna 2002,191s.
Autor przedstawia zagadnienia związane z wychowaniem, nauczaniem, kształceniem. Wyjaśnia pojęcia stosowane w pedagogice.
137724p
137725
10. Kształtowanie postaw czynnych i więzi środowiskowych. Pod red. Zofii Gawliny. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2001, 157s.
W opracowaniu omówiono: Założenia i cele procesu wychowawczego. Aktywistyczną koncepcję wychowania w ujęciu
F. Znanieckiego. Koncepcję osobowości zaangażowanej B. Suchodolskiego. Integrację w aspekcie wychowania opiekuńczego. Środowisko wychowawcze jednostki na tle środowiska lokalnego i miejsce w nim rodziny jako obszaru badań. Edukację prozdrowotną w szkole i w rodzinie. Sylwetkę H. Jordana (1842-1907) oraz jego działalność. Historię założenia Polskiego Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca.
133962p
13396311. Kubiak - Szymborska Ewa, Zając Dariusz: Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania. Bydgoszcz: Wers 2002, 226s.
W opracowaniu omówiono: Teoria wychowania jako dyscyplina naukowa. Wychowanie jako podstawowe pojęcie teorii wychowania. Teleologiczne aspekty analizy wychowania. Zagrożenia rozwoju i wychowania człowieka.
137977p
137978-137981
12. Lepa Adam: Pedagogika mass mediów. Łódź: Archidiecezjalne Wydaw. Łódzkie 2000, 255s.
Praca poświęcona roli mass mediów w procesie wychowawczym.
Omówione zagadnienia: Przedmiot i zadania pedagogiki mass mediów. Struktura i funkcjonowanie mass mediów. Pedagogiczny wymiar mass mediów. Podstawy wychowania do mass mediów. Wychowanie i propaganda. Mass media i osobowość. Funkcje postaw w wychowaniu do mass mediów. Mass media jako przedmiot badań pedagogicznych. 137444p
13. Łopuszański Tadeusz: Tezy. Od pedagogiki narodowej do pedagogiki europejskiej. Warszawa, Rydzyn: Fundacja im. Tadeusza Łopuszańskiego 2000, 144s.
Zawiera: sylwetkę pedagoga polskiego T.J Łopuszańskiego. Jego tezy i koncepcje pedagogicznego i wszechstronnego wychowania polskiej młodzieży.
136730
14. O nowy humanizm w edukacji. Materiały nadesłane na ogólnopolską konferencję naukową (Puławy, 18-20 września 2000r.). Pod red. Janusza Gajdy. Kraków: Impuls 2000, 460s.
Autor prezentuje geneologię i istotę nowego humanizmu. Edukację humanistyczną w dobie globalizacji: edukację medialną, edukację regionalną, edukację międzykulturową, edukację wielokulturową. Realizację idei nowego humanizmu w reformującej się szkole.
132428p, 132429
15. Pedagogiczne drogowskazy. Pod red. Barbary Krawczyk - Juraś, Bogusława Śliwerskiego. Kraków: Impuls 2000, 210s.
Książka dedykowana prof. Oldze Czerniawskiej. Zamieszczono w niej biogram i przedstawiono dorobek naukowy z dziedziny andragogiki, gerontologii. Uwzględniono wybór wypowiedzi M. Montessori o wychowaniu człowieka.
132235p
132236-132237
16. Pedagogika alternatywna-dylematy praktyki. Pod red. Krystyny
Baranowicz. Kraków: Impuls 2000, 270s.
Wszechstronne i szczegółowe omówienie pedagogiki alternatywnej. Wymiana poglądów i doświadczeń.
132442p
132851
17. Pedagogika alternatywna-dylematy teorii. Pod red. Bogusława Śliwerskiego. Kraków: Impuls 2000, 325s.
Materiały z konferencji. Omówienie poglądów M. Montessori.
132441p
132846-132848
18. Pedagogika w pokoju nauczycielskim. Pod red. Krzysztofa Kruszewskiego. Warszawa: Wydaw-a Szk. i Pedag. 2000, 306s.
Opracowanie zawiera: Omówienie pojęcia kształcenia i wychowania w ogólności. Rozważania dotyczące m.in.: tendencji oświatowych w świecie, kształcenie nauczycieli o wiedzy praktycznej, aktywizacji uczniów, o ocenianiu szkolnym i ocenianiu nauczania. Autorami tekstów są m.in.: B. Niemierko, Z. Kwieciński, A. Nalaskowski.
132637p, 132638-132640
19. Schoenebeck von Hubertus: Szkoła z ludzką twarzą. Wizja i rzeczywistość. Kraków: Impuls 2001, 124s.
Wizja i rzeczywistość szkoły przyjaznej uczniom. Uwzględniono zagadnienia: Rzeczywista władza rodziców. O szkole i prawach człowieka. Uczenie się bez obowiązku. Marzenia o szkole przyjaznej dzieciom. Człowieczeństwo w klasie szkolnej.
137280p
137281-137282
20. Sens życia-sens wychowania. Dylematy człowieka przełomu wieków. Pod red. Andrzeja de Tchorzewskiego, Piotra Zwierzchowskiego. Bydgoszcz: Wers 2001, 313s.
Zawiera dyskusję na temat sensu życia, sensu wychowania (w ujęciu) pomiędzy pedagogiem M. Dudzikową, socjologiem wychowania Z. Kwiecińskim, psychologiem K. Obuchowskim i filozofem S. Sarnowskim. Omawia sens życia w ujęciu filozoficznym i etycznym. Sens życia, sens wychowania-refleksje pedagogiczne. Badania empiryczne nad sensem życia i sensem wychowania.
133953p 133954-133955 135199-135202
21. Sobczak Sławomir: Celowość wychowania. Tomistyczne podstawy teleologii wychowania. Warszawa: Navo 2000, 176s.
Pedagogiczna propozycja wypełniająca lukę w polskiej pedagogice postmarksistowskiej. Zawiera materiały historyczne i problemowe. Tematem dominującym jest teoria i historia wartości. Zawiera teoretyczne podstawy teleologii wychowania. Aksjologiczne
podstawy teleologii oraz tomistyczne.
131949p, 131950
22. Śliwerski Bogusław: Edukacja pod prąd. Kraków: Impuls 2001, 303s.
Autor prezentuje szanse edukacyjne dzieci i młodzieży w społeczeństwie nieegalitarnym. Politykę oświatową gmin wobec edukacji przedszkolnej i szkolnej pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Reformy oświatowe w III RP. Integracje dzieci. Kształcenie nauczycieli w dobie reformowania oświaty. Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli. Patalogie w edukacji szkolnej. 134678p 134679-134682
23. Śliwerski Bogusław: Współczesne teorie i nurty wychowania.
Kraków: Impuls 2001, 403s.
Omówiono „świat pedagogicznych idei” m.in.: Pedagogikę filozoficzno-normatywną w ujęciu K. Kotłowskiego. Pedagogię społeczno-personalistyczną A. Kamińskiego. Pedagogikę serca M. Łopatkowej. Pedagogikę Gestalt w ujęciu O. A. Burowa, R.C. Cohna i F. Perlsa. Pedagogikę wychowania integralnego H. Daubera, V. Buddrusa. Antypedagogikę-postpedagogikę H. von Schoenebecka, A. Millera. 135549p 135558
24. Witkowski Lech: Edukacja i humanistyka. Nowe konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli. Warszawa: IBE 2000, 381s.
Zbiór prac autora, w których ukazano filozoficzny kontekst współczesnej pedagogiki. Obszernie omówiono koncepcję pedagogiki radykalnej-głównie Girouxa, McLarena, teorię krytyczną Habermasa, koncepcję cyklu życia wg. Eriksona.
134822p134823-134824
25. Wojnar Irena: Humanistyczne intencje edukacji. Warszawa: Żak 2000, 315s.
Zawiera: Jedność i różnorodność pedagogiki ogólnej. Humanistyczna pedagogika w nie przyjaznym otoczeniu. Człowiek jako cel i przedmiot wychowania. Kulturowy wymiar edukacji. Sztuka i edukacja. O samokształceniu inaczej. Samowychowanie- humanistycznym wyborem człowieka. Przedstawione poglądy: Stefana Szumana, Floriana Znanieckiego, Bogdana Suchodolskiego. 133139p 133140
26. Wrońska Katarzyna: Osoba i wychowanie. Wokół personalistycznej
filozofii wychowania Karola Wojtyły Jana Pawła II. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2000, 130s.
Autorka opisuje aksjologiczne zagadnienia występujące w myśli filozoficznej Karola Wojtyły: pojęcie wartości, dobra, znaczenie norm i powinności moralnej. Koncepcje wychowania personalistycznego. Znaczenie wzorów osobowych i autorytetów w wychowaniu.
131863p 131864
27. Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji. Pod red. Andrzeja de Tchorzewskiego. Bydgoszcz: Wers 2002, 201s.
Autor omawia: Teorie wychowania. Wychowanie na tle różnych koncepcji rzeczywistości społecznej. Filozoficzne aspekty wychowania. Wychowanie jako przestrzeń rozwojowa podmiotowości człowieka. Dziedziny wychowania –między tradycyjnym a współczesnym podejściem. Strategie, metody i techniki wychowania, ujęcie klasyczne i alternatywne. Etyczny wymiar pracy nauczyciela wychowawcy oraz przemoc w wychowaniu jako zagrożenie rozwoju dziecka-wychowanka.
135657p 135658-135662
...
sias