PODSTAWY NAUCZANIA I WYCHOWANIA.doc

(80 KB) Pobierz
PEDAGOGIKA

18

 

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka

w Bydgoszczy

 

CZYTELNIA GŁÓWNA

    Tel: (052) 341-30-74

www.pbw.bydgoszcz.pl

 

 

             

 

                                                                                                 

 

 

 

 

PEDAGOGIKA

 

PODSTAWY  NAUCZANIA I  WYCHOWANIA.

METODOLOGIA. METODY BADAŃ W PEDAGOGICE.

DYDAKTYKA  OGÓLNA.

 

Bibliografia adnotowana zawierająca wybór druków zwartych z lat
      2000- 2002 ze zbiorów PBW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         

                                                                                                                Sporządziła:

                                                                                                  MAŁGORZATA ZAPĘDOWSKA

 

             

 

 

SPIS TREŚCI

 

 

 

1. PODSTAWY NAUCZANIA I WYCHOWANIA.                                    s.1

 

2. METODOLOGIA. METODY BADAŃ W PEDAGOGICE.        s. 9

 

3. DYDAKTYKA OGÓLNA.                                                                                           s. 11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



















Podstawy wychowania i nauczania. Teoria wychowania.

 

 

1. Alternatywy myślenia o/ dla edukacji. Wybór tekstów. Pod red.
  Zbigniewa Kwiecińskiego. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych
  2000,399s.
 

Wybór tekstów ukazujący różne koncepcje myślenia o edukacji
autorstwa pedagogów polskich, np.: Śliwerskiego, Baumana,
Konarzewskiego, Witkowskiego i obcych : Kohlberga, Mayera,
Meighana i wielu innych.

 

132274p

132275-132276

 

2. Bednarski  Wojciech  Feliks: Wychowanie młodzieży dorastającej.
Warszawa: Oficyna Wydawnicza 2000,276s.

 

Autor omawia wychowanie młodzieży w świetle wartości chrześcijańskich. Cele oraz ideały wychowawcze. Metody i środki wychowawcze. Wychowanie charakteru i woli. Wychowanie społeczne i narodowe . Wychowanie harcerskie oraz wychowanie uczuć i popędu seksualnego.

 

131969p

131970-131972

 

3. Bilicki Tomasz: Dziecko i wychowanie w pedagogii Jana Pawła II –
  na    podstawie encyklik, adhortacji, wybranych listów i przemówień.

    Kraków: Impuls 2000, 94s.

 

Przedstawiono wychowanie w kontekście filozofii personalistycznej i
tradycji myśli chrześcijańskiej w spojrzeniu Jana Pawła II.

 

132224p

132225-132226

 

4. Bogaj Andrzej: Kształcenie ogólne. Między tradycją a
ponowoczesnością. Warszawa : IBE 2000,229s.
 

Przedstawiono filozoficzne podstawy i teorie współczesnej edukacji. Wyzwania i nadzieje edukacyjne w świetle międzynarodowych raportów oświatowych. Tradycje i dylematy przemian kształcenia ogólnego w  Europie. Badania nad celami kształcenia ogólnego w Polsce. Szanse i zagrożenia reformy kształcenia ogólnego w  Polsce.

 

134833p

134834-134836

 

5. Bruhlmeier Artur: Edukacja humanistyczna. Kraków: Impuls 2000,
    238s.

 

Omówiono teorię wychowania i kształcenie według Pestalozziego oraz

metodę rozwiązywania konfliktów T. Gordona.
 

131539-131540

 

         6. Dróżdż Andrzej: Mity i utopie pedagogiczne . Kraków: Wydaw.
   Naukowe Akademii Pedagogicznej 2000,167s.


7. Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy. Pod
    red. Jacka Piekarskiego, Bogusława Śliwerskiego. Kraków: Impuls
    2000, 555s.
 

Zawiera: Teorię-modele badań-idee. Edukację alternatywną w świetle badań. Pedagogikę reform oświatowych.

 

 

132852p

          137229-137231

8. Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej. Pod red. Joanny

    Danilewskiej . Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2001, 236s..

    Autorka przedstawia: Źródła pedagogiki humanistycznej. Myśli o
    wolności i wychowaniu. Poszukiwania komplementarności wolności i
    przymusu w edukacji szkolnej dla ucznia i nauczyciela.
 

134167p

134168
 

 

9. Janowski Andrzej: Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki,
  zdrowy rozsądek, wyniki badań. Warszawa: Fraszka Edukacyjna
  2002,191s.

 

Autor przedstawia zagadnienia związane z wychowaniem,
nauczaniem,   kształceniem. Wyjaśnia pojęcia stosowane w
pedagogice.
 

137724p

137725

 

10. Kształtowanie postaw czynnych i więzi środowiskowych. Pod red.
Zofii Gawliny. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego
2001, 157s.

 

W  opracowaniu omówiono: Założenia i cele procesu wychowawczego. Aktywistyczną  koncepcję wychowania w ujęciu

F. Znanieckiego. Koncepcję osobowości zaangażowanej B. Suchodolskiego. Integrację w aspekcie wychowania opiekuńczego. Środowisko wychowawcze jednostki na tle środowiska lokalnego i miejsce w nim rodziny jako obszaru badań. Edukację prozdrowotną w szkole i w rodzinie. Sylwetkę H. Jordana (1842-1907) oraz jego działalność. Historię założenia Polskiego Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca.

 

133962p

133963

11. Kubiak - Szymborska Ewa, Zając Dariusz: Wokół podstawowych
      zagadnień teorii wychowania. Bydgoszcz: Wers 2002, 226s.
 

W opracowaniu omówiono: Teoria wychowania jako dyscyplina naukowa. Wychowanie jako podstawowe pojęcie teorii wychowania. Teleologiczne aspekty analizy wychowania. Zagrożenia rozwoju i wychowania człowieka.

 

      137977p

      137978-137981

 

12. Lepa Adam: Pedagogika mass mediów. Łódź: Archidiecezjalne   Wydaw. Łódzkie  2000, 255s.
 

      Praca poświęcona roli mass mediów w procesie wychowawczym.

      Omówione zagadnienia: Przedmiot i zadania pedagogiki mass
mediów. Struktura i funkcjonowanie mass mediów. Pedagogiczny
wymiar mass mediów. Podstawy wychowania do mass mediów.
Wychowanie i propaganda. Mass media i osobowość. Funkcje
postaw w wychowaniu do mass mediów. Mass media jako przedmiot
badań pedagogicznych.

        137444p

 

13. Łopuszański Tadeusz: Tezy. Od pedagogiki narodowej do
pedagogiki europejskiej. Warszawa, Rydzyn: Fundacja im. Tadeusza
Łopuszańskiego 2000, 144s.

 

      Zawiera: sylwetkę pedagoga polskiego T.J Łopuszańskiego. Jego
tezy i koncepcje pedagogicznego i wszechstronnego wychowania
polskiej młodzieży.

 

    136730

 

14. O nowy humanizm w edukacji. Materiały nadesłane na ogólnopolską
konferencję naukową (Puławy, 18-20 września 2000r.). Pod red.
Janusza Gajdy. Kraków: Impuls 2000, 460s.

 

     Autor prezentuje geneologię i istotę nowego humanizmu. Edukację humanistyczną w dobie globalizacji: edukację medialną, edukację regionalną, edukację międzykulturową, edukację wielokulturową. Realizację idei nowego humanizmu w reformującej się szkole.

 

         132428p, 132429

 

15. Pedagogiczne drogowskazy. Pod red. Barbary Krawczyk - Juraś,
      Bogusława Śliwerskiego. Kraków: Impuls 2000, 210s.

 

 

          Książka dedykowana prof. Oldze Czerniawskiej. Zamieszczono w niej biogram i przedstawiono dorobek naukowy z dziedziny andragogiki, gerontologii. Uwzględniono wybór wypowiedzi M. Montessori o wychowaniu człowieka.

 

           132235p

           132236-132237

 

 

16. Pedagogika alternatywna-dylematy praktyki. Pod red. Krystyny

      Baranowicz. Kraków: Impuls 2000, 270s.
 

     Wszechstronne i szczegółowe omówienie pedagogiki alternatywnej.  Wymiana poglądów i doświadczeń.

 

  132442p

  132851

 

17. Pedagogika alternatywna-dylematy teorii. Pod red. Bogusława
Śliwerskiego. Kraków: Impuls 2000, 325s.
 

     Materiały z konferencji. Omówienie poglądów M. Montessori.

 

132441p

132846-132848

 

18. Pedagogika w pokoju nauczycielskim. Pod red. Krzysztofa
Kruszewskiego. Warszawa: Wydaw-a Szk. i Pedag. 2000, 306s.

 

     Opracowanie zawiera: Omówienie pojęcia kształcenia i wychowania w ogólności. Rozważania dotyczące m.in.: tendencji oświatowych w świecie, kształcenie nauczycieli o wiedzy praktycznej, aktywizacji uczniów, o ocenianiu szkolnym i ocenianiu nauczania. Autorami tekstów są m.in.: B. Niemierko, Z. Kwieciński, A. Nalaskowski.

 

          132637p, 132638-132640

 

19. Schoenebeck von Hubertus: Szkoła z ludzką twarzą. Wizja i
rzeczywistość. Kraków: Impuls 2001, 124s.
 

     Wizja i rzeczywistość szkoły przyjaznej uczniom. Uwzględniono zagadnienia: Rzeczywista władza rodziców. O szkole i prawach człowieka. Uczenie się bez obowiązku. Marzenia o szkole przyjaznej dzieciom. Człowieczeństwo w klasie szkolnej.
 

137280p

137281-137282

 

20. Sens życia-sens wychowania. Dylematy człowieka przełomu wieków. Pod red. Andrzeja de Tchorzewskiego, Piotra Zwierzchowskiego. Bydgoszcz: Wers 2001, 313s.
 

 

     Zawiera dyskusję na temat sensu życia, sensu wychowania (w ujęciu) pomiędzy pedagogiem M. Dudzikową, socjologiem wychowania Z. Kwiecińskim, psychologiem K. Obuchowskim i filozofem S. Sarnowskim. Omawia sens życia w ujęciu filozoficznym i etycznym. Sens życia, sens wychowania-refleksje pedagogiczne. Badania empiryczne nad sensem życia i sensem wychowania.


              133953p
              133954-133955
              135199-135202

 

21. Sobczak Sławomir: Celowość wychowania. Tomistyczne podstawy
teleologii wychowania. Warszawa: Navo 2000, 176s.

 

      Pedagogiczna propozycja wypełniająca lukę w polskiej pedagogice
postmarksistowskiej. Zawiera materiały historyczne i problemowe.
Tematem dominującym jest teoria i historia wartości. Zawiera
teoretyczne podstawy teleologii wychowania. Aksjologiczne

      podstawy  teleologii  oraz tomistyczne.

 

131949p, 131950

 

22. Śliwerski Bogusław: Edukacja pod prąd. Kraków: Impuls 2001,
303s.
 

 

     Autor prezentuje szanse edukacyjne dzieci i młodzieży w społeczeństwie nieegalitarnym. Politykę oświatową gmin wobec edukacji przedszkolnej i szkolnej pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Reformy oświatowe w III RP. Integracje dzieci. Kształcenie nauczycieli w dobie reformowania oświaty. Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli. Patalogie w edukacji szkolnej.

        134678p
        134679-134682             
 

23. Śliwerski Bogusław: Współczesne teorie i nurty wychowania.

      Kraków: Impuls 2001, 403s.


Omówiono „świat pedagogicznych idei” m.in.: Pedagogikę filozoficzno-normatywną w ujęciu K. Kotłowskiego. Pedagogię społeczno-personalistyczną A. Kamińskiego. Pedagogikę serca M. Łopatkowej. Pedagogikę Gestalt w ujęciu  O. A. Burowa, R.C. Cohna i F. Perlsa. Pedagogikę wychowania integralnego H. Daubera, V. Buddrusa. Antypedagogikę-postpedagogikę H. von Schoenebecka, A. Millera.

         135549p
         135558
 

24. Witkowski Lech: Edukacja i humanistyka. Nowe konteksty
humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli. Warszawa: IBE
2000, 381s.
 

 

     Zbiór prac autora, w których ukazano filozoficzny kontekst współczesnej pedagogiki. Obszernie omówiono koncepcję pedagogiki radykalnej-głównie Girouxa, McLarena, teorię krytyczną Habermasa, koncepcję cyklu życia wg. Eriksona.
 

134822p
134823-134824

 

25. Wojnar Irena: Humanistyczne intencje edukacji. Warszawa: Żak
2000, 315s.

 

     Zawiera: Jedność i różnorodność pedagogiki ogólnej. Humanistyczna pedagogika w nie przyjaznym otoczeniu. Człowiek jako cel i przedmiot wychowania. Kulturowy wymiar edukacji. Sztuka i edukacja. O samokształceniu inaczej. Samowychowanie- humanistycznym wyborem człowieka. Przedstawione poglądy: Stefana Szumana, Floriana Znanieckiego, Bogdana Suchodolskiego.

         133139p
                  133140
 

26. Wrońska Katarzyna: Osoba i wychowanie. Wokół personalistycznej

      filozofii wychowania Karola Wojtyły Jana Pawła II. Kraków:
Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2000, 130s.
 

     Autorka opisuje aksjologiczne zagadnienia występujące w myśli filozoficznej Karola Wojtyły: pojęcie wartości, dobra, znaczenie norm i powinności moralnej. Koncepcje wychowania personalistycznego. Znaczenie wzorów osobowych i autorytetów w wychowaniu.


         131863p
         131864
 

27. Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji. Pod
red. Andrzeja de Tchorzewskiego. Bydgoszcz: Wers 2002, 201s.

 

     Autor omawia: Teorie wychowania. Wychowanie na tle różnych koncepcji rzeczywistości społecznej. Filozoficzne aspekty wychowania. Wychowanie jako przestrzeń rozwojowa podmiotowości człowieka. Dziedziny wychowania –między tradycyjnym a współczesnym podejściem. Strategie, metody i techniki wychowania, ujęcie klasyczne i alternatywne. Etyczny wymiar pracy nauczyciela wychowawcy oraz przemoc w wychowaniu jako zagrożenie rozwoju dziecka-wychowanka.
 

  135657p
  135658-135662
 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin