Kryteria diagnostyczne według ICD.docx

(10 KB) Pobierz

Kryteria diagnostyczne według ICD-10              

 

Kryteria diagnostyczne według ICD-10.

ICD-10 (Międzynarodowa Statyczna Klasyfikacja Chorób problemów Zdrowotnych) opracowano przez WHO poz. F84.0.

 

F.84.0 Autyzm dziecięcy

 

A. Rozwój nieprawidłowy lub upośledzony przed trzecim rokiem życia w :

1) rozumienie i ekspresja językowa używane w społecznym porozumiewaniu się.

2) rozwój wybiórczego przywiązania społecznego.

3) funkcjonalna lub symboliczna zabawa.

B. Nieprawidłowości wzajemnych  interakcji społecznych przejawione w:

a) zaburzenia kontaktu wzrokowego, wyrazu twarzy, postawa ciała i gestów.

b) zaburzony rozwój związków rówieśniczych (zainteresowań emocji czynności)

c) odmienność reagowania na emocje innych osób, słaba integracja społeczna, zaburzenie emocjonalne i komunikacyjne.

d) Brak spontanicznej potrzeby dzielenia się z innymi osobami radością, zainteresowaniami lub osiągnięciami.

2) nieprawidłowości porozumiewaniu się:

a) opóźnienie lub brak rozwoju języka mówionego.

b) brak inicjatywy i wytrwałości w podejmowaniu konwersacji.

c) stereotypowe i powtarzające się wykorzystanie słów i wyrażeń.

d) brak zabawy w udawanie (na niby) lub zabaw naśladujących role społeczną.

3) Ograniczone powtarzające się stereotypowe wzorce zachowania, zainteresowań i aktywności.

a) pochłonięcie jednym lub kilkoma stereotypowymi zachowaniami lub zainteresowaniami nieprawidłowymi- z powodu swej intensywności i myślenia.

b) przywiązanie do specyficznych  niefunkcjonalnych czynności rutynowych.

c) powtarzające się manieryzmy ruchowe.

d) koncentracja na niefunkcjonalnych cząstkowych właściwościach przedmiotów zabawy.

C. Obraz kliniczny nie odpowiada innym niespecyficznym zaburzeniom.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin