Wybór materiałów z zakresu ćwiczeń Wykład 2.pdf

(68 KB) Pobierz
Wybór materiałów z zakresu ćwiczeń Wykład 2
Wybór istotnych materiałów z zakresu ć wicze ń
Wykład 2
„Organizacja powinna określić, udokumentować , wdraŜać i utrzymywać system…….zgodnie z
wymaganiami niniejszej normy” – ISO 9001:2000 pkt.4.1.
UWAGA:
·
Ocena zgodności i efektywności systemu jakości ustanowionego organizacji zawsze rozpoczyna
się od weryfikacji dokumentacji systemowej .
·
Zapisy ujęte w wymaganych dokumentach SZJ powinny zawsze i bezwzględnie oddawać nie tylko
przełoŜenie wymagań dokumentów odniesienia na SZJ ale przede wszystkim powinny
odzwierciedlać rzeczywiście funkcjonujący w organizacji system w sposób prosty i przejrzysty.
·
Szczególne znaczenie ma to wobec wymagań normy oraz w przypadku coraz ostrzejszych
wymagań rynkowych.
·
Dokumenty systemu jakości zawierają stawiane : cele, załoŜenia, określają metodykę pracy itd.
natomiast niezbędne zapisy dowodzą ,Ŝe określone załoŜenia są realizowane.
·
Głównym celem opracowania dokumentacji SZJ jest komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna oraz
dostarczenie dowodów zgodności postępowania.
Polityka Jako ś ci i Cele
Ksi ę ga
Jako ś ci
Procedury
Instrukcje
Inne dokumenty zwi ą zane z
procesem zarz ą dzania
Zapisy
Całość dokumentacji SZJ aby mogła sprostać stawianym jej zadaniom powinna cechować się:
·
Wzajemnym powiązaniem poszczególnych dokumentów,
·
Czytelnym układem hierarchicznym,
Kompleksowością regulacji w ramach obszaru ustalonego do objęcia SZJ,
·
40340561.001.png
Pełną identyfikowalnością kaŜdego dokumentu,
·
Ujednoliconą formą i szatą graficzną,
·
Ciągłą aktualizacją i aktualnym statusem zmian,
Ksi ę ga Jako ś ci
Księga Jakości stanowi podstawę całej dokumentacji systemu jakości i powinna zawierać:
- politykę jakości,
- deklarację kierownictwa – zobowiązanie do spełnienia wymagań i oczekiwań klienta oraz cele
kształtowania jakości,
- zamieszczenie podstawowych informacji o organizacji, jej historii i stanu obecnego,
- zakres odpowiedzialności i uprawnień oraz wzajemne zaleŜności personelu , który zarządza , wykonuje i
sprawdza lub analizuje prace wpływające na jakość – schemat struktury organizacyjnej,
- przedstawienie procesów realizowanych w organizacji oraz ich wzajemne zaleŜności – charakterystyka
systemy zarządzania jakością, nadrzędność, wpływ, struktura drzewa, rozwinięcie mapy procesów, (
najwaŜniejsze)
- procedury zarządzania jakością lub odwołanie do właściwych procedur rozwijających treść księgi -
minimum 6 ,
- charakterystykę ograniczeń zakresu systemu w organizacji – wyłączenia,
- opis wzajemnych oddziaływań procesów SZJ – przejścia danych między procesami,
- oświadczenie dotyczące przeglądu , aktualizacji, nadzorowania księgi,
Wymagane dokumenty w postaci procedur musza dotyczyć 6 obszarów:
V Nadzorowania dokumentów,
V Nadzorowania zapisów,
V Nadzorowania niezgodności,
V Auditów wewnętrznych,
V Działań korygujących,
V Działań zapobiegawczych,
UWAGA 1:
Identyczny układ podstawowej wymaganej dokumentacji jest równieŜ przywołany jako konieczny w
systemie zarządzania środowiskowego środowiskowego bhp.
UWAGA2:
Kiedy w normie ISO 9001 występuje termin „udokumentowana procedura” , oznacza to ,Ŝe procedura jest
określona, udokumentowana, wdroŜona i utrzymywana. – ISO 9001 pkt. 4.2.1
Procedury
Co powinny zawierać?
·
Cel - jaki sobie stawiamy i który chcemy osiągnąć dzięki opracowaniu i wdroŜeniu danej
procedury,
·
Zakres stosowania – precyzuje zakłady, komórki i obszary stosowania dokumentu , jak równieŜ
proces , którego dokument dotyczy,
·
Dokumenty nadrz ę dne i zwi ą zane – wskazanie na dokumenty bazowe , oraz inne niezbędne :
procedury, instrukcje , plany i formularze związane Odpowiedzialność daną procedurą,
·
Odpowiedzialno ść – wskazanie osób funkcyjnych odpowiedzialne za realizację całej procedury,
bądź poszczególnych czynności składających się na schemat postępowania,
·
Realizacj ę – jeŜeli jest to moŜliwe podaje się w układzie chronologicznym etapy i czynności
niezbędne do realizacji tej procedury, najczęściej w postaci schematów blokowych lub innego typu
map procesów,
·
Zapisy – wymienione zostają zapisy , jakie zostały przewidziane do stosowania w tej procedurze i
przy jej realizacji,
·
Zał ą czniki – jeśli są przewidziane ich wymienienie,
·
Zmiany i status dokumentu – miejsce gdzie opisane są wszystkie róŜnice i zmiany zachodzące w
dokumencie w stosunku do wersji wcześniejszej z ich jasną identyfikacją dla danej wersji/edycji,
Procedury – cechy charakterystyczne:
- obejmują głównie relacje pomiędzy ludźmi lub pomiędzy zespołami ludzi,
- pisemnie regulują obszary waŜne,
- nie naleŜy ich udostępniać na zewnątrz organizacji,
- powinny być określone przynajmniej dla procesów głównych w organizacji,
- posiadają standaryzowaną formę i są rozpoznawalne jako dokumenty systemowe,
- zawierają zwyczajowo wizualizację trybu postępowania,
Instrukcje
- dokument szczegółowo określający sposób wykonania określonych działań,
- dzielimy na: systemowe – rozwinięcie procedur i techniczne – część procesów technologicznych,
- instrukcje tworzymy w oparciu o juŜ istniejące dokumenty ( instrukcje obsługi, DTR-ki, itd.) Niezbędna
jest modyfikacja, uzupełnienie, , włączenie do systemu nadzoru, nadać numerację i określoną formę
graficzną.
- w opracowaniu instrukcji bezwzględny udział muszą mieć pracownicy wykonujący opisane działania,
Uwagi do dokumentacji SZJ:
Brak opracowania procedur lub instrukcji dotyczących stosowania metod dla procesów
kwalifikowanych (specjalnych).
Brak opracowanych wymagań dotyczących planów jakości.
Występowanie przypadków "braku przejścia" z księgi jakości na procedury i odwrotnie.
Brak dat i podpisów na dokumentach (opracował, sprawdził, zatwierdził).
Brak oznaczeń dokumentów i nr edycji (nr dokumentu i wydania).
Występują przypadki stosowania nieaktualnych dokumentów.
Brak zasady oznaczania nieaktualnych dokumentów, by zapobiec ich przy naduŜyciu.
Brak znajomości róŜnic pomiędzy dokumentacją i zapisami.
Brak udokumentowanego zarządzania normami (PN, EN, ISO).
Stwierdzane niezgodno ś ci w zarz ą dzaniu zapisami
Brak identyfikacji oznaczania i zapisów (prowadzenie prywatnych zapisów w tzw. kapownikach).
Brak ustalonych okresów przechowywania i archiwizowania zapisów.
Brak instrukcji dotyczących zarządzania zapisami elektronicznymi.
Nie zawsze są wykorzystywane dane z zapisów do analiz jakościowych i stosowania metod
statystycznych.
Niezgodności dotyczące nadzoru nad dokumentacją systemu zarządzania dat i podpisów na
dokumentach (opracował, sprawdził, zatwierdził) .
Brak oznaczeń dokumentów i nr edycji (nr dokumentu i wydania). Występują przypadki
stosowania nie aktualnych dokumentów .
Brak zasady oznaczania nieaktualnych dokumentów, by zapobiec ich przypadkowemu uŜyciu.
Brak znajomości róŜnic pomiędzy dokumentacją i zapisami. Udokumentowanego zarządzania
normami (PN, EN, ISO).
·
Zgłoś jeśli naruszono regulamin