hiszpanski1-probna.pdf
(
30938 KB
)
Pobierz
hiszpański dla początkujących...
Lekcja próbna
Hiszpañski
dla pocz¹tkuj¹cych
Hiszpañski
Wstêp
Znajomoœæ jêzyka hiszpañskiego, w Hiszpanii zwanego kastylijskim –
castellano
, jest we wspó³czesnym
œwiecie bardzo przydatna. Jest to, obok angielskiego, prawdopodobnie najczêœciej u¿ywany jêzyk w kulturze
zachodniej. Jego miêdzynarodowy charakter pozwala doskonale porozumieæ siê w wielu krajach, nie tylko
hiszpañskojêzycznych, i bez przesady mo¿na powiedzieæ, ¿e mówi siê nim na ca³ym globie. Tak¿e w Polsce
z uwagi na otwieranie siê granic jêzyk hiszpañski staje siê bardzo wa¿ny zarówno w œwiecie biznesu, jak
i polityki, nauki czy rozrywki.
Nauka jêzyka hiszpañskiego jest jednak nie tylko po¿yteczna, ale przede wszystkim przyjemna. Aby nawi¹zaæ
pierwsze kontakty, nie trzeba miesiêcy ani lat mozolnej pracy, gdy¿ jest on komunikacyjnie ma³o skompliko-
wany. Dodatkowo, co nale¿y szczególnie podkreœliæ, otwartoœæ ludzi pos³uguj¹cych siê hiszpañskim bardzo
u³atwia stawianie kolejnych kroków w nauce tego jêzyka.
Kurs jêzyka hiszpañskiego ESKK to doskona³y sposób, aby zapoznaæ siê z jêzykiem i kultur¹ krajów hiszpañ-
skojêzycznych. Bêdziemy poruszaæ ciekawe i wa¿ne tematy, aby jak najlepiej przygotowaæ Ciê do pos³ugiwa-
nia siê tym jêzykiem. Kurs jest tak przygotowany, by nauka przychodzi³a Ci lekko oraz niezauwa¿alnie, abyœ
kojarzy³ j¹ z czymœ przyjemnym i daj¹cym satysfakcjê. Opanowanie gramatyki u³atwi¹ Ci ciekawe i ró¿norod-
ne æwiczenia. Poznasz s³ownictwo z ró¿nych dziedzin i przeæwiczysz wszystkie cztery sprawnoœci jêzykowe:
czytanie, mówienie, s³uchanie poni¿ej pisanie.
Struktura lekcji
Efektywn¹ naukê na naszym kursie gwarantuje sta³a struktura zeszytów lekcyjnych – w ka¿dym zeszycie
znajduj¹ siê dwie lekcje z³o¿one z powtarzalnych sekcji. Na pocz¹tku pierwszego zeszytu znajdziesz dodat-
kowo alfabet i zasady wymowy. Zanim rozpoczniesz naukê, przestudiuj schemat struktury zeszytu zamiesz-
czony na nastêpnej stronie.
Ucz¹c siê korespondencyjnie, sam decydujesz o tym, gdzie i jak czêsto siê uczyæ. Materia³ ca³ego zeszytu za-
planowany jest na miesi¹c pracy. Zamieszczony na marginesie symbol wskazuje moment, w którym mo-
¿esz odpocz¹æ od nauki i powróciæ do niej póŸniej, bez uszczerbku dla spójnoœci procesu uczenia siê. Aby
zwiêkszyæ skutecznoœæ Twojej nauki, proponujemy, byœ materia³owi oddzielonemu symbolem poœwiêca³
30-45 minut. Radzimy tak¿e, aby przerwa miêdzy kolejnymi sesjami nauki nie by³a d³u¿sza ni¿ 2 dni. Jeœli
bêdziesz systematyczny, efekty Twojej pracy bêd¹ znacznie lepsze i szybciej osi¹gniesz zamierzone cele.
W samodzielnej nauce pomocny bêdzie za³¹czony do kursu czerwony filtr. U¿ywaj go tam, gdzie spotkasz
tekst na czerwono, np. w niektórych æwiczeniach lub podczas nauki s³ówek. Filtrem zas³aniasz wybrane frag-
menty, a po udzieleniu samodzielnej odpowiedzi odkrywasz go i sprawdzasz poprawnoœæ swoich rozwi¹zañ.
Ka¿demu zeszytowi towarzyszy p³yta CD (lub kaseta magnetofonowa), na której nagrane s¹ fragmenty lekcji
oraz wybrane æwiczenia do pracy domowej i s³ownik koñcowy. Nagrania s¹ w zeszycie oznaczone symbo-
lem . Towarzysz¹ca mu cyfra odpowiada numeracji kolejnych fragmentów na p³ycie czy kasecie. Lektor
odczytuje taki symbol jako a
udición uno, dos, tres...
(
s³uchanie 1, 2, 3...
). Czêste s³uchanie nagrañ i powta-
rzanie s³ówek, zwrotów czy pe³nych zdañ pozwoli Ci na szybkie oswojenie siê z brzmieniem dŸwiêków
i intonacj¹ w jêzyku hiszpañskim.
–1–
Cele edukacyjne
Zanim rozpoczniesz naukê, sprawdŸ, jakie umiejêtnoœci zdobêdziesz po przerobieniu
lekcji. PóŸniej mo¿esz do nich wróciæ i zaznaczyæ zagadnienia, które opanowa³eœ.
Introducción
Ka¿d¹ lekcjê zaczynasz wprowadzeniem, dziêki któremu zapoznasz siê z tema-
tyk¹ lekcji.
Gramática
Prezentuje elementy gramatyki hiszpañskiej, na której bazuj¹ nastêpne sekcje lek-
cji. Zawiera nowe zagadnienia i struktury gramatyczne oraz æwiczenia utrwalaj¹ce
ich znajomoϾ.
Pronunciación
Podsekcja z informacjami i æwiczeniami dotycz¹cymi wymowy.
Comunicación
Sekcja poœwiêcona komunikacji:
Vocabulario
Wprowadza nowe s³ownictwo i æwiczy jego u¿ycie w odpowiednim kontekœcie.
Ejercicios
Æwiczenia rozwijaj¹ce s³uchanie, czytanie, mówienie i pisanie, czyli wykorzystanie
poznanych zagadnieñ w praktyce. Czêsto umiejêtnoœci te bêd¹ rozwijane razem,
np.: s³uchanie i mówienie, czytanie i pisanie.
El Mundo Hispánico
W ka¿dej drugiej lekcji zeszytu. Przedstawia kraje hiszpañskojêzyczne i ró¿norod-
ne aspekty kulturowe, niezbêdne do œwiadomego pos³ugiwania siê jêzykiem
hiszpañskim.
Sumario de
gramática
Zestawienie gramatyczne podsumowuj¹ce informacje gramatyczne wprowadzone
w danej lekcji.
Tarea
Praca domowa pozwalaj¹ca na sprawdzenie i utrwalenie wiadomoœci z obu lekcji,
do wykonania po przerobieniu materia³u ca³ego zeszytu. Jest ona powtórzona na
formularzu w œrodku zeszytu. Pracê domow¹ odrobion¹ na formularzu mo¿esz
przes³aæ swojemu osobistemu nauczycielowi do poprawy. Niezbêdne informacje
na ten temat powtarzamy na wewnêtrznej stronie tylnej ok³adki zeszytu. Prace do-
mowe mo¿esz równie¿ odrabiaæ, korzystaj¹c z Internetu.
Clave
Klucz odpowiedzi do æwiczeñ.
Clave de
comprensión
auditiva
Zapis nagrañ pozwalaj¹cy na dok³adne przeœledzenie wypowiedzi i rozmów, które
nie s¹ zapisane w lekcji, a znajduj¹ siê na towarzysz¹cej zeszytowi p³ycie CD lub
kasecie.
Diccionario
S³ownik zawieraj¹cy nowe s³owa znajduj¹ce siê w zeszycie, ich t³umaczenie
i uproszczony zapis wymowy.
Na kartach kursu ESKK spotkasz siê tak¿e z nastêpuj¹cymi oznaczeniami u³atwiaj¹cymi przyswa-
janie wiedzy:
szare t³o wyró¿nia nowe zagadnienia gramatyczne i leksykalne
!
taka ramka prezentuje szczegó³y warte zapamiêtania
Consejo
Mini diccionario
Consejo to wskazówki dotycz¹ce
technik uczenia siê
w ramce
Mini diccionario
znajdziesz nowe s³ówka niezbêdne
do opanowania danego fragmentu lekcji
¯yczymy Ci przyjemnej nauki i satysfakcji z poznawania jêzyka hiszpañskiego na kursie ESKK!
–2–
Pronunciación
Wymowa
Alfabeto
Alfabet
Naukê jêzyka hiszpañskiego rozpoczniemy od zapoznania siê z alfabetem oraz wymow¹ poszcze-
gólnych g³osek. Hiszpañski jest w du¿ej mierze jêzykiem fonetycznym. Oznacza to, ¿e wiêkszoœæ
liter wymawiana jest zgodnie z pisowni¹. Aby u³atwiæ Ci naukê, zastosujemy w zeszycie uprosz-
czon¹ transkrypcjê. Hiszpañska wymowa jest stosunkowo prosta, a brzmienie poszczególnych
g³osek daje siê wyraziæ przez mo¿liwie najbli¿sze w wymowie litery polskie. Jedynie do przedsta-
wiania g³osek znacz¹co ró¿ni¹cych siê od polskich wprowadzimy tylko kilka niezbêdnych znaków
specjalnych, takich jak:
¤
–
dŸwiêk zbli¿ony do polskiego
s
, ale w czasie jego wymowy nale¿y umieœciæ jêzyk miêdzy zêbami;
d
–
dla s³abego
d
na koñcu wyrazu (
d
jest prawie nieme: czytaj¹c wyraz, w którym d znajduje siê
na koñcu, przygotowujemy jêzyk jak do wymowy litery, ale bez wydawania tego dŸwiêku);
b
–
dŸwiêk pomiêdzy polskim
b
i
w
.
Omawiaj¹c poszczególne g³oski, mamy te¿ na uwadze, ¿e ze wzglêdu na ró¿norodnoœæ dialektów
i typów wymowy nie da siê okreœliæ œciœle w jêzyku hiszpañskim jednej powszechnie obo-
wi¹zuj¹cej wersji wymowy. Dlatego te¿ zdecydowaliœmy siê na opisanie jednej z nich: wymowy
stosowanej na terenie Hiszpanii kontynentalnej, pamiêtaj¹c jednoczeœnie, ¿e jêzyk u¿ywany w sa-
mej Hiszpanii tak¿e posiada swoje warianty.
PrzejdŸmy teraz do opisu wymowy wszystkich g³osek hiszpañskich. Na nastêpnej stronie znajduje
siê tabela, w której omówione s¹ wszystkie litery jêzyka hiszpañskiego. W pierwszej kolumnie za-
mieszczona jest opisywana litera, w drugiej jej nazwa w alfabecie hiszpañskim. Kolumna trzecia
zawiera przyk³ady wyrazów, w których dana litera wystêpuje. Przed rzeczownikami znajduj¹ siê
rodzajniki okreœlone:
el
– oznacza, ¿e rzeczownik jest rodzaju mêskiego,
la
– rzeczownik jest ro-
dzaju ¿eñskiego. W wyrazach znajduj¹cych siê w nawiasach za pomoc¹ podkreœlenia zaznaczony
jest akcent. W kolumnie ostatniej zawarty jest krótki komentarz dotycz¹cy wymowy liter.
Acento
Akcent
1
W jêzyku hiszpañskim nie istniej¹ œcis³e zasady okreœlaj¹ce miejsce akcentu w wyrazie – akcent hiszpañski
jest swobodny. Jednak analizuj¹c formê graficzn¹ wyrazu, mo¿na zazwyczaj odczytaæ, gdzie akcent pada:
–
na przedostatni¹ sylabê (jak w jêzyku polskim), kiedy wyraz koñczy siê na samog³oskê lub na
spó³g³oski
n
i
s
, np.
casa f
[kasa] –
dom; estudiante m/f
[estudiante] –
uczeñ, uczennica; antes
[antes] –
kiedyœ, wczeœniej; tienen
[tjenen] –
maj¹
;
–
na ostatni¹ sylabê, gdy wyraz koñczy siê na inn¹ spó³g³oskê ni¿
n
i
s
, np.
profesor m
[profesor]
–
nauczyciel; pared f
[pared]–
œciana
.
Jednak s¹ wyrazy, które maj¹ akcent na innej sylabie, ni¿ wskazywa³yby na to opisane powy¿ej zasady.
Wówczas taki wyraz otrzymuje akcent graficzny, np.
habitación f
[abita
jon]–
pokój; barcelonés m
elones]–
mieszkaniec Barcelony
.
Akcent w jêzyku hiszpañskim mo¿e ponadto decydowaæ o znaczeniu s³owa, np.
creo
[kreo] –
s¹dzê,
wierzê; creó
[kreo]–
stworzy³; tomo
[tomo] –
biorê; tomó
[tomo]–
wzi¹³
.
–3–
[bar
W kursie dla u³atwienia zaznaczamy w wymowie akcentowane sylaby za pomocn¹ podkreœlenia. Rezy-
gnujemy z tego jedynie w przypadku wyrazów jednosylabowych, które w jêzyku hiszpañskim s¹ zawsze
akcentowane. Ucz¹c siê nowych s³ówek i wyra¿eñ, zawsze zapamiêtuj sposób ich akcentowania.
2
Litera Nazwa
Przyk³ady
Komentarz
A
a
el
a
lfabeto [alfa
b
e
to]
jak w jêzyku polskim
B
be
b
e
b
er
[be
b
er
]
jak w jêzyku polskim
la
c
asa
[
ka
sa]
– w po³¹czeniu z samog³oskami twardymi
a, o, u
wyma-
wiane jak polskie
k
C
ce
gra
c
ias
[
gra
jas]
–
c
znajduj¹ce siê obok samog³oski miêkkiej
e
lub
i
wy-
mawiamy, umieszczaj¹c jêzyk miêdzy zêbami (dŸwiêk
powstaje, gdy koniuszkiem jêzyka dotykamy siekaczy
i próbujemy wymówiæ
z
)
la le
cc
ión
[lek
]
Ch
Che
el co
ch
e
[kocie]
– zbli¿one do polskiego
æ
(jest to dŸwiêk poœredni miê-
dzy polskimi
cz
oraz
æ
); w zapisie wymowy odpowiedni-
kiem litery
ch
bêdzie zbitka liter
ci
la no
ch
e
[
no
cie]
el merca
d
o [mer
ca
do]
– zazwyczaj jak w jêzyku polskim
D
de
la pare
d
[pare
d
]
– na koñcu wyrazu prawie nie jest wymawiane,
np.
usted
– pan, pani
czyta siê [uste
‘
], przygotowuj¹c
na koñcu jêzyk jak do wymowy
d
, ale bez wydawania
tego dŸwiêku
E
e
e
l
e
j
e
mplo [e
hem
plo]
jak w jêzyku polskim
F
efe
f
eliz
[feli
]
jak w jêzyku polskim
el án
g
el
[
an
hel]
– z samog³oskami
i
oraz
e
hiszpañskie
g
wymawiamy
jak polskie
h
, tyle ¿e bardziej charcz¹ce, gard³owe
el
g
itano
[hi
ta
no]
el
g
ato
[gato]
– przed spó³g³oskami oraz samog³oskami
a, o
lub
u
wy-
mawiane jak
g
G
ge
el
g
orila
[gorila]
g
rande
[grande]
la
g
uerra
[
ge
rra]
– zbitki
gue
oraz
gui
wymawiane jak polskie [ge], [gi]
el
g
uía
[
gi
ja]
H
hache
h
ablar
[a
b
lar
]
litera niema (nigdy nie jest wymawiana)
I
i
i
ntel
i
gente [inteli
hen
te]
d
i
ez
[dje
]
– jak w jêzyku polskim
– w po³¹czeniu z innymi samog³oskami wymawiane jak
j
J
jota
j
óvenes
[
ho
b
enes]
jak polskie
h
, ale bardziej gard³owe
K
ka
el
k
ilo
[
ki
lo]
jak w jêzyku polskim
L
ele
l
a
l
una
[
lu
na]
jak w jêzyku polskim
LL
elle
e
ll
a
[
e
ja]
– dŸwiêk poœredni miêdzy polskimi
j
oraz
Ÿ
(bardzo
miêkkie
dŸ
lub po prostu
j
); w zapisie wymowy odpo-
wiednikiem litery
ll
bêdzie litera
j
la
ll
uvia
[ju
b
ja]
M
eme
la
m
ano
[
ma
no]
jak w jêzyku polskim
N
ene
n
egro
[negro]
jak w jêzyku polskim
la
n
ieve
[
nie
b
e]
Ñ
e
ñ
e
espa
ñ
ol
[espa
niol
]
jak polskie
ñ
lub
ni
O
o
el
o
rdenad
o
r [ordenador]
jak w jêzyku polskim
P
pe
la
p
uerta
[p³erta]
jak w jêzyku polskim
Q
cu
pe
q
ue
ñ
o
[pe
ke
nio]
– jak polskie
k
– zawsze wystêpuje w zbitkach liter
que
[ke] lub
qui
[ki]
el
q
uiosco
[
kjos
ko]
erre,
ere
co
rr
er
[korrer]
jak polskie
r
, ale mocniejsze, bardziej wibruj¹ce, zw³asz-
cza w s³owach z podwójnym
r
R
la
r
eina
[
rrej
na]
el perro
[
pe
rro
]
–4–
Plik z chomika:
mateibr
Inne pliki z tego folderu:
hiszpanski1-probna.pdf
(30938 KB)
japonski-probna.pdf
(9198 KB)
Inne foldery tego chomika:
[Rap]
Dokumenty
Galeria
Gry na GBA (PL)
Gry na PSX
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin