zdrowie.pdf

(335 KB) Pobierz
modul_4a.QXD
ERGONOMIA W SZKOLE I W DOMU
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Dbam o swoje zdrowie podczas pracy i zabawy
Temat dnia: „Jak odpoczywać w czasie pracy?”
Cele ogólne:
wzbogacanie czynnego s³ownictwa ucznia,
kszta³towanie umiejêtnoœci uk³adania i zapisywania zdañ-hase³ na temat zdrowia,
wyjaœnianie pojêæ zdrowia i choroby, dlaczego warto dbaæ o zdrowie (korzyœci, straty) oraz powiedzeñ
„w zdrowym ciele zdrowy duch”, „grunt, to zdrowie”,
wdra¿anie do dba³oœci o zdrowie.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
umie swobodnie wypowiadaæ siê na okreœlony temat,
potrafi racjonalnie oceniæ swój stan zdrowia ,
rozumie potrzebê higienicznego trybu ¿ycia ,
podejmuje w³aœciwe decyzje zdrowotne,
potrafi dokonaæ oceny postêpowania bohaterów opowiadania,
potrafi wykonaæ plakat promuj¹cy zdrowie ,
potrafi rozwi¹zywaæ zadania zwi¹zane z obliczeniami pieniê¿nym,
wie, ¿e nale¿y ubieraæ siê stosownie do pogody.
Metody nauczania:
s³owna,
burza mózgów,
Formy pracy:
indywidualna,
zbiorowa, praca w grupach,
spotkanie z higienistk¹ szkoln¹.
Pomoce dydaktyczne:
karty pracy,
tekst opowiadania,
plansze z lekarstwami i ich cenami,
przybory do malowania, rysowania,
taœma z nagraniami, magnetofon,
plansze pogl¹dowe.
Zapis w dzienniku:
Swobodne i ukierunkowane wypowiedzi uczniów na temat ochrony zdrowia na podstawie w³asnych doœwiadczeñ,
spotkania z pielêgniark¹, tekstu opowiadania. Uk³adanie i zapisywanie zdañ-hase³ o profilaktyce zdrowotnej. Uk³adanie
i rozwi¹zywanie zadañ zwi¹zanych z obliczeniami pieniê¿nymi. Zaprojektowanie i wykonanie plakatu promuj¹cego
zdrowie.
178
33471953.026.png 33471953.027.png 33471953.028.png
MODUŁ IV
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi rozwi¹zaæ krzy¿ówkê,
odczytaæ i zapisaæ has³o.
Wybranie poprawnych nazw
dyscyplin sportowych, odczytanie
i zapisanie has³a;
„Zdrowie” .
Dokonuj¹ poprawnych wpisów
nazw dyscyplin sportowych
do krzy¿ówki.
Odczytuj¹ i zapisuj¹ has³o –
rozwi¹zanie zadania.
Karta pracy
ucznia
(zadanie 1),
plansza
z krzy¿ówk¹
na tablicy.
Potrafi opowiedzieæ o spotkaniu z
pielêgniark¹ szkoln¹.Po wys³ucha-
niu prognozy pogody, umie
powiedzieæ, jak nale¿y siê ubraæ.
Przypomnienie poznanych zasad
dbania o w³asne cia³o i zdrowie .
Wymieniaj¹ poznane sposoby
zapobiegania chorobom, dbania
o higienê osobist¹ .
Tekst prognozy
pogody (Materia³
pomocniczy dla
nauczyciela,
za³. 1)
Omówienie sposobów ubierania
siê w zale¿noœci od pogody.
Podaj¹ przyk³ady w³aœciwego
ubierania siê w zale¿noœci
od pogody.
Potrafi okreœliæ, z czym kojarzy siê
has³o "„cia³o”.
Zapisywanie skojarzeñ do has³a
„cia³o” na kolorowych
karteczkach.
Pracuj¹ w grupach.
Kolorowe
karteczki
Zapisuj¹ skojarzenia na
karteczkach i przylepiaj¹ je do
papierowej sylwety cz³owieka.
Papierowe
sylwety cz³owieka
(za³. 2)
„Gdy s³yszê cia³o, myœlê...” –
zapis pomys³ów na sylwecie.
Ustalaj¹, z czym kojarzy siê has³o
„cia³o”.
Potrafi poprawnie improwizowaæ
ruch przy piosence.
Zabawa ruchowa przy piosence
„Gimnastyka”.
Bior¹ udzia³ w zabawie.
Wykonuj¹ æwiczenia zgodnie
z treœci¹ piosenki.
Tekst piosenki
„Gimnastyka”
Potrafi zdefiniowaæ (okreœliæ)
pojêcia: zdrowie i choroba.
Wypowiadanie siê na temat
zdrowia i choroby.
Wymieniaj¹ w³asne „definicje”
pojêæ: zdrowie, choroba.
Karta pracy
(zadanie 2 i 3)
Wyjaœnienie znaczenia
powiedzeñ: „grunt to zdrowie”,
„w zdrowym ciele, zdrowy duch”
itp.
Wyjaœniaj¹ znaczenia powiedzeñ
dotycz¹cych zdrowia.
Potrafi dokonaæ oceny
postêpowania bohaterów
opowiadania.
G³oœne czytanie opowiadania.
Dokonanie oceny postêpowania
bohaterów.
Czytaj¹ g³oœno tekst opowiadania.
Omawiaj¹ treœæ i dokonuj¹ oceny
postêpowania bohaterów.
Karta pracy
ucznia (tekst
opowiadania dla
ka¿dego ucznia)
zadania 4 i 5
Potrafi zredagowaæ i napisaæ
samodzielnie odpowiedŸ
na pytanie.
Wyszukiwanie argumentów
w tekœcie.
Redagowanie i pisanie
odpowiedzi na pytanie „Dlaczego
Kuba znalaz³ siê w szpitalu?”
Wyszukuj¹ fragmenty tekstu
oceniaj¹ce bohaterów.
Samodzielnie redaguj¹ i zapisuj¹
odpowiedŸ na pytanie „Dlaczego
Kuba znalaz³ siê w szpitalu?”
179
33471953.029.png 33471953.001.png 33471953.002.png 33471953.003.png 33471953.004.png 33471953.005.png 33471953.006.png 33471953.007.png 33471953.008.png 33471953.009.png 33471953.010.png 33471953.011.png 33471953.012.png
ERGONOMIA W SZKOLE I W DOMU
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi zredagowaæ zdanie-has³o
na temat profilaktyki zdrowotnej.
Redagowanie zdania-has³a
o tematyce profilaktyki
zdrowotnej.
Pracuj¹ w grupach nad wybrany-
mi losowo tematami. Zapoznaj¹
siê z treœci¹ sytuacji zdrowotnej
i udzielaj¹ odpowiedzi na pytania.
Redaguj¹ zdanie – has³o
o profilaktyce zdrowotnej
i zapisuj¹ na tablicy i w zeszycie.
Karteczki
z zapisanymi
sytuacjami
zdrowotnymi.
Jedna dla grupy
(za³. 3)
Potrafi zaprojektowaæ i wykonaæ
plakat promuj¹cy zdrowie.
Wykonanie plakatu pt.
„Jak dbaæ o w³asne zdrowie?”
Projektuj¹ i wykonuj¹ plakat
promuj¹cy zdrowie.
Przybory
do malowania
i rysowania,
pêdzle, no¿yczki,
klej, wycinki
z gazet, arkusze
papieru
Praca w grupach.
Umie powiedzieæ, o czym by³a
mowa nazajêciach w ci¹gu ca³ego
dnia.
Przypomnienie zdobytych
w trakcie zajêæ wiadomoœci.
Ogl¹daj¹, odczytuj¹ wypracowane
na zajêciach materia³y.
Wypracowane
materia³y
Zastosowanie zdobytej wiedzy.
Stosuj¹ zdobyt¹ wiedzê podczas
uzupe³niania tekstu z lukami
Karta pracy
(zadanie 6 – tekst
z lukami)
Zrozumie celowoϾ zdobywania
wiedzy i umiejêtnoœci w ¿yciu.
Potrafi poprawnie
improwizowaæ ruch.
Zabawa ruchowa przy piosence
„Piosenka gimnastyczna”.
Bior¹ udzia³ w zabawie.
Taœma
z nagraniem
piosenki.
Biegaj¹ w rytmie ósemek.
¯egnaj¹ siê okrzykiem B¹dŸ
zdrów!
Magnetofon.
180
33471953.013.png 33471953.014.png 33471953.015.png 33471953.016.png 33471953.017.png 33471953.018.png 33471953.019.png 33471953.020.png
MODUŁ IV
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
ZAŁĄCZNIK nr 1
Prognoza pogody
Nad ca³ym krajem opady ci¹g³e deszczu i deszczu ze œniegiem. Temperatura powietrza w ci¹gu dnia 0 stopni C, w nocy
przygruntowe przymrozki, dochodz¹ce nawet do -6 stopni. Wiatr silny, pó³nocno-wschodni.
ZAŁĄCZNIK nr 2
181
33471953.021.png 33471953.022.png 33471953.023.png 33471953.024.png
ERGONOMIA W SZKOLE I W DOMU
ZAŁĄCZNIK nr 3
Podejmowanie decyzji zdrowotnych – karteczki do pracy w grupach (po przeciêciu rozdaæ po jednej dla ka¿dej grupy).
Zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na pytania.
1. Wasz przyjaciel jest chory na grypê. Dzwoni i zaprasza na wspóln¹ zabawê. Co zrobisz?
2. Maciek wróci³ po siedmiu godzinach ze szko³y. Zasiad³ przed telewizorem i przez 3 godziny ogl¹da³ programy
sportowe. Jego kolega, Bartek poszed³ natomiast na boisko sportowe. Tam oko³o godziny gra³ w kosza
z kolegami, póŸniej przez park wróci³ do domu. Jak myœlisz, który ch³opiec prêdzej odrobi³ lekcje?
3. Olek wróci³ z podwórka bardzo g³odny. Szybko i niedok³adnie umy³ rêce w zimnej wodzie i zjad³ kanapki.
Nie zauwa¿y³ piasku za paznokciami. Czy Olek post¹pi³ w³aœciwie i dlaczego?
4. W sobotê rodzina Kasi wybra³a siê na ca³odniow¹ rowerow¹ wycieczkê. Natomiast rodzina Oli spêdzi³a ten
dzieñ na ogl¹daniu programów telewizyjnych, sprz¹taniu mieszkania, praniu. Kto lepiej odpocz¹³ po ca³ym
tygodniu pracy i nauki?
5. Mama dala £ukaszowi aspirynê, gdy bola³a go g³owa. Mamy nie ma, a jego znów boli. Czy powinien sam wzi¹æ
aspirynê?
6. Jaœ bardzo lubi owoce. Czêsto je zjada. O czym musi pamiêtaæ przed ich zjedzeniem?
7. Na dworze jest zimno, wieje wiatr i pada deszcz. Mimo to, Ania chce zaczerpn¹æ œwie¿ego powietrza i zaprasza
mamê na krótki spacer. O czym musz¹ pamiêtaæ przed wyjœciem?
8. Micha³ znalaz³ w szafce czekoladê. Opakowanie by³o bardzo po¿ó³k³e i pogniecione. Gdy je otworzy³, zobaczy³,
¿e czekolada pokryta jest dziwnym, bia³ym nalotem. Mimo to zjad³ j¹. Czy Micha³ post¹pi³ prawid³owo?
9. Felek trzy godziny spêdzi³ w kawiarence internetowej. Nie obowi¹zuje w niej zakaz palenia, wiêc starsi
bywalcy palili papierosy. Jak myœlisz, czy Felek powinien tak d³ugo przebywaæ w tym pomieszczeniu?
182
33471953.025.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin