Cinema4D Szybki Start PL.pdf

(6303 KB) Pobierz
Qiuckstart C4D
CINEMA 4D R9 Quickstart
I
CINEMA 4D R9 Quickstart
Informacje wydawnicze
Programiści
Christian Losch, Philip Losch, Richard Kurz, Tilo Kühn, Thomas Kunert, David O’Reilly, Cathleen
Poppe
Programowanie pluginów
Sven Behne, Wilfried Behne, Michael Breitzke, Kiril Dinev, Per-Anders Edwards, David Farmer,
Jamie Halmick, Reinhard Hintzenstern, Jan Eric Hoffmann, Eduardo Olivares, Nina Ivanova,
Markus Jakubietz, Eric Sommerlade, Hendrik Steffen, Jens Uhlig, Michael Welter, Thomas
Zeier
Menadżer produktu
Marco Tillmann.
Podręcznik
Glenn Frey, Sven Hauth, Dirk Beichert.
Projekt okładki
Oliver Becker.
Tłumaczenie i uwagi autorskie
Adam Gorczyca
Copyright © 2004 by MAXON Computer GmbH. Wszystkie prawa zastrzeżone. Tłumaczenie polskie – wszystkie prawa zastrzeżone.
Podręcznik ten, wraz z towarzyszącym mu programem, jest prawnie chroniony. Żadna z części tego dokumentu nie może być powielana i
rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakimkolwiek sposób (elektroniczny czy mechaniczny), włącznie z fotokopiowaniem, nagrywaniem
lub przy użyciu innych systemów, bez pisemnej zgody MAXON Computer.
Pomimo środków ostrożności zastosowanych podczas przygotowywania programu i tego podręcznika, firma MAXON Computer nie jest
odpowiedzialna za błędy i zaniedbania powstałe podczas jego tworzenia oraz nie bierze odpowiedzialności za szkody wywołane używaniem
programu czy informacji zawartych w tym podręczniku.
Podręcznik ten, tak samo jak oprogramowanie w nim opisane, posiada licencję i może być używany i kopiowany tylko zgodnie z prawami licencji.
Zawartość tego podręcznika jest przeznaczona wyłącznie do użytku informacyjnego, może ona ulegać zmianie, do której ujawnienia firma MAXON
Computer nie jest zobowiązana. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności prawnej za żadne błędy czy niedokładności w tłumaczeniu.
MAXON Computer, logo MAXON, CINEMA 4D, Hyper NURBS i C.O.F.F.E.E. są znakami firmowymi MAXON Computer GmbH lub
MAXON Computer Inc. Acrobat, logo Acrobat, PostScript, Acrobat Reader, Photoshop i Illustrator są znakami firmowymi Adobe Systems
Incorporated zarejestrowanej w Stanach Zjednoczonych Ameryki i w innych krajach. Apple, AppleScript, AppleTalk, ColorSync, Mac OS,
QuickTime, Macintosh i TrueType są znakami firmowymi Apple Computer Inc. zarejestrowanej również w Stanach Zjednoczonych i innych
krajach. QuickTime, logo QuickTime są markami używanymi z licencją. Microsoft, Windows i Windows NT są także zarejestrowanymi markami
firmy Microsoft Corporation zarówno w Ameryce, jak i w innych krajach. UNIX jest zarejestrowanym znakiem firmowym, na którego licencję
posiada tylko firma X/Open Company Ltd. Wszystkie inne marki i nazwy produktów wymienione w tym podręczniku są znakami firmowymi
lub zarejestrowanymi markami poszczególnych spółek i są niniejszym dokumentem potwierdzone.
II
CINEMA 4D R9 Quickstart
Spis treści
CINEMA 4D ........................................................................................1
1. Wstęp ...............................................................................................................................................................1
2. Informacje ogólne oraz interfejs ......................................................................................................................1
3. Przykładowe obrazy .......................................................................................................................................12
4. Hierarchia obiektów .......................................................................................................................................14
5. Modelowanie ..................................................................................................................................................20
6. Materiały ........................................................................................................................................................29
7. Światła ............................................................................................................................................................37
8. Animacja ........................................................................................................................................................41
9. Rendering .......................................................................................................................................................48
10. Rendering wieloprzejściowy .......................................................................................................................55
11. XPresso .......................................................................................................................................................62
12. Wskazówki praktyczne ................................................................................................................................67
Advanced Render ...............................................................................69
1. Wstęp .............................................................................................................................................................69
2. Informacje ogólne oraz interfejs ....................................................................................................................69
3. Przykładowe obrazy .......................................................................................................................................71
4. Radiosity ........................................................................................................................................................72
5. Kaustyka ........................................................................................................................................................75
6. Głębokość pola ...............................................................................................................................................78
7. Wskazówki praktyczne ..................................................................................................................................81
Sketch and Toon .................................................................................83
1. Wstęp .............................................................................................................................................................83
2. Informacje ogólne oraz interfejs ....................................................................................................................83
3. Przykładowe obrazy .......................................................................................................................................85
4. Outlines - obrysy zewnętrzne .........................................................................................................................86
5. Shadery i Zakładki .........................................................................................................................................90
6. Wskazówki praktyczne ..................................................................................................................................94
PyroCluster ........................................................................................95
1. Wstęp .............................................................................................................................................................95
2. Informacje ogólne oraz interfejs ....................................................................................................................96
3. Przykładowe obrazy .......................................................................................................................................97
4. Samouczek – 10 kroków do sucesu ...............................................................................................................98
5. Optymalizacja animacji ...............................................................................................................................101
6. Wskazówki praktyczne ................................................................................................................................103
7. Zakończenie .................................................................................................................................................103
CINEMA 4D R9 Quickstart
III
NET Renderer ..................................................................................105
1. Wstęp ...........................................................................................................................................................105
2. Informacje ogólne .......................................................................................................................................105
3. Przykładowe obrazy .....................................................................................................................................106
4. Instalacja oraz interfejs ................................................................................................................................107
5. Zadania oraz administracja ..........................................................................................................................108
6. Uwagi praktyczne ........................................................................................................................................109
Dynamika .........................................................................................111
1. Wstęp ...........................................................................................................................................................111
2. Informacje ogólne ........................................................................................................................................111
3. Przykładowe obrazy .....................................................................................................................................112
4. Sztywne ciała ...............................................................................................................................................113
5. Miękkie ciała ................................................................................................................................................116
6. Wskazówki praktyczne ................................................................................................................................118
BodyPaint 3D ...................................................................................119
1. Wstęp ...........................................................................................................................................................119
2. Informacje ogólne oraz interfejs ..................................................................................................................119
3. Przykładowe obrazy .....................................................................................................................................122
4. Samouczek - Krok po kroku ........................................................................................................................123
5. Pierwsza lekcja malowania ..........................................................................................................................125
6. Wskazówki praktyczne ................................................................................................................................130
MOCCA ...........................................................................................133
1. Wstęp ...........................................................................................................................................................133
2. Informacje ogólne oraz interfejs ..................................................................................................................134
3. Kinematyka ..................................................................................................................................................138
4. PoseMixer ....................................................................................................................................................141
5. Motion Blending ..........................................................................................................................................144
6. Import FBX ..................................................................................................................................................149
7. Clothilde .......................................................................................................................................................150
Thinking Particles ............................................................................155
1. Wstęp ...........................................................................................................................................................155
2. Informacje ogólne ........................................................................................................................................156
3. Płatki śniegu .................................................................................................................................................159
4. Obiekty jako cząsteczki ...............................................................................................................................161
5. Wskazówki praktyczne ................................................................................................................................166
6. Zakończenie .................................................................................................................................................166
IV
CINEMA 4D R9 Quickstart
CINEMA 4D R9 Quickstart – Interface
1
CINEMA 4D
Książka “CINEMA 4D - Szybki Start” pomoże Ci wejść w tajniki świata 3D w łatwy i efektywny sposób.
Jeśli przeczytasz i samodzielnie przetestujesz ćwiczenia w niej zawarte, będziesz dysponował praktyczną
wiedzą, którą możesz wykorzystać we wszystkich późniejszych projektach.
Jest to pierwsze autorskie tłumaczenie na język polski obszernej obcojęzycznej literatury dotyczącej
programu CINEMA 4D. Firma IT-Serwis, dystrybutor produktów firmy MAXON w Polsce, dołożyła
wszelkich starań, aby przybliżyć ten fantastyczny program polskim użytkownikom, co widoczne jest także
w kolejnej polskiej lokalizacji CINEMA 4D. Jeśli jednak będą Państwo mieli jakiekolwiek uwagi dotyczące
niniejszej książki lub samego programu CINEMA 4D , prosimy o kontakt pod adresem:
biuro@cinema4d.pl
Zapraszamy i życzymy dobrej zabawy w połaczeniu z nauką programu!
Zespół IT-Serwis
1. Wstęp
Książki jeszcze nie osiągnęły takiego poziomu, gdy po otworzeniu okładki można słuchać dźwięków
powitania. Dlatego musisz użyć swej wyobraźni, ponieważ “gratulujemy ci wyboru, zarówno w przypadku
zakupu, jak i testowania programu CINEMA 4D!“
Nie ma znaczenia, czy po prostu testujesz program, czy też masz swoją kopię CINEMA 4D w dowolnej
wersji (XL, Studio Bundle, itp.) - już wczesniej dowiedziałeś się o jej niesamowitych możliwościach.
Przez wiele lat współpracowaliśmy z Klientami, aby w pełni zaspokoić ich potrzeby i oczekiwania.
Doprowadziło to do redefinicji pojęcia “funkcjonalność”. Dyskutowane pomysły zostały włączone do
programu, aby usatysfakcjonować wszystkich Klientów, bez znaczenia, czy pracują w reklamie, wizualizacji
czy filmie. Intuicyjny i modularny interfejs dopasowuje się obecnie do charakteru tworzonych zadań.
Nieważne, czy potrzebujesz animacji postaci (moduł MOCCA), czy też szkicowego wyglądu opracowanych
renderingów (Sketch and Toon) - modularna budowa programu zawsze pozwala na dopasowanie interfejsu do
Twoich oczekiwań.
CINEMA 4D to połączenie zawodu i hobby, a twoja kreatywność zawsze znajdzie w nim odpowiednie
narzędzia. Przy pomocy tego programu zrobisz wszystko, cokolwiek podsunie ci wyobraźnia.
2. Informacje ogólne oraz interfejs
Zacznijmy od najważniejszej rzeczy - uruchomienia CINEMA 4D. Bezpośrednio po włączeniu programu
ekran komputera powienien być zbliżony do ilustracji zamieszczonej poniżej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin