DZIEŃ BABCI I DZIADKA.pdf

(1951 KB) Pobierz
Uroczystości i imprezy przedszkolne związane z kalendarzem
Uroczystość:
Dzień Babci i Dzień Dziadka: 21–22
stycznia
Temat:
W Królestwie Wnuczkolandii
Miejsce spotkania:
sala przedszkolna
Czas trwania:
około 2 godzin
Elżbieta Stecura – nauczycielka wychowania przedszkolnego i edukacji początkowej, trenerka
Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA.
Usłyszałam kiedyś zdanie, z którym w dużej mierze się utożsamiam: Nasze dzieciństwo trwa tak
długo, jak długo żyją nasi dziadkowie.
W dużych rodzinach kontakty międzypokoleniowe były czymś naturalnym. Dzieci uczyły się od
rodziców stosunku do ludzi starszych, codziennie uczestniczyły w ich życiu, a oni z kolei troszczyli
się o ich bezpieczeństwo i powodzenie w życiu. Nie każda rodzina była idealna, ale zwykle czuła
się odpowiedzialna za los najstarszych. Obecnie w rodzinach jest mniej dzieci, słabsze są więzi
z dalszą rodziną, młodzież więcej czasu spędza w grupach rówieśniczych, co powoduje, że coraz
trudniej utrzymać kontakty międzypokoleniowe. Kształtowanie stosunku do starości i ludzi star-
szych może odbywać się już w przedszkolu. Do tradycji społecznej wprowadzono Dzień Babci
i Dzień Dziadka, aby zmobilizować wnuków do okazywania dziadkom miłości i szacunku. Dni te
obchodzone są szczególnie uroczyście w przedszkolach, gdzie z tej okazji organizuje się akade-
mie, obdarowuje gości laurkami, a także rozmawia z dziećmi o roli osób starszych, potrzebie po-
mocy w dniu codziennym. Od inicjatyw nauczycielki zależy przebieg takiego dnia. Czasami babcie
i dziadkowie tylko obserwują występy dzieci, ale mogą być też włączeni do wspólnej zabawy – oni
bardzo cenią sobie te chwile bliskości i serdeczności. Zadbajmy więc o to, by Święto Babci i Dziad-
ka było w naszym przedszkolu radosne i wyjątkowe.
Uroczystości i imprezy w przedszkolu • grudzień 2008
1
932049738.050.png 932049738.060.png 932049738.071.png 932049738.081.png 932049738.001.png 932049738.002.png 932049738.003.png 932049738.004.png 932049738.005.png 932049738.006.png
Uroczystości i imprezy przedszkolne związane z kalendarzem
I. Przygotowanie spotkania z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka
1. Przygotowanie zaproszeń dla babć i dziadków
Warunki realizacji:
Pomoce dydaktyczne
kolorowe kartony, klej, nożyczki, kolorowy papier, brokat,
tekst zaproszenia
dodatkowe:
Przygotuj szablon zaproszenia wykonany z kolorowego kartonu. Każdemu dziecku
udostępnij papier kolorowy, klej, nożyczki, brokat oraz tekst zaproszenia, tak by mo-
gło ozdobić je według własnego pomysłu.
Kochana Babciu! Kochany Dziadku!
22 stycznia o godz. 17.00. w moim przedszkolu
odbędzie się wyprawa do Królestwa Wnuczkolandii.
Chciał(a)bym Cię na nią serdecznie zaprosić.
Twój wnuczek/Twoja wnuczka
PS Stroje swobodne dla dużych i małych.
Przewidywany czas trwania spotkania: około 2 godzin
Zachęć dzieci do wykonania zaproszeń dla babć i dziadków. Zewnętrzne strony kartonika dziecko
ozdabia według własnego pomysłu, w środku przykleja tekst zaproszenia. Jeśli potrafi – podpi-
suje się.
Zaproszenia trzeba wręczyć babciom i dziadkom co najmniej 2 tygodnie przed
planowanym spotkaniem. Warto także przygotować je dla każdej babci i każdego
dziadka (nie tylko dla tych, którzy mieszkają blisko. Nawet jeśli nie będą mogli przyje-
chać, będzie im miło, że dziecko o nich pamiętało.)
2. Przygotowanie portretów babć i dziadków
Warunki realizacji:
Pomoce dydaktyczne
farby plakatowe, pędzelki różnej grubości, kartony, pojemniki na
wodę, flamastry, kartki
dodatkowe:
2
Uroczystości i imprezy w przedszkolu • grudzień 2008
932049738.007.png 932049738.008.png 932049738.009.png 932049738.010.png 932049738.011.png 932049738.012.png 932049738.013.png 932049738.014.png 932049738.015.png 932049738.016.png 932049738.017.png 932049738.018.png 932049738.019.png 932049738.020.png 932049738.021.png 932049738.022.png 932049738.023.png 932049738.024.png 932049738.025.png 932049738.026.png 932049738.027.png 932049738.028.png 932049738.029.png 932049738.030.png 932049738.031.png 932049738.032.png
 
Uroczystości i imprezy przedszkolne związane z kalendarzem
Zaproponuj dzieciom namalowanie portretów babć i dziadków ze szczególnym uwzględnieniem
charakterystycznych cech wyglądu, np. okulary, włosy upięte w kok, ulubiony krawat itp. Poproś
także, by opowiedziały coś o swojej babci i swoim dziadku, tak by było wiadomo, że właśnie o tej
osobie jest mowa, np. moja babcia gotuje najlepszą na świecie zupę pomidorową; mój dziadek
ma krawat w kolorowe kropki itp. Krótkie opisy przymocuj z tyłu każdego portretu.
3. Przygotowanie prezentów dla babć i dziadków
Warunki realizacji:
Pomoce dydaktyczne
załączone:
szablony broszek i spinek do krawata (zał. 1)
drewniane klamerki do bielizny, klej wikol, brokat, gotowe ele-
menty ozdobne (np. gwiazdki, serduszka), sztywny karton, małe
słoiczki z zakrętkami (np. po koncentracie pomidorowym), pla-
stelina, wstążka ozdobna z tworzywa
dodatkowe:
Prezenty są nieodzownym elementem każdego święta. Mogą sprawiać radość nie tylko obdaro-
wanym, lecz także obdarowującym. Proponuję przygotowanie niespodzianek, które można wrę-
czyć zarówno babci, jak i dziadkowi.
Broszka dla babci lub spinka do krawata dla dziadka – na sztywnym kartonie odrysowujemy wzór
wybranego szablonu (lub tworzymy własny) – załącznik nr 1. Ozdabiamy go brokatem i gotowy-
mi elementami dekoracyjnymi, np. gwiazdki, serduszka, kwiatki itp., a następnie przyklejamy do
drewnianej klamerki od bielizny. Otrzymamy w ten sposób broszkę dla babci lub spinkę do kra-
wata dla dziadka.
Magiczny słoiczek – do zakrętki od słoika przyklejamy łodyżkę plasteliny. Umieszczamy na niej
serduszka z tworzywa, tak by powstał „uczuciowy” kwiatek. Następnie napełniamy słoiczek wodą,
wrzucamy do niej pocięte skrawki wstążki i zakręcamy. Przy potrząsaniu kawałeczki wstążki wirują
wokół kwiatka, dając efekt ruchomego obrazu.
4. Przygotowanie programu artystycznego
Program artystyczny ma spełnić podczas naszego spotkania tylko rolę miłego przerywnika, nie
może więc zajmować zbyt dużo czasu. Powinien być tak dobrany, by jego prezentowanie spra-
wiało przyjemność nie tylko widzom, lecz także aktorom – dzieciom.
Kilka propozycji wierszy i piosenek dotyczących Dnia Babci i Dziadka znajdziesz
w punkcie IV.
Uroczystości i imprezy w przedszkolu • grudzień 2008
3
932049738.033.png 932049738.034.png 932049738.035.png 932049738.036.png 932049738.037.png 932049738.038.png 932049738.039.png 932049738.040.png 932049738.041.png 932049738.042.png 932049738.043.png 932049738.044.png 932049738.045.png 932049738.046.png 932049738.047.png 932049738.048.png 932049738.049.png
 
Uroczystości i imprezy przedszkolne związane z kalendarzem
5. Przygotowanie „serduszkowej bramy” i serc
Warunki realizacji:
Pomoce dydaktyczne
szablony serc, klej, nożyczki, sznurek, czerwony papier i czerwo-
ny karton
dodatkowe:
Zaproponuj dzieciom przygotowanie „serduszkowej bramy”. Na stolikach rozłóż po 2 szablony
serc, klej, sznurek, nożyczki, czerwony papier. Zadaniem dzieci będzie odrysowanie serduszka,
wycięcie i naklejenie go na sznurek. Każde dziecko powinno wyciąć kilka serc, aby można było
przygotować „serduszkową bramę” od framugi drzwi do podłogi. Wytnijcie także serduszka z kar-
tonu, tyle aby starczyło dla zaproszonych gości i przetnijcie je na pół. Sama przygotuj piękny napis:
Witamy w Królestwie Wnuczkolandii oraz kartki z numerami odpowiadającymi liczbie dzieci. Pa-
miętaj, żeby cała rodzina miała taki sam numer (musi być np.: 5 jedynek dziecko + dziadkowie).
II. Organizacja spotkania
Warunki realizacji:
Pomoce dydaktyczne
„misiowe przytulanki” (zał. 2–5)
załączone:
karteczki z numerami (tyle numerów, ile dzieci w grupie), taśma
malarska, kartonowe połówki serduszek, kredki, flamastry, kla-
merki do bielizny, sznurek, „serduszkowa brama”, napis: Wita-
my w Królestwie Wnuczkolandii
dodatkowe:
A. Przygotuj strzałki wskazujące drogę Do Królestwa Wnuczkolandii, tak by goście łatwo trafili do
naszej sali.
B. Krzesełka lub ławeczki ustaw dookoła sali tak, by środek był wolny i by każdy uczestnik spotka-
nia miał swoje w miarę wygodne miejsce.
C. Przygotuj wieszak na ubrania i ochraniacze na buty – najlepiej w holu przy wejściu.
D. W drzwiach sali zawieś „serduszkową bramę” (papierowe serduszka wycięte przez dzieci i przy-
klejone do cienkich sznureczków tworzą leciutką zasłonkę) oraz duży napis Witamy w Królestwie
Wnuczkolandii.
E. Na małym stoliku w pobliżu drzwi do sali przygotuj kartoniki z liczbami odpowiadającymi liczbie
dzieci w grupie.
4
Uroczystości i imprezy w przedszkolu • grudzień 2008
932049738.051.png 932049738.052.png 932049738.053.png 932049738.054.png 932049738.055.png 932049738.056.png 932049738.057.png 932049738.058.png 932049738.059.png 932049738.061.png 932049738.062.png 932049738.063.png 932049738.064.png 932049738.065.png 932049738.066.png 932049738.067.png 932049738.068.png 932049738.069.png 932049738.070.png 932049738.072.png
 
Uroczystości i imprezy przedszkolne związane z kalendarzem
F. Na innym stoliku w dalszej części sali przygotuj połówki kartonowych serduszek, kredki, flama-
stry, klamerki do bielizny.
G. Odbij na kolorowych kartkach „misiowe przytulanki” (zał. 2–5) i połóż w wyznaczonym miejscu.
H. W innej sali przygotuj poczęstunek – zwróć uwagę na estetykę stołów, zadbaj o obrusy, serwet-
ki, elementy dekoracyjne wykonane przez dzieci, np. malutkie serduszka.
III. Przebieg spotkania
1. Zabawy (działania) wstępne
A. W wejściu do sali wisi „serduszkowa brama”, która prowadzi do Królestwa Wnuczkolandii, za-
proszeni goście wchodzą przez nią do sali.
B. W sali wnuczęta, babcie i dziadkowie wybierają losowo karteczki z numerem tym samym dla
całej rodziny. Przyczepiają je taśmą malarską do ubrania.
Liczba numerów zależy od liczby spodziewanych uczestników. Wcześniej możemy
dopytać, ilu gości będzie miało każde dziecko. Pamiętaj, żeby cała rodzina miała taki
sam numer (musi być np. 5 jedynek dziecko + dziadkowie).
C. Zapraszamy gości do następnego stolika. Tu każda rodzina wybiera 2 połówki serduszka. Na
jednej z nich dziecko rysuje coś miłego dla babci i dziadka, na drugiej dziadkowie rysują lub
piszą coś dla wnuka. Następnie połączone w całość połówki serduszka wieszają w wyznaczo-
nym miejscu (np. na firance, przeciągniętym wzdłuż sali sznurku, tablicy).
2. Zabawy (działania) główne
A. Powitanie
Nauczycielka (prowadząca) zaprasza wszystkich gości do utworzenia dużego koła i wyjaśnia,
w jaki sposób witają się ludzie w Królestwie Wnuczkolandii. Otóż kolejno wita wszystkich, którzy
np. lubią dzieci, mają dobry humor, lubią się śmiać. Każdy powitany macha ręką, aby powitać też
innych.
Uroczystości i imprezy w przedszkolu • grudzień 2008
5
932049738.073.png 932049738.074.png 932049738.075.png 932049738.076.png 932049738.077.png 932049738.078.png 932049738.079.png 932049738.080.png 932049738.082.png 932049738.083.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin