empiryzm.pdf

(96 KB) Pobierz
Powszechna Encyklopedia Filozofii (wersja dla WWW)
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
Dziejeproblematyki
Empiryzmwteoriipoznania
Empiryzmwfilozofiinauki
EMPIRYZM (gr. mpeir a[empeiría]—do±wiadczenie)—stanowiskoprzyzna-
j¡cedo±wiadczeniudominuj¡c¡lubwył¡czn¡rol¦wpoznaniu;bywaprzeciw-
stawianyaprioryzmowiinazywanyaposterioryzmem.
Wyró»niasi¦:e.teoriopoznawczy,przeciwstawianyracjonalizmowi,uznaj¡-
cydo±wiadczeniezapodstawowelubjedyne¹ródłopoznaniawarto±ciowego;e.
metodologiczny,uwa»aj¡cy,»edo±wiadczeniejestjedyn¡podstaw¡uznawania
lubodrzucaniazda«naukowychoraz»ejedynymipoznawczowarto±ciowy-
miprzesłankamiwnauces¡zdaniaprotokolarnelubbazoweokonkretnych
faktach;e.genetyczny(psychologiczny),któryodrzucaj¡cnatywizm,akcentuje
do±wiadczeniewkształtowaniumechanizmównabywaniawiedzy.
Dziejeproblematyki. My±licielegr.(Protagoras,Sokrates,Arystoteles,De-
mokrytzAbdery,stoicy,Epikur)przyjmowalie.genetyczny.WgArystotelesa
rozumwyodr¦bniawdrodzeabstrakcjicorazogólniejszeczynnikizpostrze-
»e«zmysłowych,któres¡punktemwyj±ciaprocesupoznawczegoi¹ródłem
wszelkichdanychorzeczywisto±ci;t¦wersj¦e.przyj¦towokresiescholastyki.
E.zapocz¡tkowanywszkolewChartresprzej¦liempiry±cioksfordzcy(Al-
fredzSareshel,R.Grosseteste,R.Bacon).Bacon,odró»niaj¡cmetodologiczny
statusnaukprzyrodniczychodspekulacjimetafizycznych,prawomocno±¢tych
pierwszychoparłnado±wiadczeniuieksperymencie;warto±¢poznaniauza-
le»niałodefektywno±cijegozastosowa«wpraktyce;w»yciureligijnymza±
akcentowałrol¦do±wiadczeniamistycznego,umo»liwiaj¡cegoczłowiekowibez-
po±rednikontaktzBogiemipodlegaj¡cegoweryfikacjiw»yciuwiecznym.
W.Ockham,odrzuciwszyarystotelesowsk¡teori¦poznanianaukowego,za-
miastdedukcyjnegownioskowaniaowłasno±ciachrzeczyzpryncypiówd¡»ył
dousuni¦ciazfilozofiiwszystkichkategoriipoj¦ciowychniemaj¡cychodpo-
wiednikówwdo±wiadczeniu(„brzytwaockhamowska”);prawdyreligijneuwa-
»ałzaniedowodliweisprzeciwiałsi¦istnieniuteologiinaturalnej(teodycea).
PrzedstawicieleXIV-wiecznegofranc.nominalizmu(JanzMirecourt,Mikołaj
zAutrecourt)uwa»alizaniezawodnejedynies¡dyanalityczne(tj.sprowadzal-
nedozasadysprzeczno±cilubto»samo±ci)orazsprawozdaniazbezpo±redniego
do±wiadczenia;MikołajzAutrecourtpoddałtak»eempirycznejkrytycefunda-
mentalnedlacałejscholastykipoj¦ciasubstancjiiprzyczyny.F.Bacon,przyjmu-
j¡ce.metodologicznyikieruj¡csi¦praktycyzmem,postulowałusuni¦cieele-
mentówapriorycznychzbada«naukowych;zapodstawow¡metod¦naukow¡
uwa»ałindukcj¦,umo»liwiaj¡c¡odkrywanieformrzeczyistopniowedochodze-
niedonaczelnychzasad,zktórychmo»nadedukowa¢twierdzeniaszczegółowe.
WXVIiXVIIw.,dzi¦kirozwojowiastronomii(M.Kopernik,J.Kepler),
fizykiichemii(I.Newton,R.Boyle,R.Hooke,Ch.Huygens)orazzastosowaniu
wprzyrodoznawstwiemetodmatematycznychiwyznaczeniuwła±ciwejrangi
metodomeksperymentalnym,upowszechniałsi¦e.metodologiczny—Galileusz
postulowałoparcienaukinafaktachdo±wiadczalnych,zktórychnale»ywyod-
r¦bni¢elementyproste,daj¡cesi¦uj¡¢wopisiematematycznym,anast¦pnie
empiryzm 1
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
dochodzeniedonajogólniejszychzasad,zktórychmo»nawydedukowa¢twier-
dzeniapochodne(przeprowadzaj¡cempiryczn¡kontrol¦wynikównaka»dym
etapiebada«);tak»eNewtond¡»yłdozbudowaniateoriiprzyrodniczejostruk-
turzededukcyjnej,wktórejdanedo±wiadczeniabyłybypunktemwyj±ciaiosta-
tecznymkryteriumrozstrzyganiatwierdze«.
T.Hobbes,przyjmuj¡cymetodologicznyracjonalizmigenetycznye.,uwa-
»ał,»eprocespoznanianajlepiejtłumaczysi¦hipotez¡mechanicyzmu,wmy±l
którejpoznawaniepoleganamechanicznymoddziaływaniurzeczynamózgza
po±rednictwemzmysłów.
PrzedstawicieleXVII-wiecznejfilozofiizwi¡zanizkultur¡franc.(Karte-
zjusz,N.Malebranche,B.Spinoza),opowiedziawszysi¦zaaprioryzmemiracjo-
nalizmem,uznawalijednakniewywodliwo±¢tre±ciempirycznych(mówi¡cych
ofaktycznymistnieniurzeczy)zczystoformalnejanalizytre±ciiaktówczyste-
gorozumuoraztre±cijakichkolwiekpoj¦¢.G.W.Leibniztwierdził,»eprawdy
faktycznemo»nalogiczniewyprowadzi¢(opieraj¡csi¦nazasadzieracjidosta-
tecznej)jedyniepouwzgl¦dnieniuwszystkich(tj.niesko«czeniewielu)faktów,
codlasko«czonegorozumuludzkiegojestniewykonalne(prawdyteustalasi¦
tylkonapodstawieprzypadkowegodo±wiadczenia,wskutekczegopozbawione
s¡konieczno±ci).
Filozofowieang.XVIIiXVIIIw.byliempirystami;J.Lockestałnastanowi-
skuumiarkowanegoe.genetycznego,przyjmuj¡cbierno±¢umysłupoznaj¡cego
(tabularasa)iwył¡cznieempiryczne(do±wiadczenierzeczyzewn¦trznychoraz
introspekcja)pochodzeniewszelkiejwiedzy;uwa»ał,»eumysłmabezpo±redni
kontaktniezrzeczami,leczzideami,którenast¦puj¡coklasyfikował:ideepier-
wotne(rozci¡gło±ci,kształtu,ruchu)iwtórne(jako±cizmysłowych,np.barwy,
smaku)orazideeprosteizło»onezprostych(ideesubstancji,niepochodz¡ce
zdo±wiadczenia,orazideerelacji);uznanieideisubstancjizapozbawionyem-
pirycznychpodstawwytwórumysłuzapocz¡tkowałokrytyk¦fundamentalnych
poj¦¢metafizyki.G.Berkeley,oddzielaj¡cwludzkimpoznaniutre±cifaktycz-
niewnimzawarteodtych,któreumysłbezpodstawniewe«„wkłada”,uznał,
»ejedynymidanymis¡doznawanejako±cizmysłowe,natomiastnawetistnie-
niemateriiniezawierasi¦wtre±cido±wiadczenia(subiektywnyidealizm);po-
nadtoprzyjmowałradykalnye.genetyczny,odmawiaj¡ckonieczno±cis¡dom
analitycznym(twierdzeniommatematykiilogiki),uwa»aj¡c,»es¡onejedynie
uogólnieniamiwynikówdo±wiadczenia.
Przedstawicielefranc.o±wiecenia(D.Diderot,J.d’Alembert,Wolter,E.B.
deCondillac),zwalczaj¡czarównotradycj¦scholastyczn¡,jakte»XVII-wiecz-
neracjonalistycznesystemyfilozoficzne,postulowalikoncepcj¦uporz¡dkowanej
encyklopedycznieipowszechniedost¦pnejwiedzycz¡stkowej( WielkaEncyklo-
pediaFrancuska ),opartejnaobserwacji,orazakcentowalipraktyczneznaczenie
naukempirycznychw»yciuspołecznym;deCondillac,nawi¡zuj¡cdokoncepcji
Locke’a,twierdził,»ewszelkawiedza,czynno±ciumysłuorazstanypsychiczne
wywodz¡si¦zwra»e«zmysłowych(skrajnysensualizm);przedmiotemludz-
kiegopoznanias¡wył¡czniepowstaj¡ceprzywspółudzialezmysłówzjawiska,
nieza±rzeczysamewsobie(czyichistoty),anaukajestdobrzeuporz¡dko-
wanymsystemem(j¦zyk)poj¦¢is¡dówuzyskanychnadrodzeanalizydanych
empirycznych.
empiryzm 2
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
D.Hume,stosuj¡cfundamentalnypodziałnawra»enia(impresjelubprzed-
stawieniapierwotne)orazidee(przedstawieniawtórnewzgl¦demwra»e«),
stwierdził,»eprzedmiotemwszelkiejwiedzys¡zwi¡zkimi¦dzyideami,które
mo»nabada¢bezodwoływaniasi¦dodo±wiadczenia(tj.zwi¡zkipodobie«stwa,
przeciwie«stwa,stopniposiadaniajako±ciorazproporcjiilo±ciowych),b¡d¹te»
bezpo±rednioobserwowanefakty;do±wiadczenieinformujejedynieowłasno-
±ciachprzedmiotów,ichwspółwyst¦powaniuprzestrzennymorazonast¦pstwie
czasowymzjawisk,natomiastnies¡wnimdanezwi¡zkiprzyczynowe,siła
isubstancja,czylikoniecznezwi¡zkimi¦dzyrzeczami;dlategote»wiedzaofak-
tachpozbawionajestkonieczno±ci,awiedzasyntetycznaapriorinieistnieje.Al-
ternatywa:albopowszechno±¢ikonieczno±¢,alboempiryczno±¢(faktyczno±¢)
wiedzy,stałasi¦podstawow¡przesłank¡pó¹niejszychkierunkówpozytywi-
stycznychwmetodologiiiteoriinauki.
I.Kant,wychodz¡codfaktuistnieniawiedzyempirycznejuznawanejzapo-
wszechn¡ikonieczn¡(tzw.matematycznegoprzyrodoznawstwa),zapocz¡tko-
wałtranscendentalizm,przeciwstawiaj¡cgozarównoradykalnemue.,jakte»ra-
dykalnemuracjonalizmowi,iujawniłistnienieapriorycznychstrukturwpozna-
niuzmysłowym—czasuiprzestrzeni,awintelekcie—kategorii(najwa»niejsze
znichtosubstancjaiprzyczynowo±¢),czyliform,dzi¦kiktórymintelektzespa-
ladanezmysłowewjednolit¡cało±¢,stanowi¡c¡przedmiot;odrzucenietradycji
teoriopoznawczej,przyjmuj¡cejbiern¡recepcj¦przezpodmiotdo±wiadczonych
tre±ci,orazuznanieapriorycznegouwarunkowaniado±wiadczeniazmysłowego
idanegownimprzedmiotustanowiłytzw.przewrótkopernika«skiwfilozofii.
Transcendentalizm,mimoi»stawiałtradycyjnyspóraprioryzmuze.na
nowejpłaszczy¹nieepistemologicznej,niezyskałpocz¡tkowowi¦kszegozrozu-
mieniaizainteresowaniauwieluXIX-wiecznychfilozofów,którzypreferowali
radykalnye.orazminimalistycznyprogramfilozofii.Najistotniejszympr¡dem
tegookresustałsi¦pozytywizm,wywodz¡cysi¦ztradycjiang.e.,zapocz¡tko-
wanyprzezA.Comte’aikontynuowanyprzezG.Bernarda,J.S.MillaiH.Spen-
cera,charakteryzuj¡cysi¦kultemnaukempirycznych,uwa»anychzawzórpo-
znanianaukowego(scjentyzm).WgComte’awnaucerezygnujesi¦zmetafizycz-
nychpyta«onatur¦rzeczy,natomiastbiernierejestrujesi¦faktyiustalaprawa
(czyliobserwacyjniepotwierdzonehipotezy);teorienaukoweodzwierciedlaj¡
naturalnyporz¡dekrzeczy,aichpodstawowymkryteriumwarto±cijestprzy-
datno±¢społeczna(utylitaryzm).WgBernardaka»dahipotezapowinnaby¢nie
tylkopotwierdzonaprzezfakty,aletak»epoddanapróbiefalsyfikacji.Mill,opo-
wiedziawszysi¦zaradykalnyme.genetycznym,teoriopoznawczymimetodo-
logicznym,twierdził,»ewszystkietwierdzeniaofaktachpochodz¡zdo±wiad-
czenia,aindukcjastanowipodstaw¦dedukcji(indukcyjnieurabiasi¦przesłan-
kisylogizmów);oczywisto±¢zda«analitycznychjestskojarzeniem,wywołanym
licznymipotwierdzaj¡cymijedo±wiadczeniami.Spenceropowiedziawszysi¦za
e.specyficznym,przyznaj¡cymka»demuczłowiekowiwrodzoneformymy±le-
niaodziedziczoneiukształtowaneprzezdo±wiadczeniapoprzednichpokole«
(maj¡oneempiryczn¡genez¦,mimo»eniebyłydo±wiadczanebezpo±rednio
przezkonkretn¡jednostk¦),rozstrzygn¡łspóre.zaprioryzmemzestanowiska
ewolucjonizmu.
Epistemologiczn¡wersj¡e.pozytywistycznegobyłempiriokrytycyzm(R.Ave-
narius,E.Mach),przyjmuj¡cyempiryczn¡genez¦wszystkichnauk(tak»efor-
empiryzm 3
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
malnych)iredukuj¡cyfilozofi¦dokrytycznejanalizydo±wiadczeniaisyntezy
wynikównaukszczegółowych,nauk¦za±—doekonomicznegoopisufaktów
(ekonomiamy±lenia),usuwaj¡cze«wszelkienieempirycznenaleciało±ci,m.in.
oceny,warto±ci,powszechniki,poj¦ciarzeczy,siły,substancji,którefaktycznie
s¡tylkoskrótowymuj¦ciemlicznychdo±wiadcze«,ułatwiaj¡cymapercepcj¦
nowychtre±ci.NatomiastreprezentantpozytywizmuwhumanistyceH.Taine
przypisywałt¦sam¡natur¦faktomkulturowymiprzyrodniczym,postuluj¡c
badanieichmetodamiempirycznymi.
WgK.Marksaspecyficznierozumianym,empirycznymkryteriumpraw-
dziwo±cinauk(zwł.społecznychifilozoficznych,pojmowanychjakosynteza
wynikównaukempirycznych)jestpraktykaspołeczna;teorianaukowastano-
wiodbiciewarunkówspołeczno-ekonomicznych,wktórychpowstała,itylko
wnichmo»esi¦praktyczniesprawdzi¢,natomiaststajesi¦fałszywawodnie-
sieniudospołecze«stwaowarunkachodmiennych.
H.Poincaré,podkre±laj¡cbezzasadno±¢sporue.zaprioryzmem,wykazał
konwencjonalny(aniaprioryczny,aniempiryczny)charakterzarównopewników
typumatematycznego,jakte»całychteoriiprzyrodniczych(konwencjonalizm);
jegozdaniem»adnedo±wiadczenieniejestwstaniepotwierdzi¢jakiegokolwiek
prawanaukowego,gdy»onosamozakładaju»takieprawajakoobowi¡zuj¡ce
(np.empirycznetestowanietwierdzeniaorówno±cik¡tówpadaniaiodbicia
wymagau»yciazwierciadła,ju»funkcjonuj¡cegonapodstawiedopierotesto-
wanegoprawa);oakceptacjiposzczególnychprawicałychteoriinaukowych
decyduj¡wi¦cniewynikido±wiadcze«,leczarbitralnedecyzjenaukowców.
G.E.Moore,prekursoranalitycznejfilozofii,wprowadziłtermin„danezmy-
słowe”,oznaczaj¡cyobrazyrzeczymaterialnych,poprzezktóre(aniebezpo±red-
nio)umysłludzkipoznajezewn¦trzn¡rzeczywisto±¢;jednaknierozstrzygn¡ł
onproblemustatusutychdanychwobecrzeczyorazpodmiotupoznaj¡cego,
stwarzaj¡cwtensposóbpodstawyempirystycznej(wCambridge)iracjonali-
stycznej(wOksfordzie)interpretacjiswegostanowiska.Najbardziejradykalnym
stanowiskiemstałsi¦e.logiczny(neopozytywizm),reprezentowanyprzezKoło
Wiede«skie(m.in.M.Schlick,R.Carnap,O.Neurath,H.Reinchenbach,G.Berg-
mann,A.J.Ayer),stanowi¡cebezpo±redni¡kontynuacj¦empiriokrytycyzmu
ianalitycznejfilozofii(wpływB.Russellaiwczesnychpogl¡dówL.Wittgenste-
ina);przyjmowałon±ci±ledychotomicznypodziałwiedzynaanalityczn¡oraz
poznawczowarto±ciow¡wiedz¦empiryczn¡,składaj¡c¡si¦ztzw.zda«protoko-
larnych(bezpo±rednioujmuj¡cychwynikido±wiadczenia)izda«pozostaj¡cych
znimiwlogicznymzwi¡zku;zgodniezweryfikacyjn¡koncepcj¡znaczenia
wyra»e«uwa»ałwszystkiewyra»enianiedaj¡cesi¦empirycznietestowa¢za
pozbawionesensuidlategopostulowałichusuni¦cieznauki;prowadziłotodo
redukcjonizmu,sprowadzaj¡cegowszystkienaukiempirycznedoj¦zykafizyki
(stanowi¡cejwzórpoznanianaukowego),filozofi¦natomiast—dologiki,nauki
(rozumianejjakologicznaskładniaj¦zykanauki)orazdozrelatywizowaniapo-
j¦ciaprawdydoaktualnieposiadanychdo±wiadcze«(redukcjasemantykido
logicznejsyntaksy).Wpsychologiineopozytywizmwyst¡piłwpostacibeha-
wioryzmu(J.B.Watson,B.Skinner),natomiastwetycejakoemotywizm.
K.R.Popperwmiejscepostulatuempirycznejweryfikacjitezzapropono-
wałempiryczn¡falsyfikacj¦hipotez—twierdzeniawywnioskowanededukcyj-
niezhipotezytestujesi¦empirycznieije±liwyniktestunieobalatwierdze-
empiryzm 4
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
nia,wł¡czasi¦jeprowizoryczniedosystemuwiedzy.P.W.Bridgman,który
uznałdo±wiadczeniezawył¡czneiostateczne¹ródłowiedzyo±wiecie,pod-
kre±lił,»enieuniknionaekstrapolacjado±wiadczeniaczyniwiedz¦empiryczn¡
tylkoprawdopodobn¡;wszystkiepoj¦cianaukowemusz¡by¢±ci±lepowi¡zane
zdo±wiadczeniemzapomoc¡wyra¹niepodanychregułoperacyjnych,okre-
±laj¡cychstosowanietegopoj¦cia(operacjonizm).W.vanO.Quine,krytykuj¡c
obydwadogmatye.logicznego(dychotomi¦wiedzyanalitycznejiempirycznej
orazweryfikacyjn¡koncepcj¦znaczeniawyra»e«)zestanowiskaholizmu(zw.
monizmemempirystycznym),głosił,i»ka»dysystemnaukowyjestniepodziel-
n¡cało±ci¡,aempirycznejweryfikacjipodlegaj¡nieposzczególnejegotwier-
dzenia(hipotezy),leczcałeichzespoły.A.Papjako¹ródłoznaczeniawyra»e«
przyj¡ł—obokdo±wiadczenia—intuicj¦intelektualn¡(jakopewnegorodzaju
do±wiadczenie),nadaj¡c¡senstautologiomlogikiimatematykiorazgwarantu-
j¡c¡ichodniesieniedoidealnejrzeczywisto±ci;tautologieteuwa»ałzazdania
syntetyczneapriori,anieanalityczne(czyliczystokonwencjonalne,którymod-
mawiałjakiegokolwieksensu).K.Ajdukiewicz,stoj¡cnastanowiskusemiotycz-
negokonwencjonalizmuradykalnego,twierdził,»epierwiastkiemkonwencjo-
nalnymwnaucejestsensterminównaukowych;zasadno±¢teze.nale»yzatem
zrelatywizowa¢dokonkretnegoj¦zyka.
Podwpływemrefleksjinadnauk¡iteori¡naukiradykalnye.uległ
przeobra»eniom,apodwpływemniektórychkierunkówfilozoficznych,zwł.
fenomenologiiitranscendentalnejfilozofii,orazbada«kulturoznawczych,zwł.
lingwistykiikulturowejantropologii,powszechnieprzyj¦todo±wiadczenie
jakokryteriumnaukowo±ci,lecz(wprzeciwie«stwiedopozytywizmu)dla
ka»dejdziedzinywiedzyustalonoodmiennytypdo±wiadczenia;wskutek
tegojegozakresrozszerzononaprze»yciapsychiczne(introspekcja),operacje
intelektualne(intuicjaintelektualna,ejdetycznyogl¡d),prze»yciaestetyczne
iegzystencjalne(prze»ycie)orazreligijne(do±wiadczeniereligijne),copozwoliło
nauchronieniesi¦odredukcjonizmuiadekwatniejszeuj¦cierozmaitych
dziedzinwiedzy,eliminowanychprzedtemprzeze.radykalny.
Tendencjatawyra¹niewyst¡piławlingwistyceifilozofiij¦zyka;N.Chom-
sky,przeciwstawiaj¡csi¦skrajnieempirystycznymkoncepcjomneopozytywi-
zmuibehawioryzmu(wUSAreprezentowanymm.in.przezL.Bloomfielda,
Skinnera,Quine’a,awAngliiprzezWittgensteina),podkre±lił,»ebezzasadne
przyj¦ciedogmatycznegoe.uniemo»liwiawyja±nienieobserwowanychzjawisk;
akcentuj¡ctwórczycharakterj¦zykaludzkiego,zanegowałe.genetycznyjako
nieadekwatn¡iempirycznienieuzasadnion¡hipotez¦onaturzeumysłuime-
chanizmachuczeniasi¦j¦zyka,auczłowiekaprzyj¡łwrodzon¡znajomo±¢tzw.
gramatykiuniwersalnej,zawieraj¡cejopisstrukturwszystkichmo»liwychj¦zy-
ków,któraprzekształcasi¦wznajomo±¢gramatykitransformacyjno-genera-
tywnej(generatywizm)konkretnegoj¦zykawskutekoddziaływaniabod¹ców
j¦zykowychpochodz¡cychze±rodowiska;stanowiskotakieuwa»asi¦zaprób¦
rozwi¡zaniatradycyjnegosporue.zaprioryzmem.
Empiryzmwteoriipoznania. Zasadniczaproblematykae.obejmuje:
1)ustaleniezakresuorazprzedmiotudo±wiadczeniarozumianegow¡sko—ja-
kofizykaln¡obserwacj¦zjawiskw±wieciezewn¦trznymalboszerzej—wł¡-
czaj¡cwjegozakresoperacjeintelektualne(np.intelektualn¡intuicj¦),prze»y-
empiryzm 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin