wyklad_3_prawie_caly.doc

(107 KB) Pobierz

Marketing Międzynarodowy – Wykład 3

 

T: Strategie wejścia na rynki zagraniczne

 

1.      Metody wejścia i działania na określonym rynku zagranicznym.

2.      Obejmuje formę wejścia na rynek zagraniczny oraz plan marketingowych

3.      Stanowi jeden z najważniejszych czynników

 

Główne czynniki wpływające na wybór opcji strategicznych wejścia na rynek zagraniczny i rozwoju:

-         bariery oraz koszty wejścia i rozwoju

-         możliwości i zakres kontroli działań

-         specyfika dostarczonego produktu

-         zaangażowanie zarządu

-         regulacje prawne państwa docelowego

-         cele marketingu

-         kultura – podobieństwa i różnice pomiędzy rynkami

 

Strategie ze względu na sekwencję wchodzenia na rynki zagraniczne:

1)     Strategia prysznica (polewaczki) – równoległe wchodzenie na wybrane rynki krajowe

2)     Strategia kaskady (wodospadu) – stopniowe zdobywanie kolejnych, wybranych rynków krajowych

3)     Strategia mieszana (kombinowana) – połączenie obu sposobów wejścia na rynki zagraniczne

 

Typy strategii wejścia na rynki zagraniczne:

I Strategie w eksporcie:

1)     Eksport pośredni

2)     Eksport bezpośredni

3)     Eksport kooperacyjny

 

ad.1)

Sprzedaż produktu za granicę poprzez kooperację z wybranym jednym lub kilkoma pośrednikami lub zorganizowane przedstawicielstwo za granicą.

 

Podejmowany w sytuacji gdy firma:

-         nie ma doświadczenia w działaniu za granicą

-         nie dysponuje personelem oraz środkami finansowymi koniecznymi do działań bezpośrednich na rynku zagranicznymi

-         rynek zbytu jest za mały i nieopłacalny do podjęcia samodzielnych działań

 

ad.2)

Sprzedaż produktu za granicę i wykorzystanie istniejącej sieci dystrybucji w danym kraju, np. sieci sklepów detalicznych lub sprzedaży bezpośredniej.

 

Podejmowany przez firmę zazwyczaj w momencie spadku sprzedaży produktu w wyniku nasycenia rynku wewnętrznego.

Prowadzony przez dział eksportu firmy, w formie sprzedaży bezpośredniej lub utworzone za granicą biuro sprzedaży.

 

ad.3)

Współpraca grupy eksporterów z jednego kraju, w związku z realizacją sprzedaży na rynku zagranicznym.

 

Formy współpracy:

-         zrzeszenie producentów z jednej branży lub różnych branż, często oferujące produkty lub jedną markę

-         piggybacking – korzystanie z zagranicznych kanałów dystrybucji innej, lokalnej lub zagranicznej firmy o niekonkurencyjnym asortymencie

 

II Strategie oparte na porozumieniu kontraktowym: (bez zaangażowania kapitałowego)

1) Licencjonowanie:

-         użyczenie na zasadzie licencji pewnych praw własności intelektualnej (np. marki, opisu technologicznego, wzoru użytkowego)

-         chroni know-how i technologię licencjonowaną

-         stanowi dla licencjodawcy niedrogi i efektywny sposób ustanowienia działalności za granicą, przy zachowaniu kontroli nad produktem

-         umożliwia obejście protekcjonistycznych barier tworzonych przez rządy krajów docelowych

-         występuje niebezpieczeństwo, że licencjobiorca zamieni się w konkurenta po zakończeniu okresu licencjonowania

-         stosowane najczęściej w sektorach gdzie ważne są marki oraz w sektorach związanych z branżami naukowymi

 

2)     Patenty:

-         metoda zabezpieczenia wynalazku przed nielegalnym kopiowaniem przez konkurentów

-         stosowane najczęściej w sektorach, gdzie konkurenci posiadają potencjał technologiczny pozwalający na skopiowanie produktu (np. farmaceutyki), a konieczne jest zablokowanie tej możliwości

 

3)     Franchising:

-         franczyzodawca udziela praw firmie zagranicznej do używania całego pomysłu organizacyjnego (marki, wizerunku, standardów obsługi, zestawu procedur i systemów uprzednio sprawdzonych przez udzielającego praw franczyzowych)

-         odnosi się wyłącznie do systemu dystrybucji

-         najefektywniejszy w sektorach detalicznych i sieciach usługowo-handlowych (np. hotelach, gastronomicznym, wynajmu samochodów)

 

Formy franchisingu:

-         system franchisingowy detalistów, sponsorowany przez producenta

-         system franchisingowy hurtowników, sponsorowany przez producenta

-         system franchisingowy detalistów, sponsorowany przez firmę usługową

 

4)     Produkcja kontraktowa: (montaż kontraktowy)

-         wejście na rynek zagraniczny poprzez zlecenie firmom lokalnym w obcym kraju produkcji/montażu całego produktu lub określonej jego części

-         pozwala firmom zachować kontrolę nad swoją technologią i produktem

 

5)     Kontrakt Zarządczy: (Menedżerski)

-         dana organizacja wykonuje funkcje zarządcze na rzecz innej organizacji

-         forma stosowana między innymi w sektorze przewoźników lotniczych, w obrębie obsługi technicznej, w budownictwie i usługach inżynieryjnych (np. zlecanie firmom zarządzająco-konsultingowym kierowanie zagranicznymi projektami)

 

6) Działania wykonawcze: (Inwestycje „po ludzku”)

-         firma zagraniczna buduje w kraju docelowym całą jednostkę produkcyjną (np. fabrykę), którą po zakończeniu budowy przekazuje odbiorcy

-         forma stosowana często w krajach rozwijających się

 

III Strategie oparte na inwestycjach portfelowych i bezpośrednich:

1) Montaż w regionie docelowym:

-         do kraju docelowego są importowane komponenty z których montuje się produkt gotowy

-         zmontowany już produkt gotowy jest rozprowadzany i sprzedawany zarówno w kraju docelowym, jak i innych rynkach zagranicznych w danym regionie

 

2)     Produkcja w regionie docelowym:

-         firma wytwarza produkt w całości lub w części w kraju docelowym

-         wytworzony produkt jest sprzedawany w kraju docelowym oraz na innych rynkach zagranicznych

 

3)     Koprodukcja:

-         firma krajowa i zagraniczna nawiązują porozumienie dotyczące wytwarzania określonego produktu przy użyciu komponentów krajowych i zagranicznych

-         forma ta umożliwia osiągnięcie ekonomii skali i efektu doświadczenia oraz zastosowania specjalistycznych technologii i lokalnych materiałów

 

4)     Tworzenie filii zagranicznych:

-         firma macierzysta sprawuje całkowitą kontrolę nad swoimi działaniami zagranicznymi (produkcyjnymi, sprzedażowymi), podejmowaniem decyzji i zyskami

 

5)     Spółka mieszana: (joint venture)

-         łączenie się dwóch lub więcej odrębnych firm w celu realizacji projektu korzystnego dla stron, efektem takiego przedsięwzięcia jest powstanie nowego przedsiębiorstwa na danym rynku zagranicznym

 

6)     Fuzje i akwizycje

-         utworzenie nowej jednostki gospodarczej w wyniku połączenia się dwóch lub więcej firm zagranicznych

 

Formy fuzji:

-         fuzja egalitarna – polega na łączeniu się dwóch przedsiębiorstw podobnej wielkości; jest to konsolidacja przedsiębiorstw, której wynikiem jest powstanie nowego organizmu gospodarczego

-         aport części aktywów – polega na wniesieniu części aktywów jednego przedsiębiorstwa do majątku innej firmy, otrzymując od niej w zamian akcje lub świadectwa udziałowe, nowo wyemitowane w związku z powiększeniem jej kapitału

-         wchłonięcie – występuje gdy wielkość partnerów jest zróżnicowana; polega na przejęciu całości aktywów jednego przedsiębiorstwa przez drugie (wchłonięta firma może stać się filią zagraniczną)

 

Fuzje i akwizycje mogą mieć charakter:

-         poziomy – przejęcie firm (i rynków) pokrewnych

-         pionowy – przejęta firma staje się dostawcą lub odbiorcą

-         koncentryczny – przejęcie firm o pokrewnej technologii i odmiennych rynkach zbytu lub odmiennej technologii i pokrewnych rynkach zbytu

-         konglomeratowy – przejęcie firmy z odrębnej branży (i rynku)

 

T: Projektowanie produktu i jego strategie na rynkach międzynarodowych i globalnych.

 

Realizacja strategii produktu na rynkach międzynarodowych wymaga od przedsiębiorstwa podjęcia wielu decyzji dotyczących:

-         struktury produktu – określenie cech produktu ( w tym także marki,opakowania ) oraz jego użyteczności wraz z zakresem standaryzacji i zróżnicowania

-         portfela produktowo-rynkowego – wybór asortymentu produktów oferowanych na poszczególnych rynkach zagranicznych

-         zarządzania technologicznym i rynkowym cyklem życia produktu w skali międzynarodowej

-         kształtowania nowych produktów

-         ogólnych strategii produktu oraz strategii wejścia na rynki zagranicznego

 

Metody projektowania produktu w marketingu międzynarodowym:

1)     Standaryzacja produktu od podstaw – opracowanie od podstaw produktu i jego celu (zestawu użyteczności) na potrzeby rynku globalnego

 

Punkt wyjścia:

a) identyfikacja rynków o globalnym znaczeniu strategicznym dla przedsiębiorstwa

b) rozpoznanie potrzeb i zachowań klientów z tych rynków

 

Koncentracja na podstawowych potrzebach wspólnych dla klientów z wielu krajów, a nie na poszukiwaniu różnic występujących między nimi.

 

2)     Metody dostosowania produktu standardowego do zróżnicowanych potrzeb określonego segmentu rynku:

-         wzbogacenie produktu standardowego o dodatkowe funkcje ( zestaw użyteczności)

-         oferowanie uproszczonej, zubożonej wersji produktu

 

3)     Adaptacja produktu krajowego do potrzeb klientów zagranicznych: (globalnych)

Najczęściej adaptowane elementy rynku:

-         cechy produktu

-         kolor

-         nazwa (marka/logo)

-         opakowanie i etykieta

-         surowce zaopatrzeniowe

-         cena

-         instrumenty promocji, głównie reklama

-         pozycjonowanie (kreowanie marki w świadomości nabywców)

 

Punkt wyjścia:

-         identyfikacja przyczyn, które wpłynęły na zróżnicowanie produktów i zestawu ich użyteczności

-         rozpoznanie, czy różnice te są wynikiem świadomej decyzji firmy w związku z występowaniem różnic w potrzebach klientów,czy też zbiorem przypadkowych decyzji podejmowanych w procesie rozwoju produktu

 

Rodzaje adaptacji produktu:

-         przymusowa adaptacja – dostosowanie produktu do odmiennego klimatu, uwarunkowań kulturowych i językowych, czy też przepisów obowiązujących w danym kraju

-         dobrowolna adaptacja – dostosowanie produktu do wymagań danego rynku, w większym lub mniejszym zakresie

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin