Edukacja międzykulturowa.pdf

(1971 KB) Pobierz
4 Edukacja Miedzykulturowa.indd
Edukacja miêdzykulturowa
spis
treœci
Czym jest uczenie miêdzykulturowe?
Jak uczyæ siê podczas wymiany?
Co s³u¿y edukacji miêdzykulturowej podczas wymian?
Metody pracy podczas wymian
Rola liderów podczas wymiany
02
05
08
10
11
Gry - nauczanie miêdzykulturowe
12
Oczekiwania i obawy
Ja te¿
Wspólny kontrakt
Proste pomys³y jak prze³amaæ bariery jêzykowe
Wieczór miêdzykulturowy
Fazy nauczania miêdzykulturowego
Metafora kamienia
Wyspa MonoMulti - gra symulacyjna
Puzzle ludzkich potrzeb
Skala opinii
Szukanie podobieñstw, odkrywanie ró¿nic
Zegar stereotypów
Z kim chcia³byś zamieszkaæ?
Odkryjmy to miejsce sami
LSD-Learning Space Dynamics
15
16
17
18
23
24
26
27
32
34
36
37
40
42
44
Notatki
SALTO
46
48
01
36648471.004.png 36648471.005.png
>>> Edukacja miêdzykulturowa
czym jest?
uczenie miêdzykulturowe
W niniejszej broszurce chcemy przybli¿yæ Wam w przystêpnej formie
Czym jest „uczenie siê”?
czym jest uczenie siê miêdzykulturowe oraz zaproponowaæ kilka
metod pracy podczas wymian m³odzie¿y. Materia³ ten przeznaczony
Uczenie siê przebiega na trzech ró¿nych, lecz wzajemnie powi¹zanych
jest g³ównie dla osób, które nie maj¹ jeszcze wielu doœwiadczeñ
zwi¹zanych z edukacj¹ miêdzykulturow¹. Mamy nadziejê, ¿e ksi¹¿eczka
poziomach: poznawczym, emocjonalnym i behawioralnym.
ta u³atwi Wam realizowanie projektów wymian oraz przyczyni siê do
tego, aby ich efektem by³o nie tylko spotkanie wielu kultur, ale
Uczenie siê poznawcze oznacza zdobywanie wiedzy lub przyswajanie przekonañ,
np. wiemy, ¿e 3 plus 3 równa siê 6.
przede wszystkim nauczanie miêdzykulturowe.
Uczenie siê emocjonalne jest pojêciem nieco trudniejszym do zrozumienia.
Spróbujmy spojrzeæ wstecz i przypomnieæ sobie, jak uczyliœmy siê wyra¿aæ
swoje uczucia i jak te uczucia zmienia³y siê z up³ywem czasu (to, czego
obawialiœmy siê dziesiêæ lat temu, mo¿e ju¿ dziœ nie budziæ w nas lêku).
Ale co to w³aœciwie jest uczenie siê miêdzykulturowe?
Uczenie siê zachowañ odnosi siê do poziomu, który mo¿emy zaobserwowaæ np.
powitanie kogoœ we „w³aœciwy” sposób.
Pojêcie to bywa ró¿nie definiowane, ale z naszego punktu widzenia - udzia³u m³odych
ludzi w miêdzynarodowych wymianach m³odzie¿y - uczenie siê miêdzykulturowe
Prawdziwy proces uczenia siê obejmuje w³aœnie te trzy poziomy – poziom
oznacza uczenie siê o tym, jak postrzegamy innych ludzi, którzy ró¿ni¹ siê od
nas. Nauczanie to dotyczy nas, naszych znajomych i przyjació³ oraz tego jak
poznawczy, poziom emocjonalny i poziom zachowañ.
razem dzia³amy. Dotyczy tak¿e wiêzi, jakie mog¹ stworzyæ miêdzy sob¹ grupy
m³odzie¿y podczas wymian, a wszystko po to, aby promowaæ równoœæ, tolerancjê
i szanse dla jak najwiêkszej grupy m³odych ludzi.
Aby jednak podczas organizowanej przez nas wymiany stworzyæ warunki
umo¿liwiaj¹ce ten szczególny rodzaj uczenia siê, powinniœmy na pocz¹tku sami
g³êbiej wnikn¹æ w to, co nazywamy edukacj¹ miêdzykulturow¹. Aby to u³atwiæ
zastanówmy siê krótko, czym jest uczenie siê, czym jest kultura i co w zwi¹zku
z tym oznacza termin miêdzykulturowy.
02
03
36648471.006.png
>>> Edukacja miêdzykulturowa
czym jest?
Jak uczyæ siê
podczas wymiany ?
01
Uczyæ siê mo¿na przypadkowo lub w wyniku zaplanowanego procesu. I faktycznie - wielu rzeczy nauczyliśmy
siê trochê przez przypadek. Jednak nie nauczymy siê niczego z przypadkowego doświadczenia,
je¿eli nie zechcemy go przemyśleæ. Nie mo¿emy o tym zapomnieæ tak¿e podczas realizacji wymian
m³odzie¿y – zw³aszcza, ¿e bardzo czêsto dla wielu uczestników jest to zupe³nie nowe doświadczenie.
Jakie role przyjmujemy?
Nauczanie wi¹¿e siê tak¿e z rolami. Podczas wymian uczenie siê jest procesem, w którym jedni ucz¹ siê od
drugich. Aby jednak tego procesu nie zablokowaæ, jednym z wyzwañ jakie zawsze stoj¹ przed osob¹ organizuj¹c¹
wymiany miêdzynarodowe jest stworzenie atmosfery otwartości. Tylko wtedy mo¿liwe jest uczenie siê od siebie
nawzajem.
Jakie metody mo¿emy stosowaæ?
Ludzie ucz¹ siê najlepiej na skutek swoich doświadczeñ – w sytuacjach wymagaj¹cych zaanga¿owania procesów:
poznania, emocji i dzia³ania.
Jeśli podczas naszych wymian chcemy stworzyæ warunki do uczenia siê, powinniśmy zaproponowaæ metody,
które umo¿liwi¹ podjêcie dzia³añ, ale tak¿e spowoduj¹ refleksjê na wszystkich tych trzech poziomach.
Czym jest kultura? I w zwi¹zku z tym co oznacza termin „miêdzykulturowy”?
Drugim sk³adnikiem pojêcia „uczenie siê miêdzykulturowe” jest kultura. W wiêkszości koncepcji kultury postrzegana
jest ona jako coś, co zosta³o stworzone przez cz³owieka i jest „oprogramowaniem”, którego ludzie u¿ywaj¹
w codziennym ¿yciu. Jednym z najbardziej znanych modeli kultury jest model „góry lodowej”.
04
05
36648471.007.png
>>> Edukacja miêdzykulturowa
czym jest?
g³ównie
w œwiadomoœci
Sztuki piêkne_
Literatura_Dramat_
Muzyka klasyczna_Muzyka pop_
Tañce ludowe_Gry_Kuchnia_
Styl ubierania siê_
Jak widzimy kultura zosta³a tutaj przedstawiona jako góra lodowa: powy¿ej poziomu wody widzimy jedynie
niewielk¹ czêśæ, która wspiera siê na znacznie wiêkszej, ale niewidocznej czêści znajduj¹cej siê poni¿ej. Obrazuje
to fakt, i¿ w kulturze istniej¹ widoczne elementy, np. architektura, sztuka, kuchnia, muzyka czy jêzyk. Te widoczne
elementy kultury s¹ z kolei odzwierciedleniem niewidocznych aspektów kultury, stanowi¹cych potê¿ne fundamenty
czyli np.: historia grupy ludzi, którzy nale¿¹ do danej kultury, ich normy, wartości, podstawowe za³o¿enia dotycz¹ce
przestrzeni, przyrody, czasu itp.
(Trudno jest nam czasami zrozumieæ innych uczestników wymiany tak¿e dlatego, ¿e dostrzegamy jedynie widoczne
elementy ich „góry lodowej”, natomiast nie jesteśmy w stanie zobaczyæ od razu fundamentów, na których opieraj¹
siê obserwowane przez nas zjawiska.)
g³ównie
poza œwiadomoœci¹
Model „góry lodowej” w wymianach m³odzie¿y.
Koncepcje skromnoœci_Pojêcie piêkna_
Idea³y kieruj¹ce wychowaniem dzieci_Rodowody_
Kosmologia_Stosunek do zwierz¹t_
Wzorce stosunków z prze³o¿onymi/podw³adnymi_definicja grzechu_
Sposoby uwodzenia_Pojêcie sprawiedliwoœci_BodŸce mobilizuj¹ce do pracy_
Koncepcje przywództwa_Tempo pracy_Wzorce grupowego podejmowania decyzji_
Pojêcie czystoœci_Postawy wobec osób bêd¹cych na utrzymaniu_Teoria chorób_
Strategia rozwi¹zywania prblemów_Koncepcja mobilnoœci spo³ecznej_
Porozumiewanie siê wzrokowe_Rola a status wed³ug wieku, p³ci, klasy, pokrewieñstwa itp._
Definicja szaleñstwa_Istota przyjaŸni_Koncepcja “ja”_Wzorce perepcji wzrokowej_
Jêzyk cia³a_Mimika_Koncepcje logiki i zasadnoœci_Wzorce kontrolowania emocji_
Wzorce prowadzenia rozmowy w ró¿nych kontekstach spo³ecznych_
Koncepcja przysz³oœci i przesz³oœci_Porz¹dkowanie czasu_
Preferowanie konkurencji lub wspó³pracy_Czêstotliwoœæ interakcji spo³ecznych_
Koncepcja dojrzewania_Aran¿acja przestrzeni itp._
Podczas miêdzynarodowych wymian m³odzi ludzie uświadamiaj¹ sobie fakt istnienia kultury, gdy¿ dostrzegaj¹
ró¿nice w sposobie myślenia, odczuwania i dzia³ania ludzi. Z drugiej strony podobieñstwa zaobserwowane na
pierwszy rzut oka, mog¹ opieraæ siê na zupe³nie innych podstawach. Wśród m³odych ludzi ró¿nice kulturowe s¹
czasem mniej oczywiste - w wielu miejscach na świecie m³odzie¿ nosi d¿insy czy s³ucha podobnej muzyki.
Aby zaistnia³o uczenie siê miêdzykulturowe, musimy najpierw uświadomiæ sobie co kryje dolna czêśæ naszej
w³asnej góry lodowej, gdy¿ dopiero wtedy potrafimy rozmawiaæ o tym z innymi, a dziêki temu lepiej rozumiemy
siê wzajemnie i znajdujemy wspóln¹ p³aszczyznê porozumienia. Przygotowuj¹c grupê do wymiany powinniśmy
zaproponowaæ aktywności, które pozwol¹ naszym uczestnikom odkryæ sw¹ w³asn¹ to¿samośæ, zdaæ sobie
sprawê ze swoich ”fundamentów”, a planuj¹c z naszymi partnerami kolejne elementy programu zadbaæ o to,
aby przyczynia³y siê one do odkrywania i zrozumienia tego co ”pod powierzchni¹”.
koncepcja kultury jako góry lodowej
Źród³o: AFS Orientation Handbook, AFS Intercultural Programs Inc, Nowy York, 1984
06
07
36648471.001.png
>>> Edukacja miêdzykulturowa
czym jest?
Co s³u¿y edukacji
miêdzykulturowej podczas wymian?
02
wspólnej pracy i zabawy mo¿e spowodowaæ wiêksze efekty i zmiany w cz³owieku, ni¿ cykliczne roczne zajêcia.
Ale mo¿e te¿ pojawiæ siê wiele pytañ, na które nie zawsze nasi uczestnicy znajd¹ odpowiedź. Nasze zadanie to
przygotowaæ ich do tego.
Zaufanie i szacunek.
Pod powierzchni¹.
Budowanie zaufania jest podstaw¹ uczenia siê miêdzykulturowego. Jest to warunek swobodnej wymiany pogl¹dów,
przekonañ i odczuæ miêdzy naszymi uczestnikami, ale tak¿e u³atwia wzajemn¹ akceptacjê i zrozumienie. Starajmy
siê wiêc zawsze stworzyæ tak¹ atmosferê, która pozwoli nam s³uchaæ siebie wzajemnie i rozwijaæ w ka¿dym
wiarê we w³asne si³y.
Wiele elementów znajduj¹cych siê „pod powierzchni¹ wody” (zob. „góra lodowa”) pozostaje poza nasz¹
świadomości¹ i nie mo¿emy ich jasno wyraziæ. Takie odkrycia poci¹gaj¹ za sob¹ pewne ryzyko dla naszych
m³odych uczestników, a w kontaktach z innymi ludźmi, powoduj¹ powstawanie napiêæ, z którymi musimy sobie
poradziæ.
Moja w³asna to¿samośæ.
Jeśli widzimy jak odmiennie postrzega siê w ró¿nych kulturach czas, przestrzeñ, stosunki spo³eczne i wiêzi
osobiste to wydaje siê, ¿e elementem w uczeniu siê miêdzykulturowym mo¿e byæ tak¿e konflikt. Zawsze jednak
powinniśmy staraæ siê znaleźæ jego konstruktywne elementy oraz wskazaæ szanse, jakie on stwarza.
Punktem wyjścia w uczeniu siê miêdzykulturowym jest dla nas w³asna kultura, tj. nasze środowisko i nasza
przesz³ośæ. Bardzo czêsto w³aśnie w swoich korzeniach odnajdujemy przeszkody i szanse tego procesu uczenia
siê. Aby umo¿liwiæ nauczanie miêdzykulturowe musimy ci¹gle pamiêtaæ o tym, sk¹d pochodzimy, jak ¿yliśmy
i czego doświadczyliśmy. Jeśli mamy zbli¿yæ siê do innych, musimy najpierw spróbowaæ zrozumieæ siebie. Musimy
o tym tak¿e pamiêtaæ przygotowuj¹c nasza grupê do wymiany. Mo¿e wydawaæ siê to paradoksalne, ale w³aśnie
przy okazji kontaktów miêdzykulturowych m³odzi ludzie znacznie pog³êbiaj¹ wiedzê o sobie, swojej kulturze
i tradycji.
Widzimy wiêc, ¿e uczenie siê miêdzykulturowe to pewien proces, który wymaga dobrego poznania siebie
oraz miejsca, z którego pochodzimy, zanim bêdziemy staraæ siê rozumieæ innych. Jest to proces stanowi¹cy
wyzwanie, poniewa¿ dotyczy bardzo g³êboko zakorzenionych przekonañ o tym, co jest dobre a co z³e, sposobów
porz¹dkowania świata i naszego ¿ycia. Jedn¹ z bardziej interesuj¹cych form pracy z m³odymi ludźmi, w której ten
szczególny rodzaj uczenia siê mo¿e zaistnieæ jest miêdzynarodowa wymiana m³odzie¿y.
Dialog z drugim cz³owiekiem.
Podczas wymian bardzo wa¿ne jest zrozumienie innej osoby. Chodzi o to, byśmy postrzegali siebie i drugiego
cz³owieka jako odmienne istoty, a równocześnie rozumieli, ¿e ta ró¿nica przyczynia siê do tego kim jesteśmy
i jacy jesteśmy. Pamiêtajmy, ¿e w nauczaniu miêdzykulturowym centralne miejsce zajmuje inny cz³owiek – ka¿dy
uczestnik naszej wymiany miêdzynarodowej. Powinniśmy wiêc staraæ siê respektowaæ wolnośæ i decyzje innych,
uznawaæ ich pogl¹dy za równoprawne, natomiast ró¿nice powinny pozostaæ si³¹ konstruktywn¹.
Pytania i zmiana.
Nauczanie miêdzykulturowe jest procesem, w zwi¹zku z czym wi¹¿e siê ze zmian¹. Musimy mieæ świadomośæ
tego, ¿e tworzenie czegoś nowego mo¿e oznaczaæ upadek dotychczasowych idei b¹dź przekonañ. Proces uczenia
siê nigdy nie przebiega bez przerw i po¿egnañ. Pokazuj¹ to w³aśnie wymiany, kiedy tydzieñ dobrze przygotowanej
08
09
36648471.002.png 36648471.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin