Stereotypy - konspekt zajęć dla studentów.pdf

(153 KB) Pobierz
QPrint
ccccc
cc
c
c
cc
Konspekt zajħę jest jednym z rezultatw realizacji projektu áStereotypom Î Nie!Ñ podjħtego
przez Katedrħ Socjologii Wsi i Miasta Uniwersytetu ýdzkiego w ramach
c c , koordynowanego przez
Ministerstwo Pracy i Polityki Spoþecznej Î Departament ds. Kobiet, Rodziny
i Przeciwdziaþania Dyskryminacji i wspþfinansowanego przez Komisjħ EuropejskĢ.
Komisja Europejska oraz Ministerstwo Pracy i Polityki Spoþecznej nie ponosi odpowiedzialnoĻci w zwiĢzku z
informacjami znajdujĢcymi siħ w niniejszej publikacji.
Wykorzystywanie konspektu i jego fragmentw dozwolone jest z podaniem Ņrdþa.
¨ Copyright by Katedra Socjologii Wsi i Miasta Uniwersytetu ýdzkiego, ýdŅ 2008
1
36645250.063.png 36645250.074.png 36645250.085.png 36645250.096.png 36645250.001.png 36645250.012.png 36645250.015.png 36645250.016.png 36645250.017.png 36645250.018.png 36645250.019.png 36645250.020.png 36645250.021.png 36645250.022.png 36645250.023.png 36645250.024.png 36645250.025.png 36645250.026.png 36645250.027.png 36645250.028.png 36645250.029.png 36645250.030.png 36645250.031.png 36645250.032.png 36645250.033.png 36645250.034.png 36645250.035.png 36645250.036.png 36645250.037.png 36645250.038.png 36645250.039.png 36645250.040.png 36645250.041.png 36645250.042.png 36645250.043.png 36645250.044.png 36645250.045.png 36645250.046.png 36645250.047.png 36645250.048.png 36645250.049.png 36645250.050.png 36645250.051.png 36645250.052.png 36645250.053.png 36645250.054.png 36645250.055.png 36645250.056.png 36645250.057.png 36645250.058.png 36645250.059.png 36645250.060.png 36645250.061.png 36645250.062.png 36645250.064.png 36645250.065.png 36645250.066.png 36645250.067.png 36645250.068.png 36645250.069.png 36645250.070.png 36645250.071.png 36645250.072.png 36645250.073.png 36645250.075.png 36645250.076.png 36645250.077.png 36645250.078.png 36645250.079.png 36645250.080.png 36645250.081.png 36645250.082.png 36645250.083.png 36645250.084.png 36645250.086.png 36645250.087.png 36645250.088.png 36645250.089.png 36645250.090.png 36645250.091.png 36645250.092.png 36645250.093.png 36645250.094.png 36645250.095.png 36645250.097.png 36645250.098.png 36645250.099.png 36645250.100.png 36645250.101.png 36645250.102.png 36645250.103.png 36645250.104.png 36645250.105.png 36645250.106.png 36645250.002.png 36645250.003.png 36645250.004.png 36645250.005.png 36645250.006.png 36645250.007.png 36645250.008.png 36645250.009.png 36645250.010.png 36645250.011.png 36645250.013.png
pokazanie, w jaki sposb stereotypy i inne, czħsto nieuĻwiadamiane, zaþoŇenia kierujĢ
naszym zachowaniem
poznanie mechanizmw warunkujĢcych nietolerancjħ
pogþħbianie wiedzy na temat szkodliwego dziaþania stereotypw
ksztaþtowanie umiejħtnoĻci wyraŇania wþasnego zdania oraz wczuwania siħ w potrzeby i
uczucia innych ludzi
ksztaþtowanie umiejħtnoĻci uczestnictwa w dyskusji i wypowiadania siħ na forum grupy
propagowanie postaw otwartoĻci i ukazania wartoĻci i znaczenia rŇnorodnoĻci.
(wiedza,jakĢ ma siħ wykazaę student)
znajomoĻę pojħę: stereotyp, uprzedzenie, dyskryminacja, tolerancja
umiejħtnoĻę rozrŇnienia postaw tolerancyjnych i nietolerancyjnych oraz oceny wþasnej
postawy
ĻwiadomoĻę potrzeby bycia tolerancyjnym i znaczenia rŇnorodnoĻci w Ňyciu spoþecznym
:
Wprowadzenie pojħę: stereotyp, uprzedzenie, dyskryminacja, seksizm, teoria etykietowania,
stygmatyzacja, naznaczanie spoþeczne, tolerancja.
Co to znaczy myĻleę stereotypowo? co to jest stereotyp? Î wsplne tworzenie definicji w
mniejszych grupach
Jakich kategorii spoþecznych, jakich osb mogĢ dotyczyę stereotypy?
Dlaczego posþugujemy siħ stereotypami? Zalety i wady stereotypowego myĻlenia.
Czy stereotyp zawsze jest negatywny? Przykþady stereotypw negatywnych
i pozytywnych.
(Patrz zaþĢcznik nr 1.)
Celem zadania jest pokazanie mþodym ludziom mechanizmw stereotypowego
myĻlenia o rŇnych kategoriach spoþecznych. Czþowiek postrzegajĢc innych ludzi, klasyfikuje
ich jako czþonkw okreĻlonych grup osb, ktrym przypisuje pewne cechy.
Uczestnicy wypisujĢ skojarzenia dotyczĢce osb posiadajĢcych okreĻlone cechy, czy
reprezentujĢcych rŇne kategorie spoþeczne.
Ludzie starzy sĢÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ..
Kobiety sĢÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ...
MħŇczyŅni sĢÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ..
Niemcy sĢÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ...
Polacy sĢÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ.
Osoba, ktra nie chce mieę dziecka jestÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ.
Otyli ludzie sĢÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ.
Ludzie urodzeni w bogatych rodzinach sĢÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ..
Osoby, ktre wybierajĢ Ňycie w pojedynkħ sĢÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ
¨ Copyright by Katedra Socjologii Wsi i Miasta Uniwersytetu ýdzkiego, ýdŅ 2008
2
Zagadnienia do dyskusji:
Dlaczego takie zadanie nie sprawia nam trudnoĻci?
Co to znaczy myĻleę stereotypowo?
Co to jest stereotyp? Î wsplne tworzenie definicji w mniejszych grupach
Jakich kategorii spoþecznych, jakich osb mogĢ dotyczyę stereotypy?
Dlaczego posþugujemy siħ stereotypami? Zalety i wady stereotypowego myĻlenia.
Czy stereotyp zawsze jest negatywny? OdwoþujĢc siħ do wykonanego zadania uczestnicy
podajĢ przykþady stereotypw negatywnych i pozytywnych.
c
Celem zadania jest uwraŇliwienie mþodych ludzi na stereotypowe przedstawianie osb
reprezentujĢcych roŇne kategorie spoþeczne w Ļrodkach masowego przekazu.
Studenci przed zajħciami oglĢdajĢ kilka blokw reklamowych, przeglĢdajĢ wybrane
czasopisma (prasa kobieca i opiniotwrcza) i dokonujĢ analizy prezentowanych spotw:
do jakich stereotypw odwoþujĢ siħ twrcy reklam? jakie kategorie spoþeczne
podlegajĢ stereotypizacji w reklamach?
jakie reklamy i w jaki sposb powielajĢ stereotypy?
jakie reklamy i w jaki sposb przeþamujĢ stereotypy?
Zagadnienia do dyskusji:
Jakie mogĢ byę przejawy dyskryminacji np. wobec osb starszych, kobiet, osb o innym
kolorze skry, osb o innej orientacji seksualnej, osb realizujĢcych odmienne od
powszechnie wystħpujĢcych wzory Ňycia (dobrowolna bezdzietnoĻę, Ňycie w pojedynkħ)?
c (Patrz zaþĢcznik nr 2.)
Celem zadania jest uĻwiadomienie sobie stereotypowego postrzegania i traktowania
kobiet i mħŇczyzn.
Uczestnicy otrzymujĢ karteczki i majĢ dokoıczyę nastħpujĢce zdania, nie zastanawiajĢc
siħ zbyt dþugo i odwoþujĢc siħ do pierwszych skojarzeı.
Kobieta jestÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ
Kobieta powinna byęÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ
MħŇczyzna jestÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ.
MħŇczyzna powinien byęÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ.
Zagadnienia do dyskusji:
Z czym kojarzona jest kobiecoĻę, a z czym Î mħskoĻę?
Czego oczekuje siħ od kobiet, a czego od mħŇczyzn?
Z jakimi reakcjami spoþecznymi mogĢ spotkaę siħ osoby, ktrych cechy i zachowania
odbiegajĢ od stereotypw?
¨ Copyright by Katedra Socjologii Wsi i Miasta Uniwersytetu ýdzkiego, ýdŅ 2008
3
36645250.014.png
c
(Patrz zaþĢcznik nr 3.)
Celem zadania jest analiza stereotypw pþciowych, uĻwiadomienie sobie przez
uczestnikw rŇnych oczekiwaı i wymagaı stawianych kobietom i mħŇczyznom.
Uczestnicy porwnujĢ sytuacjħ kobiet i mħŇczyzn, uzupeþniajĢc zdania:
PoniewaŇ jestem mħŇczyznĢ, muszħÈ
PoniewaŇ jestem kobietĢ, muszħÈ
Gdybym byþ kobietĢ, mgþbymÈ
Gdybym byþa mħŇczyznĢ, mogþabymÈ.
Zagadnienia do dyskusji:
W jakim stopniu mħŇczyŅni i kobiety sĢ rzeczywiĻcie ograniczeni w swoich dziaþaniach przez
swĢ pþeę, a w jakim stopniu mogĢ korzystaę z moŇliwoĻci, ktre przypisywane sĢ najczħĻciej
pþci przeciwnej?
c
Celem zadania jest uĻwiadomienie sobie negatywnych skutkw uprzedzeı i
dyskryminacji oraz koniecznoĻci przeciwdziaþania im.
W maþych grupach uczestnicy wymyĻlajĢ kampaniħ przeþamujĢcĢ uprzedzenia i
dyskryminacjħ wobec:
osb starych
kobiet
homoseksualistw
osb, ktre nie chcĢ mieę dzieci
niepeþnosprawnych.
Zagadnienia do dyskusji:
Jak pokazywaę negatywne skutki uprzedzeı i dyskryminacji? Do jakich argumentw siħ
odwoþywaę?
Jak przeciwdziaþaę uprzedzeniom i dyskryminacji? Jakie dziaþania sĢ najskuteczniejsze?
cc
Celem zadania jest uĻwiadomienie sobie wartoĻci rŇnorodnoĻci Ňycia spoþecznego
oraz znaczenia otwartoĻci, tolerancji, szacunku dla odmiennoĻci.
Uczestnicy dzielĢ siħ na cztery grupy. KaŇda z nich wyobraŇa sobie spoþeczeıstwo
skþadajĢce siħ tylko z:
kobiet
osb mþodych
jednej narodowoĻci
majĢcych takie same poglĢdy.
Uczestnicy wsplnie zastanawiajĢ siħ i wypisujĢ zalety i wady Ňycia w takim spoþeczeıstwie.
Zagadnienia do dyskusji:
Jakie korzyĻci dla jednostki i caþego spoþeczeıstwa pþynĢ z tego, Ňe ludzie rŇniĢ siħ
miħdzy sobĢ pod wieloma wzglħdami?
¨ Copyright by Katedra Socjologii Wsi i Miasta Uniwersytetu ýdzkiego, ýdŅ 2008
4
 
1/ podstawowa:
Nelson T. D., 2003, , Gdaısk: GWP
Pawica B., 2001, n nnn n n
nn, Czħstochowa: Wyd. WyŇszej Szkoþy Pedagogicznej (Roz. II
nnnnn)
Macrae C. N., Stangor Ch., Hewstone M., 1999, nn
, Gdaısk: GWP
2/ uzupeþniajĢca:
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., 1997, n ,
Poznaı: Zysk i S-ka
Czykwin E., 2007, n, Warszawa: PWN
Wejland A. P., 1991, nn
¨ Copyright by Katedra Socjologii Wsi i Miasta Uniwersytetu ýdzkiego, ýdŅ 2008
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin