Odpowiedzalność hotelarza.pdf

(96 KB) Pobierz
109596517 UNPDF
ODPOWIEDZIALNOŚĆ HOTELARZA
ETYKA ZAWODOWA
Pod pojęciem „hotelarz” podczas tych zajęć będziemy rozumieli:
pracodawcę - właściciela hotelu
pracowników zatrudnionych w hotelu
Hotelarz ma zapewnić gościom:
sprawną i miłą a także kulturalną obsługę
deklarowany standard tzn. warunki pobytu
bezpieczeństwo osobiste gościa i jego mienia
Odpowiedzialność hotelarza powinna być rozpatrywana na następujących
płaszczyznach:
etyczno - moralna
służbowa (dyscyplinarna)
materialna
karna
Etyka zawodowa – to problem odnoszony do każdego zawodu. W hotelarstwie
należy zwrócić jednak uwagę na następujące problemy:
gość powierza hotelarzowi własne bezpieczeństwo oraz swoje mienie w
postaci rzeczy i dóbr wniesionych do hotelu
gość ma prawo w zamian za ustaloną cenę oczekiwać i żądać należytego
zabezpieczenia i odpowiedzialności ze strony hotelarza
hotelarz w imię dobra gościa oraz renomy obiektu musi umieć przeć się
zagrożeniom i umieć się im przeciwstawić
gość ma prawo czuć się bezpiecznie (korzysta z uprawnień wynikających z
umowy, ogólnych przepisów prawnych, przyjętych zwyczajów i poczucia
odpowiedzialności ze strony hotelarza)
hotelarz przyjmując gościa do hotelu musi zdawać sobie sprawę z
odpowiedzialności względem gościa i za gościa we wszystkich wymienionych
poniżej płaszczyznach:
Płaszczyzna etyczno – moralna:
dotyczy stosunku gościa i przyjętych na siebie obowiązków wobec gościa w
czasie jego pobytu
polega na:
1. zapewnieniu bezpieczeństwa życia i zdrowia gościa
2. nietykalności osobistej
3. spokoju
4. dyskrecji
konieczność przestrzegania i bezwzględnego egzekwowania przepisów:
1. przeciwpożarowych
Marzena Wojciechowska dla AP Edukacja; Poznań 2009 r.
2. sprawności urządzeń technicznych i alarmowych
3. zabezpieczenie pomieszczeń
hotel w tej płaszczyźnie powinien:
1. być przygotowany na udzielenie pierwszej pomocy
2. prawidłowo postępować z rzeczami pozostawionymi lub znalezionymi w
pokoju
3. nie wolno wnikać w sprawy osobiste gościa, spoufalać się z nim lub
udzielać informacji o osobach trzecich
Płaszczyzna prawna:
odpowiedzialność jest związana z obowiązującym prawem ( w tym również z
konsekwencjami materialnymi i prawnymi)
odpowiedzialność materialna – jest odpowiedzialnością prawną mająca
charakter sankcji majątkowej np. odszkodowania za straty mienia (wynika z
przepisów prawa cywilnego)
odpowiedzialność karna - to odpowiedzialność z tytułu winy przypisanej
hotelarzowi (wynika z przepisów prawa karnego)
Ze względu na zbiorowy charakter pracy w hotelu odpowiedzialność można
podzielić na:
1. zbiorową
2. indywidualną
Odpowiedzialność indywidualna – dotyczy pracownika i wynika z umowy o pracę,
na podstawie której pracownik zobowiązuje się do prawidłowego wykonywania
swoich obowiązków i poleceń służbowych
Odpowiedzialność zbiorowa – dotyczy zakładu hotelarskiego i wynika z umowy
hotelowej. Reguluje prawa i obowiązki hotelu względem gościa oraz zapewnia
gościowi standard, jakość obsługi i usług zgonie z kategorią.
Hotel ma szczególny obowiązek:
1. udostępnienia pokoju lub miejsca noclegowego
2. zapewnienia sprawnego funkcjonowania wszystkich urządzeń
3. zapewnienia bezpieczeństwa gościa i jego mienia
4. wykonania usług w deklarowanych zakresie oraz standardzie.
PODSUMOWUJĄC:
Stopień zabezpieczenia interesów gościa jest ważnym wykładnikiem jakości –
poziomu i rzetelności usług.
Marzena Wojciechowska dla AP Edukacja; Poznań 2009 r.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin