09 2007 pol 1.pdf

(804 KB) Pobierz
961387 UNPDF
22
Kujon Polski
Czwartek20września2007 1 GazetaWyborcza 1 www.gazetawyborcza.pl
Sprawdzianszóstoklasisty
Szóstoklasisto! W kwietniunapiszeszsprawdziannakoniecpodstawówki.
Jużdziśpoćwiczz „Gazetą”i rozwiążprzykładowytest.Jutrowydrukujemyćwiczenia
z polskiegoi matematyki, któresprawdząwymaganenaegzaminieumiejętności,
a wsobotę–testpredyspozycjijęzykowych
Słuchaj
w RMF FM
Zczymszóstoklasiści
nienajlepiejradząsobie
nasprawdzianie
– słuchajdziś
w „Faktach”
RMFFM
Partner
radiowy:
Krople wody
Czaspracy:60 minut
napowierzchnistrużki,potempotoki,którełą
czącsię,utworząrzekę.Rzekapłyniedaleji wpa
da(uchodzi)domorza.Tuwodasłodkałączysię
zesłonąwodą.Słońcenagrzewapowierzchnię
morzai dlategonaszakroplaznowuwyparowu
je.Parawodnanapewnejwysokościoziębisię
i skropli,a drobniutkiekropelkiwodyutworzą
chmury(strzałka3).Jeśliwiatrpopchniechmu
ręnadląd,podróżkropelkimożezacząćsięod
nowa(strzałka4).
C.Kroplastajesięczęściąchmury,spadana
skałęprzepuszczalną,napowierzchniwodypa
ruje,przeciskasięprzezskały,wsiąka.
D.Kroplanapowierzchniwodyparuje,do
pływadomorza,spadanaskałęprzepuszczal
ną,stajesięczęściąchmury,przeciskasięprzez
skały.
4.Wjakisposóbpowstająrzeki?
A.Napowierzchniziemitworząsięstrużki,
potoki,którełączącsię,tworząrzekę.
B.Każdarzekabierzeswójpoczątekw mo
rzu.
C.Wodamusibyćidealnieczystai wtedymo
żeutworzyćrzekę.
D.Zkażdegozbiornikawodnego(stawu,je
ziora,morza)wypływajednadużarzeka.
7.Jakieuczuciabudziw czytelnikubohater
utworu?
A.Obawę,lęk,strach
B.Sympatię,życzliwość
C.Niepewność,obawę
D.Przerażenie,niepokój
TekstI
Różnesądziejekropliwody.Poznajemy
trzynajważniejsze(A,B,C).
8.Wskażuosobienie.
A.W waszymszepcie
B.Smugisrebrne
C.Kropledrobne
D.Złotemdziane
9.Znaczeniewyrazupeanymożnaspraw
dzićw:
A.słownikuortograficznym
B.encyklopediikulturyantycznej
C.encyklopediipopularnejPWN
D.słownikupoprawnejpolszczyzny
A.
C.Drogakropliwodymożebyćjeszczedłuż
sza.Zaczniesiętaksamo– spadnienapowierz
chnięziemi(strzałka1).Jeśliterenjestzbudo
wanyzeskałprzepuszczającychwodę(np.z pia
skuczyżwiru),wodawsiąkniew niego(strzał
ka2).Znajdziesiępodpowierzchniąi niebędzie
sięprzeciskaćprzezskałyprzepuszczalne(strzał
ka3),ażdopłyniejakowodapodziemnadomo
rzalubwytryśniew sprzyjającychwarunkach
jakoźródło.I znowu,jeślikroplawodyznajdzie
sięnapowierzchniwody,topodwpływempro
mienisłonecznychwyparujeistaniesięcząst
kąchmury(strzałka4).Jeśliwiatrpopchnie
chmuręnadląd,podróżkropelkizaczniesięod
nowa(strzałka5).Podróżtakiejkropelkiwody
jestdłuższa,dlategomówimyo dużymobiegu
wodyw przyrodzie.Tukroplatrafiłapodzie
mię(spływpodziemny).
TekstII
10.JózefChełmoński
B.
Deszcz– JarosławIwaszkiewicz
Smugijasne,smugisrebrne,smugiszklane,
Srebrnowłose,srebrnodźwiękie,ukochane
Wwaszymszepciemiodopłynnesąpeany 1 ,
Smugideszczu,szklanekulki,pieśniszklane.
Czyw radościczyw tęsknocie– zakochany,
Chodzęsobiew wasząmowę– zasłuchany.
Zadaniaod1.do4.
odnosząsiędotekstuI.
Dobredeszcze,deszczedobre,złotemdziane,
Smugijasne,kropledrobne,ukochane.
1.Wktórymakapiciejestmowao parowaniu
wody?
A.Ai B
C.
C.A,B,C
1 pean– uroczystapieśń
A.namalowałportret
B.przedstawiłscenębatalistyczną
C.narysowałmartwąnaturę
D.uwieczniłpejzaż
B.Ai C
D.wżadnym
Zadaniaod5.do8.
odnosząsiędotekstuII.
5.Wypowiedźpodmiotulirycznegomożna
określićjako
A.opis
B.dialog
C.opowiadanie
D.wyznanie
2.Kroplastaniesięcząstkąchmury,gdy
A.spadnienatopniejącyśnieg
B.wiatrwiejeodmorzadolądu
C.parawodnanapewnejwysokościoziębi
sięi skropli
D.wodawsiąkniew ziemięi staniesięwodą
podziemną
11.Prognozępogodyprzygotowuje:
A.geodeta C.meteorolog
B.astronom D.etnograf
12.Opadyatmosferyczne
A.spadająnapowierzchnięziemilubuno
sząsięw powietrzuw postaciwodylubkryształ
kówlodu
B.tylkounosząsięw powietrzuw postaciwody
C.tylkospadająnapowierzchnięziemi
D.tylkounosząsięw powietrzuw postaci
kryształkówlodu
A.Gdyspadnienanagrzanąpowierzchnię
ziemi(strzałka1),możeodrazuwyparować
(strzałka2).
B.Alemożebyćinaczej.Kroplaspadniena
powierzchnięziemi(strzałka1)i potemspły
niepopochylonejpowierzchniterenu,o ilejest
onzbudowanyzeskałnieprzepuszczających
wodę(strzałka2).W tensposóbkropletworzą
3.Wskaższereg,w którymprzedstawiono
kolejneetapyparowaniawody.
A.Kroplaspadanaskałęprzepuszczalną,
wsiąka,przeciskasięprzezskały,dopływado
morza,napowierzchniwodyparujei stajesię
częściąchmury.
B.Kroplaspadanaskałęprzepuszczalną,
dopływadomorza,przeciskasięprzezskałyi sta
jesięczęściąchmury.
6.Ostatniastrofawiersza
A.madwawersy,w każdymwersietakąsa
mąilośćsylabi rymyżeńskie.
B.madwawersy,w każdymwersieróżną
ilośćsylabi rymymęskie.
C.maczterywersy,w każdymwersietakąsa
mąilośćsylabi rymymęskie.
D.maczterywersy,w każdymwersieróżną
ilośćsylabi rymyżeńskie.
13.Opadatmosferycznyw postacigęstopa
dającychdrobnychkropelekwodyośrednicy
poniżej0,5mmto:
1
961387.007.png 961387.008.png 961387.009.png 961387.010.png 961387.001.png 961387.002.png 961387.003.png 961387.004.png 961387.005.png 961387.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin