SZCZEBLE KIEROWNICZE W SŁUŻBIE ZDROWIA.doc

(29 KB) Pobierz
SZCZEBLE KIEROWNICZE W SŁUŻBIE ZDROWIA

SZCZEBLE KIEROWNICZE W SŁUŻBIE ZDROWIA

 

Struktura – hierarchia – organizacyjna drabina.

Hieros (grec.)- święty, arche – władza = święta władza.

Hierarchia w obrębie organizacji oznacza „drabinę władzy”, którą tworzy określona liczba szczebli organizacyjnych.

Hierarchia organizacyjna to układ pewnych elementów, których każda grupa podporządkowana jest pewnej liczbie klas – szczeblom hierarchii.

Każda klas znajduje się w relacji nadrzędności lub podrzędności względem pozostałych klas. Klasy graniczne : najwyższa (nie ma klasy nadrzędnej w obrębie danego systemu) i najniższa (nie ma klasy podrzędnej).hierarchia służbowa wyraża się liczbą szczebli organizacyjnych, które mogą być liczone od dołu lub od góry (zależnie od potrzeby, ale wg tego samego systemu).

Ze względu na liczbę szczebli organizacja może być smukła (np. 7 szczebli) lub płaska (np. 2 szczeble).

Organizacje smukleją, gdyż każdy z szeregowych pracowników stara się zostać kierownikiem (prawo Parkinsona).

Ze względu na różnorodność czynności kierowniczych w strukturze organizacyjnej stanowisk pielęgniarskich można wyodrębnić szczeble kierownicze :

1.              SZCZEBEL ZWIERZCHNI - 

-       wytyczanie celów i kierunków działania na podstawie danych statystycznych i demograficznych,

-            ustalanie głównych działań wykonawczych,

-            decydowanie o podstawowych inwestycjach,

-            wyznaczanie ogólnych wskaźników ekonomicznych i zatrudnienia,

-            analizowanie ogólnych wyników działalności instytucji podległych,

-            kierowanie załogą instytucji własnej oraz  

    zarządami instytucji bezpośrednio   

    podległych.

2.                    SZCZEBEL POŚREDNI  –

-            analiza sytuacji aktualnej oraz przewidywanie i planowanie sytuacji zamierzonej,

-            stwarzanie i bieżące utrzymanie warunków odpowiednich dla zaplanowanej działalności medycznej, ekonomicznej, finansowej, materiałowej, technicznej, personalnej i społecznej,

-            inwestowanie,

-            organizowanie ludzi, środków i warunków działania,

-            szkolenie kadry,

-            inicjowanie i planowanie działań szczegółowych,

-            inicjowanie nowych form działalności i bieżące kierowanie nią,

-            analiza działalności poszczególnych komórek, korygowanie ich zadań,

-            reprezentacja instytucji na zewnątrz,

-            koordynacja działalności poszczególnych komórek na podstawie wyników kontroli.

3.                    SZCZEBEL NAJNIŻSZY NADZORU – kierowanie bezpośrednimi wykonawcami.

-            interpretacja i uzupełnianie szczegółami otrzymanych poleceń,

-            szczegółowa analiza sytuacji w jakiej ma się rozwinąć polecone działanie,

-            planowanie i wdrażanie działań pomocniczych, zastępczych,

-            przydzielanie zadań poszczególnym wykonawcom,

-            sporadyczna pomoc w wykonawstwie,

-            doskonalenie wykonawców,

-            dbanie o ich potrzeby,

-            troszczenie się o sprzęt, materiały, narzędzia, leki,

-            nadzór i kontrola wykonania,

-            manipulowanie dokumentacją,

-            zdawanie sprawozdań o postępie działalności.

 

Wymienione czynności kierownicy spełniają poprzez wypełnianie następujących funkcji :

1.                    Zbieranie, selekcjonowanie i przetwarzanie informacji potrzebnych do podjęcia decyzji.

 

2.                    Podejmowanie decyzji.

 

3.                    Przekazywanie dyspozycji sformułowanych na podstawie podjętych uprzednio decyzji.

 

4.                    Egzekwowanie wykonania dyspozycji.

 

PIELĘGNIARSKA KADRA KIEROWNICZA

 

Do opracowania przez studentów!

I.                                 Pielęgniarka Naczelna.

II.                              Pielęgniarka Przełożona.

III.                           Pielęgniarka Oddziałowa.

 

Zadania, predyspozycje, kompetencje, uprawnienia, możliwości.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin