PKM - sciaga.doc

(207 KB) Pobierz
1

PASY

1.   ZALETY I WADY PRZEKŁADNI PASOWYCH.

ZALETY:

- występowanie poślizgu pasa w przypadku chwilowych przeciążeń, co zabezpiecza przed zniszczeniem zarówno przekładni, jak i innych elementów urządzenia (np. silnika, elektrycznego),

- możliwość tłumienia drgań i uderzeń,

- stosunkowo duża dowolność rozstawienia kół pasowych i osi wałów, a przy pasach płaskich półskrzyżowanych - również możliwość przenoszenia mocy przy kątowym ustawieniu osi wałów,

- możliwość przekazywania ruchu na duże odległości (przy pasach - nawet do 15 m),

- możliwość przekazywania ruchu na kilka kół, a przy pasach klinowych - przy pionowych osiach kół,

- możliwość wyłączenia napędu i zmiany kierunku ruchu (przy pasach płaskich),

- możliwość uzyskania zmiennych przełożeń, zarówno stopniowe), jak i w sposób płynny (wariatory),

- cicha praca,

- prosta i tania konstrukcja przekładni, łatwa obsługa.

WADY:

- wahania wartości przełożenia wskutek poślizgu pasa,

- wymagane napięcie pasa, co powoduje, duże naciski na wały i łożyska,

- powstawanie trwałych odkształceń w pasach (wyciąganie pasów), co powoduje konieczność regulacji napięcia pasa oraz jego zużycie,

- wrażliwość większości materiałów pasów na wpływ różnych czynników np. smarów, chemikaliów, wilgotności itd.,

- duże wymiary przekładni w porównaniu z przekładniami zębatymi.

2. SIŁA UŻYTECZNA I MOC UŻYTECZNA W PRZEKŁADNI PASOWEJ.

Siła użyteczna równa jest napięciu użytecznemu Fu które jest różnicą napięć F1 i F2. (Fu=F1-F2=F)

Napięcie użyteczne stanowi siłę obwodową F, według której określa się moment obrotowy, przenoszony przez pas.

Moc użyteczna: przenoszoną moc oblicza się z zależności: a moc obliczeniową (z uwzględnieniem strat energii i przeciążenia) równą mocy silnika ze wzoru:

gdzie: (ni) – sprawność przekładni pasowej.

3. SIŁY W CIĘGNACH I SIŁA WYPADKOWA (WZÓR EULERA).(NAPIECIE W PASACH)

Podstawą do obliczania napędów cięgnowych jest wzór Eulera, określający stosunek napięć w cięgnie czynnym i biernym

F1 = F2·eam

w którym:

e - podstawa logarytmu naturalnego,

h - współczynnik tarcia między pasem i kołem,

a - kąt opasania dla koła mniejszego (w radianach).

Siły w cięgnach: obrotowe, rozciągające, zginające, bezwładności.

4. POZORNY WSPÓŁCZYNNIK TARCIA W PRZEKŁADNI Z PASEM KLINOWYM.

- Zamiast współczynnika tarcia m, wprowadza się do wzorów pozorny współczynnik tarcia m, ze względu na klinowy kształt pasa (b - kąt zarysu rowka na kole, b = 40°)

 

ŁOŻYSKA TOCZNE

5. ZALETY I WADY ŁOŻYSK TOCZNYCH

Zalety łożysk tocznych:

-Mały współczynnik oporów ruchu w fazie rozruchu

- Mały wpływ prędkości obrotowej na opory ruchu

- Duża nośność i sztywność w odniesieniu do jednostki szerokości łożyska

- Dobre osiowanie wału względem obudowy

- Poprawna praca bez dodatkowych wkładów smarowania

- Prosty montaż i demontaż

- Małe gabaryty

- Natychmiastowa zdolność do pracy bez okresu docierania

Wady łożysk tocznych:

- nie tłumią drgań i przenoszą je na korpus maszyny i z korpusu na wał;

- stosunkowo mała wyporność na wstrząsy i obciążenia dynamiczne

- ograniczone możliwości stosowania dla dużych prędkości obrotowych

- skłonność do wibracji i hałasu

6. BUDOWA I RODZAJE ŁOŻYSK TOCZNYCH.

Budowa:

1 - pierścień wewnętrzny

2 - pierścień zewnętrzny

3 - części toczne

4 - koszyk

5 - bieżnie główne

6 - bieżnie pomocnicze

Klasyfikacja łożysk

- wg kształtu części tocznych:

- kulkowe - walcowe;  - igiełkowe;  -stożkowe -- -- baryłkowe;             

- wg normalnego kąta działania łożysk – zawiera się między prostą łączącą punkty styku bieżni z kulkami w nieobciążonym łożysku a płaszczyzną prostopadłą do osi łożyska;

- poprzeczne

- wzdłużne  

- wg możliwości wzajemnego wychylenia się pierścieni:

- łożyska zwykłe – wymagają zachowania z odpowiednią dokładnością współosiowości wału i oprawy;

- łożyska wahliwe – pozwalają na stałą lub zmienną w czasie nie współosiowość

wału i oprawy;

- łożyska samonośne (samonastawne)  – pozwalają na pracę przy stałej, dużej nie współosiowości

wału i oprawy;

7. NOSNOSC RUCHOWA,  NOSNOSC SPOCZYNKOWA, TRWALOSC NOMINALNA

- nośność ruchowa C – obciążenie, przy którym łożysko osiągnie nominalną trwałość 1 miliona obrotów:

    ł. poprzeczne – obciążenie działające w płaszczyźnie prostopadłej do osi łożyska;

    ł. wzdłużne – obciążenie działające w płaszczyźnie równoległej do osi łożyska;

- nośność spoczynkowa C0 – wielkość obciążenia pod działaniem którego całkowite, trwałe odkształcenie części tocznych i bieżni w miejscu najbardziej obciążonym wymości: 0,0001 średnicy części tocznej

- trwałość nominalna jest to taka trwałość, którą osiągnie lub przekroczy 90% pewnej dużej ilości jednakowych łożysk.. Wymagana nominalna trwałość zależy od rodzaju urządzenia, jego żywotności i wymaganej niezawodności pracy

8. ROWNANIE TRWALOSCI LACZNIE Z WYKRESEM

- równanie trwałości (w mln obrotów):

     

P – obciążenie zastępcze ruchowe; C – nośność ruchowa; p = 3 (dla łożysk kulkowych), p=10/3 (dla łożysk wałeczkowych); L10 – nominalna trwałość w mln obrotów;

- równanie trwałości (w godzinach pracy):

n – prędkość obrotowa [obr/min]

9. OBCIAZENIA ZASTEPCZE ŁOŻYSKA, RUCHOWE I SPOCZYNKOWE(WZOR)

Obciążenie zastępcze łożyska wyraża się wzorem:

Q = (R + m ·A) · K1 · K2 · K3 · K4 ......

R – obciążenie promieniowe

A – składowa osiowa

m – współczynnik zmiany obciążenia osiowego na równoważne mu obciążenie promieniowe

KKK3........... – współczynniki zwiększające

K1 – zależy od tego który pierścień łożyska się obraca

K2 – współczynnik temperaturowy

K3­ - współczynnik przeciążeń

K4 – współczynnik warunków atmosferycznych

Obciążenie zastępcze ruchowe łożyska

Fr – skł. poprzeczna obciążenia [N];

Fa – skł. wzdłużna obciążenia;

X – współ. Przeliczeniowy obciążenia poprzecznego

Y – współ. Przeliczeniowy obciążenia wzdłużnego

Obciążenie zastępcze spoczynkowe łożyska:

10. TRWAŁOŚĆ EFEKTYWNA

fd – współczynnik obciążenia dynamicznego( z tablic)

ft – współczynnik wpływu temperatury

a1 – współczynnik niezawodności

a2 – współczynnik materiałowy

a3 - współczynnik warunków pracy

Ce – ruchowa nośność efektywna w temp pracy

Pe – obciążenie zastępcze efektywne



 

 

 

ŚRUBY

11. CO TO JEST ŚRUBA

Śruba jest łącznikiem w połączeniach śrubowych. Śruba składa się z łba oraz trzonu. Na części lub całej długości trzonu śruby nacięty jest gwint. Łeb śruby, który umożliwia uchwycenie jej w czasie montażu, może mieć różny kształt. Do typowych kształtów łbów śruby należą:

a) sześciokątny b) czworokątny

c) wieńcowy d) młoteczkowy

e) walcowy z gniazdem sześciokątnym

f) oczkowy

12. RODZAJE GWINTOW (PODZIAŁKA ZARYSU, SKOK GWINTU)

Rodzaje gwintu:

- zwykłe grubo zwojowe i drobnozwojowe

- prawe i lewe

- jednokrotne i wielokrotne

Zarysy gwintu:

trójkątny, trapezowy symetryczny, trapezowy niesymetryczny, prostokątny, okrągły,

zewnętrzny – mierzony na zewnątrz walca,

wewnętrzny – mierzony wewnątrz otworu.

Podziałka zwoju gwintowego hz  – odległość sąsiednich występów, mierzona na zarysie wzdłuż osi: h = hz gwint jednokrotny

h – z*hz gwint wielokrotny

Skok gwintu P: odległość pomiędzy wierzchołkami gwintu w przekroju wzdłużnym śruby lub nakrętki.

13. PODSTAWOWE WIELKOSCI CHARAKTERYZUJACE GWINT

- d – średnica gwintu śruby

- D – średnica dna wrębu nakrętki

- d1 – średnica rdzenia śruby

- D1 – średnica otworu nakrętki

- d2 – średnica podziałowa śruby

- D2 – średnica podziałowa nakrętki

- P – podziałka gwintu

- Pn – skok gwintu ( w gwintach wielokątnych    Pn=P*n, n – krotność gwintu)

- a - kąt gwintu mierzony między blokami zarysu

- g - wznos gwintu, równy wznosowi linii śrubowej obliczany na średnicy podziałowej wg zależności:

14. SILY DZIALAJACE PRZY ZAKRECANIU I LUZOWANIU POLACZENIA GWINTOWEGO( GRAFICZNIE I LICZBOWO)

 


 

we wzorze: „+” to zakręcanie -„odkręcanie, - pozorny kąt tarcia, - pozorny współczynnik tarcia  z powodu pochylenia powierzchni gwintu

15. SAMOHAMOWNOSC GWINTU

Przy opuszczaniu ciężaru jest potrzebna mała siła F, zabezpieczająca przed samoczynnym zsuwaniem się ciężaru przy gwint będzie samohamowalny.

Warunek samohamowności:

tgg - tangens średnicy kąta pochylenia gwintu;  r - kąt tarcia, (r = arctgm, m = tgg)

16. SPRAWNOSC POLACZEN GWINTOWYCH

Sprawność połączenia gwintowego:

   

Lu – praca użyteczna; Lw – praca włożona

SPOINY

17. OBLICZENIA NAPRĘŻEŃ DOPUSZCZALNYCH DLA SPOIN (NAPRĘŻENIA K’ ).

W obliczeniach połączeń spawanych przyjmuje się równomierny rozkład naprężeń w całym przekroju spoiny.

k’ – naprężenia dopuszczalne spoiny

k’=s*so*kr

kr – naprężenia dopuszczalne dla materiału części łączonych

s- współczynnik statycznej wytrzymałości spoiny zależny od rodzaju obciążenia

so- współczynnik jakości spoiny

Re – granica plastyczności

Xe – współczynnik bezpieczeństwa przyjmowany w zależności od granicy7 plastyczności

19. PROSTE PRZYPADKI SPRAWDZANIA WYTRZYMAŁOŚCIOWEGO SPOIN.

-rozciąganie-ściskane(czołowa)

-ścinanie(pachwinowa, otworowa)

-zginanie(czołowa, pachwinowa)

-skręcanie(pachwinowa ,czołowa)

-obciążenie siłą poprzeczną i momentem gnącym(pachwinowa)

- obciążenie siłą poprzeczną i momentem gnącym i skręcającym(pachwinowa)

ŁOŻYSKA ŚLIZGOWE

20. JAKIE WARUNKI POWINNY BYĆ SPEŁNIONE, ABY W ŁOŻYSKACH PANOWAŁO TARCIE PŁYNNE?

Uzyskanie tarcia płynnego jest możliwe, gdy ciśnienie smaru w szczelinie jest większe niż naciski jednostkowe czopa na panewkę. Ciśnienie to powstaje wówczas, gdy zostaną spełnione cztery podstawowe warunki:

- istnieje odpowiednio duża prędkość poślizgu (różnica prędkości pomiędzy powierzchniami trącymi)

-środek smarujący ma odpowiednio dobraną lepkość

- istnieje zwężająca się szczelina (luz konstrukcyjny) pomiędzy powierzchniami ślizgowymi elementów łożyska, niezbędna do utworzenia klina smarownego

- istnieje obciążenie prostopadłe do powierzchni ślizgowych mniejsze od nośności hydrodynamicznej smaru.

 

21. RODZAJE ŁOŻYSK ŚLIZGOWYCH.

Zależnie od kierunku obciążeń rozróżniamy:

- łożyska ślizgowe poprzeczne

- łożyska ślizgowe wzdłużne

- łożyska ślizgowe poprzeczno-wzdłużne.

W zależności od sposobu podawania smaru rozróżnia się łożyska:

- samosmarujące, niewymagające w całym okresie swojego użytkowania wymiany i dostarczania smaru, wykonywane z materiałów porowatych nasyconych smarem, który jest wyciskany z porów w trakcie eksploatacji i wypełnia szczelinę smarną;

- hydrostatyczne (aerostatyczne), w których warstwa nośna smaru (gazu) jest podawana pod ciśnieniem;

- hydrodynamiczne (aerodynamiczne), w których warstwa nośna smaru (gazu) powstaje na skutek ruchu obrotowego czopa względem panwi i wzajemnego poślizgu między ich powierzchniami ślizgowymi.

22. ZALEŻNOŚĆ WSPÓŁCZYNNIKA OPORÓW W ŁOŻYSKU (WSPÓŁCZYNNIK TARCIA) OD LICZBY HERSEYA.

WAŁY I OSIE

23. CO TO JEST WAŁ I OŚ.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin