ZAAWANSOWANI - JĘZYK ABSTRAKCYJNY.doc

(104 KB) Pobierz
ZAAWANSOWANI – JĘZYK ABSTRAKCYJNY

ZAAWANSOWANI – JĘZYK ABSTRAKCYJNY

 

PROGRAM: ODPOWIEDZI NA PYTANIA TYPU „DLACZEGO...?" I „JEŚLI..."

Procedura programowa:

(1)        „Dlaczego..." - usiądź na krześle naprzeciw dziecka i skup jego uwagę. Następnie przedstaw pytanie w formie: „dlaczego...?" (np. „Dlaczego jesz?"). Pomóż dziecku w udzieleniu odpowiedzi (np. „Ponieważ jestem głodny"). W trak­cie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtraf­niejsze a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.

(2)        „Jeśli.usiądź na krześle naprzeciw dziecka. Skup jego uwagę i zapytaj: „jeśli..." (np. „Co robisz, jeśli jesteś głodny?"). Pomóż dziecku w udzieleniu odpowiedzi (np. „Jem coś"). W miarę uzyskiwania postępów w nauce ograniczaj liczbę podpowiedzi i nagradzaj tylko bezbłędne odpowiedzi.

Sugerowane warunki pracy: pytania typu: kto? co? gdzie? nazywanie wyko­nywanych czynności, emocji i funkcji. Pomocne wskazówki: przedstawienie poprawnej odpowiedzi.

 

Pytanie             

Reakcja

Data

wprowad zenia

Data

opanowania czynności

(1)              „Dlaczego...?"

(2)              „Co robisz,
jeśli...?"

(1)              „Ponieważ..."

(2)              „Robię..."

1. Jedzenie/głodny

 

 

 

2. Picie/spragniony

 

 

 

3. Spanie/zmęczony

 

 

 

4. Płacz/smutny

 

 

 

5. Uśmiech/szczęśli­wy

 

 

 

6. Wizyta u lekarza/ chory

 

 

 

7. Kąpiel/brudny

 

 

 

8. Nakładanie kurtki/ zimno

 

 

 

9. Śmiech/dowcip

 

 

 

10. Parasol/pada deszcz

 

 

 

Uwaga: Tę procedurę możesz wykorzystać praktycznie za każdym razem (np. kiedy dziecko prosi cię o coś do picia, zapytaj: „Dlaczego prosisz mnie o sok?". Podpowiedz dziecku, aby odpowiedziało: „Bo chce mi się pić"). Ten sam sche­mat można zastosować podczas oglądania rysunków w książce (np. pokaż dziec­ku rysunek chłopca, który spadł z roweru i płacze. Następnie zapytaj: „Dlaczego ten chłopiec płacze?". Podpowiedz: „Ponieważ spadł z roweru").

PROGRAM: LOGICZNE UZUPEŁNIANIE ZDAŃ

Procedura programowa: usiądź naprzeciw dziecka. Skup jego uwagę i pokaż rysunek odpowiadający poniższym przykładom. Następnie przedstaw część zda­nia (np. ,,On ma brudne ręce. Musi więc..."). Pomóż dziecku w dopowiedzeniu

zdania (np              je umyć"). W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi.

Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpo­wiedzi.

Materiały: rysunki.

Sugerowane warunki pracy: opis rysunków; odpowiedzi na pytania typu „dla­czego...?" i „jeśli...?".

Pomocne wskazówki: przestawienie poprawnej odpowiedzi.

 

Przykłady

nie dokończonych

zdań

Reakcja:

Dokończenie zdań

Data

wprowadzenia

Data

opanowania czynności

1. „On jest głodny. Musi..."

 

 

 

2. „Pada deszcz. Trze­ba wziąć..."

 

 

 

3. „Chce mu się pić. Musi..."

 

 

 

4. „Drzwi są zamknię­te. Potrzebny jest..."

 

 

 

5. „Rozcięłam sobie palec. Potrzebuję..."

 

 

 

Uwaga: Możesz wykorzystać również inne przykłady, które będą adekwatne do twego dziecka.

5


PROGRAM: OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI NA RYSUNKACH

Procedura programowa: usiądź na krześle naprzeciw dziecka i skup jego uwa­gę. Przedstaw następnie rysunek, który zawiera jakieś nieprawidłowości (np. sa­mochód z kwadratowymi kołami). Następnie zapytaj: „Powiedz mi, co jest nie tak z tym samochodem?"). Podpowiedz dziecku, aby zwróciło uwagę na błędny fragment i dało poprawną odpowiedź. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bez­błędne odpowiedzi.

Materiały: rysunki, które zawierają błędy.

Sugerowane warunki pracy: opis rysunków, określanie podobieństw i różnic; udzielanie na pytania typu „dlaczego?".

Pomocne wskazówki: przedstawienie prawidłowej odpowiedzi.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin