ZAAWANSOWANI – EKSPRESYWNE ZDOLNOŚCI JĘZYKOWE
PROGRAM: OPOWIADANIE HISTORII
Procedura programowa:
(1) Z przedmiotami pomocniczymi - usiądź z dzieckiem na podłodze i skup jego uwagę. Wykorzystując pomoce (np. zabawki, samochodziki, zjeżdżalnie, domek dla lalek wraz z mebelkami) opowiedz dziecku prostą historię: „Pewnego razu dziewczynka wybrała się do parku. Bawiła się na zjeżdżalni, potem wsiadła do samochodu i pojechała do domu". Następnie zadaj dziecku pytanie: „Powiedz mi, o czym opowiada ta bajeczka?". Pomóż dziecku w odtworzeniu historii, wykorzystując do tego celu pomocnicze przedmioty. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
(2) Bez pomocy - usiądź na krześle naprzeciw dziecka i skup jego uwagę. Opowiedz dziecku prostą historię (np. „Pewnego razu żyły sobie trzy misie..."). Następnie zapytaj dziecko o czym opowiada ta bajeczka. Pomóż dziecku w odtworzeniu historii. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
Materiały: różnego rodzaju zabawki i lalki.
Sugerowane warunki pracy: powtarzanie całych zdań, opisywanie sekwencji zdjęć; powtarzanie zdań. Pomocne wskazówki:
(1) Pomóż dziecku w przedstawieniu historii przy użyciu różnych lalek i zaba-wek.
(2) Opowiedz dziecku historię i poproś o jej powtórzenie.
Instrukcja
Reakcja
Data
wprowadzenia
opanowania czynności
(1-2) „Powiedz mi, o czym opowiada ta bajka?"
(1) Dziecko opowiadahistorię z wykorzysta-niem pomocy
(2) Dziecko opowiadahistorię
1. Z materiałami pomocniczymi
2. Bez użycia pomocy
Uwaga: Program rozpocznij od prostych jednozdaniowych opowieści. W miarę uzyskiwania postępów zwiększaj stopień trudności bajek.
PROGRAM: ROZRÓŻNIANIE TEMATÓW
Procedura programowa: usiądź na krześle naprzeciw dziecka i skup jego uwagę, astępnie poproś: „Opowiedz mi o... (wybrany temat; patrz przykład poniżej)". Pomóż dziecku w udzieleniu trzyzdaniowej odpowiedzi. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
Sugerowane warunki pracy: początkowo zacznij od opisywania przedmiotów w polu widzenia dziecka i poza nim, następnie poproś dziecko, aby udzieliło odpowiedzi na ogólne pytania związane z tematem.
Pomocne wskazówki: przedstawienie odpowiedzi.
„Opowiedz mi o..."
Przykładowe
zagadnienia
Przykładowe odpowiedzi
1. Święta Przykład:
„Opowiedz mi o Bożym Narodzeniu".
„Są to święta. Obchodzimy je w grudniu. Przychodzi Święty Mikołaj i daje nam prezenty".
2. Miejsca Przykład:
„Opowiedz mi o szkole".
„Chodzę do szkoły w... Moją nauczycielką jest pani... Często bawię się z..."
3. Rodzina Przykład:
„Opowiedz mi o swojej siostrze".
„Mam siostrę. Ma na imię Maria. Ma 5 lat i lubi bawić się lalkami".
4. Wydarzenia Przykład:
„Opowiedz mi o jeździe na łyżwach".
„Na łyżwy chodzę z mamą. Chodzimy do... Czasem jeżdżę za szybko".
Uwaga: Początkowo rozpocznij od jednozdaniowych odpowiedzi na twoje zagadnienia. W miarę uzyskiwania postępów, dziecko może wzbogacać swoją wypowiedź.
PROGRAM: OPOWIADANIE HISTORII ( Z WYKORZYSTANIEM POMOCY)
(1) Na specyficzne tematy - usiądź z dzieckiem na podłodze. Obok połóż różne zabawki i lalki. Następnie poproś je: „Opowiedz mi historię o... (wybrany temat)" (np. „Emi idzie do parku"). Podpowiedz dziecku, aby postarało się opowiedzieć historię o Ernim, wykorzystując do tego celu pluszową zabawkę. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
(2) Brak określonego tematu - usiądź z dzieckiem na podłodze. Obok połóż różne pomoce. Wykorzystując je, opowiedz dziecku prostą historię. Następnie powiedz dziecku: „A teraz twoja kolej". Pomóż dziecku w opowiedzeniu jego własnej historii z wykorzystaniem pomocnych przedmiotów. W trakcie sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najlepsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
Materiały: różne zabawki i lalki.
Sugerowane warunki pracy: opowiadanie historii; naśladowanie całych zdań; opisywanie przedmiotów w zasięgu wzroku; powtarzanie zdań. Pomocne wskazówki:
(1) Pomóż dziecku w naśladowaniu czynności przy pomocy różnych lalek; przedstaw dziecku historię i nakłoń je do streszczenia jej.
(2) Jeśli dziecko ma trudności z wymyśleniem własnej historii, możesz nakłonić je do tego (np. „Teraz ty możesz opowiedzieć mi jakąś historię") lub zacząć opowiadanie i przerwać w momencie, gdy dziecko zacznie kontynuować.
(1) „Opowiedz mihistorię o..."
(2) „Teraz twojakolej"
(1) Dziecko opowiadahistorię przy użyciupomocnych przedmio-tów
(2) Dziecko opowiadahistorię na dowolniewybrany temat
1. Określony temat
2. Temat dowolnie wybrany
Uwaga: Jest to dobry program do realizacji z rówieśnikami dziecka. Dzieci siadają w kółku i kolejno opowiadają sobie bajki. W późniejszym okresie możesz wyświetlać bajki z kasety video i nauczyć dziecko opowiadania ich.
(BEZ KORZYSTANIA Z PRZEDMIOTÓW POMOCNICZYCH)
(1) Na określone tematy - usiądź na krześle naprzeciw dziecka i skup jego uwagę. Następnie przedstaw mu polecenie: „Opowiedz mi historię o... (np. o strasznym potworze)". Pomóż dziecku w skonstruowaniu tej historii (np. „Pewnego razu żyt sobie wielki i przerażający potwór. Miał czerwone oczy i zielone zęby"). W takcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
(2) Bez sprecyzowania tematu - usiądź na krześle naprzeciw dziecka. Skup jego uwagę i opowiedz prostą bajeczkę. Następnie powiedz: „A teraz twoja kolej". Pomóż dziecku w rozpoczęciu opowiadania. W trakcie sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
Sugerowane warunki pracy: opowiadanie historii; naśladowanie całych zdań; opisywanie całych sekwencji zdjęciowych; opowiadanie historii z wykorzystaniem materiałów pomocniczych; opisywanie obiektów znajdujących się poza zasięgiem wzrokowym dziecka; powtarzanie zdań.
Pomocne wskazówki:
(1) Opowiedz dziecku historię, którą będzie w stanie powtórzyć.
(2) Jeśli dziecko ma problemy z wymyśleniem własnej historii, możesz delikatnie mu to zasugerować (np. „Możesz opowiedzieć mi historię o Ernim") lub zacząć opowiadanie i kontynuować je do czasu przejęcia inicjatywy przez dziecko.
trokaz