POCZĄTKUJĄCY - ZDOLNOŚCI PRZEDSZKOLNE.doc

(123 KB) Pobierz
POCZĄTKUJĄCY – ZDOLNOŚCI PRZEDSZKOLNE

POCZĄTKUJĄCY – ZDOLNOŚCI PRZEDSZKOLNE

 

PROGRAM: ŁĄCZENIE

Procedura programowa: połóż różne przedmioty przed dzieckiem. Podaj dziecku jeden z nich i poproś, aby odnalazło drugi, do niego podobny. Pomóż dziecku w odnalezieniu odpowiedniego przedmiotu i połóż go na lub obok odpo­wiadającego mu przedmiotu. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę udziela­nych podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na koniec tylko bez­błędne odpowiedzi. W trakcie trwania programu możesz zwiększać stopniowo liczbę przedstawianych dziecku przedmiotów.

Materiały: identyczne pary przedmiotów lub obrazków, karty literowe, kolo­rowe przedmioty i różne kształty tych przedmiotów.

Sugerowane warunki pracy: siedzenie przy stole.

Pomocne wskazówki:

(1)       Pomóż dziecku w wykonaniu tej czynności.

(2)        Wykorzystaj metodę podpowiedzi, poprzez podsuwanie przedmiotu, o któ­ry nam chodzi, bliżej dziecka.

 

Instrukcja

Reakcja

Data

wprowadzenia

Data

opanowania czynności

„Łącz"

Umieszczenie przed­miotu na lub obok mu podobnego

1. Identyczne przed­mioty

 

 

 

2. Obrazki z przed­miotami

 

 

 

3. Przedmioty z obraz­kami

 

 

 

4. Identyczne obrazki

 

 

 

5. Kolory

 

 

 

6. Kształty

 

 

 

7. Litery

 

 

 

8. Liczby

 

 

 

9. Różne obiekty

 

 

 

10. Obiekty powiąza­ne ze sobą (np. ołówek do papieru)

 

 

 

 

Uwaga: Najlepiej wybieraj przedmioty, które mogą oprzeć się lub leżeć na innym (np. filiżanka, łyżka lub talerz). Możesz rozpocząć od przedstawienia trzech przedmiotów i cały czas zmieniać ich położenia na stole, co wyeliminuje pamięciowe zapamiętywanie odpowiedzi.

PROGRAM: KOLORY (RECEPTYWNE I EKSPRESYWNE)

Procedura programowa:

(1)       Identyfikacja kolorów - połóż kolorowe przedmioty na stole. Skup jego uwagę i poleć: „pokaż mi... (wybrany kolor)". Pomóż dziecku w odszukaniu go. W trakcie uzyskiwanych postępów w nauce zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Po­czątkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na koniec tylko bezbłędne odpowiedzi.

(2)       Nazywanie kolorów — usiądź na krześle naprzeciw dziecka. Skup jego uwagę i pokaż kolorowy przedmiot. Zapytaj: „co to za kolor?". Pomóż dziecku w nazwaniu koloru. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a następnie tylko bez­błędne odpowiedzi.

Materiały: kolorowy papier i przedmioty. Sugerowane warunki pracy:

(1)       Identyfikacja obrazków.

(2)       Nazywanie przedmiotów i obrazków. Pomocne wskazówki:

 

(1)       Pomóż dziecku we wskazaniu odpowiedniego koloru. Wykorzystaj metodę, według której kolory przez nas wymieniane umieszczamy bliżej dziecka.

(2)       Przedstaw nazwę koloru.

 

Instrukcja

Reakcja

Data

wprowadzenia

Data

opanowania czynności

(1)              „Pokaż mi..."

(2)              „Co to za kolor"

(1)              Wskazanie odpo-
wiedniego koloru

(2)              Nazywanie koloru

1. Niebieski

 

 

 

2. Czerwony

 

 

 

3. Zielony

 

 

 

4. Żółty

 

 

 

5. Biały

 

 

 

6. Czarny

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin