podolski - postawy a mass miedia (uni rzeszowski).pdf

(135 KB) Pobierz
R O Z D Z I A Ł II
137
Adam PODOLSKI
Uniwersytet Rzeszowski
POSTAWY A MASS MEDIA
W XX wieku nastąpił niezwykły rozwój mediów służących ludziom do komunikacji
masowej. Mass media stały się nieodłączną częścią współczesnej rzeczywistości. Ta
wszechobecność ma wpływ na jednostki i określone społeczności, nie tylko organizując
życie, ale prowadząc też do powstawania zmian w sferze intelektualnej, emocjonalnej i
społecznej. Rodzi to zainteresowanie pedagogów i wyzwanie do podjęcia próby poznania
mechanizmów oddziaływania środków masowego przekazu i wypracowania metod
pozwalających korzystać z nich w sposób racjonalny.
Papież Paweł VI w liście apostolskim Octogesima adveniens z 14 maja 1971 roku
stwierdził: „Mówiąc o doniosłych przemianach, jakie zachodzą w naszych czasach, nie
możemy pominąć wciąż wzrastającego znaczenia środków komunikacji społecznej i ich
wpływu, tak pozytywnego, jak i negatywnego na zmianę mentalności, poglądów, instytucji
i samego społeczeństwa. We współczesnym świecie trudno sobie wyobrazić wzajemną
komunikację międzyludzką bez środków masowego przekazu, popularnie zwanych mass
mediami . 1
„Cywilizacja” komunikowania, narastająca kultura mediów, „żyje”, zmienia się,
rozwija, rozszerza dosłownie z każdą chwilą, dlatego warto ją zaprezentować taką, jaką
jest. Należy zauważyć, że istnieje istotna różnica między komunikowaniem się, a środkami
komunikowania. Słowo „komunikowanie” pochodzi od łacińskiego „ communicare ” -
rozmawiać, naradzać się, konsultować z kimś drugim za pomocą znaków. 2 Komunikowanie
jest procesem, oznaczającym świadome lub nieświadome zachowanie symboliczne. Polega
ono na nawiązaniu łączności, a zatem aby można było mówić o zaistnieniu tego procesu,
potrzeba przynajmniej dwóch osób, tj. nadawcy i odbiorcy oraz podstawowego składnika
procesu, którym jest komunikat . 3
Komunikat to wyodrębnione, zakodowane lub podane w formie symbolu wydarzenie
społeczne, umożliwiające innym wnioskowanie o stanach, relacjach, procesach nie
obserwowanych bezpośrednio. 4 Jest to nic innego jak informacja zredagowana w danym
języku z wykorzystaniem określonego kodu. Aby tę informację przekazać innym w
procesie komunikacji interpersonalnej bądź utrwalić, należy wykorzystać pewien nośnik,
np.: głos, druk, obraz fotograficzny, a następnie wybraną informację zakodować nadając jej
kształt komunikatu, np.: artykułu prasowego, audycji radiowej, programu telewizyjnego.
Każdy komunikat powinien być maksymalnie dostępny, dokładny, zrozumiały dla
użytkownika, ponieważ to gwarantuje jego właściwe odebranie. Dlatego nadawca - osoba
przekazująca komunikat, chcąc go wytworzyć, musi posiadać wiedzę o zdarzeniu, poznać
zdarzenie i zawrzeć je w komunikacie. Osobą, do której komunikat trafia i która go
odczytuje, jest odbiorca.
Środki komunikowania przeszły długą drogę ewolucji, jest niewątpliwe, że ich rozwój
podążał tropem drobnych usprawnień i milionowych wynalazków, a w pewnym etapie nie
1 Ks. A. Zwoliński: Media - nadzieje i obawy . „Wychowawca” 2001, nr 11, s. 9
2 T. Goban-Klas: Komunikowanie masowe w nowoczesnym społeczeństwie . Warszawa-Kraków 1973, s. 5
3 Ibidem, s. 13
4 F. Januszkiewicz, W. Skrzydlewski: Edukacyjne zastosowanie telewizji . Warszawa 1985, s. 20
93636304.003.png
 
138
byłby możliwy bez odwołania się do dobrodziejstw rewolucji naukowo-technicznej . 5 One
to przekształcają obecny świat, zastępując od wieków trwającą kulturę - kulturą
audiowizualną, sam zaś proces przemian to rodzaj rewolucji zmieniającej oblicze
wszystkich cywilizacji. Rozprzestrzeniające się komunikowanie masowe powoduje daleko
idące zmiany właściwie wszystkich aspektów życia ludzkiego.
Komunikowanie masowe to jedna z form komunikowania, tj. porozumiewania się za
pomocą znaków, polegająca na przekazywaniu przy pomocy urządzeń technicznych
(środków komunikowania masowego) jednolitych treści skierowanych do liczebnie
wielkich, zróżnicowanych i anonimowych rzesz odbiorców. 6 Komunikowanie masowe
charakteryzują pewne cechy, a mianowicie:
- masowość odbioru - związana z faktem przesyłania treści różnej, rozproszonej
oraz liczebnej grupie użytkowników,
- jednokierunkowość przekazu - dotycząca braku symetryczności przekazu z
jednoczesnym docieraniem z tym przekazem do wielu odbiorców, a
niemożliwością sytuacji odwrotnej,
- masowość produkcji i dystrybucji przekazów - odbywa się w ramach specjalnie
powstałych organizacji, występujących jako nadawca zbiorowy,
- periodyczność i schematyczność - poszczególne pakiety przekazów docierają do
odbiorców z ustaloną częstotliwością, a w ich obrębie istnieje określony porządek.
Środki komunikowania masowego zwane są inaczej środkami masowego przekazu,
jak również mass mediami. Termin ten pojawił się w latach czterdziestych minionego
wieku, w Stanach Zjednoczonych, które jako pierwsze wkroczyły w erę masowego
komunikowania. Pojęcie „mass media” to połączenie łacińskiego terminu media (środki) z
określeniem masowe , w celu podkreślenia, że ich główną cechą jest masowość produkcji i
odbioru . 7 Mass media to instytucje oraz urządzenia techniczne służące do szerokiego i
szybkiego przekazywania informacji wielkim, zróżnicowanym i anonimowym grupom
ludzi. Wśród nich wyróżnia się media tradycyjne: książkę, prasę, radio, telewizję, film;
media alternatywne: bezpośrednią telewizję satelitarną i kablową, magnetowidy, płyty
kompaktowe, teletekst, wideotekst, komputery multimedialne . 8 Odgrywają one ogromną
rolę w życiu jednostek i społeczeństw. Znaczenie mass mediów wynika z kilku przesłanek : 9
- stanowią rozwijający się przemysł oferujący różnorodne dobra i usługi,
zapewniający rosnące zatrudnienie oraz stymulujący rozwój innych sektorów
przemysłu,
- tworzą zasoby wiedzy stanowiąc instrument kontroli i zarządzania w
społeczeństwie oraz arenę, na której rozgrywa się coraz więcej spraw życia
publicznego,
- stały się dominującym źródłem definicji, wyobrażeń i ocen dotyczących
rzeczywistości społecznej.
Na podstawie przeprowadzonych badań można wysunąć hipotezy odnoszące się do
oddziaływania środków komunikowania masowego na odbiorców. Można stwierdzić, że
komunikowanie masowe zazwyczaj nie stanowi koniecznej i wystarczającej przyczyny
5 Ibidem, s. 25
6 T. Goban-Klas, op. cit., s. 21
7 T. Goban-Klas: Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu . Warszawa-
Kraków 1999, s. 112
8 J. Skrzypczak (red.): Aktualizacje Encyklopedyczne. Suplement do Wielkiej Ilustrowanej Encyklopedii
Powszechnej Wydawnictwa Gutenberga. Media, tom 11 . Poznań 1998, s. 130
9 Ibidem
93636304.004.png
 
139
zmian w świadomości odbiorców, a raczej działa przez splot czynników i wpływów
pośredniczących . 10 Owe czynniki czynią komunikowanie masowe środkiem
współdziałającym, a nie przyczyną w procesie wzmacniania istniejących nastawień
odbiorców. Środki komunikowania masowego raczej wzmacniają niż zmieniają istniejące
nastawienia. Jeśli masowe komunikowanie powoduje zmiany, to zwykle zachodzi jeden z
warunków: czynniki pośredniczące nie działają i wpływ komunikowania masowego jest
bezpośredni, bądź czynniki te wywierają nacisk w kierunku zmiany . 11
Na podstawie innych badań ustalono, że środki masowego przekazu powodują zmiany
w opiniach ich użytkowników, tak pozytywne, jak i negatywne. Dzieje się to w sytuacji,
gdy: odbiorcy nie uważają przekazywanych treści za szczególnie ważne; przekazują oni
innym, zwłaszcza publicznie, opinie, z którymi początkowo sami się nie zgadzają;
spotykają się z treściami, które nie godzą bezpośrednio w ważne dla nich przekonania, lecz
powoli dostarczają danych sprzecznych z tymi przekonaniami oraz pragną należeć do grup,
w których panują inne poglądy, niż te, do których aktualnie należą . 12
Mass media oddziałują na jednostkę, zaspokajając jej potrzebę poznawczą
(uzyskiwanie informacji i wiedzy na temat świata oraz wyjaśnień dotyczących różnych
zagadnień i problemów); afektywną (dostarczanie nowych, emocjonalnych oraz
estetycznych doświadczeń); osobistej integracji (rozszerzanie kontaktu z innymi członkami
społeczeństwa); redukcji napięcia (dostarczanie rozrywki i umożliwienie miłego spędzania
wolnego czasu). Możemy, więc przyjąć, że nie ma obecnie wątpliwości, co do samego
wpływu mediów na odbiorców, jednak zasięg i stopień intensywności tego wpływu jest
różny . 13 Istnieją dwa rodzaje wpływu komunikowania masowego: bezpośrednie
oddziaływanie na opinie, postawy, poglądy, zachowania oraz pośrednie , które jest bardziej
ogólne, długofalowe i trudniej uchwytne. Oddziaływanie środków masowego przekazu na
jednostkę może ukazywać brak efektu komunikowania masowego tj. takie działanie
środków tego komunikowania, które nie spowodowało dostrzeganych zmian masowych,
lub sytuację odwrotną, a więc określone efekty komunikowania masowego. 14
Pisząc na temat oddziaływania środków masowego komunikowania na odbiorcę, nie
sposób pominąć tematu związanego z użytkownikiem mass mediów. Wszystkie osoby,
które uczestniczą w odbiorze, jako czytelnicy, słuchacze, widzowie przekazów mass
mediów są w całości traktowani jako odbiorcy środków masowego przekazu. Istnieją
różnorodne sposoby opisywania odbiorców. Można, więc wyróżnić:
- rzeczywistych odbiorców - odbierających przekaz,
- potencjalnych odbiorców - maksymalna liczba widzów lub słuchaczy, którzy
teoretycznie mogą zwrócić uwagę na dany program,
- szczególnych odbiorców - klasyfikowanych ze względu na takie cechy jak: wiek,
dochód, płeć, rasa, religia, region zamieszkania, zainteresowania itp . 15
W teorii mass mediów wyodrębniono trzy typy odbiorców: potencjalni - wszystkie
osoby, które potencjalnie mogą się stać widzami (słuchaczami, czytelnikami); „płacący” -
10 T. Goban-Klas: Komunikowanie masowe w nowoczesnym społeczeństwie , op. cit., s. 30
11 Ibidem
12 Ibidem, s. 31
13 W. Sonczyk: Media w Polsce . Warszawa 1999, s. 146
14 T. Goban-Klas: Komunikowanie masowe. Zarys problematyki socjologicznej . Kraków 1978, s. 266
15 J. Skrzypczak (red.), op. cit., s. 179
93636304.001.png
 
140
osoby, które zakupują kopie (np.: filmów wideo lub CD); „zdobyci” - osoby, które
rzeczywiście czytają daną gazetę lub oglądają dany program telewizyjny . 16
Należałoby podkreślić fakt, że mass media poruszają aspekt pedagogiczny ich
odbioru. Publiczność traktują jako zbiorowość aktywną, tzn. korzystającą w znacznej
mierze w sposób celowy ze środków masowego przekazu i podchodzą do niej w sposób
podmiotowy. Wybór środków i treści należy do publiczności, stąd trudno mówić o istnieniu
bezpośredniego wpływu przekazów na postawy i zachowania. To nie mass media używają
odbiorców, ale oni używają ich do własnych celów . 17 Sposób użytkowania środków
masowej komunikacji poznają pytając o niego samych odbiorców, ponieważ wychodzą z
założenia, że ludzie są świadomi własnych motywacji. Analizując nastawienia odbiorcze
starają się abstrahować od artystycznej wartości przekazów masowych . 18
Postawa należy do najważniejszych pojęć w psychologii społecznej. Wskazuje to na
wielość i różnorodność definicji postawy. W definicji eksponuje się najważniejsze
składniki budujące strukturę postawy i decydujące o jej funkcjonowaniu. Są to przede
wszystkim: osoba, będąca podmiotem postawy, pewna wartość, jako przedmiot postawy,
oraz składniki osobowości zaangażowane w postawie. Postawę można określić najprościej
jako względnie trwałe, pozytywne lub negatywne ustosunkowanie się człowieka do
konkretnego przedmiotu (osoby, idei, rzeczy, zjawiska itp.) angażując w nim intelekt, wolę,
uczucia i aktywność. Aktualność definicji wynika z tego, że w postawie wyraża się cały
człowiek. Dzięki temu postawa może być „względnie trwała”, a ponadto w jej
zewnętrznych przejawach ujawnia się osobowość jednostki.
Treść, zakres, kierunek i trwałość - to czynniki, które warunkują skuteczność postawy.
Treścią postawy może być np. telewizja jako środek komunikowania masowego albo
występujący w niej prezenter. Różnicę w zakresie postawy widać, gdy porówna się postawę
wobec radia z postawą do wszystkich dostępnych mass mediów. Kierunek wyraża się w
skali ustosunkowania się (np. wobec prasy), począwszy od pełnej akceptacji, przez
obojętność aż do postawy wrogości. Różna może być trwałość postawy. I tak postawa
krytyczna wobec mass mediów może być epizodyczna, krótkotrwała albo trwająca długie
lata.
Skuteczność postawy warunkują także czynniki zewnętrzne np. atmosfera panująca w
danym środowisku sprzyjająca danej postawie lub odrzucająca ją, wpływ innych osób
reprezentujących identyczne lub przeciwstawne postawy.
Postawy ujawniają dwa podstawowe „oblicza”: pozytywne i negatywne. Widać to
najwyraźniej na przykładzie postaw przeciwstawnych sobie, jak np. miłość - nienawiść,
hojność - skąpstwo, ofiarność - egoizm. Ze względu na treść wymienia się postawy:
religijne, moralne, społeczne, estetyczne, jak też rodzicielskie, macierzyńskie, ojcowskie,
synowskie itp. W zależności od przedmiotu wyodrębnia się postawy personalne (wobec
Boga, jednostki, grupy) oraz postawy rzeczowe (np. wobec sztuki, idei, doktryny, kariery,
pieniędzy). Kierunek postaw pozwala dzielić ogół postaw na pozytywne i negatywne;
niekiedy wyodrębniane są także postawy neutralne. Gdy podstawą podziału jest siła,
wyróżnia się postawy: słabe, przeciętne i silne. Trwałość postaw pozwala wyodrębnić
postawy bardzo trwałe, trwałe i nietrwałe.
Należy podkreślić, że cztery składniki osobowości (intelekt, wola, uczucia i
aktywność) są obecne w konkretnej postawie w zróżnicowanym stopniu. Jest to
16 Ibidem
17 Ibidem, s. 132
18 Ibidem
93636304.002.png
 
141
uzależnione od zaangażowania się osobowości w daną postawę, a więc od rodzaju postawy,
od jej przedmiotu i od kierunku oddziaływań wychowawczych. Dlatego np. w postawie
krytycznej wobec mass mediów dominuje intelekt.
Mass media i postawy pozytywne
Wpływ mass mediów na postawy człowieka nie jest dziś kwestionowany. Wpływ ten
kształtuje w jednostce postawy pozytywne i negatywne. Niestety, nadal mało się mówi o
postawach pozytywnych kształtowanych przez media, ponieważ postawy negatywne
majoryzują postawy negatywne. Mówi się zasadniczo o pozytywnym wpływie mass
mediów na człowieka podkreślając powstałe tą drogą cechy osobowe (wrażliwość na
piękno, pogłębiona wiedza ogólna, znajomość świata, polityki), a nie postawy. Postawy
pozytywne kształtowane przez mass media są dość liczne, spośród nich omówimy trzy:
postawę dialogu, postawę szerokich horyzontów oraz postawę tolerancji.
Postawa dialogu
Mass media są ze swej natury dialogiczne. Niektóre z mediów mają charakter bardzo
wyrazisty, np. radio, telewizja i Internet. Komunikowanie poprzez mass media ma
charakter dwukierunkowy. Angażuje ono odbiorcę, który staje się partnerem dialogu z
nadawcą.
Postawa dialogu polega na budowaniu przez jednostkę względnie trwałych relacji o
charakterze partnerskim z innymi ludźmi, opartych na wzajemnym zrozumieniu i szacunku,
prowadzących do współdziałania. Podstawowym narzędziem dialogu jest komunikowanie
werbalne, w którym w szczególny sposób zaangażowane są intelekt i wola. Gdy dialog
prowadzi do współdziałania, angażują się emocje i pewne formy aktywności. Media
kształtują postawę dialogu w różnoraki sposób, m.in. ukazując pozytywne wzorce ludzi,
którzy w sposób szczególny odznaczają się tą postawą. Media wzmacniając je sprawiają, że
stają się one atrakcyjne i godne naśladowania (pozytywne skutki dialogu).
Postawy dialogu można uczyć w mediach poprzez odpowiednie ukazywanie postawy
antydialogicznej ze szczególnym uwzględnieniem jej skutków negatywnych. Prowadzone
np. w mediach dyskusje uczą kultury przekonywania, sztuki kompromisu i szacunku do
rozmówcy. Postawę dialogu ujawniają konkretne symptomy:
- ukierunkowanie na partnera (ja-ty) - eliminowany jest egoistyczny monolog;
- nacisk na to, co ludzi łączy, choć nie zamyka się oczu na to, co ludzi dzieli;
- twórcza krytyka;
- cierpliwość i wielkoduszność;
- empatia (wspomaga prawidłowy odbiór partnera);
- rozległy przedmiot (reprezentacja ludzi z różnych nacji, kultur, religii, opcji
politycznych);
- asertywność (docenienie swojej osoby i innych osób) - zachowanie poczucia
tożsamości własnej i partnera; gdy jedno z nich zanika, ustaje dialog;
- dyskretne wymagania wobec partnera dialogu;
- odrzucenie oportunizmu i kunktatorstwa (wysoki stopień poczucia godności
osobistej).
Postawa szerokich horyzontów
W kształtowaniu postawy szerokich horyzontów uczestniczą dwie funkcje mass
mediów: informacyjna i wychowawcza.
Postawa szerokich horyzontów polega na rozległym i pogłębionym obejmowaniu
przez jednostkę otaczającej ją rzeczywistości oraz na pozytywnym ustosunkowaniu się do
niej. Jest przejawem dojrzałej osobowości, co widać najwyraźniej w relacji jednostki do
Zgłoś jeśli naruszono regulamin