wykład 1.doc

(27 KB) Pobierz
Organizacja i zarządzanie ( wykład 1)

                                                                                                                              Wykład 1             

 

Organizacja i zarządzanie

 

 

 

,,organizo” (grec.): tworzenie uporządkowanych, harmonijnych całości.

 

ORGANIZACJA:

 

J.Stoner: organizacja to dwie lub więcej osób współpracujących ramach określonej struktury stosunków, aby osiągnąć określony cel lub zbiór celów.

             

R.Grifin: organizacja to grupa ludzi, którzy współpracują ze sobą w sposób uporządkowany i skoordynowany, aby osiągnąć pewien zestaw celów.

 

A.Koźmiński: organizacja to wyodrębnione z otoczenia wewnętrznie uporządkowane powiązane miedzy sobą zbiory elementów.

 

J.Zieleniecki: organizacja to współprzyczynianie się części do powodzenia całości, a powodzenie całości jest istotnym warunkiem powodzenia części.

 

Organizacja to struktura struktur.

 

Organizacja: to świadomie i planowo utworzona całość, której części ( składniki) współprzyczyniają się do osiągania celów tej całości.

 

 

INSTYTUCJA: to rodzaj organizacji w skład, której wchodzą ludzie i rzeczy potrzebne im do działania ( system społeczno- techniczny).

 

Znaczenie organizacji:

Ø       Rzeczowa

Ø       Czynnościowa

Ø       Atrybutowa

 

 

CYKL ŻYCIA ORGANIZACJI

 

1.       Narodziny i walka o przetrwanie- wejście i utrzymanie się na rynku.

2.       Młodość dynamiczny wzrost- stabilizowanie i wyrabianie dobrej reputacji (marki).

3.       Dojrzałość (czasami upadek)- osiąganie,,wyjątkowości”, budowanie podstaw długotrwałego rozwoju, skłonność do świadczeń na rzecz otoczenia.

 

ZARZĄDZANIE:

wg A. Koźmińskiego: polega na definiowaniu i redefiniowaniu kryteriów równowagi oraz warunków jej osiągania w wymiarze materialnym i społecznym, zewnętrznym oraz na takim oddziaływaniu ( w ramach organizacji) na podsystemy i otoczenie, które prowadzi do przywracania i utrzymywania równowagi.

 

Zarządzanie to:

- motywowanie

- kontrolowanie

- organizowanie

- planowanie

 

wg B.Kuc: istotą zarządzania jest panowanie nad różnorodnością i przekształcanie potencjalnego konfliktu we współpracę.

 

wg J. Stonera: zarządzanie to proces planowania, przewodzenia i kontrolowania członków organizacji oraz wykorzystywania wszelkich dostępnych zasobów organizacji do osiągnięcia jej celów.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin