Pierwszy rok dziecka - rozwój - część II - od urodzenia do 6 do 12 m-cy.pdf

(72 KB) Pobierz
Istotki
Istotki
http://www.istotki.pl/pierwszy_rok_dziecka_ii.php
Pierwszy rok dziecka - rozwj - czħĻę II - od 6 do 12 miesiĢca
7 miesiĢc
RosnĢ nastħpne zĢbki; sĢ to grne przyĻrodkowe jedynki;
Dalszy postħp w rozwoju ruchowym: dziecko leŇĢc na brzuszku prbuje peþzaę. PoþoŇona
przed nim zabawka jest dostatecznĢ zachħtĢ. WyciĢga rħkħ, ale nie moŇe jej schwycię, bo
przesuwa siħ do tyþu. Do tej pory maluch umiaþ peþzaę okrħŇnie, poruszaþ siħ tak jak
wskazwki zegara. Teraz moŇe przemieszczaę siħ do tyþu;
Siedzi samo krtko, niepewnie, podpiera siħ rĢczkami; ü stoi pewnie kiedy podtrzymujesz
je pod pachami, Ňywo przy tym podskakujĢc ("sprħŇynuje")z wielkim zapaþem;
Chwyta 2 przedmioty w 2 rħce, Bawi siħ uderzajĢc zabawkĢ w stþ lub brzeg þŇeczka.
Uderzanie o podþoŇe jest ulubionĢ czynnoĻciĢ malucha; ü Do tej pory maluch nie potrafiþ
zgarniaę pokarmu z þyŇeczki, jej zawartoĻę trzeba byþo wlewaę do buzi. Obecnie dziecko
zgarnia pokarm wargami, (przestaje ssaę þyŇeczkħ);
Samo wychodzi z inicjatywĢ nawiĢzania kontaktu z otoczeniem. WyraŅnie reaguje na
swoje imiħ i emocjonalny kontekst, w jakim jest wypowiadane;
Wesoþo reaguje na swoje odbicie w lustrze i bada je z uwagĢ. Uwielbia zabawy w "a
ku-ku", Ļmieje siħ radoĻnie, gþoĻno;
Zaczyna mieę "swoje zdanie", np. odpycha siħ od dorosþego rĢczkami, gdy nie chce byę
przytulone.
(Karol)
8 miesiĢc
Dziecko w pozycji siedzĢcej sprawnie obraca siħ wokþ wþasnej osi, wyciĢga nie tylko rħkħ,
ale caþe ciaþo w kierunku czegoĻ interesujĢcego. Czħsto potrafi juŇ samodzielnie siadaę,
choę nie moŇe dþugo utrzymaę prostych plecw;
Podtrzymywane pod paszkami prbuje staę, ale biodra pozostajĢ zgiħte. Nadal radoĻnie
"sprħŇynuje";
9299486.006.png 9299486.007.png 9299486.008.png
 
Istotki
"sprħŇynuje";
Nabywa umiejħtnoĻci rzucania - Ļledzi wyrzucone przedmioty;
PociĢga za ubranie, sprawdza co masz w kieszeni;
W jego gaworzeniu pojawiajĢ siħ juŇ proste "sþowa" - tak zwane gaworzenie
wielosylabowe;
MoŇna je juŇ nauczyę klaskania w dþonie i machania rħkĢ "pa-pa". W ten sposb dziecko
kojarzy sþowa z gestem i sytuacjĢ, (np. gdy ktoĻ odchodzi, matka mwi zrb "pa-pa" i
maluch Ňegna wychodzĢcego);
Prawie stale coĻ "mwi" do siebie, jakby komentowaþo, co widzi, co robi, co mu siħ
przydarza; wyraŇa zdziwienie, zachwyt, ("Oo!"), dumħ, poczucie siþy, radoĻę, strach;
Interesuje siħ czynnoĻciami wykonywanymi przez dorosþych i uŇywanymi przez nich
przedmiotami.
http://www.istotki.pl/pierwszy_rok_dziecka_ii.php
(Karol)
9 miesiĢc
Samodzielnie siada z pozycji leŇĢcej na boku lub podczas raczkowania*;
TrzymajĢc siħ czegoĻ potrafi samo stanĢę;
Zaczyna rozumieę, Ňe mniejszy przedmiot moŇe znajdowaę siħ w wiħkszym, (nie traktuje
klocka i wiaderka jako jednej caþoĻci). UmoŇliwia mu to orientacjħ w przestrzeni, (gra,
dþ, pod, nad i wreszcie w Ļrodku);
Gaworzy aby zwrcię na siebie uwagħ dorosþych;
Wzrasta zainteresowanie cichymi dŅwiħkami, maluch potrafi nasþuchiwaę, interesowaę siħ
szeptem;
Manipuluje przedmiotami: wyjmuje z duŇego przedmiotu maþy, ale wkþadajĢc maþy
przedmiot; do duŇego nie wypuszcza go z rħki;
PoczĢtek zabaw naĻladowczych np. "idzie rak nieborak".
*
10 miesiĢc
StĢpa bokiem trzymajĢc siħ porħczy. Samo siada i bez trudu utrzymuje tħ pozycjħ przez
dþuŇszy czas;
9299486.001.png 9299486.002.png 9299486.003.png
 
Istotki
dþuŇszy czas;
StojĢc przenosi ciħŇar ciaþa z jednej stopy na drugĢ, czasem podnosi jednĢ nogħ. Jest to
waŇna umiejħtnoĻę przygotowujĢca do chodzenia ü naĻladuje proste czynnoĻci i wykonuje
je na polecenie, (np. "pa, pa", "kosi, kosi");
Rozumie zakaz;
ĺwiadomie powtarza sylaby, ( ba-ba, gu-gu, ma-ma itp.);
Dalszy postħp we wspþpracy obu rĢk, np. maþe przedmioty wkþada do pojemnika
trzymanego w drugiej rħce (do tej pory zawartoĻę pojemnika wysypywaþ na zewnĢtrz);
WaŇnym motorem wykonywania czynnoĻci staje siħ - obok pþynĢcej z tego przyjemnoĻci -
moŇliwoĻę uzyskania aprobaty dorosþych. Matka zachwycajĢca siħ dokonaniami dziecka
pobudza jego rozwj. Dziecko bardzo pragnie byę pochwalone i gotowe jest do
powtarzania wielu czynnoĻci w zamian za pogþaskanie, przytulenie, pocaþowanie.
http://www.istotki.pl/pierwszy_rok_dziecka_ii.php
11 miesiĢc
Chodzi do przodu prowadzone za rħkħ;
Wkþada, wyjmuje i wysypuje maþe przedmioty z duŇych, precyzyjnie posþuguje siħ
przedmiotami. Potrafi dþugo utrzymaę uwagħ na jednej czynnoĻci lub przedmiocie. Patrzy
na piþeczkħ, obracajĢc jĢ na wszystkie strony;
Kojarzy i zapamiħtuje przedmiot z jego nazwĢ, czasem umie pokazaę, gdzie lala ma oko,
lub nazwaę psa na obrazku, naĻladujĢc szczekanie;
Maluch w specyficzny dla siebie sposb Ļpiewa, gdy sþyszy muzykħ;
Dziecko siedzi pewnie, dowolnie dþugo, samo stoi;
Potrafi samodzielnie jeĻę jabþko, biszkopt, prbuje pię z filiŇanki trzymanej przez mamħ,
(chce jĢ podtrzymywaę);
12 miesiĢc
Niespeþna 40% dzieci potrafi samodzielnie przejĻę kilka krokw podczas swych pierwszych
urodzin*;
Burzy wieŇħ z klockw ustawionĢ przez dorosþego;
Wymawia ze zrozumieniem pierwsze sþowa;
Bez najmniejszego wahania rozpoznaje wszystkich domownikw. Okazuje i zaspokaja
swojĢ potrzebħ bliskoĻci, wyciĢgajĢc rĢczki i spontanicznie przytulajĢc siħ do swoich
najbliŇszych;
Lubi byę samodzielne, czasem protestuje, gdy jest karmione lub ubierane. Mimo Ňe nie
dorosþo do tych czynnoĻci, chce je wykonywaę;
Jedne dzieci majĢ doĻę għste wþoski, inne delikatne, w niewielkiej iloĻci. Kolor wþosw
wiħkszoĻci maluchw jest jasny, co nie oznacza, Ňe taki pozostanie;
*oo
Pierwszy rok dziecka - czħĻę I - od urodzenia do 6-go miesiĢca Ňycia
9299486.004.png 9299486.005.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin