Skinner Ch. E. - Psychologia wychowawcza.pdf

(2249 KB) Pobierz
Psychologia wychowawcza
PSYCHOLOGIA
WYCHOWAWCZA
PSYCHOLOGIA
WYCHOWAWCZA
Pod redakcją CHARLESA E. SKINNERA
WARSZAWA PAŃSTWOWE WYDAWNICTWO NAUKOWE
Z oryginału EDUCATIONAL PSYCHOLOGY Fourth Edition, Prentice-Hall, Inc,
Englewood Cliffs, N. J. 1962
1959 by Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, Inc.
Tłumaczył
Zbigniew Obniski
Redaktor naukowy
Ziemowit Włodarski
Okładkę projektowała
Hanna Maczubska
Redaktor
Irena Kaltenberg.
Redaktor techniczny
Witold Motyl
Korektor
Bożena Syweńki
Printed in Poland
PRZEDMOWA DO WYDANIA POLSKIEGO
Pisanie przedmowy jest okazją do sformułowania uwag ogólnych na temat przedmiotu dzieła,
sposobu, w jaki został on potraktowany, a ponadto - gdy wchodzi w grę cudza praca -
prezentacji jej autora. 1~J przypadku przekładu z języka obcego usprawiedliwione wydają się
również uwagi na temat stosunku ukazującej się pozycji do publikacji rodzimych, roli, jaką
może ona odegrać w Kraju i, co wiąże się z tym bezpośrednio, zasadności jej tłumaczenia.
Przedmiot pracy sformułowany został w tytule. Psychologia wychowawcza jest dyscypliną
wyodrębnioną w programach studiów różnych kierunków i stopni, aż do specjalizacji
psychologicznej włącznie. Ujmowana bywa różnie. Eksponowany jest w niej na ogół aspekt
praktyczny - wymienia się ją wśród podstawowych gałęzi psychologii stosowanej, aczkolwiek
ma ona niewątpliwie własną problematykę badawczą, również i teoretyczną.
Domeną psychologii wychowawczej jest analiza procesów uczenia się, nauczania i
wychowania - tak, jak przebiegają one w różnych instytucjach społecznych. Przedmiotem są
prawa rządzące owymi procesami; poznawanie ich ma walor teoretyczny, zaś możliwość
wykorzystywania w praktyce decyduje o bezpośredniej użyteczności psychologii
~rychowawczej jako nauki.
Jeśli sformułowania te nie budzą kontrowersji, to chyba dlatego tylko, że są bardzo ogólne, bo
w sposobie ujmowania psychologii wychowawczej autorzy różnią się wyraźnie. Ciążą na tym
nie najlepsze tradycje od czasów, gdy psychologia wychowawcza traktowana była jako
zlepek słabo powiązanych róźnorodnych wiadomości z zakresu niemal w szystkich dyscyplin
psychologicznych, a także nauk pokrewnych. Interesowano się zarówno prawidłowościami
1
wykrywanymi w badaniach, jak i wskazaniami praktycznymi, które mogą być przydatne
rodzicom, wychowawcom, nauczycielom i współpracującym z nimi psychologom w pracy z
dziećmi i młodzieżą. Kryterium doboru treści były potrzeby odbiorców; to wszystko z nauk
psychologicznych, co uznawano za przydatne w oddziaływaniach pedagogicznych,
kwalifikowano jako psychologię wychowawczą. Następstwem była mała spoistość jej jako
dyscypliny, brak logiki wewnętrznego układu i jednolitej terminologii. Z autorów polskich
zwracal na to uwagę Baley, próbując (może nie całkiem skutecznie) prze
5
F
zwyciężyć ów stan rzeczy w swoim podręczniku psychologii wychowawczej.
Psychologia wychowawcza pod redakcją Ch. E. Skinnera jest także podręcznikiem. Ciążą na
nim niewątpliwie sygnalizowane wyżej tradycje, których efekt, wyrażający się w malej
zwartości dziela, pogłębiony został faktem, że autorami jego poszczególnych rozdziałów są
przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych i specjalności. Kryterium doboru zagadnień
było niewątpliwie przekonanie Redaktora o użyteczności zawartej w nich wiedzy w pracy
psychologiczno-pedagogicznej. W jednej książce rozwinięto więc problematykę osobowości,
wzrastania i rozwoju (fizycznego, umysłowego, emocjonalnego, społecznego), uczenia się i
nauczania, a także patologii, statysty ki... Zakresu i ukladu tre~ci nie wyznaczała struktura
przedmiotu; decydującymi były względy praktyczne. Stanowisko Redaktora wyraziło się
przede wszystkim w doborze autorów i w jego poglądach na temat tego, co jest użyteczne.
Gdy kryterium doboru treści staje się użyteczność praktyczna, to wchodzą wówczas w grę
konkretne ramy społeczne, w których przyswajane wiadomości mają funkcjonować. W
przypadku nas interesującym ramy te stwarza przede wszystkim koncepcja szkoły i jej
struktura organizacyjna, system szkolenia kadr, a także to wszystko, co składa się na stosunki
społeczne, decydując a specyfice ustroju i norm obowiązujących. Zwróćmy uwagę w tym
miejscu, że podręcznik powstał na terenie amerykańskim.
A warunki, o których mowa, są zupelnie inne u nas niż w Stanach Zjednocżonych. Jeśli więc
nawet treści przedstawione w podręczniku zostały wybrane trafnie i książka spelnia
pozytywną rolę w Stanach Zjednoczonych, to nie jest to bynajmniej równoznaczne z wysoką
użytecznością jej w Polsce. Zbyt duże są różnice między szkołą polską a amerykańską, aby
bezpośrednie wykorzystanie w praktyce informacji zawartych w książce było w pełni
moźliwe u nas. A więc chyba nie zlośliwość losu sprawia, że treści wybrane ze względu na
użyteczność praktyczną okazują się mato przydatne, bowiem wyboru dokonywano z uwagi na
stosunki w szkolnictwie amerykańskim, zaś w ocenie przydatności uwzględniamy nasze
potrzeby. W refleksji tej nie ma niczego odkrywczego: nawet powierżchowna analiza książki
pozwoliłaby przewidzieć takie konsekwencje.
Jaką bezpośrednią użyteczność praktyczną mogą u nas mieć informacje o pedagogiczno-
psychologicznych funkcjach osób zajmujących stanowiska, których wcale nie ma w naszej
strukturze organizacyjnej'? A cżyż może nie ważyć w tego rodzaju publikacji odmienność
ideologii spolecznej? Sytuacja to z pewnością nietypowa, jeśli piszący przedmowę do
przyswojonego piśmiennictwu rodzimemu obcego dzieła szuka usprawiedliwienia dla decyzji
wydawniczych. Jest to już drugi podręcznik tfiumaczony u nas z języka angielskiego.
Pierwszym byla Psychologia
6
v_~ychowawcza w szkole Lindgrena. Podręcznik pod redakcją Skinnera podzieli z pewnością
los tamtego. Będziemy z niego korzystali (w ograniczonym zakresie) przede wszystkim
dlatego, że nie ma innej pozycji dostosowanej do naszych potrzeb.
2
A potrzeby są bardzo duże. Powstały w latach trzydziestych podręc~nik Baleya,
eksploatowany bardzo intensywnie, zdezaktualizowal się dawno. Brak jest obszernych
opracowań, które mogłyby być wykorzystane jako materiały szkoleniowe z psychologii
wychowawczej na studiach psycholog~cznych i w szkołach nauczycielskich. Wychowanie a
zdrowie psychiczne Walla spelnia jedynie rolę pomocniczą, podobnie jest z pozycjami
ukazującymi się w Materiałach, do nauczania psychologii pod redakcją
" Wołoszynowej. Nie rozwiązują sprawy również książkowe prace polskie. W przypadku
omówień bardziej wszechstronnych dotyczą one tylko wybranych zagadnień, gdy
uwzględniają szerszą problematykę, mają chąrakter pozycji popularnych.
Istniejący stan uzasadnia wysiłki Wydawnictwa zmierzające do wypełnienia luki w naszym
piśmiennictwie z zakresu psychologii wycho~~awczej przez tlumaczenie pozycji obcej.
Wysiłek to niewdzięczny, bo nie może przynieść całkowitego sukcesu. Żaden podręcznik
obcy nie zaspokoi w pełni naszych potrzeb.
Przyswojenie polskiemu piśmiennictwu Psychologii wychowawczej pod redakcją Ch. E.
Skinnera stwarza okazję do zaakcentowania tego twierdzenia. Jeśli zintensyfikuje ono
wysixki autorskie i przyspieszy opracowanie polskiego podręcznika, to i rola ukazującej się
obecnie książki zwiększy się u nas niepomiernie. Tego możemy sobie życzyć najbardziej.
Psychologia wychowawcza pod redakcją Skinnera, oprócz funkcji matecialu zastępczego.
może podziałać inicjująco i mobilizująco w naszym środo~i-isku.
Czytelnikowi obeznane~r:;: z z~_~~~bien:3:~-ką pss-choloąiczną nazwisko Skinnera kojarzy
się z warunkowaniem instrumentalni-m - teoretyczną koncepcją leżącą u podłoża idei
nauczania programowanego, która zyskała wiele rozglosu. Skojarzenie to jest talkiem
usprawiedliwione, bowiem idea ta opiera się w tak wysokim stopniu na psychologicznych
prawidlowościach uczenia się, że - nie wchodząc w merytoryczną ocenę jej wartości - można
stwierdzić, iż pod tym względem nie ma sobie równej.
Z tych też względów chcemy zwrócić uwagę, że redaktor niniejszego dziela to psycholog o
tym samym nazwisku, Charles E. Skinner, pr ofesor uniwersytetów w Nowym Jorku i Illinois,
od lat zajmujący się problematy kę wychowawczą. Podręcznik ukazał się po raz pierwszy w
1936 roku. O pozytywnym przyjęciu go świadczy fakt, że byl on trzykrotnie wznawiany.
Txumaczenia na język polski dokonano z czwartego wydania, jakie ukazało się w Stanach
Zjednoczonych w 1962 roku. Wydanie to różni się od poprzednich nie tylko aktualizującymi
uzupelnieniami bibliograficznymi; stosownie do rozwoju psychologii wycho
7
v-ychowawcza w szkole Lindgrena. Podręcznik pod redakcją Skinnera podzieli z pewnością
los tamtego. Będziemy z niego korzystali (w ograniczonym zakresie) przede wszystkim
dlatego, że nie ma innej pozycji dostosowanej do naszych potrzeb.
A potrzeby są bardzo duże. Powstały w latach trzydziestych podręcznik Baleya,
eksploatowany bardzo intensywnie, zdezaktualizował się dawno. Brak jest obszernych
opracowań, które mogłyby być wykorzystane jako materialy szkoleniowe z psychologii
wychowawczej na studiach psychologicznych i w szkołach nauczycielskich. Wychowanie a
zdrowie psychiczne Walla spełnia jedynie rolę pomocniczą, podobnie jest z pozycjami
ukazującymi się w Materialach do nauczania psychologii pod redakcją Wołoszynowej. Nie
rozwiązują sprawy również książkowe prace polskie.
V przypadku omówień bardziej wszechstronnych dotyczą one tylko wybranych zagadnień;
gdy uwzględniają szerszą problematykę, mają charakter pozycji popularnych.
Istniejący stan uzasadnia wysiłki W~-da~snict~~~a zmierzające do wypełnienia luki w
naszym piśmiennictwie z zakresu psychologii wychoc~~awczej przez tlumaczenie pozycji
obcej. Wysiłek to niewdzięczny, bo nie może przynieść całkowitego sukcesu. Żaden
podręcznik obcy nie zaspokoi w pełni naszych potrzeb.
3
Przyswojenie polskiemu piśmiennictwu Psychologii wychowawczej pod redakcją Ch. E.
Skinnera stwarza okazję do zaakcentowania tego twierdzenia. Jeśli zintensyfikuje ono wysiłki
autorskie i przyspieszy opracowanie polskiego podręcznika, to i rola ukazującej się obecnie
książki zwiększy się u nas niepomiernie. Tego możemy sobie życzyć najbardziej. Psychologia
wychowawcza pod redakcją Skinnera, oprócz funkcji mateciahi zastępczego. może podziałać
inicjująco i mobilizująco w naszym środo~i-isku.
Czytelnikowi obeznanemu z problema:~-ką ps~-cholo~iczną nazwisko Skinnera kojarzy się z
warunkowaniem instrumentalni-m - teoretyczną koncepcją leżącą u podłoża idei nauczania
programowanego, która zyskała wiele rozgłosu. Skojarzenie to jest całkiem
usprawiedliwione, bowiem idea ta opiera się w tak wysokim stopniu na psychologicznych
prawidłowościach uczenia się, że - nie wchodząc w merytoryczną ocenę jej wartości - można
stwierdzić, iż pod tym względem nie ma sobie równej.
Z tych też względów chcemy zwrócić uwagę, że redalaor niniejszego dziela to psycholog o
tym samym nazwisku, Charles E. Skinner, pr ofesor uniwersytetów w Nowym Jorku i Illinois,
od lat zajmujący się prablernatykę wychowawczą. Podręcznik ukazał się po raz pierwszy w
1936 roku. O pozytywnym przyjęciu go świadczy fakt, że był on trzykrotnie wznawiany.
Tłumaczenia na język polski dokonano z czwartego wydania, jakie ukazało się w Stanach
Zjednoczonych w 1962 roku. Wydanie to różni się od poprzednich nie tylko aktualizującymi
uzupełnieniami bibliograficznymi; stosownie do rozwoju psychologii wycho
7
wawczej uwzględniono w nim nową problematykę, inaczej rozłożone zostały akcenty w
omawianiu poszczególnych zagadnień. Pisze o tym Redaktor w przedmowie do czwartego
wydania.
Studiowanie podręcznika pod redakcją Skinnera może przynieść również i Czytelnikowi
polskiemu wiele korzyści. Musi on zachować jednak ostrożność w przyjmowaniu wskazań
zawartych w książce z uwagi na sygnalizowaną odmienność stosunków amerykańskich.
Niektóre partie tekstu mogą okazać się trudne ze względu na specyfikę poruszanych
zagadnień lub niejasność sformulowań. Niezrozumiałościom starano się zapobiec poprzez
opracowanie redakcyjne, decydując się nawet na opuszezenia pewnych fragmentów. Nie
zaburzylo to struktury książki i nie uszczupliło zakresu prezentowanych w niej treści.
Zrezygnowano z pytań zamieszczonych w oryginale w końcowych częściach rozdziałów,
bowiem w dużej mierze odnoszą się one do warunków amerykańskich i na wiele z nich
Czytelnik polski, nawet po dokładnym zaznajomieniu się z poprzedzającym tekstem, nie
potrafiłby odpowiedzieć prawidłowo.
Przy czytaniu podręcznika trzeba zdawać sobie sprawę, że jego tekst ma charakter bardzo
niejednolity. Obok twierdzeń ścisłych, opierających się na badaniach i udokumentowanych
dostatecznie, trafiają się opisy ogólnikowe i sformułowania deklaratywne, do których trzeba
ustosunkować się krytycznie.
Tekst wymaga analizy, przemyśleń, dyskusji. Tak jednak często dzieje się, że Czytelnik musi
dokonywać ocen i decydować, co przyjąć z prezentowanych przez autora treści - a do czego
odnieść się z rezerwą, szukając gdzie indziej uzupełniających informacji. Jedynie taka lektura
podręcznika może dać istotne korzyści.
Ziemowit Wxodarski
Warszawa, w 19T0 roku.
PRZEDMOWA
Od czasu opublikowania pierwszego wydania Psychologii u~ychowar;czcj w roku 1936
nastąpił ogromny postęp w tej dzieazinie wiedzy. W okresie tym powstało bardzo wiele prac
zajmujących się zakresem, tendencjami i zmieniającymi się kierunkami zainteresowań w
4
psychologii ~ycho~i·a«-czej. Oto najbardziej znamienne pozycje: Learning and Insiruc=ic~n.
czterdziesty dziewiąty .,Rocznik Narodowego Towarzystwa Badań nad `i~'ychaw uniem",
Część I; doro~me spra~-ozdania w "Rocznym Przeglądzie Psychologicznym"; "Przegląd
Badań Wychowawczych"; praca dr R. L. Skeena na temat względnej wartości tematyki
psychologicznej ;gir kształceniu nauczycieli szkół podstawowych; oraz dr Howarda Jor dana
krytyczne omówienie dwudziestu pięciu aktualnych prac z dziedziny psychologii
wychowawczej.
Sprawozdania komisji Wydziału Psychologii Wychowawczej Amerykańskiego Towarzystwa
Psychologicznego dotyczyły istoty tej dyscypliny, jej tematyki oraz metod nauczania. Do
lepszego zrozumienia tej dyscypliny i jej centralnej roli w kształceniu zawodowym
nauczycieli przyczynili się następujący autorzy: Trow, Noll, Siostra Mary Amatora, Symonds,
Blair, Rivlin, Jones, Stroud, Haggard i wielu innych.
Wśród nowych kierunków i tendencji znamienne jest stale rosnące zainteresowanie
socjalizacją uczniów oraz prz~-pis5-vs-anie znaczenia procesom zachodzącym w grupie,
położenie większego nacisku na zagadnienie, jak dzieci uczą się; coraz powszechniejsze
uznanie faktu, że na kształcenie wywiera wpływ gotowość uczenia się, poczucie szacunku dla
samego siebie i poczucie "przynależności"; uwzględnianie psychologicznego klimatu klasy
szkolnej i potrzeb uczniów; przywiązywanie wagi raczej do własnych postępów w uczeniu się
jednostki, niż do porównywania jej wyników z normami standardowymi; nadawanie
większego znaczenia ogólnej ocenie całokształtu zasobu wiadomości dziecka, niż pomiarom
izolowanych fragmentów wiadomości czy zachowania; bardziej realistyczna postawa wobec
takich zagadnień, jak uległość, dyscyplina i iloraz inteligencji, większe uwydatnienie pojęć i
zasad dotyczących roz~Toju dziecka i higieny psychicznej w praktyce szkolnej;
przypisywanie większego znaczenia nauczaniu jako kierowaniu doświadczeniami i
czynnościami związanymi z uczeniem się oraz samemu kierowaniu jako nowemu wymiarowi
w twórczym nauczaniu; wreszcie większe uwypukle
9
""w' nie związku pomiędzy zrozumieniem samego siebie a zrozumieniem innych.
Niniejsze, czwarte wydanie uwzględnia sprawozdania z badan, studia i dyskusje
przydatne do naszych celów. W wydaniu tym dodano trzy nowe rozdziały, zaś cztery
rozdzialy zamieszczone w wydaniu poprzednim zostały usunięte. Większość rozdziałów
została opracowana na nowo, uzyskano lepszy układ materiaxu, uwspólcześniono
cytowaną literaturę, a pytania i ćwiczenia podane na końcu rozdziałów zostały przejrzane
i ,~, i rozszerzone 1.
Redaktor przyjmuje pełną odpowiedzialność za dobór autorów, którzy przyczynili się do
powstania niniejszego tomu, za układ poszczególnych rozdziałów i ińdeks rzeczowy.
Wyrażam moją wdzięczność autorom i wydawcom, którzy zezwolili na zamieszczenie
cytatów . Jestem szczególnie wdzięczny wspólautorom niniejszej pracy za ich znakomitą
współpracę oraz Edgarowi P. Thomasowi. Ronaldowi Nelsonowi, Dawidowi W. Lynchowi i
pani Francesce Tillona z Prentice-Hall za ich osobiste zainteresowanie i pomoc we
wszystkich okresach realizacji niniejszego wydania.
Charles E. Skinner
1 Pytania i ćwiczenia pominięto w przekładzie polskim, bowiem nie są one do naszych
warunków dostosowane. - Przy pis Redakcji.
10.
ł
Część pierwsza
WPROWADZENIE
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin