Nauczycielu dbaj o głos.docx

(17 KB) Pobierz

Nauczycielu dbaj o głos!

 

 

Redaktor: Sylwia Prusakiewicz   

 

Nauczycielu - powinieneś dbać o głos, ponieważ: 

·                      Głos to Twoje podstawowe narządzie pracy.

·                      Bez niego nie przekażesz swojej wiedzy uczniowi, nie zainteresujesz tematem, nie nawiążesz relacji.

·                      Jeśli Twój narząd głosowy choruje lub niedomaga praca, w której obciążenie głosu jest i tak ogromne, przestaje być komfortowa lub nie jest możliwa.

·                      Specyficzne warunki pracy nauczycieli silnie wpływają narząd głosowy nauczyciela.

 

Podstawowe zasady głosowej higieny dla nauczycieli

 

·                      Zadbaj o to, by Twój styl życia był aktywny, stymulujący. Wprowadź stabilny plan dnia, w którym jest czas na pracę, czynny odpoczynek, rozrywkę i odpowiednią ilość snu.

·                      Zadbaj o dobre relacje z uczniami, innymi nauczycielami i dyrekcją.

·                      Dbaj o utrzymanie odpowiedniego poziomu motywacji do pracy.

·                      Obserwuj w jaki sposób reagujesz na stres. Naucz się rozpoznawać jego negatywny wpływ na twoje życie i narząd głosowy.

·                      Znajdź swój własny sposób odreagowania stresów. Stosuj ćwiczenia relaksacyjne.

·                      Używaj głosu zgodnie z twoim nastrojem.

·                      Rozgrzej narząd głosowy (np. przez delikatne mruczenie, ćwiczenia narządów artykulacyjnych i łamańce językowe) oraz rozluźnij całe ciało przed rozpoczęciem pracy.

·                      W miarę możliwości zadbaj o odpowiednią temperaturę i wilgotność pomieszczenia (optymalnie: temperatura:18-21 stopni i wilgotność powietrza (60- 70 %).

·                      Stosuj nawilżacze powietrza, a jeśli nie masz możliwości umieszczaj na kaloryferze zbiorniki z wodą lub mokre ręczniki.

·                      Zadbaj o czystość w klasie.

·                      Tablicę wycieraj zawsze mokrą gąbką.

·                      Unikaj zakładania zasłon i firan, w których gromadzi się pył i kurz.

·                      Dbaj o przecieranie parapetów wilgotną szmatką.

·                      Regularnie spryskuj kwiaty w klasie.

·                      Nie przegrzewaj sal lekcyjnych; wietrz je często (krótko i intensywnie), ale nie wyziębiaj ich.

·                      Unikaj przeciągów.

·                      Wypijaj w ciągu dnia minimum 1,5 l niegazowanej wody mineralnej; popijaj ją często w czasie pracy.

·                      Nie odchrząkuj nawykowo przed rozpoczęciem wypowiedzi; zamiast tego przełknij kilka razy ślinę, napij się wody; jeśli musisz odkrztusić nadmiar wydzieliny zrób to delikatnie i cicho.

·                      Staraj się nie mówić na zimnym powietrzu, zwłaszcza „pod wiatr”. Gdy mówisz na zewnątrz ograniczaj mówienie do minimum, nie mów głośnio, nie krzycz.

·                      Unikaj mówienia w czasie szumu, hałasu w klasie; izoluj ją od zewnętrznych źródeł hałasu (zamykaj okna, drzwi).

·                      Unikaj krzyku; naucz się mówić głośno bez nadmiernego obciążania narządu głosowego.

·                      Mów wyraźniej, a nie głośniej. Naucz dzieci mówić wyraźnie, ale niezbyt głośno.

·                      Nie przekrzykuj dzieci; wykonaj jakiś gest (np. klaśnięcie), stuknij kilka razy w ławkę, użyj gwizdka. Mów, gdy w klasie jest cicho.

·                      Dzieci słabiej słyszące posadź w pierwszych ławkach.

·                      Unikaj monotonnego mówienia, różnicuj wysokość głosu i tempo mówienia.

·                      Dostosuj natężenie głosu do pomieszczenia, w którym pracujesz. Jeśli masz możliwość korzystaj z mikrofonów, zwłaszcza w dużych salach i aulach.

·                      Stosuj przerwy w czasie prowadzenia lekcji  (przerywniki w postaci filmów, slajdów, dyskusji uczniów, samodzielnej pracy uczniów itp.).

·                      Mówienie wspomagaj gestami.

·                      Podczas mówienia zachowuj wyprostowaną, swobodną postawę ciała.

·                      Mów stojąc na wprost klasy, kierując twarz do uczniów (mówienie gdy piszesz jednocześnie na tablicy powoduje, że mówisz głośniej i bardziej siłowo).

·                      Kiedy pochylasz się mówiąc do ucznia, skłoń całe swoje ciało, utrzymując głowę w linii prostej z kręgosłupem.

·                      Spaceruj po klasie; stanie w jednym miejscu i w jednej pozycji może powodować napięcia.

·                      Po długiej pracy głosem zachowaj milczenie i pozwól zregenerować się narządowi głosowemu. Stosuj przerwy i wypoczynek relaksacyjny po 3 godzinach pracy (milczenie)

·                      Unikaj kumulacji godzin pracy (6-7 godzinny blok zajęć bez odpoczynku głosowego).

·                      Podczas mówienia do większej grupy osób, w większych salach wykorzystuj aparaturę nagłaśniającą.

·                      Nie wysilaj narządu głosowego w czasie poważnych infekcji i stanów zapalnych krtani.

·                      Oszczędzaj głos, ale nie używaj szeptu.

·                      Stosuj się do zaleceń lekarza i zachowuj milczenie lecznicze.

·                      Jeśli jesteś kobietą- zadbaj o głos i nie dopuszczaj do przeciążenia aparatu głosowego na kilka dni przed i w trakcie menstruacji.

·                      Unikaj czynnego i biernego palenia papierosów.

·                      Ogranicz spożycie kawy, mocnej herbaty na rzecz herbat owocowych i ziołowych, wody, niezbyt gęstych soków.

·                      Unikaj alkoholu w nadmiarze.

·                      Unikaj ostro przyprawionych potraw oraz dań i napojów bardzo gorących i bardzo zimnych.

·                      Gorące posiłki i ostre potrawy bezpośrednio przed wysiłkiem głosowym  zwiększają ryzyko powstania stanów zapalnych błony śluzowej gardła i migdałka podjęzykowego, powodują suchość, pieczenie w gardle, odchrząkiwanie, suchy kaszel.

·                      Ogranicz spożycie lodów i zrezygnuj z mrożonych napojów zwłaszcza bezpośrednio przed intensywnym mówieniem.

·                      Dbaj o higienę jamy ustnej i gardłowej.

·                      Wylecz wszystkie ogniska zapalne w organizmie (zwłaszcza migdałki).

·                      Ubieraj się stosownie do pogody, by uniknąć nadmiernego przegrzewania okolicy krtani.

·                      Ćwicz regularnie; aktywność fizyczną dostosuj do możliwości oraz stanu zdrowia.

·                      Nie nadwyrężaj głosu poza pracą- uważaj na głos np. podczas meczów, koncertów, spotkań ze znajomymi w hałaśliwych miejscach.

·                      Zapobiegaj chorobom, zwłaszcza dróg oddechowych- dbaj o odporność organizmu.

·                      Zwracaj uwagę na drożność nosa.

·                      Stosuj inhalacje.

·                      Jeśli jesteś alergikiem stosuj się do ogólnych zasad zmniejszania ekspozycji na alergen.

·                      Jeśli zażywasz jakieś lekarstwa, zaobserwuj ich potencjalny wpływ na funkcjonowanie narządu głosowego (zwłaszcza środki hormonalne, leki antyhistaminowe, leki sterydowe).

·                      Wykonuj badania okresowe, zadbaj o kontrolę u lekarza foniatry, zwłaszcza gdy zauważysz zmiany w swoim głosie.

·                      Nie dopuszczaj do próchnicy i innych chorób uzębienia. Postaraj się o odpowiednie uzupełnienia protetyczne, prawidłowy zgryz.

·                      Doraźnie stosuj środki wspomagające funkcjonowanie i higienę narządu głosowego (np. środki nawilżające, oczyszczające śluzówkę jamy nosa, jamy gardłowej, cukierki ziołowe, rozgryzioną kapsułkę wit.A+E ).

·                      Obserwuj i wsłuchuj się we własny głos, poznaj jego możliwości i  własne odczucia.

·                      Opanuj prawidłową technikę mowy.

·                      W miarę możliwości staraj się codziennie wykonać kilka ćwiczeń usprawniających funkcjonowanie narządu głosu oraz rozwijających twoje możliwości głosowe.

·                      Ćwicz swobodną artykulację i dobrą dykcję.

·                      Niepokojące objawy ze strony narządu głosowego konsultuj z lekarzem foniatrą.

·                      Jeśli pojawiają się szumy uszne, masz trudności w rozróżnianiu znaczenia słów w hałasie udaj sie do laryngologa na badanie słuchu (słabszy słuch powoduje głośniejsze mówienie)

·                      Stosuj się do zaleceń lekarza i nie próbuj leczyć dolegliwości głosowych wyłącznie na własną rękę.

 

http://www.emisjaglosudlanauczycieli.pl/artykuly/nauczycielu-dbaj-o-glos-3.html

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin