Rise and Fall - Poradnik [PL].pdf

(22279 KB) Pobierz
Microsoft Word - Poradnik Rise & Fall - Civilizations at War.doc
PORADNIK
58688247.006.png
2
Spis treści
Wstęp ................................................................................................................ 3
Legenda ............................................................................................................ 3
Porady ogólne.................................................................................................. 4
Jednostki .......................................................................................................... 5
Jednostki ogólne ................................................................................................................ 5
Egipt .................................................................................................................................... 5
Grecja .................................................................................................................................. 7
Persja ................................................................................................................................... 8
Rzym .................................................................................................................................... 9
Kampania Aleksandra ................................................................................... 11
Akt I, Rozdział I: Upadek dynastii ...................................................................................11
Akt I, Rozdział II: Zerwane sojusze .................................................................................14
Akt I, Rozdział III: Sądny dzień ........................................................................................ 20
Akt II, Rozdział I: Oko cyklonu ........................................................................................26
Akt II, Rozdział II: Arena...................................................................................................35
Akt II, Rozdział III: Oręż bogów .......................................................................................41
Akt II, Rozdział IV: Wielkie mury .....................................................................................46
Akt III, Rozdział I: Pościg ................................................................................................. 52
Akt III, Rozdział II: Blokada ..............................................................................................58
Akt III, Rozdział III: Oblężenie Halikarnasu.....................................................................64
Ostatni akt, Rozdział I: Greckie lwy – część I z II........................................................... 72
Ostatni akt, Rozdział II: Greckie lwy – część II z II......................................................... 79
Kampania Kleopatry ...................................................................................... 89
Akt I, Rozdział I: Inwazja na Egipt ...................................................................................89
Akt I, Rozdział II: Zemsta .................................................................................................92
Akt I, Rozdział III: Świątynia księżycowego światła ...................................................... 99
Akt II, Rozdział I: Żebraczy bankiet...............................................................................104
Akt II, Rozdział II: Pułapka ............................................................................................. 111
Akt II, Rozdział III: List do Memfis.................................................................................120
Akt II, Rozdział IV: Potężny grzmot...............................................................................127
Akt III, Rozdział I: Oko za oko........................................................................................139
Akt III, Rozdział II: Przeprawa ........................................................................................147
Akt III, Finał: Zejście ....................................................................................................... 157
58688247.007.png 58688247.008.png
3
Wstęp
Witamy w poradniku do gry Rise & Fall: Civilizations at War . Znajdziecie w nim wszystko,
co niezbędne, aby przebrnąć przez dwie znajdujące się w grze kampanie. Każda z nich składa się
z dwóch rodzajów misji – strategicznych i TPP, w których sterujemy tylko bohaterem.
Lekturę polecamy rozpocząć od zapoznania się z poradami ogólnymi, dzięki którym szybko poznasz
najważniejsze elementy rządzące rozgrywką. Kolejna część poradnika to szczegółowy i bogato
ilustrowany opis przejścia gry, dzięki której poradzisz sobie ze wszystkimi zadaniami dostępnymi
w kampaniach.
Przed przystąpieniem do rozgrywki warto przebrnąć przez samouczek, gdzie nauczycie się dowodzić
oddziałami, stawiać nowe budynki, korzystać z trybu herosa itd.
Legenda
Każda z misji zawiera mapę z naniesionymi na nią oznaczeniami. Dokładniejsze informacje na temat
tych oznaczeń znajdują się poniżej.
Liczby na mapie oznaczają kolejne kroki wykonywania każdej misji.
Te oznaczenia wskazują położenie skarbów.
Te oznaczenia wskazują położenie posterunków.
Te oznaczenia wskazują położenie ulepszeń (czyli dzbanów z winem).
58688247.009.png
4
Porady ogólne
Jednym z oryginalniejszych rozwiązań gry w porównaniu z innymi strategiami jest możliwość
pokierowania swoim bohaterem w trybie TPP. Aby to zrobić, musisz posiadać odpowiedni zapas
witalności i wcisnąć klawisz „Q”.
Bohater może zdobywać witalność poprzez niszczenie dzbanków z winem, które znajduje
w czasie wykonywania misji.
W trybie herosa poziom witalności spada, jeśli strzelasz z łuku, korzystasz z miecza, pływasz lub
jesteś atakowany przez nieprzyjaciela. Poziom witalności trzeba mieć na oku szczególnie
w czasie misji wykonywanych w trybie TPP, ponieważ jeśli niebieski wskaźnik spadnie do zera,
bohater umrze.
Tryb TPP nadaje się świetnie do eliminowania dużych i zwartych grup żołnierzy, łuczników
ustawionych w strategicznych miejscach (wieżyczki, mury), niszczenia z dystansu machin
oblężniczych, a także walki z wrogimi bohaterami. W czasie tych potyczek warto korzystać
z możliwości blokowania ciosów (spacja lub środkowy przycisk myszy), ponieważ uderzenia
wyprowadzane przez jednostki specjalne są dosyć silne.
Ważną rolę w trakcie rozgrywki odgrywają okręty. Służą one nie tylko do walki, ale także do
przewożenia oraz produkowania jednostek wojskowych. Pamiętaj jednak, że jeśli będziesz
produkował oddziały w koszarach i kierował je na pokład jednostki pływającej, to zmieścisz ich na
okręcie znacznie więcej niż gdybyś tworzył je bezpośrednio na statku.
Do okrętów możesz dokupować trzy specjały: żeglarzy, bębniarzy oraz katapulty. Dzięki
pierwszym możesz przeprowadzać abordaże, drudzy umożliwiają taranowanie wrogich jednostek
wodnych, a katapulty (dostępne tylko na bardziej zaawansowanych okrętach) są świetne do
niszczenia wrogich umocnień lądowych.
Skuteczną metodą na walkę z wrogiem na mapie ze zbiornikiem wodnym jest wsadzenie na
pokład okrętu jak największej ilości łuczników i ostrzeliwanie nimi naziemnych jednostek
przeciwnika. Można go także zwabić pod oddziały strzelające. Należy kilkoma piechurami
nawiązać kontakt z oponentem, a potem wycofać się pod zasięg łuczników. Ważne jest,
aby w trakcie tego manewru jak najszybciej odcumować okręt, żeby wróg nie mógł dostać się na
pokład.
W trakcie prowadzenia szturmu na dobrze ufortyfikowaną twierdzę przeciwnika koniecznie
zaopatrz się w machiny oblężnicze, takie jak tarany czy katapulty. Tylko dzięki nim zburzysz
mury oraz bramy.
Staraj się przejmować każdy napotkany posterunek. Dzięki nim będziesz nie tylko posiadał silne
punkty zwiadowcze-obronne, ale także znacznie zwiększysz możliwości produkcyjne nowych
jednostek. Im więcej posterunków jest w twoim posiadaniu, tym więcej masz punktów rekrutacji.
Dzięki nim za tę samą cenę możesz zwerbować odpowiednio więcej oddziałów. Przykładowo,
jeśli posiadasz dwa punkty rekrutacji, to w nowo stworzonym oddziale łuczników pojawią się dwie
jednostki. Jeśli tych punktów posiadasz siedem, to za tę samą cenę stworzysz oddział łuczników
o liczbie siedmiu ludzi.
Ważne są także punkty chwały, dzięki którym możesz awansować bohatera na wyższy poziom,
inwestować w doradców oferujących liczne ulepszenia, a także zwiększać możliwości bojowe
jednostek. Punkty chwały zdobywasz poprzez eksplorację mapy, niszczenie wrogich jednostek
i budynków, ale możesz je także generować za pomocą specjalnych posągów.
Przed przystąpieniem do bitwy staraj się dowiedzieć jak najwięcej o przeciwniku i odpowiednio
przygotować swoje wojsko. Chodzi o to, aby nie dochodziło do sytuacji, w której przeciwko
wrogiej konnicy wystawisz tylko łuczników.
5
Jednostki
Poniżej znajdziesz opis jednostek wszystkich czterech stron konfliktu, jakie można spotkać w grze.
W kampanii są dostępne tylko dwie nacje (Grecja i Egipt), natomiast pozostałe dwie można spotkać
w potyczkach z komputerem oraz w grze sieciowej.
Kolumna „ Nazwa ” zawiera miniaturę oraz nazwę opisywanego oddziału. Należy zaznaczyć,
że zamieszczone tam zostały podstawowe wojska – kolejne ich wzmocnienia są zawarte w kolumnie
Ulepszenia ”. Oprócz tego w tabeli znajdziesz „ Cenę ” oddziałów oraz ich „ Opis ”, gdzie zawarto cechy
specjalne, a także mocne i słabe strony wybranych jednostek.
Jednostki ogólne
Dwie poniższe jednostki występują we wszystkich nacjach. Jedyne różnice, jeśli chodzi o okręty,
zachodzą w sferze wizualnej, ale wszystkie pozostałe parametry nie ulegają żadnym zmianom.
Nazwa
Cena
Ulepszenia
Opis
Drewno: 25
Głównym zadaniem tego dwuosobowego
oddziału jest przystawianie do wrogich murów
drabin, dzięki którym twoje wojska mogą
szybko wejść na umocnienia przeciwnika.
Oddział
z drabinami
Złoto: 50
Populacja: 2
brak
Drewno: 220
Okręt, na którym można nie tylko przewozić,
ale także produkować nowe oddziały.
Dzięki bębniarzowi posiada możliwość
taranowania wrogich jednostek morskich,
natomiast zwerbowanie żeglarzy umożliwia
przeprowadzenie abordażu. Po rozwinięciu do
triremy można na pokładzie wybudować
onagiera, który świetnie sprawdza się do
atakowania wrogich okrętów i umocnień
nabrzeżnych.
Złoto: 110
Populacja: 1
(+ załoga)
Birema
Trirema
Galera
Egipt
Nazwa
Cena
Ulepszenia
Opis
Złoto: 40
Podstawowa jednostka, dzięki której można
zbierać surowce, wznosić budynki oraz
machiny bojowe i naprawiać je.
brak
Niewolnik
Populacja: 1
Ulepszony
poborowy
Złoto: 65
Żołnierz najemny
Podstawowa jednostka piechoty sprawdzająca
się w czasie szturmów na posterunki oraz
w walce z naziemnymi oddziałami przeciwnika.
Jest wrażliwa na ataki kawalerii.
Poborowy
Populacja: 1
Ulepszony żołnierz
najemny
Strażnik świątynny
58688247.001.png 58688247.002.png 58688247.003.png 58688247.004.png 58688247.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin