Gallagher Mała firma to takie proste(1).txt

(446 KB) Pobierz
Richard R. Gallagher

1 1 72 0 0 108 1 48 1 32 1
"Ma�a firma to takie proste."



Przedsi�biorstwo Wydawnicze

Zwi�zku Niewidomych "Print 6"

Lublin 1994





Tytu� orygina�u:

"Your Small Business Made Simple"



T�umaczenie:

Anita Doroba



Przygotowanie komputerowe:

Przedsi�biorstwo Wydawnicze

Zwi�zku Niewidomych "Print 6"

20-071 Lublin

ul. Wieniawska 13

tel. (0-81) 295-18



Spis tre�ci



Cz�� pierwsza

Dobry start



Rozdzia� 1

Wolna przedsi�biorczo��, motyw zysku i ty

Eksplozja przedsi�biorczo�ci

Od cha�upnictwa do s�awy

Zagadnienia prawne i formalne

Czy przedsi�biorczo�� to co� dla ciebie?



Rozdzia� 2

Wyb�r odpowiedniej formy dzia�alno�ci gospodarczej

Kilka podstawowych zasad

Trzy podstawowe rodzaje dzia�alno�ci gospodarczej

Koncesja: gotowy wz�r

Formy w�asno�ci przedsi�biorstw



Rozdzia� 3

Opracowanie planu dzia�alno�ci gospodarczej

Czym naprawd� b�d� si� zajmowa�?

Na ilu klient�w mog� liczy�?

Lokalizacja... lokalizacja... i lokalizacja

Redagowanie og�lnego planu dzia�alno�ci gospodarczej



Rozdzia� 4

Opracowanie plan�w finansowych

Oszacowanie jednorazowych koszt�w uruchomienia dzia�alno�ci

Oszacowanie koszt�w operacyjnych

Oszacowanie przep�ywu got�wki

Wyliczanie punktu pojawienia si� zysku

Co zrobi�, je�li nie osi�gasz pokrycia koszt�w?

Wyliczenie kapita�u w�asnego

Planowanie nie jest dzia�aniem jednorazowym



Rozdzia� 5

Jak znale�� praktyczn� pomoc i �r�d�a finansowania?

Zanim rozpoczniesz dzia�alno��

Gdzie mo�esz znale�� pomoc?

Znajdowanie �r�de� finansowania przedsi�wzi�cia

Co b�d� chcieli wiedzie� udzielaj�cy po�yczk�?



Cz�� druga

Zarz�dzanie i marketing twojej firmy



Rozdzia� 6

Komputer i twoja firma

Co komputer mo�e zrobi� dla twojej firmy?

Oprogramowanie: inteligencja systemu

Sprz�t komputerowy: m�zg i szkielet systemu



Rozdzia� 7

Zarz�dzanie firm�

Planowanie

Organizacja

Zatrudnianie

Przewodzenie i motywacja

Sprawowanie kontroli



Rozdzia� 8

Organizacja ma�ej firmy

Zatrudnia� czy nie zatrudnia�?

Przekazywanie obowi�zk�w innym

Co to znaczy za du�o?

Schemat organizacyjny

Scentralizowane i zdecentralizowane podejmowanie decyzji

Kto obejmie firm�, gdy zachorujesz lub umrzesz?



Rozdzia� 9

Opracowanie planu marketingowego

Co to jest marketing?

Poszukiwanie rynku docelowego

Produkt

Miejsce

Cena

Etapy planu marketingowego



Rozdzia� 10

Promocja

A.I.D.A

Reklama

Informatory, broszury i ulotki

Bezpo�rednie listy do klient�w

Sprzeda� promocyjna

Reklama bezp�atna

Publiczny obraz firmy

Podnoszenie atrakcyjno�ci towar�w

Zbli�enie firmy do klienta



Rozdzia� 11

Sprzeda� 

Co to jest talent kupiecki?

Czy potrzebny jest personel do sprzeda�y?

Sprzeda�: cztery "P" i jedno "C"

Przygotowanie

Poszukiwanie klient�w

Prezentacja

Odpieranie zarzut�w

Zawarcie transakcji

Zwi�kszanie sprzeda�y



Dodatek

Przyk�adowe kwestionariusze planowania

Planowanie handlu detalicznego

Planowanie dzia�alno�ci us�ugowej

Planowanie dzia�alno�ci produkcyjnej

Uzupe�nienie do wydania polskiego

Od wydawcy polskiego

 W przek�adzie ksi��ki zachowane zosta�y fragmenty przedstawiaj�ce 
ameryka�skie rozwi�zania prawne dotycz�ce przedsi�biorczo�ci oraz 
tamtejszy system kredytowania ma�ych firm. Oczywi�cie nie maj� one 
zastosowania do naszej sytuacji, jeste�my jednak przekonani, �e 
polskiego Czytelnika zainteresuje opis, warunk�w prowadzenia 
dzia�alno�ci gospodarczej w Stanach Zjednoczonych. Fragmenty te 
oznaczone s� asteryksem. Odsy�a on do zamieszczonego na ko�cu ksi��ki 
"Uzupe�nienia do wydania polskiego", w kt�rym podane s� w skr�cie 
odpowiednie informacje dotycz�ce warunk�w polskich.





Cz�� pierwsza - Dobry start





Rozdzia� 1

Wolna przedsi�biorczo�� motyw zysku i ty



S�owa kluczowe: kapitalizm, strata, lokalizacja bezpiecze�stwa, swoboda 
dzia�ania (laissez-faire), marketing, system wolnej przedsi�biorczo�ci, 
przedsi�biorczo��, zysk



 Henry Ford majstruj�cy w gara�u przy bezkonnym powozie, kt�ry w ko�cu 
zamieni� si� w legendarny samoch�d "Blaszana Lizzie"... Lane Bryant 
szyj�ca ci��owe sukienki dla siebie i przyjaci�ek, w drodze do 
kupieckiej s�awy... przedsi�biorca, kt�rego nazwisko staje si� cz�sto 
powtarzanym s�owem, pobudzaj�cym innych do dzia�ania - oto ameryka�ska 
tradycja. Mo�e i ty my�lisz o tym, aby sta� si� nowym Henry Fordem lub 
Lane Bryant.

 By� mo�e twoje marzenia s� znacznie skromniejsze; mo�e chcesz zyska� 
niezale�no�� i zarabia� tyle samo lub wi�cej, ni� gdyby� pracowa� dla 
innych. A mo�e zajmujesz si� wychowywaniem dzieci lub cieszysz si� 
zas�u�on� emerytur� i my�lisz tylko o dorywczej pracy w wolnych 
chwilach. Twoje marzenia o ma�ej firmie mog� by� r�ne, na pewno jednak 
jeste� w dobrym towarzystwie.



Eksplozja przedsi�biorczo�ci

 Marzenie o otwarciu w�asnej firmy by�o przez d�ugi czas cz�ci� "Snu o 
Ameryce". Jej ustr�j polityczny i gospodarczy sprzyja wolnej 
przedsi�biorczo�ci, kapitalizmowi. W systemie kapitalistycznym nie rz�d, 
lecz jednostki (indywidualnie lub grupowo) gromadz� oszcz�dno�ci i 
inwestuj� je w �rodki produkcji - fabryki, maszyny, po prostu we 
wszystko, co jest potrzebne do wytwarzania towar�w lub do wykonywania 
us�ug - maj�c nadziej� osi�gni�cia zysku. Na zysk sk�ada si� to, co 
pozostaje po odliczeniu wszystkich koszt�w zwi�zanych z 
przedsi�wzi�ciem, w tym r�wnie� koszt�w zarz�dzania. Zysk jest zwrotem 
inwestycji i wynagrodzeniem za ryzyko, jakie podejmujesz rozpoczynaj�c 
dzia�alno�� gospodarcz�, inwestuj�c w ni� w ci�gu pierwszych, 
najtrudniejszych lat i przyczyniaj�c si� do jej rozkwitu. Zysk jest 
miar� sukcesu przedsi�wzi�cia. Podobnie jak p�aca jest wynagrodzeniem za 
wysi�ek robotnika, czynsz jest wynagrodzeniem dla w�a�ciciela ziemi a 
odsetki stanowi� wynagrodzenie dla kredytodawc�w - zysk jest osobistym 
wynagrodzeniem za pieni�dze, czas, wysi�ek i tw�rcze pomys�y 
zainwestowane przez w�a�ciciela firmy.

 Przeciwie�stwem zysku jest strata. M�wi�c najpro�ciej: 
przedsi�biorczo�� wi��e si� z ryzykiem straty pieni�dzy, czasu i 
wysi�ku, inwestowanych - bez �adnych gwarancji - w nadziei zdobycia 
zysku.

 W systemie wolnej przedsi�biorczo�ci ka�dy, kto posiada kapita� 
(kilkaset dolar�w czy kilka milion�w), czas i odpowiednie kwalifikacje, 
mo�e podj�� dowolnie wybran� dzia�alno�� gospodarcz�. Pomimo wielu 
regulacji prawnych dotycz�cych dzia�alno�ci gospodarczej, wydawanych 
przez w�adze lokalne, rz�dy stanowe i rz�d federalny, �adnemu 
Amerykaninowi prawo w �aden spos�b nie ogranicza mo�liwo�ci za�o�enia 
legalnego przedsi�biorstwa. Je�eli nie wykorzystujesz cudzego nazwiska, 
projektu lub znaku firmowego, masz pe�n� wolno�� konkurencji z ka�d� 
istniej�c� firm�, mo�esz te� rozpocz�� dowoln�, zupe�nie now� 
dzia�alno��. Z wolno�ci tej skorzysta�y ju� miliony Amerykan�w.

 Co wi�cej, przedsi�biorczo�� - posiadanie w�asnej firmy - cieszy si� 
coraz wi�ksz� popularno�ci�. Pomimo ca�ej reklamy i s�awy wielkich 
mi�dzynarodowych korporacji i konglomerat�w dysponuj�cych miliardami 
dolar�w, wzrasta zar�wno bezwzgl�dna liczba, jak i procentowy udzia� w 
ameryka�skiej przedsi�biorczo�ci firm zatrudniaj�cych mniej ni� 100 
pracownik�w; wed�ug ostatnich danych ich liczba si�ga 14 milion�w. Ma�e 
przedsi�biorstwa zatrudniaj� wi�cej os�b ni� du�e. W latach 1980-1988, 
kiedy najwi�ksze przedsi�biorstwa ameryka�skie zmniejszy�y liczb� miejsc 
pracy o oko�o 3, 1 miliona, ma�e firmy utworzy�y ponad 17 milion�w 
nowych miejsc pracy w pe�nym lub niepe�nym wymiarze godzin.



Od cha�upnictwa do s�awy

 Legendarne opowie�ci s� elementem ameryka�skiego folkloru. Ford i 
Blaszana Lizzie... Steve Jobs i komputer Apple... Ray Kroc i McDonald... 
Niekt�re z tych opowie�ci s� mniej znane. W latach dwudziestych 
krawczyni Ida Rosenthal zaoferowa�a klientkom lubi�cym dopasowane 
ubrania pierwszy biustonosz. Dzisiejsza Maidenform Company powsta�a z 
tego w�a�nie pomys�u. Dwaj m�czy�ni sprzedaj�cy wraz z kilkoma 
robotnikami piasek �cierny wynale�li spoiwo do sklejania piasku. Ich 
firma Minnesota Mining and Manufacturing sta�a si� w dzisiejszych 
czasach potentatem znanym pod nazw� 3M. Margaret Rudkin pod koniec lat 
czterdziestych wypiekaj�ca chleb, aby jako� zwi�za� koniec z ko�cem, 
za�o�y�a Pepperidge Farm (firm� stanowi�c� dzi� w�asno�� Campbell 
Company - giganta, kt�ry powsta� z innej domowej kuchni).

 A dzisiaj? U progu lat dziewi��dziesi�tych, wed�ug oszacowa� Newsweeka, 
w Stanach Zjednoczonych jest ponad dwa miliony milioner�w i milionerek; 
niemal 90% dorobi�o si� tej fortuny otwieraj�c w�asn� firm�.

 Nie wszystkie ma�e firmy odnios�y sukces na tak� skal�. Wiele z nich 
upad�o, niekt�re w pierwszym roku dzia�alno�ci. Mniej ni� po�owa 
przetrwa�a pierwsze pi�� lat. W publikacji zatytu�owanej Business Week 
Careers przedstawiono to zjawisko w nast�puj�cy spos�b: "Je�li istnieje 
zasada numer jeden przedsi�biorcy, to niew�tpliwie brzmi ona tak: ryzyko 
jest wprost proporcjonalne do wysoko�ci wygranej". Jest rzecz� zupe�nie 
naturaln�, �e my�li si� o potencjalnych zyskach. Jednak r�wnie istotne 
jest rozwa�enie ryzyka i jego minimalizacja.

 Wi�kszo�� ekspert�w z dziedziny biznesu uwa�a, �e g��wnym powodem 
upadku ma�ych firm jest to, �e ich w�a�ciciele nie po�wi�caj� 
dostatecznie du�o uwagi planowaniu. W szczeg�lno�ci nie udaje im si� 
zapewni� wystarczaj�cych funduszy za�o�ycielskich, niezb�dnych w 
pierwszym, decyduj�cym roku dzia�alno�ci. Kupuj�c t� ksi��k� wykona�e� 
pierwszy krok w kierunku unikni�cia takiego b��du. Z kolejnych jej 
rozdzia��w dowiesz si�, co powiniene� zrobi� dalej, aby zapewni� swojej 
firmie dobry start.

 Warto, aby� zapami�ta�, �e bez wzgl�du n...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin