Richard R. Gallagher 1 1 72 0 0 108 1 48 1 32 1 "Ma�a firma to takie proste." Przedsi�biorstwo Wydawnicze Zwi�zku Niewidomych "Print 6" Lublin 1994 Tytu� orygina�u: "Your Small Business Made Simple" T�umaczenie: Anita Doroba Przygotowanie komputerowe: Przedsi�biorstwo Wydawnicze Zwi�zku Niewidomych "Print 6" 20-071 Lublin ul. Wieniawska 13 tel. (0-81) 295-18 Spis tre�ci Cz�� pierwsza Dobry start Rozdzia� 1 Wolna przedsi�biorczo��, motyw zysku i ty Eksplozja przedsi�biorczo�ci Od cha�upnictwa do s�awy Zagadnienia prawne i formalne Czy przedsi�biorczo�� to co� dla ciebie? Rozdzia� 2 Wyb�r odpowiedniej formy dzia�alno�ci gospodarczej Kilka podstawowych zasad Trzy podstawowe rodzaje dzia�alno�ci gospodarczej Koncesja: gotowy wz�r Formy w�asno�ci przedsi�biorstw Rozdzia� 3 Opracowanie planu dzia�alno�ci gospodarczej Czym naprawd� b�d� si� zajmowa�? Na ilu klient�w mog� liczy�? Lokalizacja... lokalizacja... i lokalizacja Redagowanie og�lnego planu dzia�alno�ci gospodarczej Rozdzia� 4 Opracowanie plan�w finansowych Oszacowanie jednorazowych koszt�w uruchomienia dzia�alno�ci Oszacowanie koszt�w operacyjnych Oszacowanie przep�ywu got�wki Wyliczanie punktu pojawienia si� zysku Co zrobi�, je�li nie osi�gasz pokrycia koszt�w? Wyliczenie kapita�u w�asnego Planowanie nie jest dzia�aniem jednorazowym Rozdzia� 5 Jak znale�� praktyczn� pomoc i �r�d�a finansowania? Zanim rozpoczniesz dzia�alno�� Gdzie mo�esz znale�� pomoc? Znajdowanie �r�de� finansowania przedsi�wzi�cia Co b�d� chcieli wiedzie� udzielaj�cy po�yczk�? Cz�� druga Zarz�dzanie i marketing twojej firmy Rozdzia� 6 Komputer i twoja firma Co komputer mo�e zrobi� dla twojej firmy? Oprogramowanie: inteligencja systemu Sprz�t komputerowy: m�zg i szkielet systemu Rozdzia� 7 Zarz�dzanie firm� Planowanie Organizacja Zatrudnianie Przewodzenie i motywacja Sprawowanie kontroli Rozdzia� 8 Organizacja ma�ej firmy Zatrudnia� czy nie zatrudnia�? Przekazywanie obowi�zk�w innym Co to znaczy za du�o? Schemat organizacyjny Scentralizowane i zdecentralizowane podejmowanie decyzji Kto obejmie firm�, gdy zachorujesz lub umrzesz? Rozdzia� 9 Opracowanie planu marketingowego Co to jest marketing? Poszukiwanie rynku docelowego Produkt Miejsce Cena Etapy planu marketingowego Rozdzia� 10 Promocja A.I.D.A Reklama Informatory, broszury i ulotki Bezpo�rednie listy do klient�w Sprzeda� promocyjna Reklama bezp�atna Publiczny obraz firmy Podnoszenie atrakcyjno�ci towar�w Zbli�enie firmy do klienta Rozdzia� 11 Sprzeda� Co to jest talent kupiecki? Czy potrzebny jest personel do sprzeda�y? Sprzeda�: cztery "P" i jedno "C" Przygotowanie Poszukiwanie klient�w Prezentacja Odpieranie zarzut�w Zawarcie transakcji Zwi�kszanie sprzeda�y Dodatek Przyk�adowe kwestionariusze planowania Planowanie handlu detalicznego Planowanie dzia�alno�ci us�ugowej Planowanie dzia�alno�ci produkcyjnej Uzupe�nienie do wydania polskiego Od wydawcy polskiego W przek�adzie ksi��ki zachowane zosta�y fragmenty przedstawiaj�ce ameryka�skie rozwi�zania prawne dotycz�ce przedsi�biorczo�ci oraz tamtejszy system kredytowania ma�ych firm. Oczywi�cie nie maj� one zastosowania do naszej sytuacji, jeste�my jednak przekonani, �e polskiego Czytelnika zainteresuje opis, warunk�w prowadzenia dzia�alno�ci gospodarczej w Stanach Zjednoczonych. Fragmenty te oznaczone s� asteryksem. Odsy�a on do zamieszczonego na ko�cu ksi��ki "Uzupe�nienia do wydania polskiego", w kt�rym podane s� w skr�cie odpowiednie informacje dotycz�ce warunk�w polskich. Cz�� pierwsza - Dobry start Rozdzia� 1 Wolna przedsi�biorczo�� motyw zysku i ty S�owa kluczowe: kapitalizm, strata, lokalizacja bezpiecze�stwa, swoboda dzia�ania (laissez-faire), marketing, system wolnej przedsi�biorczo�ci, przedsi�biorczo��, zysk Henry Ford majstruj�cy w gara�u przy bezkonnym powozie, kt�ry w ko�cu zamieni� si� w legendarny samoch�d "Blaszana Lizzie"... Lane Bryant szyj�ca ci��owe sukienki dla siebie i przyjaci�ek, w drodze do kupieckiej s�awy... przedsi�biorca, kt�rego nazwisko staje si� cz�sto powtarzanym s�owem, pobudzaj�cym innych do dzia�ania - oto ameryka�ska tradycja. Mo�e i ty my�lisz o tym, aby sta� si� nowym Henry Fordem lub Lane Bryant. By� mo�e twoje marzenia s� znacznie skromniejsze; mo�e chcesz zyska� niezale�no�� i zarabia� tyle samo lub wi�cej, ni� gdyby� pracowa� dla innych. A mo�e zajmujesz si� wychowywaniem dzieci lub cieszysz si� zas�u�on� emerytur� i my�lisz tylko o dorywczej pracy w wolnych chwilach. Twoje marzenia o ma�ej firmie mog� by� r�ne, na pewno jednak jeste� w dobrym towarzystwie. Eksplozja przedsi�biorczo�ci Marzenie o otwarciu w�asnej firmy by�o przez d�ugi czas cz�ci� "Snu o Ameryce". Jej ustr�j polityczny i gospodarczy sprzyja wolnej przedsi�biorczo�ci, kapitalizmowi. W systemie kapitalistycznym nie rz�d, lecz jednostki (indywidualnie lub grupowo) gromadz� oszcz�dno�ci i inwestuj� je w �rodki produkcji - fabryki, maszyny, po prostu we wszystko, co jest potrzebne do wytwarzania towar�w lub do wykonywania us�ug - maj�c nadziej� osi�gni�cia zysku. Na zysk sk�ada si� to, co pozostaje po odliczeniu wszystkich koszt�w zwi�zanych z przedsi�wzi�ciem, w tym r�wnie� koszt�w zarz�dzania. Zysk jest zwrotem inwestycji i wynagrodzeniem za ryzyko, jakie podejmujesz rozpoczynaj�c dzia�alno�� gospodarcz�, inwestuj�c w ni� w ci�gu pierwszych, najtrudniejszych lat i przyczyniaj�c si� do jej rozkwitu. Zysk jest miar� sukcesu przedsi�wzi�cia. Podobnie jak p�aca jest wynagrodzeniem za wysi�ek robotnika, czynsz jest wynagrodzeniem dla w�a�ciciela ziemi a odsetki stanowi� wynagrodzenie dla kredytodawc�w - zysk jest osobistym wynagrodzeniem za pieni�dze, czas, wysi�ek i tw�rcze pomys�y zainwestowane przez w�a�ciciela firmy. Przeciwie�stwem zysku jest strata. M�wi�c najpro�ciej: przedsi�biorczo�� wi��e si� z ryzykiem straty pieni�dzy, czasu i wysi�ku, inwestowanych - bez �adnych gwarancji - w nadziei zdobycia zysku. W systemie wolnej przedsi�biorczo�ci ka�dy, kto posiada kapita� (kilkaset dolar�w czy kilka milion�w), czas i odpowiednie kwalifikacje, mo�e podj�� dowolnie wybran� dzia�alno�� gospodarcz�. Pomimo wielu regulacji prawnych dotycz�cych dzia�alno�ci gospodarczej, wydawanych przez w�adze lokalne, rz�dy stanowe i rz�d federalny, �adnemu Amerykaninowi prawo w �aden spos�b nie ogranicza mo�liwo�ci za�o�enia legalnego przedsi�biorstwa. Je�eli nie wykorzystujesz cudzego nazwiska, projektu lub znaku firmowego, masz pe�n� wolno�� konkurencji z ka�d� istniej�c� firm�, mo�esz te� rozpocz�� dowoln�, zupe�nie now� dzia�alno��. Z wolno�ci tej skorzysta�y ju� miliony Amerykan�w. Co wi�cej, przedsi�biorczo�� - posiadanie w�asnej firmy - cieszy si� coraz wi�ksz� popularno�ci�. Pomimo ca�ej reklamy i s�awy wielkich mi�dzynarodowych korporacji i konglomerat�w dysponuj�cych miliardami dolar�w, wzrasta zar�wno bezwzgl�dna liczba, jak i procentowy udzia� w ameryka�skiej przedsi�biorczo�ci firm zatrudniaj�cych mniej ni� 100 pracownik�w; wed�ug ostatnich danych ich liczba si�ga 14 milion�w. Ma�e przedsi�biorstwa zatrudniaj� wi�cej os�b ni� du�e. W latach 1980-1988, kiedy najwi�ksze przedsi�biorstwa ameryka�skie zmniejszy�y liczb� miejsc pracy o oko�o 3, 1 miliona, ma�e firmy utworzy�y ponad 17 milion�w nowych miejsc pracy w pe�nym lub niepe�nym wymiarze godzin. Od cha�upnictwa do s�awy Legendarne opowie�ci s� elementem ameryka�skiego folkloru. Ford i Blaszana Lizzie... Steve Jobs i komputer Apple... Ray Kroc i McDonald... Niekt�re z tych opowie�ci s� mniej znane. W latach dwudziestych krawczyni Ida Rosenthal zaoferowa�a klientkom lubi�cym dopasowane ubrania pierwszy biustonosz. Dzisiejsza Maidenform Company powsta�a z tego w�a�nie pomys�u. Dwaj m�czy�ni sprzedaj�cy wraz z kilkoma robotnikami piasek �cierny wynale�li spoiwo do sklejania piasku. Ich firma Minnesota Mining and Manufacturing sta�a si� w dzisiejszych czasach potentatem znanym pod nazw� 3M. Margaret Rudkin pod koniec lat czterdziestych wypiekaj�ca chleb, aby jako� zwi�za� koniec z ko�cem, za�o�y�a Pepperidge Farm (firm� stanowi�c� dzi� w�asno�� Campbell Company - giganta, kt�ry powsta� z innej domowej kuchni). A dzisiaj? U progu lat dziewi��dziesi�tych, wed�ug oszacowa� Newsweeka, w Stanach Zjednoczonych jest ponad dwa miliony milioner�w i milionerek; niemal 90% dorobi�o si� tej fortuny otwieraj�c w�asn� firm�. Nie wszystkie ma�e firmy odnios�y sukces na tak� skal�. Wiele z nich upad�o, niekt�re w pierwszym roku dzia�alno�ci. Mniej ni� po�owa przetrwa�a pierwsze pi�� lat. W publikacji zatytu�owanej Business Week Careers przedstawiono to zjawisko w nast�puj�cy spos�b: "Je�li istnieje zasada numer jeden przedsi�biorcy, to niew�tpliwie brzmi ona tak: ryzyko jest wprost proporcjonalne do wysoko�ci wygranej". Jest rzecz� zupe�nie naturaln�, �e my�li si� o potencjalnych zyskach. Jednak r�wnie istotne jest rozwa�enie ryzyka i jego minimalizacja. Wi�kszo�� ekspert�w z dziedziny biznesu uwa�a, �e g��wnym powodem upadku ma�ych firm jest to, �e ich w�a�ciciele nie po�wi�caj� dostatecznie du�o uwagi planowaniu. W szczeg�lno�ci nie udaje im si� zapewni� wystarczaj�cych funduszy za�o�ycielskich, niezb�dnych w pierwszym, decyduj�cym roku dzia�alno�ci. Kupuj�c t� ksi��k� wykona�e� pierwszy krok w kierunku unikni�cia takiego b��du. Z kolejnych jej rozdzia��w dowiesz si�, co powiniene� zrobi� dalej, aby zapewni� swojej firmie dobry start. Warto, aby� zapami�ta�, �e bez wzgl�du n...
kopytkotn