59.Marek Ciesielski - Strategie logistyczne przedsiębiorstw.pdf

(2191 KB) Pobierz
Marek Ciesielski
STRATEGIE
LOGISTYCZNE
PRZEDSIĘBIORSTW
Poznań 1998
1020381181.150.png
KOMITET REDAKCYJNY
Ryszard Barczyk, Bogusław Guzik, Andrzej Korzeniowski, Edmund Kurtys,
Zbigniew Romanów, Antoni Sobczak (sekretarz), Halina Szulce (przewodnicząca)
RECENZENT
Krzysztof Rutkowski
PROJEKT OKŁADKI
Krzysztof Baran
REDAKCJA I KOREKTA
Ewa Sobczak
© Copyright by Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
Poznań 1997, 1998
ISBN 83-87152-44-7
WYDAWNICTWO AKADEMII EKONOMICZNEJ W POZNANIU
ul. Powstańców Wielkopolskich 16, 61 -895 Poznań, tel. 854-31-54, 854-31-55
POZNAŃSKA DRUKARNIA NAUKOWA
60-281 Poznań, ul. Heweliusza 40
Spis treści
Wstęp
5
1. Podejście logistyczne
7
1.1. Logistyka w przedsiębiorstwie i na rynku
7
1.2. Teoretyczne podstawy logistyki
13
1.3. Reguły logistyczne
21
1.4. Schematy analityczne
26
2. Logistyka w strategiach firm
31
2.1. Decyzje logistyczne i wymiary strategii logistycznych
31
2.2. Logistyczne strategie konkurencyjne
35
2.3. Analiza strategiczna w logistyce
43
3. Elementy strategii logistycznej
49
3.1. Obsługa rynku
49
3.2. Strategia zaopatrzenia
59
3.3. Zarządzanie zapasami
65
4. Logistyka w analizie ekonomicznej firmy
77
4.1. Analiza finansowa i techniczno-ekonomiczna
77
4.2. Analiza kosztów
83
5. Logistyka w strategiach przedsiębiorstw transportowych ....
91
5.1. Rynek usług logistycznych
91
5.2. Strategie firm transportowych
94
Spis tabel
109
Spis rysunków
110
Bibliografia
111
1020381181.161.png 1020381181.172.png 1020381181.183.png 1020381181.001.png 1020381181.012.png 1020381181.023.png 1020381181.034.png 1020381181.045.png 1020381181.056.png 1020381181.067.png 1020381181.078.png 1020381181.089.png 1020381181.100.png 1020381181.110.png 1020381181.111.png 1020381181.112.png 1020381181.113.png 1020381181.114.png 1020381181.115.png 1020381181.116.png 1020381181.117.png 1020381181.118.png 1020381181.119.png 1020381181.120.png 1020381181.121.png 1020381181.122.png 1020381181.123.png 1020381181.124.png 1020381181.125.png 1020381181.126.png 1020381181.127.png 1020381181.128.png 1020381181.129.png 1020381181.130.png 1020381181.131.png 1020381181.132.png 1020381181.133.png 1020381181.134.png 1020381181.135.png 1020381181.136.png 1020381181.137.png 1020381181.138.png 1020381181.139.png 1020381181.140.png 1020381181.141.png 1020381181.142.png 1020381181.143.png 1020381181.144.png 1020381181.145.png 1020381181.146.png 1020381181.147.png 1020381181.148.png 1020381181.149.png 1020381181.151.png 1020381181.152.png 1020381181.153.png 1020381181.154.png 1020381181.155.png 1020381181.156.png 1020381181.157.png 1020381181.158.png 1020381181.159.png 1020381181.160.png 1020381181.162.png 1020381181.163.png 1020381181.164.png 1020381181.165.png 1020381181.166.png 1020381181.167.png 1020381181.168.png 1020381181.169.png 1020381181.170.png 1020381181.171.png 1020381181.173.png 1020381181.174.png 1020381181.175.png 1020381181.176.png 1020381181.177.png 1020381181.178.png 1020381181.179.png 1020381181.180.png 1020381181.181.png 1020381181.182.png 1020381181.184.png 1020381181.185.png 1020381181.186.png 1020381181.187.png 1020381181.188.png 1020381181.189.png 1020381181.190.png 1020381181.191.png 1020381181.192.png 1020381181.193.png 1020381181.002.png 1020381181.003.png 1020381181.004.png 1020381181.005.png 1020381181.006.png 1020381181.007.png 1020381181.008.png 1020381181.009.png 1020381181.010.png 1020381181.011.png 1020381181.013.png 1020381181.014.png 1020381181.015.png 1020381181.016.png 1020381181.017.png 1020381181.018.png 1020381181.019.png 1020381181.020.png 1020381181.021.png 1020381181.022.png 1020381181.024.png 1020381181.025.png 1020381181.026.png 1020381181.027.png 1020381181.028.png 1020381181.029.png 1020381181.030.png 1020381181.031.png 1020381181.032.png 1020381181.033.png 1020381181.035.png 1020381181.036.png 1020381181.037.png 1020381181.038.png 1020381181.039.png 1020381181.040.png 1020381181.041.png 1020381181.042.png 1020381181.043.png 1020381181.044.png 1020381181.046.png 1020381181.047.png 1020381181.048.png 1020381181.049.png 1020381181.050.png 1020381181.051.png 1020381181.052.png 1020381181.053.png 1020381181.054.png 1020381181.055.png 1020381181.057.png 1020381181.058.png 1020381181.059.png 1020381181.060.png 1020381181.061.png 1020381181.062.png 1020381181.063.png 1020381181.064.png 1020381181.065.png 1020381181.066.png 1020381181.068.png 1020381181.069.png 1020381181.070.png 1020381181.071.png 1020381181.072.png 1020381181.073.png 1020381181.074.png 1020381181.075.png 1020381181.076.png 1020381181.077.png 1020381181.079.png 1020381181.080.png 1020381181.081.png 1020381181.082.png 1020381181.083.png 1020381181.084.png 1020381181.085.png 1020381181.086.png 1020381181.087.png 1020381181.088.png 1020381181.090.png 1020381181.091.png 1020381181.092.png 1020381181.093.png 1020381181.094.png 1020381181.095.png 1020381181.096.png 1020381181.097.png 1020381181.098.png 1020381181.099.png 1020381181.101.png 1020381181.102.png 1020381181.103.png 1020381181.104.png 1020381181.105.png 1020381181.106.png 1020381181.107.png 1020381181.108.png 1020381181.109.png
1. PODEJŚCIE LOGISTYCZNE
1.1. Logistyka w przedsiębiorstwie i na rynku
Najogólniej rzecz biorąc, logistyka to szczegółowe planowanie tych działań
w organizacji, które wiążą się ze zmianami w rozmieszczeniu zasobów 1 .
W praktyce gospodarowania pojęcie to jest definiowane jako zarządzanie
działaniami przemieszczania i składowania, które mają ułatwić przepływ
produktów z miejsc pochodzenia do miejsc finalnej konsumpcji, jak również
związaną z nim informacją, w celu zaoferowania klientowi odpowiedniego
poziomu obsługi po rozsądnych kosztach 2 . Logistyka zajmuje się więc prze-
pływem materiałów, produkcji w toku, wyrobów gotowych oraz towarów,
a także związanym z nim przepływem informacji i w dużej mierze również
towarzyszącymi tym procesom przepływami pieniężnymi. Termin logistyka
w odniesieniu do zjawisk zachodzących w przedsiębiorstwach ukształtował się
w USA i w Europie Zachodniej w drugiej połowie XX wieku. Jednakże w tym
okresie stosowano też wiele jego synonimów i pojęć pokrewnych: fizyczna
dystrybucja towarów, zarządzanie materiałowe, dystrybucja logistyczna itp.
Trzeba wyraźnie zaznaczyć, iż słowo logistyka oznacza zarówno działalność, jak
i profesjonalną wiedzę. Nadto oprócz logistyki firmy, a więc logistyki mikro,
rozwija się logistyka dotycząca innych poziomów gospodarowania: mezo
i makro. Mówi się też o eurologistyce, logistyce globalnej i innych rodzajach
logistyki cywilnej. Wówczas procesy logistyczne są rozpatrywane w skali
sektora, miasta lub regionu, gospodarki narodowej, kontynentu czy też całego
świata.
W logistyce firmy akcentuje się dążenie do obniżki kosztów, szczególnie
poprzez skracanie cykli operacyjnych i zmniejszanie zapasów. Ma ona jednak
wyraźne ukierunkowanie rynkowe. Oddaje to dobrze najbardziej znana definicja
logistyki opracowana przez amerykańską Council of Logistics Management:
proces zarządzania sprawnym i efektywnym przepływem surowców, materia-
1 Zarządzanie. Teoria i praktyka. Red.: A. Koźmiński, W. Piotrowski. PWN,
Warszawa 1995, s. 212.
2 F. J. Beier, K. Rutkowski: Logistyka. SGH, Warszawa 1993, s. 16.
1. Podejście logistyczne
8
łów, wyrobów gotowych oraz odpowiedniej informacji z punktu pochodzenia do
punktu konsumpcji w celu zaspokojenia wymagań klienta. Działania logistyczne
obejmują: obsługę klienta, prognozowanie popytu, przepływ informacji, kont-
rolę zapasów, czynności manipulacyjne, realizowanie zamówień, naprawy
i zaopatrzenie w części, lokalizację zakładów produkcyjnych i składów, procesy
zaopatrzeniowe, obsługę zwrotów, gospodarowanie odpadami, transport i skła-
dowanie.
Osoby zarządzające zapasami, transportem, magazynowaniem, realizacją
zamówień, urządzenia służące do realizacji tych funkcji i sposób kierowania
tymi podmiotami tworzą łącznie system logistyczny firmy. Określenie „system"
ma tu istotne znaczenie, gdyż podstawowymi założeniami logistycznymi
w firmie są:
- systemowe podejście do analizy i projektowania działalności logistycznej,
- kompleksowe podejście do kosztów logistycznych (w ramach systemu
ewidencji i w procesach analitycznych),
- dążenie do jednolitego zarządzania działalnością logistyczną.
Logistyka w dwojaki sposób łączy się ze strategią firm. Po pierwsze,
działania w sferze logistyki podporządkowane są - mniej czy bardziej
akcentowanej w firmie - strategii logistycznej, która jest jedną ze strategii
funkcjonalnych przedsiębiorstwa. Po drugie, logistyka może być elementem lub
nawet podstawą strategii konkurencyjnej firmy. Relacje między logistyką
a strategiami przedsiębiorstwa odgrywają istotną rolę w zarządzaniu strategicz-
nym i mają bardzo duży wpływ na rozwój i wdrażanie nowych strategii
konkurencyjnych. Tym zjawiskom jest poświęcony drugi rozdział tego opraco-
wania.
Przed podjęciem systematycznych rozważań warto ogólnie scharakteryzo-
wać związki logistyki z zarządzaniem strategicznym, koncentrując się na
najbardziej spektakularnych i jednocześnie istotnych zjawiskach i procesach.
Taki syntetyczny opis w ujęciu chronologicznym można potraktować jako wstęp
do ujęcia metodycznego.
Widoczne nasilenie zainteresowania logistyką w Europie Zachodniej po roku
1950 i w Polsce po roku 1990 może stwarzać wrażenie, iż jest ona nowością taką,
jak kiedyś marketing czy planowanie strategiczne. W istocie rzeczy nastąpił
jedynie wzrost znaczenia zarządzania logistycznego. Wśród przyczyn wzrostu
popularności logistyki w ciągu minionych 50 lat wymienia się:
- wyczerpywanie się możliwości obniżki kosztów produkcji;
- wzrost zróżnicowania wyrobów;
- rosnące koszty transportu;
- globałizację procesów gospodarczych;
- wzrost kosztów obsługi zapasów;
Zgłoś jeśli naruszono regulamin