Piotr Kołodziej komputerowe studio muzyczne i nie tylko. cała książka.pdf

(115572 KB) Pobierz
889728748.001.png
6
Komputerowe studio muzyczne i nie tylko. Przewodnik
Rozdział 3. Karta dźwiękowa (interfejs audio) ................................................... 55
Podstawowe terminy i pojęcia ......................................................................................... 56
ASIO (Audio Stream Input/Output) .......................................................................... 57
Latencja (ang. Latency) ............................................................................................. 57
Współczynnik sygnału do szumu — Signal-To-Noise Ratio (SNR) ........................ 58
Zniekształcenia nieliniowe — Total Harmonic Distortion (THD) ........................... 58
Rozdzielczość (w bitach) a zakres dynamiki (dB) .................................................... 59
Częstotliwość próbkowania ....................................................................................... 59
Gniazda, złącza, kable ..................................................................................................... 59
Połączenia analogowe ............................................................................................... 59
Połączenia cyfrowe ................................................................................................... 63
Gniazda MIDI ........................................................................................................... 65
Wybieramy kartę (interfejs) — jakie są nasze wymagania przy wyborze sprzętu ............. 66
Kupować urządzenie w wersji Box czy też Bulk (dotyczy kart Sound Blaster)? ........ 67
Karta dźwiękowa Creative Sound Blaster® .................................................................... 67
Sound Blaster Audigy 4 — najtańsze rozwiązanie dla naszego studia ..................... 67
SB Audigy 2 ZS Notebook — tanie i dobre rozwiązanie dla posiadaczy laptopów ....... 69
Seria kart Sound Blaster X-Fi (tylko komputery stacjonarne) .................................. 72
Interfejsy audio firmy E-MU — kompletne systemy cyfrowego studia muzycznego
dla bardziej wymagających ................................................................................................ 82
Karta 0404 PCI .......................................................................................................... 82
Serce systemów PCI (1212m, 1616 PCI) — karta 1010 PCI .................................... 83
Instalacja i oprogramowanie (dotyczy kart 0404 PCI, 1212m, 1616(m), 1820(m),
1616(m) PCI i PCMCIA) — PatchMix DSP .............................................................. 88
0404 USB — interfejs audio na złączu USB 2.0 — idealny dla laptopa
i stacjonarnego peceta ............................................................................................... 95
Rozdział 4. Urządzenia MIDI, głośniki, słuchawki i mikrofon ............................ 101
Kilka ogólnych uwag o instrumentach MIDI ................................................................ 101
Klawiatura, liczba klawiszy i ich mechanika .......................................................... 102
Z jakich głównych elementów składa się syntezator (keyboard, pianino cyfrowe) ........ 103
Podział instrumentów .............................................................................................. 103
Moduł brzmieniowy — instrument bez klawiatury ................................................ 107
Klawiatura sterująca (ang. Masterkeyboard) .......................................................... 109
E-MU Xboard .......................................................................................................... 109
Pianino cyfrowe, syntezator, keyboard jako klawiatura sterująca .......................... 117
Jakie urządzenia wybrać do odsłuchu? .......................................................................... 118
Monitory bliskiego pola (ang. near field monitors) ................................................ 119
Zestaw głośników (od 4.1 do 7.1) ........................................................................... 121
Słuchawki ...................................................................................................................... 122
Mikrofony ...................................................................................................................... 123
Rozdział 5. Muzyczne instrumenty programowe ............................................... 125
VST — rewolucja firmy Steinberg ................................................................................ 125
DXi ................................................................................................................................ 126
Stand-alone (instrument jako samodzielna aplikacja) ................................................... 127
Próba klasyfikacji wirtualnych instrumentów ............................................................... 127
Instrument wirtualny — druga młodość legend sprzętowych z lat siedemdziesiątych
i osiemdziesiątych .......................................................................................................... 131
Wirtualne instrumenty typu Multitimbral ...................................................................... 140
Sample Tank 2.2 XL (L) ......................................................................................... 141
Sonik Synth 2 .......................................................................................................... 157
Spis treści
7
Wirtualna perkusja ......................................................................................................... 164
Wirtualna orkiestra ........................................................................................................ 165
Garritan Personal Orchestra (GPO) ......................................................................... 165
Philharmonik Miroslav™ — potężna orkiestra ...................................................... 173
Rozdział 6. Sekwencery i wirtualne studia muzyczne ....................................... 183
Storm 3 — wirtualne studio muzyczne nie tylko dla początkujących .......................... 187
Podstawy obsługi ..................................................................................................... 188
Cubase LE ...................................................................................................................... 205
Podstawy obsługi programu i instalacja .................................................................. 206
Rozdział 7. Edytory audio ............................................................................... 227
Wavelab Lite .................................................................................................................. 227
Zgrywamy zawartość płyt winylowych i kaset audio ............................................. 228
Audacity — darmowy edytor audio .............................................................................. 237
WaveStudio — edytor audio firmy Creative ................................................................. 241
Rozdział 8. Edytory nutowe ............................................................................ 245
Score — niedościgniony ideał ....................................................................................... 246
Finale vs. Sibelius — który jest lepszy? .......................................................................... 246
Sibelius 4 — świetna jakość i prostota obsługi ............................................................. 247
Obsługa programu w pigułce .................................................................................. 247
Opcje i edycja dokumentu ....................................................................................... 274
Edycja zapisu nutowego .......................................................................................... 282
Chcesz wiedzieć więcej o Sibeliusie? ..................................................................... 291
Finale — ogromne możliwości edycji ........................................................................... 291
Finale — grupa programów kierowana do szerokiego grona odbiorców ............... 291
Co nowego w wersji 2007? ..................................................................................... 291
Finale dla początkujących: PrintMusic 2007 — rozwiązanie w rozsądnej cenie ....... 296
Chcesz dowiedzieć się więcej o programie Finale? ................................................ 297
Rozdział 9. Popularne programy do odtwarzania plików audio,
ich konwersji oraz nagrywania ...................................................... 299
Odtwarzacze i narzędzia do konwersji (kompresji) plików audio ................................ 299
Windows Media Player 11 ...................................................................................... 299
Winamp ................................................................................................................... 307
Musicmatch Jukebox 10 .......................................................................................... 313
CDex 1.5 .................................................................................................................. 320
Nagrywanie płyt CD (DVD) i wirtualne napędy ........................................................... 326
Nero Express ........................................................................................................... 326
Daemon Tool ........................................................................................................... 334
Rozdział 10. Oprogramowanie edukacyjne — przegląd ...................................... 337
Kształcenie słuchu (ang. ear training) ........................................................................... 337
EarMaster 5 Pro oraz EarMaster 5 School .............................................................. 338
Auralia ..................................................................................................................... 350
Komputer a nauka gry na instrumentach muzycznych .................................................. 352
SmartMusic ............................................................................................................. 353
Finale Performance Assessment (FPA) ................................................................... 354
Programy do nauki gry na gitarze i pianinie (keyboardzie) .................................... 356
Sibelius Educational Suite ............................................................................................. 357
Auralia 3 .................................................................................................................. 357
Sibelius Student ....................................................................................................... 357
Musition 3 ............................................................................................................... 357
Instruments .............................................................................................................. 358
8
Komputerowe studio muzyczne i nie tylko. Przewodnik
Compass .................................................................................................................. 361
Star Class ................................................................................................................. 362
Groovy Shapes ........................................................................................................ 362
Encyklopedie i słowniki muzyczne ............................................................................... 363
Czy edytor nutowy bądź sekwencer może być programem edukacyjnym? .................. 363
Skorowidz .................................................................................... 365
Rozdział 6.
Sekwencery i wirtualne
studia muzyczne
We wcześniejszej części książki wielokrotnie pojawiał się termin sekwencer. W tym
rozdziale wyjaśnię, co to jest i jaka jest jego rola. Sama nazwa jest spolszczeniem an-
gielskiego słowa Sequencer . Mówiąc krótko, jest to program do tworzenia i nagrywania
muzyki. Wykorzystuje on zarówno technologię MIDI, jak i cyfrowe przetwarzanie
dźwięku. Nowoczesny sekwencer pozwala więc na stworzenie utworu wykorzystującego
obie te technologie jednocześnie. Jakie ma to znaczenie w praktyce? Otóż w projek-
cie-utworze możemy używać instrumentów MIDI, do nich dograć żywy wokal i in-
strumenty akustyczne. Jeśli system MIDI wykorzystuje tylko instrumenty wirtualne,
wówczas całość (ścieżki MIDI i audio) możemy zapisać jako wysokiej jakości plik
dźwiękowy w formacie wave bądź skompresowany plik mp3 . Komputer staje się tutaj
cyfrowym studiem muzycznym w pełnym tego słowa znaczeniu.
Warto wiedzieć, że do końca lat dziewięćdziesiątych sekwencery wykorzystywały
tylko system MIDI. Powód był prosty — komputery były za słabe, aby nagrywać sy-
gnał analogowy i przetwarzać go na postać cyfrową (mała moc obliczeniowa proce-
sora, niewielka ilość RAM-u czy wreszcie brak wyspecjalizowanych urządzeń audio
do nagrywania i przetwarzania sygnału analogowego). Z pierwszego rozdziału wiemy,
że MIDI to jedynie informacje o dźwięku, a nie sygnał dźwiękowy. Komputery z po-
czątku lat dziewięćdziesiątych (np. Atari ST lub PC ) wyposażone w odpowiedni
program (np. Cubase ) umożliwiały tworzenie utworów MIDI, zwanych również se-
kwencjami, SMF-ami ( Standard Midi File ) bądź popularnie midami. To jest ogromna
zaleta tego systemu. Edycja nagranego materiału umożliwiała zmiany wysokości
dźwięków, ich dynamikę czy barwę instrumentu, jaki był wykorzystywany w danej
partii (kanale). Do minusów należy zaliczyć fakt, że trzeba było dysponować elektro-
nicznym instrumentem muzycznym — syntezatorem, keyboardem czy też sample-
rem. Jakość brzmienia utworu zależała w 100 % od klasy instrumentu, ponieważ
w nim były odtwarzane komunikaty i polecenia. To on odgrywał dźwięki odpowied-
nimi brzmieniami, z ustawioną w sekwencerze dynamiką i głośnością. Często spotykało
się sytuację, że ten sam utwór brzmiał na jednym instrumencie świetnie, a na innym
nierzadko źle.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin