Logistyka i marketing - obsługa klienta.doc

(4621 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ II
 
SPIS TREŚCI

 

I. Wstęp

1.      Wprowadzenie do tematu ..............................................................3

2.      Przegląd literatury .......................................................................4

3.      Cel i zakres pracy ........................................................................6

4.      Źródło materiałów i metodyka pracy ..............................................6

 

II. Charakterystyka badanej firmy

1.      Historia i ogólna charakterystyka zakresu działania firmy Lellek ....8

2.      Struktura organizacyjna ..............................................................13

 

III. Marketing w firmie Lellek

1.      Marketing  w firmie usługowej ....................................................18

2.      Reklama jako sposób promocji firmy ...........................................26

3.      Zasoby osobowe jako element strategii marketingowej firmy .........31

4.      Marketingowa obsługa klienta .....................................................38

5.      Strategia marketingowa w firmie Lellek .......................................54

 

IV. Logistyka w firmie Lellek

1.      Logistyczna obsługa klienta ........................................................66

2.      Strategie logistyczne ..................................................................75

3.      Logistyka w firmie Lellek ...........................................................80

 

Podsumowanie i wnioski ................................................................90

Bibliografia ..................................................................................92

Spis tabel ......................................................................................95

Spis rysunków  ............................................................................. 96

Spis zdjęć ..................................................................................... 97

 

 

 

 

I. WSTĘP

 

 

1. Wprowadzenie do tematu

 

              Postępujący rozwój gospodarczy, wzrost konkurencji rynkowej oraz globalizacji działań rynkowych wymagają od przedsiębiorstw funkcjonujących w dzisiejszych gospodarkach prowadzenia efektownych działań zmierzających do jak najlepszego zaspokajania potrzeb klientów w sposób konkurencyjny, a zarazem zyskowny. Konieczne jest przy tym takie postępowanie, które zapewni minimalizację ryzyka, z jakim ma do czynienia każde przedsiębiorstwo prowadzące działalność gospodarczą na nasyconym produktami i usługami rynku.

Sprzyja temu obsługa klienta, która zajmuje w obecnej wolnorynkowej gospodarce najważniejsze miejsce w formowaniu konkurencyjności firmy. Zmiany na rynkach międzynarodowych zmusiły przedsiębiorstwa do silnej konkurencyjności i wysokiego poziomu oferowanych usług. Pomocne w przezwyciężeniu sytuacji kryzysowych        i w zajęciu ustabilizowanej pozycji na rynku gospodarczym są strategie marketingowe, obejmujące miedzy innymi: reklamę i zarządzanie personelem.

Aby możliwe było uzyskanie korzystnych wyników finansowych przedsiębiorstwa muszą zostać zachowane podstawowe strategie marketingowe mające na celu minimalizację kosztów i maksymalizację zysków. We wszystkich strategiach marketingowych podstawowe miejsce zajmuje klient, jako źródło dochodów firmy. Dlatego tak ważne jest stworzenie systemu sprawnego zarządzania przedsiębiorstwem w celu uzyskania nowych klientów i utrzymania  starych.

Wszystkie działania muszą być ukierunkowane w celu spełnienia oczekiwań klienta:

-                  klient oczekuje, że produkt lub usługa przyniesie mu obiecywane korzyści,

-                  klient oczekuje, że usługa zostanie wykonana na obiecywanym poziomie,

-                  klient oczekuje, że jeśli jego oczekiwania nie zostaną spełnione, usługodawca uczyni wszystko aby spełnić swe obietnice.

Utrzymanie stabilnej pozycji przedsiębiorstwa na rynku gospodarczym jest możliwe tylko w sytuacji zapewnienia sobie szerokiego i stałego grona klientów, wykazujących zapotrzebowanie na usługi firmy. Dlatego też ważne jest zorganizowanie sprawnej obsługi klienta, jak i logistyki.

 

 

2. Przegląd literatury

 

W literaturze naukowej istnieje wiele definicji marketingu, jako zjawiska ekonomicznego. W niniejszej pracy zostaną przybliżone tylko niektóre,  najbardziej znane i w największym zakresie wyjaśniające omawiany problem.

  Marketing jest procesem społecznym i zarządczym, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to, czego potrzebują i pragną osiągnąć poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartość produktów[1].

Marketing jest równocześnie społecznym i gospodarczym procesem, dzięki któremu każdy nabywca i zbiorowość ludzi mają zapewnione zaspokajanie swoich potrzeb za pomocą produkowania i wymiany produktów mających wartość użytkową dla nabywców[2].

     Najbardziej znana jest definicja opublikowana przez Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu, według której marketing to proces planowania i urzeczywistniania koncepcji produktu (idei, dóbr, usług), cen, promocji i dystrybucji, prowadzących do wymiany pozwalającej osiągnąć cele jednostek i organizacji[3].

Termin logistyka, pomimo znacznego upływu czasu od chwili jego powstania   nie został  do końca zdefiniowany, a rozumienie go ciągle nie jest jednoznaczne. M. Gołembska podaje, iż logistyka to zarządzanie łańcuchem dostaw, definiowane wcześniej w strategii militarnej sposobem najkrótszego w czasie i przestrzeni przemieszczania ładunków[4].

K. Rutkowski przez logistykę rozumie zarządzanie działaniami przemieszczania i składowania, które mają ułatwić przepływ produktów     z miejsc pochodzenia do miejsc finalnej konsumpcji, jak również związaną z nimi informację, w celu zaoferowania klientowi odpowiedniego poziomu obsługi po rozsądnych kosztach[5].

Europejska Konwencja Ministrów Transportu określa logistykę jako zsynchronizowane techniki kontroli przepływu towarów, przemieszczonych i składowanych w procesie dystrybucji, produkcji           i zaopatrzenia[6].

              Powiązania wzajemne między logistyczną a marketingową obsługą klienta przedstawia rysunek 1.



Rysunek 1.  Marketingowo – logistyczna obsługa klienta                                                                            

 

Produkt                                                              

                                                                                                 m

                                                                                                 a







                                                                                                 r

Promocja

Cena       

                                                                                                 k



                                                                                                 e





                                                                                                 t

                                                                                                 i

Dystrybucja/ Poziom obsługi klienta

                                                                                                 n

                                                                                                 g



                                                                                                











                                                                                                 

Organizacja dostaw



Kształtowanie stanu zapasów

                                                                                                 



                                                                                                   l







                                                                                                   o  

                                                                                                   g

Kształtowanie partii dostaw

Składowanie

                                                                                                   i

                                                                                                   s



                                                                                                   t





                                                                                                   y

Przetwarzanie zamówień i informacji

                                                                                                   k

                                                                                                   a

 

 

 

 

3. Cel i zakres pracy

 

Celem pracy jest przedstawienie marketingowej i logistycznej obsługi klienta w firmie Lellek.

Koncepcja pracy opiera się na ukazaniu wpływu, jaki ma na funkcjonowanie przedsiębiorstwa i jego efektywność działania  wprowadzenie systemu marketingowo – logistycznej obsługi klienta.

Praca składa się z czterech części, w których kolejno przybliżane są zagadnienia związane z celem pracy.

We wstępie, będącym pierwszą częscią pracy, ukazano ujęcie pojęć marketingu i logistyki w literaturze przedmiotu, wyjaśniono także cel          i zakres pracy, jak również wskazano na źródła podchodzenia materiałów badawczych i metodykę pracy.

Część drugą  poświęcono charakterystyce wstępnej firmy Lellek,            a zwłaszcza historii firmy, jej strukturze organizacyjnej, wielkości             i strukturze zatrudnienia.

W trzeciej części opisano zagadnienia związane z marketingową obsługą klienta, tak w literaturze naukowej, jak i w praktyce, na przykładzie analizowanej firmy.

W ostatniej, czwartej części zanalizowano drugie  zagadnienie, będące tematem tej pracy – logistyczną obsługę klienta.

Praca zawiera podsumowanie, będące odpowiedzią na problematykę związaną z  zagadnieniem  dotyczącym  korzyści, jakie uzyskuje przedsiębiorstwo na rynku usługowym w wyniku prowadzenia przemyślanej i przeprowadzonej marketingowej i logistycznej obsługi klienta.

 

 

4.      Źródło materiałów i metodyka pracy

 

Przy pisaniu niniejszej pracy opierano się na wielu, różnorodnych pozycjach naukowych, oraz dostępnych źródłowych materiałów firmy Lellek. Opisując marketingową i logistyczną  obsługę klienta wykorzystano pozycje polskie, tłumaczenia z literatury zachodnioeuropejskiej, jak i amerykańskiej.

W trakcie badań wykorzystano następujące metody badawcze:

-                  opisowa,

-                  statystyczną,

-                  analityczną,

-                  monograficzną.

Wyniki badań przedstawiono w formie opisowej i tabelarycznej, co ułatwia zrozumienie opisywanych  zjawisk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. CHARAKTERYSTYKA BADANEJ FIRMY

 

 

1.      Historia i ogólna charakterystyka zakresu działania firmy Lellek

 

Rodzina Lellek działa od ponad 100 lat na terenie Śląska Opolskiego. Pod koniec XIX wieku kowal Grzegorz Lellek, na swoim przenośnym warsztacie - wózku jeździł po okolicznych wioskach wykonując kowalskie usługi i naprawiając wszystko, co wymagało interwencji kowala.

 

Zdjęcie 1. Firma Lellek – brama wjazdowa.

Źródło: Opracowanie własne.

 

              Na przełomie wieków w maleńkiej podopolskiej wsi Niewodniki, pradziadek dzisiejszych właścicieli – Pan Grzegorz kupił dom i otworzył warsztat ślusarski i kuźnię. Zajmował się produkcją i naprawą maszyn rolniczych, a w miarę rozwoju naprawą pierwszych samochodów jeżdżących po drogach Opolszczyzny.

              W okresie międzywojennym coraz ważniejsza stawała się naprawa samochodów i w końcu stała się wiodącą w warsztacie. Działalność swego ojca kontynuował jego syn – Konrad Lellek, który widząc zbliżający się zmierzch kowalstwa, wykształcił swego syna Reinholda na mechanika samochodowego.

              Pan Reinhold Lellek na początku zdobywał doświadczenie na „państwowej” posadzie, w 1964 r. otrzymał dyplom mistrzowski                 a w 1967 r. otworzył w Żelaznej własny warsztat. Zdecydował się kontynuować dzieło  swego dziadka i pradziadka, ale wyspecjalizował się już wyłącznie w naprawach samochodów zachodnich – głównie marki Volkswagen i Audi.

 

Zdjęcie 2. Stacja Obsługi Pojazdów firmy Lellek.

Źródło: Opracowanie własne.

 

Od początku otwarcia warsztatu podstawowy nacisk kładziono na jakość świadczonych usług. Pan Reinhold postanowił również nawiązać bezpośredni kontakt z producentami naprawianych przez siebie samochodów.

W 1980 r. zostały nawiązane pierwsze bezpośrednie kontakty pomiędzy warsztatem Pana Reinholda Lellek a Zakładami Volkswagen          w Wolfsburgu. Rozmowy z producentem zaowocowały między innymi udziałem w szkoleniach serwisu doświadczalnego w tych zakładach            i miesięcznych stażach dla pracowników warsztatu. Pan Reinhold miał również możliwość zakupu specjalistycznych narzędzi i kluczy oraz zaopatrzenia się w literaturę fachową, niezbędnych w naprawach Volkswagena i Audi.

 

Zdjęcie 3. Firma Lellek – widok od strony ulicy Opolskiej.

Źródło: Opracowanie własne.

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin