Przekładnie zębate.pdf

(3994 KB) Pobierz
1
Rozdział 4
Przekładnie zębate
Na rysunkach 4.1 i 4.2 pokazano najczęściej stosowane przekładnie z kołami
walcowymi z uzębieniem zewnętrznym i z kołami stożkowymi. Przełożenie tych
przekładni zwykle nie przekracza 7, a w przypadku zegarowego zarysu zębów 10 -
11. Jeśli potrzebne jest większe przełożenie – co jest częste, gdy na przykład dużą
prędkość wałka silnika elektrycznego (najczęściej 3000 obr/min) należy
zredukować do małej prędkości (np. 1 obr/min) – stosuje się wtedy przekładnie
wielostopniowe. Skutkuje to koniecznością istnienia wielu wałków i wielu łożysk.
Rys. 4. 1. Typowe przekładnie zębate: (a) walcowa o zębach prostych, (b) zębatka i listwa
zębata, (c) walcowa z kołem o uzębieniu wewnętrznym, (d) walcowa o zębach
skośnych
1057625703.004.png
2
Rys. 4.2. Typowe przekładnie zębate: (a) uzębienie daszkowe, (b) przekładnia kątowa o
zębach prostych, (c) przekładnia kątowa o zębach skośnych
Rys. 4.3. Przekładnia ślimakowa (a) 1 – ślimak, 2 – ślimacznica i (b) przekładnia kątowa
Jeśli zależy na małych gabarytach i zwartej konstrukcji, stosuje się przekładnie
planetarne (o ruchomych osiach obrotu); przykład konstrukcji pokazano na
rysunku 4.23. Innym rozwiązaniem jest przekładnia ślimakowa (Rys. 4.3a), jednak
jej wadą jest bardzo mała sprawność, rzędu 0,5.
Dodatkową własnością przekładni kątowych i ślimakowych jest zmiana
płaszczyzny obrotu wałków; tej możliwości nie mają inne przekładnie.
1057625703.005.png
3
Geometria uzębienia
Rys. 4.4. Geometria uzębienia
Na rysunku 4.4 pokazano kształt i wymiary zęba i koła zębatego walcowego o
uzębieniu zewnętrznym i zębach prostych. Charakterystyczne nazwy i wymiary są
następujące:
- średnica stóp d s , średnica głów (średnica zewnętrzna) d g i średnica podziałowa d p ;
- wysokość stopy h s i wysokość głowy zęba h g ;
- szerokość wieńca koła zębatego b;
- szerokość wrębu s i grubość zęba g. Są to długości łuków (a nie cięciw) na kole
podziałowym; suma tych wielkości nazywa się podziałką t:
t = s + g
Zauważmy, że długość obwodu koła podziałowego jest: . Obwód
jest podzielony na z równych łuków, gdzie z jest liczbą zębów; zatem:
(4.1)
Dle celów normalizacji w krajach europejskich wprowadzono pojęcie modułu, m ,
który zdefiniowano jako:
(4.2)
1057625703.006.png
4
Zatem wzór (4.1) przyjmie postać:
(4.3)
Wartości modułu są znormalizowane i są podawane w milimetrach; oto podzbiór
wartości charakterystyczny dla mechatroniki: … 0,125; 0,28; 0,4; 0,5; 0,6; …; 1,0;
1,25; 1,5; 1,75; 2; 2,5; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 10; …
W krajach anglosaskich przyjęto inny wymiar charakterystyczny: jest to Diametr
Pitch (DP) , zdefiniowany jako stosunek liczby zębów do średnicy podziałowej D
wyrażone w calach:
(4.4)
Zatem związek DP z modułem m w milimetrach jest następujący:
(4.5)
Część zęba ponad kołem podziałowym (rys. 4.4) nazywa się głową zęba , pozostała
część stopą zęba . Powierzchnia boczna nazywa się flanką lub bokiem . Określona jest
linią nazywaną zarysem zęba.
Kształt zarysu decydująco wpływa na własności przekładni zębatej. Z reguły
stosowany jest zarys ewolwentowy, ze względu na swoje korzystne własności:
Chwilowe przełożenie przekładni jest stałe i równe przełożeniu
średniemu;
Powyższa własność jest prawdziwa także i wtedy, gdy zmieni się odległość
środków kół;
Zarys zęba jest linią prostą dla koła o nieskończonej liczbie zębów (czyli
dla listwy zębatej) (rys. 1b), czyli także dla narzędzia do frezowania
obwiedniowego kół zębatych o czym dalej (rys. 4 . 11).
W przypadku, gdy tworzy się przekładnię zwiększającą kąt obrotu (tzw.
‘przyspieszającą), tzn. o przełożeniu znacznie mniejszym od jedności (jak np. w
zegarach mechanicznych albo innych napędach sprężynowych, gdzie sprężyna
napędowa może wykonać tylko kilka obrotów), stosuje się zarys cykloidalny . Ten
zarys umożliwia zbudowanie przekładni, w której napędzane koło może mieć mało
zębów (nawet 6 – 8). W tej sytuacji zarys ewolwentowy ma bardzo małą sprawność
lub nawet może powodować samo-zakleszczanie przekładni, o czym dalej.
Zarys ewolwent owy
Niech będzie dany nieruchomy okrąg k o średnicy d z nazywany dalej kołem
zasadniczym (rysunek 4.5). Po tym kole obtacza się prosta p bez poślizgu. Każdy
1057625703.007.png 1057625703.001.png 1057625703.002.png
 
5
punkt tej prostej zatacza łuk e , który jest ewolwentą. Ważną własnością ewolwenty
jest to, że w każdym jej punkcie P prosta p jest jej normalną (wyznacza kierunek
normalny), czyli jednocześnie jest prostopadła do prostej stycznej t . Zatem
powtórzmy: w dowolnym punkcie ewolwenty prosta normalna p jest styczna do
koła zasadniczego.
Rys. 4.5. Ewolwenta e , prosta
normalna p i prosta styczna t do
ewolwenty w punkcie P , k
koło zasadnicze; d z – średnica
koła zasadniczego
Zbadajmy współpracę dwóch
kół zębatych o zarysie
ewolwentowym (rysunek 4.6).
Koła zasadnicze nie zmieniają
swoich środków (są
współśrodkowe z rzeczywistymi
kołami zębatymi). Zęby stykają
się w punkcie P. Ponieważ ich zarysy (czyli ewolwenty) są krzywymi gładkimi i
wypukłymi, muszą mieć w punkcie styku wspólną prostą normalną p , i ta prosta
jest stała (nieruchoma) podczas obrotu kół zębatych. Prosta p nazywa się prostą
przyporu, a punkt P nazywa się punktem przyporu. Gdyby nie było tarcia między
zębami, siła międzyzębna F leżałaby na prostej przyporu.
Rys. 4.6. Współpraca zębów o zarysie
ewolwentowym, P –punkt przyporu,
C – środek zazębienia, F – siła
przyporu; okręgi są kołami
zasadniczymi
Załóżmy, że koło górne jest kołem
czynnym (napędzającym), a koło
dolne kołem biernym (napędzanym).
1057625703.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin