bezmarketing. przestań kusić klientów, zacznij z nimi rozmawiać! ebook.pdf

(21274 KB) Pobierz
887652912.001.png
Spis treci
Wprowadzenie
7
Rozdzia 1. Hierarchia zakupów
11
Rozdzia 2. O ekspertach sów kilka
14
Rozdzia 3. Luka zaufania
17
Rozdzia 4. Restauracja, która nie zrozumiaa…
20
Rozdzia 5. Kontaktowanie si z potencjalnymi klientami w ciemno
23
Rozdzia 6. Gdy Twoja firma celuje w samo dno
25
Rozdzia 7. Pozyskaj i bd
29
Rozdzia 8. Dlaczego firmy nie korzystaj z mediów spoecznociowych
31
Rozdzia 9. Media spoecznociowe (i przy okazji kapita spoeczny)
33
Rozdzia 10. Facebook kontra LinkedIn, kontra Twitter
36
Rozdzia 11. Tworzenie platform spoecznociowych
40
Rozdzia 12. HARO, czyli przykad tworzenia platformy
45
Rozdzia 13. Reguy gry ulegy zmianie. Natychmiastowo i adekwatno
47
Rozdzia 14. Obsuga klienta w sferze publicznej
49
Rozdzia 15. Nie ograniczaj si do najmielszych
54
Rozdzia 16. Siedem grzechów gównych mediów spoecznociowych
56
Rozdzia 17. Jak Twitter odmieni moj dziaalno
63
Rozdzia 18. Tassimo
69
Rozdzia 19. Twitter lokalnie
72
Rozdzia 20. Domino’s Pizza, czyli o sile rozgosu. Ludzie rozmawiaj…
76
Rozdzia 21. Naked Pizza
78
Rozdzia 22. Nie karm trolla
80
Rozdzia 23. Tweetathon
83
Rozdzia 24. Twoja strona internetowa — tradycja kontra nowatorstwo
87
Rozdzia 25. CAPTCHA
96
Rozdzia 26. Luka doznaniowa
99
Rozdzia 27. Podnie poprzeczk i ju jej nie opuszcza — Cirque de Soleil
101
5
6
Spis treci
Rozdzia 28. Mieszanie kawy
103
Rozdzia 29. Luka doznaniowa w maych firmach
109
Rozdzia 30. „Stop – Start – Kontynuacja” w praktyce
111
Rozdzia 31. Zappos
113
Rozdzia 32. Rockport
117
Rozdzia 33. FreshBooks
119
Rozdzia 34. Dlaczego nie naley uczy si od milionerów
121
Rozdzia 35. Przejrzysto i autentyzm
124
Rozdzia 36. Przejrzysto na Twitterze w moim wykonaniu
126
Rozdzia 37. Przejrzysto na Twitterze w Twoim wykonaniu
128
Rozdzia 38. Partnerzy marketingowi
130
Rozdzia 39. Referencje
132
Rozdzia 40. Bestsellery
134
Rozdzia 41. Dlaczego status „mamy pracujcej w domu” nie sprzyja interesom
136
Rozdzia 42. Walmart? Jestecie tam?
138
Rozdzia 43. Nowe pomysy
140
Rozdzia 44. Realizacja pomysów
143
Rozdzia 45. Seminaria tradycyjne
147
Rozdzia 46. Teleseminaria
151
Rozdzia 47. Teleszczyty
154
Rozdzia 48. Jak i dlaczego zdecydowaem si
na e-booka zamiast na organizacj szczytu
157
Rozdzia 49. Marketing wirusowy
162
Rozdzia 50. BezMarketing incognito
183
Rozdzia 51. Jak to dziaa w praktyce
188
Rozdzia 52. Lush
191
Rozdzia 53. Targi
193
Rozdzia 54. Media spoecznociowe na imprezach wystawienniczych
200
Rozdzia 55. BezNetworking. Dlaczego spotkania networkingowe to zo
202
Rozdzia 56. BezKoniec
206
Podzikowania
207
47
REGUY GRY ULEGY ZMIANIE
Rozdzia 13.
Reguy gry ulegy zmianie
Reguy gry ulegy
zmianie.
Natychmiastowo
i adekwatno
Reguy gry ulegy zmianie
Wraz z eksplozj popularnoci mediów spoecznociowych doszo do zmiany
ukadu si. Jeden telefon ze skarg do linii obsugi klienta moe nie wywrze na
Tobie wikszego wraenia. Gdyby jednak dorzuci do tego kilka kolejnych osób
borykajcych si z tym samym problemem, jeden czy dwa wpywowe blogi oraz
armi uytkowników Twittera, nagle staniesz w obliczu prawdziwego buntu.
Trudno o lepszy przykad tego rodzaju problemów ni historia firmy Motrin,
która opracowaa now kampani reklamow pod hasem „Mamy Motrin”. Pomys
nie zosta ani do koca przemylany, ani do koca dopracowany, w zwizku z czym
okaza si klap. W reklamie starano si przekaza informacj, e noszenie dzieci
w specjalnych nosidekach to tak naprawd kwestia mody. A poniewa bol od
tego plecy, warto wzi Motrin!
W pewien pitek pod koniec 2008 roku firma opublikowaa spot na swojej
stronie internetowej. Jak przypuszczam, pracownicy firmy przybili pitki 34 i roze-
szli si do domów, by cieszy si weekendem. Tymczasem wanie w tym mo-
mencie nastpia katastrofa. Po obejrzeniu spotu mamy poczuy si uraone 35 i za-
czy na ten temat rozmawia. Rozpoczy si dyskusje na blogach, Facebooku
oraz tej maej i zyskujcej dopiero popularno platformie mikroblogowania — na
Twitterze. Nie chciabym znale si na miejscu tego pracownika firmy Motrin,
34 Jestem równie pewien, e w zespole kreatywnym zabrako mam, nie zabrako za
ludzi z pewnym konkretnym wyobraeniem na ich temat.
35 Niektórzy pewnie powiedz, e zareagoway nieco przesadnie. Bardzo mdre posu-
nicie. Spróbuj powiedzie komu, e wyolbrzymia problem — to zawsze wietnie dziaa.
887652912.002.png
48
BEZMARKETING
który przyszed w poniedziaek rano do pracy i znalaz w skrzynce 20 tysicy e-maili
napisanych w zwizku z now kampani reklamow.
W ten sposób naprzeciw siebie stany warta ponad miliard dolarów firma
farmaceutyczna oraz grupa mam. W starym ukadzie si wygraby wikszy. Pra-
cownicy firmy wysaliby kilka kuponów w celu zaagodzenia sprawy i na tym by
si skoczyo. Dzisiaj jednak wszystko dzieje si natychmiast i kady gos si liczy.
Media spoecznociowe doprowadziy do zrównania szans. Blogi i tweety uzyskuj
doskonae pozycje w rankingach wyszukiwarek, jeden tweet z atwoci moe
spowodowa znaczne nagonienie sprawy. Wpisz w wyszukiwark Google haso
„Motrin Moms”, a znajdziesz przede wszystkim wpisy na blogach, w których b-
dzie mowa o tym, jak okropn reklam firma wypucia i jak jej pracownicy nie
poradzili sobie z ca t sytuacj. Oryginalna kampania firmy nie znalaza si na-
wet w pierwszej pitce wyników wyszukiwania dla tego hasa 36 !
Reklama zostaa zdjta ze strony internetowej firmy, ale mleko si ju rozlao.
Od tamtego czasu min ponad rok, a na YouTubie nadal mona obejrze co naj-
mniej dziesi kopii tego spotu. Pamitaj: internet nigdy nie zapomina
.
Co mogli zrobi przedstawiciele firmy Motrin, aby wyj z twarz z tej sytuacji
(abstrahujc oczywicie od faktu, e nigdy nie powinni tworzy tej reklamy)? Po-
niej przedstawiam pi sugestii:
1.
Monitorowa media spoecznociowe pod ktem wzmianek na temat reklamy
lub kampanii. Jeeli o Twojej marce si rozmawia, powiniene w tej rozmowie
uczestniczy.
2.
Zareagowa. Powinni zdj reklam i zamieci w jej miejsce informacj, e
chcieli jedynie zaartowa, oraz przyzna si do popenionego bdu.
3.
Rozpisa konkurs na lepsz reklam pod hasem „Mamy Motrin” i przy-
znawa nagrody, na przykad w postaci nieszczsnych nosideek…
4.
Umoliwi gosowanie na najlepsz reklam za porednictwem Twittera,
Facebooka i YouTube’a.
5.
Uruchomi kampani z wykorzystaniem zwyciskiej reklamy. Waciwie to od
tego naleao zacz, poniewa nikt nie zna mam lepiej ni… same mamy.
Jeeli kto przyznaje si do popenianych bdów, skonni jestemy mu wyba-
czy. Bdów nie da si unikn, niewiele da si te zrobi, gdy ju zostan pope-
nione. Mona si tylko przyzna i próbowa naprawi ich skutki. W pewnym sen-
sie racj ma ten, kto mówi, e „nawet za reklama jest dobr reklam”. Jeli uda Ci
si naprawi sytuacj, moesz wietnie na tym wyj, jeli jednak nic nie zrobisz,
wypadniesz le i nie bardzo rozumiem, jakim cudem miaaby to by „dobra re-
klama”.
36 W momencie pisania ksiki oficjalna strona tej kampanii pojawia si jako siódmy wynik.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin