kontroling dla menedżerów full scan.pdf

(68378 KB) Pobierz
887620165.001.png
Spis treci
Wprowadzenie .......................................................................................................... 7
Rozdzia 1. Teoretyczne podstawy kontrolingu ............................................. 15
Streszczenie ...................................................................................................................15
1.1. Geneza kontrolingu i jego rozwój do czasów obecnych .................................. 16
1.2. Rónorodno definicji kontrolingu ................................................................ 28
1.3. Kierunki zainteresowa kontrolingu ................................................................ 39
1.4. Funkcje i zadania kontrolingu ........................................................................... 47
1.5. Kontrola pomaga korygowa cele i plany organizacji .....................................55
1.6. Mechanizm kontroli w kontrolingu .................................................................. 60
Rozdzia 2. Wspóczesne organizacje potrzebuj kontrolingu ...................69
Streszczenie .................................................................................................................. 69
2.1. Organizacje jako systemy otwarte ...................................................................... 70
2.2. Turbulentne otoczenie wywouje chaos w organizacji ................................... 78
2.3. Kontroling narzdziem porzdkowania chaosu ............................................. 84
2.4. Kontroling wspótworzy i monitoruje systemy informacyjne .......................91
Rozdzia 3. Kontroling narzdziem zarzdzania operacyjnego ............... 101
Streszczenie ................................................................................................................. 101
3.1. Istota i zadania zarzdzania operacyjnego (operacjami) ...............................102
3.2. Od zarzdzania produkcj do zarzdzania operacyjnego .............................104
3.3. Rola kontrolingu w projektowaniu efektywnych systemów operacji .......... 115
3.4. Elementy skadowe modelu zarzdzania operacjami .................................... 119
3.5. Orientacje zarzdzania operacyjnego ...............................................................123
3.6. Tworzenie wartoci gównym zadaniem zarzdzania dynamicznego .........130
3.7. Koordynacja wyzwaniem dla kontrolingu ...................................................... 133
Rozdzia 4. Typy i rodzaje kontrolingu .......................................................... 137
Streszczenie .................................................................................................................137
4.1. Kontroling antycypuje szanse i zagroenia .....................................................138
4.2. Typy kontrolingu — klasyfikacja wedug okrelonych kryteriów ...............143
4.3. Kontroling operacyjny (operatywny) ...............................................................145
4.4. Kontroling strategiczny ..................................................................................... 151
4.5. Zastosowanie kontrolingu w wybranych obszarach (dziedzinach)
przedsibiorstwa ..................................................................................................157
4.6. Koncepcje usytuowania kontrolera w strukturze organizacyjnej ................ 165
4
KONTROLING DLA MENEDERÓW
Rozdzia 5. Funkcje, kryteria i narzdzia kontrolingu ............................... 173
Streszczenie .................................................................................................................173
5.1. Funkcje kontrolingu ...........................................................................................174
5.2. Kryteria bada kontrolnych (aksjologia kontrolingu) ..................................179
5.3. Analiza jako metoda badawcza stosowana w kontrolingu ............................183
5.4. Zestaw narzdzi (instrumentarium) kontrolingu ..........................................187
5.5. Uniwersalne narzdzie badania (pomiaru) zaawansowania kontrolingu
w przedsibiorstwie ............................................................................................ 202
Rozdzia 6. Profesjonalizacja zawodu kontrolera (controllera) ...............205
Streszczenie ................................................................................................................ 205
6.1. Czym zajmuje si kontroler (controller)? ....................................................... 206
6.2. Kompetencje kontrolera — przegld programów kursów szkoleniowych ....219
6.3. Niemiecka implementacja kontrolingu .......................................................... 224
6.4. Uniwersalizacja zada i kompetencji kontrolera ...........................................231
Rozdzia 7. Kontrola i kontroling wobec nowych wyzwa ........................235
Streszczenie .................................................................................................................235
7.1. Tradycyjne formy kontroli ju nie wystarczaj .............................................. 236
7.2. Kontrola wybiega w przyszo ........................................................................ 242
7.3. Tworzenie systemów wczesnego ostrzegania wyzwaniem
dla menederów ................................................................................................. 247
7.4. Niepewno przedmiotem zainteresowania kontrolingu .............................251
7.5. Koncepcja nadzoru strategicznego .................................................................. 257
7.6. Kontrola i kontroling w organizacjach przyszoci ...................................... 263
Rozdzia 8. Kontroling narzdziem wczesnego ostrzegania ..................... 271
Streszczenie .................................................................................................................271
8.1. Systemy informacyjne niezbdnym narzdziem
nowoczesnego zarzdzania ............................................................................... 272
8.2. Ogólne zasady tworzenia SWO ........................................................................ 280
8.3. Kontroler w roli szefa suby informacyjnej .................................................. 289
8.4. Funkcje systemów wczesnego ostrzegania ...................................................... 294
8.5. Rodzaje i funkcje wskaników SWO ............................................................... 297
8.6. Metody oceny kondycji przedsibiorstw wykorzystywane w SWO ............ 304
Rozdzia 9. Kontroling narzdziem zarzdzania wartoci ....................... 315
Streszczenie ................................................................................................................. 315
9.1. Od maksymalizacji zysku do maksymalizacji wartoci ................................. 316
9.2. Zarzdzanie wartociami — od hase do praktyki .........................................323
9.3. Kontroling zorientowany na integrowanie wartoci .................................... 328
9.4. Kreowanie wartoci dodanej z wykorzystaniem kontrolingu ......................339
9.5. Kontroler stranikiem wartoci ....................................................................... 349
9.6. Kontroling w zarzdzaniu wartoci — aspekty praktyczne ........................354
5
Spis treci
Rozdzia 10. Zarzdzanie ryzykiem
z wykorzystaniem systemu kontrolingu .................................359
Streszczenie .................................................................................................................359
10.1. Istota i definicje ryzyka .................................................................................... 360
10.2. róda i przyczyny ryzyka ............................................................................... 368
10.3. Postawy menederów wobec ryzyka ............................................................... 377
10.4. Tradycyjne metody (sposoby) przeciwdziaania ryzyku ............................. 388
10.5. Etapy procesu reagowania na ryzyko ............................................................. 397
10.6. Optymalizacja ryzyka wyzwaniem dla wspóczesnego menedera
wspomaganego przez system kontrolingu .................................................... 407
Bibliografia ............................................................................................................ 413
Rozdzia 3.
Kontroling narzdziem
zarzdzania operacyjnego
Streszczenie
Zarzdzanie operacyjne przeywa renesans. Wyparte swego czasu przez duo
atrakcyjniejsze zarzdzanie strategiczne, powraca na nalene mu miejsce w sys-
temie zarzdzania organizacjami, bogatsze o nowe wyzwania. W tym rozdziale
zwracamy uwag na ewolucj systemów zarzdzania produkcj, które od pew-
nego czasu s nazywane „zarzdzaniem operacjami”, a obecnie bardziej ogól-
nie — „zarzdzaniem dynamicznym”. Etapy rozwoju systemów zarzdzania
firm s opisywane przy uyciu trzech okrele: zarzdzanie produkcj, zarz-
dzanie operacjami i zarzdzanie dynamiczne. Wspóczesna literatura zajmujca
si zarzdzaniem operacyjnym w zdecydowanej mierze propaguje jego „statyczny”
wizerunek. Duo miejsca zajmuj rozwaania na tematy: co produkowa, ile,
jak, gdzie i przez kogo? Podkrela si znaczenie funkcji planowania i kontroli
w odniesieniu do zaprojektowanych i wdroonych systemów operacji. Te kwestie
zbliaj zarzdzanie operacyjne do kontrolingu. Znaczenie jego roli podkrela
wysokie prawdopodobiestwo konfliktu midzy trzema celami zarzdzania ope-
racyjnego: maksymalizowaniem obsugi klientów, minimalizowaniem nakadów
na zapasy, maksymalizowaniem sprawnoci operacji systemu. Konflikt agodzony
jest przez sporzdzanie planów, które maj suy znalezieniu punktu równo-
wagi midzy nimi. Wano zarzdzania operacyjnego podkrelaj cigle ywotne
kwestie zapasów, wydajnoci i jakoci. Dziki nowym wyzwaniom, zwaszcza
orientacji na tworzenie wartoci, zarzdzanie operacyjne przeksztaca si w uogól-
nione zarzdzanie dynamiczne. Pokazujemy zadania stojce przed kierownic-
twem i kontrolingiem w zakresie tworzenia acucha wartoci. Aby zdyskonto-
wa zalety koncepcji modelu biznesu, czyli szybko i innowacyjno, a zarazem
ograniczy ryzyko, trzeba oprze proces budowy tego modelu na solidnej pod-
stawie. Powstaje ona w rezultacie dobrego rozpoznania wewntrznych zdolnoci
Zgłoś jeśli naruszono regulamin