Szal pani Jesieni.doc

(31 KB) Pobierz
Szal pani Jesieni - zabawy z rachowaniem

Szal pani Jesieni - zabawy z rachowaniem. Scenariusz zajęcia dla 5-latków

 

Program: Dziecięca matematyka / E. Gruszczyk - Kolczyńska.

 

Blok programowy: Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie i rozdzielanie po kilka.

 

Cel ogólny: stwarzanie sytuacji zabawowych wymagających rachowania.

 

Cele operacyjne:

Dziecko

- układa, dodaje, ujmuje liście zgodnie z treścią bajki,

- przelicza w zakresie 8,

- ustala wynik dodawania i odejmowania po każdej zmianie,

- łączy się w grupy wg ilości oczek na kostce,

- bierze aktywny udział w zabawach ruchowych,

- prawidłowo nawleka liście na sznurówkę,

- różnicuje i nazywa kolory liści, porównuje ich ilość,

- cieszy się efektem swojej pracy.

 

Metody: czynnościowe, słowne, percepcyjne.

 

Formy: praca z całą grupą, indywidualna, w zespołach.

 

Środki dydaktyczne:

różnokolorowe liście z kartonu z dwoma dziurkami, sznurówki, dywaniki, talerzyki, ilustracje do bajki, duża kostka, sylweta pani Jesieni, tamburyn, magnetofon i odtwarzacz CD, nagrania z kaset:

"Ruch, taniec muzyka w pracy z małymi dziećmi" wyd. KLANZA,

"Muzyka i ruch dla każdego" wyd. KLANZA.

 

Przebieg:

 

Wstęp: Powitanie przy akompaniamencie "Piosenki powitalnej" (Wszyscy są, witam Was, zaczynamy już czas...).

 

1.Zabawa naśladowczo-ruchowa do piosenki pt. "Jarzębinowa piosenka" (Kalendarz muzyczny U.Smoczyńska-Nachtman) - przedstawienie tematu zajęcia.

 

2.Zabawa dydaktyczna "Szal pani Jesieni".

 

Dzieci siedzą przed swoimi dywanikami, każde otrzymuje talerzyk z liśćmi (8sztuk). Nauczycielka opowiada bajkę fragmentami, ilustrując je obrazkami.

Dzieci układają, dokładają, ujmują liście zgodnie z treścią utworu oraz przeliczają je po każdej zmianie.

 

Szal pani Jesieni

 

Barwne liście wiatr gdzieś niesie. Pod drzewami chodzi Jesień. Chodzi Jesień zadumana. - Już mnie rosy ziębią z rana. Wkrótce przyjdą chłody, deszcze, a tu szala nie mam jeszcze.

Wiem, co zrobię! -

Zaraz Jesień nazbierała liści pięć i z pomysłu swego rada w równy rządek je układa.

 

N.: I wy również zabawcie się z p. Jesienią. Weźcie 5 liści i ułóżcie je równo jeden obok drugiego.

 

Dz.: układa liście w szeregu na dywaniku. Pokazuje na palcach ile ma liści. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania.

 

Truś zajączek przysiadł w trawie. Patrzył bystro i ciekawie.

- Szal za krótki - pisnął.- Szkoda!

Muszę jeden listek dodać, bo wiem przecież doskonale, że są modne dłuższe szale.

 

N. Co zrobił zajączek? Ile liści jest w szalu?

Dz. dokłada liść, przelicza, ustala wynik.

 

Wiewióreczka stroszy kitkę. - Po co kłaść tu liście brzydkie?

O! Ten mi się nie podoba, tamten zeschły - wyrzuć oba!

Ile teraz ci zostanie? Licz... ja biegnę na śniadanie!

 

Dz. ujmuje dwa liście, przelicza, pokazuje ilość na palcach...

 

Wśród drzew wścibski wiatr się schował, szybko liście porachował. - Na szal... Fiiiu!... jest za mało! Więcej, więcej by się zdało! - I wnet zawiał porywiście: - Masz tu jeszcze trzy liście!

 

N. Co zrobił wiatr?

Dz. dodaje trzy liście, przelicza...

 

Poznajecie tu borsuka? Właśnie pilnie czegoś szuka. Czego?... Pssst, to tajemnica. Chyłkiem wyjrzał już z ukrycia, chwycił jeden listek spory i z powrotem myk, do nory.

 

N. Co zrobił borsuk?

Dz. odsuwa jeden liść, przelicza...

 

Przyfrunęły dwa wróbelki, każdy przyniósł liść niewielki.

Już prezenty swoje kładą. Jesień woła: - Co za radość! -

I uśmiecha się złociście: - Znów mam więcej o dwa liście.

 

N. Co się stało?

Dz. dokłada dwa liście, przelicza...

N. Ile liści jest w szalu pani Jesieni? Podziwia, pochwala dobrze ułożone przez dzieci "szale dla Jesieni".

 

Szedł na spacer lis Chytrusek. - Jakąś psotę zrobić muszę. Wiem!... Jesieni szal rozrzucę! Szast, prast - kitą, i już uciekł!

Lecą liście rozrzucone... A ty, czy potrafisz - mimo lisiej psoty - wziąć się raźno do roboty, i ułożyć szal dla Jesieni?

 

Następnie nauczyciel zachęca dz. do ponownego ułożenia "szala", lecz nie na dywaniku, a na sznurówce - wówczas szal z liści nie rozsypie się.

Zanim dzieci rozpoczną pracę z szalem, N. zaprasza do zabawy.

 

3. Zabawa ruchowa z kostką.

 

Nauczyciel pokazuje wybrane pole kostki, zadaniem dzieci jest policzenie oczek i połączenie się w zespoły składające się z takiej samej liczby osób, co liczba oczek. O wyborze pola, może również decydować rzut kostką przez dziecko.

 

Przykłady zadań ruchowych:

- 1oczko - Grzybek - dzieci stoją na jednej nodze.

- 2 oczka - Listek na wietrze - dzieci w parach. Jedno z dzieci jest listkiem, pokazuje dowolne ruchy, drugie naśladuje go. Po chwili zmiana ról.

- 3 oczka - Liście opadają - dzieci w trzyosobowych kółkach wykonują wspólnie przysiady.

- 4 oczka - Jesienne wiatry - dzieci w czteroosobowych szeregach biegają po sali bez potrąceń, w rytmie wystukiwanym na tamburynie.

- 5 oczek - Spadające kasztany - pięcioosobowe kółka podskakują obunóż.

- 6 oczek - Wirujące liście - dzieci w sześcioosobowych kołach cwałują przy muzyce.

 

4. "Szal dla Jesieni" - praca indywidualna.

- Pokazanie sposobu nawlekania liści na sznurówkę, zwrócenie uwagi na przeciąganie sznurówki przez obie dziurki, przewlekając raz z dołu, raz z góry.

- Praca indywidualna przy stolikach. Dzieci nawlekają liście na sznurówkę, decydując o układzie kolorystycznym. Przeliczają liście, wyróżniają i nazywają kolory liści w swoim szalu, porównują ich ilość, określają, których jest więcej, a których mniej. Nauczyciel pomaga w razie potrzeby, rozmawia indywidualnie z dziećmi, podziwia piękne szale.

- Dekorowanie sylwety pani Jesieni zrobionymi "szalami".

 

5. Zakończenie -zabawa ruchowa Szal Jesieni.

Dzieci trzymając się za ręce tworzą długi szereg, który prowadzi jedno z dzieci lub nauczyciel. Pląsają po sali przy akompaniamencie melodii Promoroaga.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin