Jadwiga Malczyk - nauczyciel prowadzący, Anna Bulica - nauczyciel wspierający
DATA: 19.11.2002r.
ILOŚĆ DZIECI: 25
CHARAKTERYSTYKA GRUPY: 20 dzieci w wieku 5 lat
1- dziecko z obustronnym niedosłuchem pod opieką Związku Głuchych
1- dziecko z niedosłuchem
1- dziecko opóźnione w rozwoju
1- dziecko ze zwapnieniem mózgu
1- dziecko niedojrzałe emocjonalnie
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: około 45 minut.
CELE OGÓLNE: ukazanie charakterystycznych cech jesiennej pogody.
CELE OPERACYJNE DLA DZIECI ZDROWYCH: rozróżniają dźwięki wysokie, niskie, przeliczają w zakresie liczby 5, nazywają figury geometryczne, barwy, tworzą zbiory według kilku cech: ilości, kształtu, potrafią określić charakterystyczne cechy późnej jesieni.
CELE OPERACYJNE DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH: dziecko rozpoznaje dźwięki wysokie, niskie, próbuje nazywać kierunki: w lewo, w prawo, próbuje rozpoznawać, nazywać figury geometryczne, próbuje przeliczac w zakresie liczby 5.
POMOCE: emblematy parasolek, kilka parasoli dużych, krążki, plastelina, bibuła, szablony rysunkowe parasoli, dzwonki, grzechotka.
PROGRAM: "Program nauczania'' E.Gruszczyk-Kolczyńska
"Dziecięca matematyka" E.Zielińska
"Program wychowania przedszkolnego" H. Czerniawska
KONSPEKT OPRACOWAŁY: Jadwiga Malczyk, Anna Bulica, Aneta Małek
Działalność nauczyciela
Działalność dzieci
Np.recytuje wiersz:
Dz. siedzą na dywanie.
"Płyną chmurki"
L.Krzemienieckiej.
Płyną chmurki, płyną mgiełki,
deszcz rozsypał swe perełki.
Cały świat w deszczu pływa,
jesień, jesień prawdziwa.
Co jest nam potrzebne by
schronić się przed
deszczem?
Dz. Parasol, kalosze, peleryna.
Np. Tak parasol. Muszę wam
powiedzieć, że parasol może
nam służyć także do czegoś
innego. A do czego, dowiecie
się z wiersza "Parasole"
K. Artyniewicz.
"Parasole"
Stały parasole
obok siebie w kącie.
Jeden lubił chmury,
drugi lubił słońce.
Ten parasol czarny
na słońce narzekał.
Ten parasol w paski
wciąż na słońce czekał.
Kłóciły się parasole
ze sobą bez końca.
Pokaż, który był od deszczu,
a który od słońca.
Dz.Jeden parasol-czarny jest od deszczu, parasol w paski od słońca.
Dz.Dwoje dzieci stoi w dużej odleglości od siebie trzymając parasole: od deszczu i od słońca.
Pozostałe dzieci spacerują przy dzwiękach bębenka, na dzwięk grzechotki zatrzymują się przy "słonecznym parasolu" a gdy usłyszą dzwonki stają przy "deszczowym parasolu".
Np. Mamy jesienną, deszczową pogodę. Potrzebne są nam parasolki, więc musimy je znaleźć.
Dz. idą oznaczonym szlakiem wodnym, kontrolując, w którą stronę mają iść.
Naprowadzają je strzałki: w lewo, w prawo, do przodu. Po dotarciu do celu każde dziecko otrzymuje parasol. Wybrane dzieci przeliczają i nazywają figury geometryczne na parasolkach.
Dz. spacerują przy muzyce gdy muzyka milknie zatrzymują się przy dużym parasolu, który ma taką samą ilość figur geometrycznych jak u dzieci na małych parasolkach.
Dz. muszą stanąć wokół obręczy z określoną figurą geometryczną.
Dz. siedzą na dywanie, przed sobą mają krążki. Podczas mówienia zgłosek: kap, kap, kap palcami stukają w obręcz, gdy mówią: chlapu, chlapu, chlap całymi dłońmi uderzają w krążki.
Dz., gotowe szablony parasolek wyklejają małymi kuleczkami z plasteliny (jedna grupa), sklejanie parasolek w witraż (druga grupa).
Dz. z poszczególnych grup sprzątają swoje miejsca pracy.
malgosiek_n