techniki notatki-Notatek.pl.doc

(139 KB) Pobierz
WYKŁAD 1

Komunikacja – przemieszczanie, drogi, sieć, transport.

 

Słowo KOMUNIKOWANIE pochodzi od łacińskiego czasowników „communico”
i „communicare”, co oznacza uczynić wspólnym, połączyć, udzielić komuś wiadomości, naradzić się oraz od rzeczownika „communio” – wspólność, poczucie łączności

             

              Słowo „communication” – początkowo wejście we wspólnotę, utrzymanie z kimś stosunku, w XVI w otrzymało znaczenie szersze, zaczęło oznaczać transmisję przekazu;

Drugie znaczenie zaczęło funkcjonować wraz z rozwojem poczty i dróg. Podwójne znaczenie tego słowa zachowało się do dziś.

 

              Akty komunikowania mają tylko charakter społeczny.

 

Komunikowanie w szer. rozumowaniu odnosi się do całej przyrody ożywionej – świata roślin, zwierząt i ludzi itp. – początek transmisji informacji biologicznej

              W wąskim znaczeniu odnosi się tylko do porozumiewania się ludzi.

 

              Komunikowanie społeczne- interakcja społeczna, w której dokonuje się  wymiana wiadomości; innymi słowy to przekazywanie treści psychicznej przez osobę A do osoby B, dzięki językom naturalnym, ale także dzięki mimice, gestom, dotykowi, ruchom, mowie ciała – kom. niewerbalne.

-          przekazywanie treści psychicznych odbywa się z reguły za pośrednictwem znaków (najdoskonalszy zbiór to języki naturalne)

-          znaki są rzeczywistością materialną np. uśmiech, czerwone światło, plakaty, gazety

-          komunikacja wymaga kodów, które także określają wzajemne relacje znaków wchodzących w ich skład

-          przekazywanie/odbieranie znaków i kodów jest jedna z form aktywności znaków społecznych

 

Komunikacja jest centralna działalności w naszej kulturze. W tej nauce istnieją dwie główne szkoły:

I.                         Komunikowanie jaki przekaz wiadomości, zajmuje się sposobem w jaki nadawca koduje i dekoduje wiadomości, bada rodzaj środka przekazu z jakiego skorzysta nadawca, a także wydajność i dokładność przekazywanych wiadomości. Szkoła ta widzi komunikowanie jako proces, dzięki któremu jedna osoba wpływa na zachowanie i stan umysłu drugiej.

 

Zawiera takie elementy:

NADAWCA

KANAŁ

ODBIORCA

Język nadania komunikatu,

Wiedza,

Doświadczenia,

Przeżycia,

Wykształcenie,

Pr. Socjalizacji,

Percepcja(

Empataia(

Kreatywnośc,

Plastyczność (może dojść do złego odbioru)

Komunikacyjny

szumy

Język odbiorcy

Odbieranie informacji przez te same elementy co u nadawcy

Odbiorca jest komunikatywny

Człowiek jest komunikatywny, wówczas gdy nadany komunikat został przez odbiorcę odebrany zgodnie z intencją nadania.

 

II. Komunikacja jako produkcja i wymiana znaczeń. Szkoła ta zajmuje się, tym w jaki sposób informacje i teksty wchodzą w interakcje z ludźmi w wyniku czego powstają znaczenia, a także rolą tekstu w naszej kulturze.

Badania nad komunikacja to badania tekstu i kultury.

 

Elementy procesu komunikacji:

 

1)       uczestnicy odgrywają oni role nadawców i odbiorców procesu komunikacji, proces ten  może mieć charakter sformalizowany ( role ściśle określone, jednoznaczne i niewymienialne), a także niesformalizowany (role jednoczesne, wymienialne np. koleżanka i córka, studentka i klientka w sklepie); każda jednostka komunikująca się posiada własne doświadczenia, idee, uczucia, nastroje oraz świat, w którym funkcjonuje, dlatego też komunikat wysyłany i odbierany może być różnie interpretowany.

 

2)      Kontekst – warunki w jakich odbywa się proces komunikowania, można mówić o kilku aspektach kontekstu komunikowania (aspekt fizyczny, historyczny, psychologiczny, kulturowy) – każdy komunikat uzależniony jest od polityki, ekonomii, kultury, a także cywilizacji.

 

 

3)      Komunikat – zajmuje centralne miejsce w procesie komunikacji między jego nadawcą a odbiorcą, nazywany jest tez przekazem komunikacyjnym; jest to kompleksowa struktura, na którą składają się znaczenia, symbole, kodowanie i dekodowanie, forma i organizacja tego komunikatu);

Znaczenia czyste idee i uczucia istniejące w ludzkich umysłach przekładane na znaczenia, które muszą być dzielone z pozostałymi uczestnikami procesu

Symbol – zarówno słowo, gest i mimika

 

4)      Kodowanie/dekodowanie – proces transformowanie idei uczuć w symbol oraz odkodowywanie tych idei, uczuć w określone symbole – są to procesy bezwiedne

 

5)      kanał komunikacyjny –droga przekazu i środki transportu za  pomocą których przekaz  pokonuje drogę od nadawcy do odbiorcy, w komunikowaniu bezpośrednim używa się wszystkich pięciu kanałów sensorycznych( tj. wzroku, słuchu, smaku, dotyku, węchy); w komunikowaniu pośrednim kanały są zredukowane do wzroku i słuchu.

.

6)      szumy komunikacyjne – źródła zakłóceń, mogą mieć charakter zewnętrzny, wewnętrzny i semantyczny; każdy szum może blokować proces komunikacji na poziomie dekodowania:

a)      szum zewnętrzny – np. nieodpowiednia temperatura, niewygodne krzesła

b)      szum wewnętrzny – uczucia i predyspozycje społecznie uczestników komunikacji, np. ból głowy, zęba, uczucie sympatii itp.

c)      szum semantyczny – konsekwencja zamierzonego lub niezamierzonego użycia przez nadawcę znaczenia, które blokuje precyzyjne odhodowanie informacji

 

7)      sprzężenie zwrotne – reakcja odbiorcy na komunikat po jego odkodowaniu, mówi nam czy przekaz został usłyszany, zobaczony i zrozumiany; typy sprzężenia zwrotnego: np. bezpośrednie, natychmiastowe, pośrednie opóźnione.

 

Komunikowanie jest procesem porozumiewania się jednostek, grup, instytucji, a jego celem jest wymiana myśli, dzielenie się wiedzą, informacjami i ideałami. Proces ten odbywa się na różnych poziomach przy użyciu zróżnicowanych środków i wywołuje określone skutki:

 

1.        Poziom intrapersonalny – komunikowanie się człowieka z samym sobą; odbieranie i reakcja centralnego układu nerwowego na bodźce płynące z organizmu, np. poczucie braku bezpieczeństwa, głodu, zimna

 

2.      Poziom interpersonalny – komunikowanie to powstało na skutek podjęcia przez ludzi pierwotnych próby łączenia się w grupie; zanim powstała mowa ludzie porozumiewali się za pomocą sygnałów niewerbalnych.

 

 

3.      Komunikowanie grupowe – zaczęło wykształcać nowe formy komunikacji wytworzone w sytuacji ludzkiej integracji; obowiązują tu normy wynikające z kontroli i hierarchii w społeczeństwie; ten poziom  komunikacji wiąże się również z bezpośrednim kontaktem i interakcjami uczestników procesu komunikowania.

Interakcje- oddziaływanie, tworzenie więzi:

-          proste: A->B, B->A

-          złożone: A->B, B->C, C->A

 

4.      Komunikowanie międzygrupowe – pojawiło się wraz z pierwszymi strukturami społecznymi; uzależnione jest od budowy struktury (nie wszyscy członkowie maja bezpośrednie, osobiste kontakty), np. wspólnoty lokalne, stowarzyszenia; odnosi się do dużych grup.

 

5.      Komunikowanie instytucjonalne – powstało na skutek pojawienia się władzy politycznej i jej formalnych struktur; proces komunikowanie na tym poziomie jest sformalizowany, role nadawcy i odbiorcy są tu jednoznacznie określone w przeciwieństwie do w/w poziomów.

 

 

6.      Komunikowanie masowe – najnowszy poziom komunikowania społecznego, powstało w momencie narodzin pierwszego środka masowego przekazu ( XV w. – książka_ zostało wzbogacone  współcześnie o prasę, telewizję radio, Internet. Najszczerszy proces komunikowania się, występuje w społeczeństwie ponieważ w podawaniu i wymianie informacji uczestniczy największa liczba ludzi.

 

Komunikowanie jest jedynym z najstarszych procesów społecznych, towarzyszy człowiekowi od momentu kiedy istoty ludzkie zaczęły żyć w grupach i organizować pierwsze struktury.

 

 

Charles Cooley jest jednym z prekursorów obszaru badań, które nazwał komunikacją; określił on komunikowanie jako swego rodzaju mechanizm, dzięki któremu stosunki między ludzkie istnieją i rozwijają się, a wytworzone przez ludzki umysł symbole są przekazywane w przestrzeni i zachowane w czasie; on pierwszy wprowadził do literatury pojęcie „komunikowanie się” i dostrzegł, że obejmuje ono wyraz twarzy, gesty, postawę, tonację głosu, słowo, pismo i druk. Dzisiaj komunikowanie, czyli naukę o komunikowaniu należy rozumieć jako systematyczne studia obejmujące wszystkie elementy, fazy i aspekty społecznego procesu komunikowania zarówno bezpośredniego jak i pasywnego (dokonuje się za pomocą środków masowego przekazu)

Wiedza o komunikowaniu się pojawiła się wraz z upowszechnieniem kolejnych środków przekazu w tzw. epoce medialnej.

Ch. Cooley użył po raz pierwszy terminu komunikowanie w 1884 roku.

 

k. perswazyjny – przekazanie do przedmiotu danego komunikatu.

 

Klasyczne sposoby porozumiewania się.

-          komunikowanie interpersonalne:

·         bezpośrednie

·         medialne

-          komunikowanie masowe pośrednie

 

Komunikowanie interpersonalne bezpośrednie – związane jest z dużą

emocjonalnością, odbywa się twarzą w twarz, bez użycia środków medialnych

 

Komunikowanie interpersonalne medialne- odbywa się za pomocą środka masowego przekazu

 

              Kom. interpersonalne powstało na skutek podjęcia przez ludzi pierwotnych próby łączenia się w grupie, nim powstała mowa, ludzie porozumiewali się za pomocą sygnałów niewerbalnych. Komunikacja werbalna wzbogaciła prymitywne formy porozumiewania się.

Kom. interpersonalne jest interakcją pomiędzy nadawcą a odbiorcą danego komunikatu. Jako interakcja wpływa na proces relacji i wywołuje określone zachowania społeczne. Wszystkie  jednostki ludzkie mają charakter wynikający z waloru komunikacyjnego , barier; problemy psychiczne mogą zakłócić proces komunikacji pomiędzy nią a jej otoczeniem.

 

Czynniki, które odgrywają szczególne role w procesie komunikowanie interpersonalnego to :

-          postawa i płeć uczestników rozmowy

-          zachowania dotykowe

-          kontakt wzrokowy lub jego brak

-          kod zapachowy

-          wysokość głosu

-          kod termiczny

 

 

Dodatkowo na proces komunikowania wpływają:

-          cechy rasowe

-          postawa

-          sposób mówienia

-          akcent

-          wyraz twarzy

-          gesty fizyczne

-          ubiór

 

Główne przyczyny zaburzeń w komunikowaniu się:

-          brak przygotowania się do rozmowy

-          brak jasności komunikatu

-          niedokładny ubiór/ wybiórczość

-          okoliczności( w jakim czasie i miejscu odbywa się komunikowanie)

-          subiektywizm odbioru informacji

-          brak zaufania/ szacunku dla nadawcy kom

 

Efektywność procesów komunikowania niezależnie od poziomów, na których zachodzą oraz sposobu porozumiewania, zależy od dwóch podstawowych form:

-          k. werbalnego

-          k. niewerbalnego

Zazwyczaj te formy występują jednocześnie uzupełniając się, ale istnieją wyjątki od tej reguły (np. czytelnicy)

 

Komunikacja werbalna to komunikacja z użyciem języka, dzięki któremu wyrażane są uczucia i idee. Może być ona realizowana formie pisemnej, bądź ustnej.

 

Forma ustna:

-          daje komunikującym się znacznie większe możliwości ekspresji uczuć i myśli, ponieważ jest wzmocniona o komunikowanie niewerbalne

-          stwarza dogodniejsze warunki do nawiązywania kontaktów komunikacyjnych na poziomie fatycznym, jest także bardziej skuteczne na poziomie instrumentalnym i efektywnym

-          pozwala również na sugerowanie, a także natychmiastową reakcję uczestników – prowadzenie do sprzężenia zwrotnego

-          trudności – problemy związane z dekodowaniem przekazu na poziomie semantycznym oraz inne bariery, które są spowodowane działaniami komunikacyjnymi stosowanymi przez uczestników procesu komunikacji

 

Forma pisemna:

-          ma zwykle charakter formalny

-          zaleta jest trwałość, możliwość starannego przygotowania

-          wada jest formalny i zamknięty charakter oraz brak możliwości bezpośredniego sprzężenia zwrotnego

 

Komunikowania niewerbalne:

-          zespół niewerbalnych komunikatów nadawanych i odbieranych przez ludzi na wszystkich niewerbalnych kanałach jednocześnie

-          informuje ono o podstawowych stanach emocjonalnych, intencjach, oczekiwaniach wobec rozmówcy, pozycji społecznej, pochodzeniu, wykształceniu, samoocenie, cec...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin