3d_6.doc

(35 KB) Pobierz
10

10.09

Lekcja 6

Temat: Co cenić u Norwida?

 

1.      Niezawisłość poglądów na świat, niezgoda na wtórność i naśladownictwo („Klaskaniem mając obrzękłe prawice...”)

2.      przeciwstawienie się jednostronności polskiej literatury  romantycznej (walka narodowowyzwoleńcza, mesjanizm, cierpienie), która nie dostrzegała postępu cywilizacyjnego świata i jego konsekwencji, losu zwykłego człowieka i problemów sztuki („Klaskaniem...”)

3.      Podejmowanie nowych problemów:

a)      walka o zniesienie niewolnictwa („Do obywatela Johna Brown”)

b)     nikczemnienia człowieka w okresie pazernego kapitalizmu („Larwa”)

c)      faryzeuszostwo bogatych i elity intelektualnej („Nerwy”)

d)     wielka sztuka i twórczość ludowa („Fortepian Szopena”)

4.      Rezygnacja z pozycji wieszcza, ale i pogarda dla niskich gustów

5.      Cechy charakterystyczne liryki Norwida:

a)      pionierskie zastosowanie wiersza wolnego

b)     poetyka przemilczeń, niedomówień – niedokończone obrazy, urwane zdania, wielokropki

c)      często stosowane środki stylistyczne: parabola, alegoria, symbol, aluzja, ironia

d)     zwięzłość wypowiedzi, lapidarność – skróty myślowe, kondensacja treści

e)      stosowanie neologizmów i archaizmów

f)       aluzyjność – znajomość kontekstów  (filozoficznych, historycznych, literackich)

g)     ironia (historii, losu)

 

Zadanie domowe:

Uzasadnij nazwanie poezji Norwida poezją intelektualną.

 

13.09

Lekcja 7

Temat: „Tu się człowiek napije, nadysze ojczyzny...”. obraz kraju rodzinnego w „Panu Tadeuszu”

 

1.      Geneza  utworu.

2.      Analiza Epilogu:

·               sytuacje emigrantów  na obczyźnie

·               obraz „małej ojczyzny”

·               wartość terapeutyczna  wspomnień „kraju lat dziecinnych”

3.      Analiza Inwokacji i ks. I „Gospodarstwo”)

·               Soplicowo jako centrum polszczyzny

4.      Soplicowo jako arkadia.

 

Zadanie domowe:

16.09

Lekcja 8

Temat: Historia i współczesność w epopei Mickiewicza.

 

1.      „Pan Tadeusz czyli ostatni zajazd na Litwie. Historia szlachecka z roku 1811 i 1812 we dwunastu księgach wierszem”

2.      Mała „powiatowa” historia :

·         opowieści Klucznika

·         Gawędy Wojskiego

3.      Wielka historia:

·         Portrety wiszące na ścianach soplicowskiego dworku

·         konfederacja barska

·         powstanie kościuszkowskie

·         Konstytucja 3 maja

·         życiorys ks. Robaka ( spiskowiec, więzień trzech zaborów)

·         Bartek Prusak uczestnikiem  wyzwalania Wielkopolski w 1807 r.

·         1812 wkroczenie wojska Napoleona na Litwę

 

17.09

Lekcja 9

Temat: Droga od rodów do narodu w „Panu Tadeuszu”

 

1.      Wszechstronny obraz szlachty polskiej (rozwarstwienie ekonomiczne, mentalność, obyczajowość)

2.      Analiza fragmentów:

·         Księga IV  w. 323 –352

·         Księga VI  w. 241 –245; 251-259; 277- 291;

·         Księga  IX w. 331-336; 768-571

3.      Uzupełnij tabelkę:

 

przedstawiciele

Cechy, poglądy polityczne

arystokracja

 

 

zamożna szlachta

 

 

szlachta – urzędnicy o niejasnym statusie majątkowym

 

 

szlachta zaściankowa

 

 

szlachta nieposesjonaci - rezydenci

 

 

 

Zadanie domowe:

1.      Wyjaśnij, dlaczego Tadeusza, Zosię i Hrabiego można uznać za bohaterów nowych czasów. Co ich odróżnia od pozostałych przedstawicieli stanu szlacheckiego?

2.      Opisz, na czym polegają przeobrażenia szlachty ukazanej w utworze.

 

17.09

Lekcja 10

Temat: Kultura życia codziennego. Tradycje szlacheckie w ‘Panu Tadeuszu”.

 

1.      Ukazanie zanikających obyczajów Polski szlacheckiej ( słowo klucz „ostatni”):

a)      noszenie stroju polskiego

b)     rozrywki:

·         porządek spaceru

·         grzybobrania

·         polowania

·         uczty

c)      staropolska kuchnia

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin