10.09
Lekcja 6
Temat: Co cenić u Norwida?
1. Niezawisłość poglądów na świat, niezgoda na wtórność i naśladownictwo („Klaskaniem mając obrzękłe prawice...”)
2. przeciwstawienie się jednostronności polskiej literatury romantycznej (walka narodowowyzwoleńcza, mesjanizm, cierpienie), która nie dostrzegała postępu cywilizacyjnego świata i jego konsekwencji, losu zwykłego człowieka i problemów sztuki („Klaskaniem...”)
3. Podejmowanie nowych problemów:
a) walka o zniesienie niewolnictwa („Do obywatela Johna Brown”)
b) nikczemnienia człowieka w okresie pazernego kapitalizmu („Larwa”)
c) faryzeuszostwo bogatych i elity intelektualnej („Nerwy”)
d) wielka sztuka i twórczość ludowa („Fortepian Szopena”)
4. Rezygnacja z pozycji wieszcza, ale i pogarda dla niskich gustów
5. Cechy charakterystyczne liryki Norwida:
a) pionierskie zastosowanie wiersza wolnego
b) poetyka przemilczeń, niedomówień – niedokończone obrazy, urwane zdania, wielokropki
c) często stosowane środki stylistyczne: parabola, alegoria, symbol, aluzja, ironia
d) zwięzłość wypowiedzi, lapidarność – skróty myślowe, kondensacja treści
e) stosowanie neologizmów i archaizmów
f) aluzyjność – znajomość kontekstów (filozoficznych, historycznych, literackich)
g) ironia (historii, losu)
Zadanie domowe:
Uzasadnij nazwanie poezji Norwida poezją intelektualną.
13.09
Lekcja 7
Temat: „Tu się człowiek napije, nadysze ojczyzny...”. obraz kraju rodzinnego w „Panu Tadeuszu”
1. Geneza utworu.
2. Analiza Epilogu:
· sytuacje emigrantów na obczyźnie
· obraz „małej ojczyzny”
· wartość terapeutyczna wspomnień „kraju lat dziecinnych”
3. Analiza Inwokacji i ks. I „Gospodarstwo”)
· Soplicowo jako centrum polszczyzny
4. Soplicowo jako arkadia.
16.09
Lekcja 8
Temat: Historia i współczesność w epopei Mickiewicza.
1. „Pan Tadeusz czyli ostatni zajazd na Litwie. Historia szlachecka z roku 1811 i 1812 we dwunastu księgach wierszem”
2. Mała „powiatowa” historia :
· opowieści Klucznika
· Gawędy Wojskiego
3. Wielka historia:
· Portrety wiszące na ścianach soplicowskiego dworku
· konfederacja barska
· powstanie kościuszkowskie
· Konstytucja 3 maja
· życiorys ks. Robaka ( spiskowiec, więzień trzech zaborów)
· Bartek Prusak uczestnikiem wyzwalania Wielkopolski w 1807 r.
· 1812 wkroczenie wojska Napoleona na Litwę
17.09
Lekcja 9
Temat: Droga od rodów do narodu w „Panu Tadeuszu”
1. Wszechstronny obraz szlachty polskiej (rozwarstwienie ekonomiczne, mentalność, obyczajowość)
2. Analiza fragmentów:
· Księga IV w. 323 –352
· Księga VI w. 241 –245; 251-259; 277- 291;
· Księga IX w. 331-336; 768-571
3. Uzupełnij tabelkę:
przedstawiciele
Cechy, poglądy polityczne
arystokracja
zamożna szlachta
szlachta – urzędnicy o niejasnym statusie majątkowym
szlachta zaściankowa
szlachta nieposesjonaci - rezydenci
1. Wyjaśnij, dlaczego Tadeusza, Zosię i Hrabiego można uznać za bohaterów nowych czasów. Co ich odróżnia od pozostałych przedstawicieli stanu szlacheckiego?
2. Opisz, na czym polegają przeobrażenia szlachty ukazanej w utworze.
Lekcja 10
Temat: Kultura życia codziennego. Tradycje szlacheckie w ‘Panu Tadeuszu”.
1. Ukazanie zanikających obyczajów Polski szlacheckiej ( słowo klucz „ostatni”):
a) noszenie stroju polskiego
b) rozrywki:
· porządek spaceru
· grzybobrania
· polowania
· uczty
c) staropolska kuchnia
polski206