Upominki wręczane kontrahentom a PIT8C.pdf

(48 KB) Pobierz
352796103 UNPDF
Sprawdź, kiedy w związku z przekazaniem firmowego upominku 
masz obowiązek wystawić PIT­8C
Rozpatrując problematykę podatkowej kwalifikacji różnego rodzaju upominków wręczanych w ramach 
prowadzonej działalności gospodarczej, oprócz zagadnień dotyczących zaliczania ich wartości do kosztów 
uzyskania przychodów (przez podatnika je przekazującego), warto mieć również na uwadze kwestie związane z
przychodami osób, które tego rodzaju upominki otrzymują.  
Upominki wręczane kontrahentom 
Co do zasady, wartość otrzymanych prezentów jest dla tych osób  przychodem  z innych źródeł. Jednak w określonych warunkach 
można zastosować zwolnienie od podatku. 
Wolna od podatku jest bowiem wartość nieodpłatnych świadczeń zaliczonych do przychodów z innych źródeł, o których mowa w 
art. 20 ust. 1 updof, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą (art. 21 ust. 1 pkt 68a updof). 
Uwaga! Jednak chcąc skorzystać z tego zwolnienia trzeba spełnić 2 zasadnicze warunki, tj.:  
1) jednorazowa wartość tych świadczeń nie może przekraczać określonego limitu ­ który od 20 maja 2010 r. wynosi 200 zł 
(przedtem była to kwota 100 zł), 
2) świadczenie nie może być dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą 
w stosunku cywilnoprawnym.
Jeśli wspomniane warunki nie zostaną spełnione, wówczas cała wartość przekazanych prezentów podlega opodatkowaniu. 
Wymaga również podkreślenia, że podmiot przekazujący takie świadczenia, jeśli będą opodatkowane ­ ma obowiązek wystawić 
imienną informację  PIT­8C  dla każdej osoby, która otrzymała opodatkowany prezent. Informację wystawia się do końca lutego 
następnego roku podatkowego i przekazuje podatnikowi (świadczeniobiorcy) oraz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na
jego miejsce zamieszkania (art. 42a updof). 
Świadczeniodawca nie musi w tym przypadku potrącać zaliczki na podatek. Kwoty wynikające z PIT­8C, podatnik powinien wykazać 
i rozliczyć w składanym przez siebie zeznaniu rocznym. 
Upominki dla pracowników kontrahenta 
W praktyce prowadzenia działalności gospodarczej często można się spotkać także z wręczaniem podczas różnego rodzaju spotkań 
upominków pracownikom kontrahenta (m.in. sprzedawcom, przedstawicielom handlowym), którzy np. w ramach współpracy z tym 
kontrahentem osiągnęli najlepsze wyniki w sprzedaży produkowanych przez podatnika towarów albo oferowanych przez niego 
usług. 
Pojawia się zatem pytanie, czy tego rodzaju prezenty (jak również inne świadczenia) także korzystają ze zwolnienia od podatku 
dochodowego na podstawie powołanego wcześniej art. 21 ust. 1 pkt 68a updof. 
Treść wspomnianego przepisu, w którym jako jeden z warunków wyłączających jego stosowanie wskazano dokonywanie 
świadczenia na rzecz pracownika podmiotu, który go dokonuje ­ sugerowałoby, że omawiane zwolnienie jest w takim przypadku 
dopuszczalne. Nie chodzi tutaj bowiem o pracowników wspomnianego podmiotu, lecz o osoby zatrudnione przez jego kontrahenta. 
Uwaga! Organy podatkowe zajmują jednak w tej kwestii stanowisko niekorzystne dla takich pracowników! 
Podkreślają bowiem, że w omawianym przepisie jest mowa o ,,nieodpłatnych świadczeniach", tymczasem ­ jak wskazał Dyrektor 
Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 29 lipca 2008 r. (nr IPPB1/415­695/08­6/EC) ­ nie jest nieodpłatnym świadczeniem 
nagroda pieniężna uzyskiwana przez przedstawicieli handlowych, którzy otrzymują ją w zamian za podjęcie działań mających na 
celu doprowadzenie do wzrostu sprzedaży określonego asortymentu spółki. 
Zdaniem wspomnianego organu, gdyby uczestnicy  akcji promocyjnej  nie przyczynili się do sprzedaży określonej ilości towaru, 
nagroda nie przysługiwałaby im. Nieodpłatne świadczenie natomiast to świadczenie stanowiące przysporzenie tylko po stronie 
obdarowanego, niezwiązane z żadnym wzajemnym zobowiązaniem ,,obdarowanego" na rzecz ,,darczyńcy". 
Ponadto  fiskus zakwestionował   promocyjny i reklamowy charakter tego rodzaju działań, wypowiadając się, że: ,,Prowadzona przez
Spółkę  akcja promocyjna  nie mieści się w zakresie powyższych definicji, gdyż celem jej jest podniesienie wielkości sprzedaży 
określonego produktu wskazanego przez Spółkę, poprzez nagradzanie w formie rzeczowej sprzedawców zatrudnionych u 
kontrahentów Spółki za sprzedaż określonego produktu. Oznacza to, że akcja ta skierowana jest do sprzedawców ­ pracowników 
kontrahentów w celu zintensyfikowania ich działań skutkujących sprzedażą jak największej ilości towarów wskazanych przez 
Spółkę." 
W konsekwencji wartość takich świadczeń powinna być potraktowana jako przychód pracowników kontrahenta, którzy je 
otrzymują. 
Copyright © Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
352796103.001.png 352796103.002.png 352796103.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin