Upominki wręczane kontrahentom a PIT8C.pdf
(
48 KB
)
Pobierz
352796103 UNPDF
Sprawdź, kiedy w związku z przekazaniem firmowego upominku
masz obowiązek wystawić PIT8C
Rozpatrując problematykę podatkowej kwalifikacji różnego rodzaju upominków wręczanych w ramach
prowadzonej działalności gospodarczej, oprócz zagadnień dotyczących zaliczania ich wartości do kosztów
uzyskania przychodów (przez podatnika je przekazującego), warto mieć również na uwadze kwestie związane z
przychodami osób, które tego rodzaju upominki otrzymują.
Upominki wręczane kontrahentom
Co do zasady, wartość otrzymanych prezentów jest dla tych osób
przychodem
z innych źródeł. Jednak w określonych warunkach
można zastosować zwolnienie od podatku.
Wolna od podatku jest bowiem wartość nieodpłatnych świadczeń zaliczonych do przychodów z innych źródeł, o których mowa w
art. 20 ust. 1 updof, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą (art. 21 ust. 1 pkt 68a updof).
Uwaga! Jednak chcąc skorzystać z tego zwolnienia trzeba spełnić 2 zasadnicze warunki, tj.:
1) jednorazowa wartość tych świadczeń nie może przekraczać określonego limitu który od 20 maja 2010 r. wynosi 200 zł
(przedtem była to kwota 100 zł),
2) świadczenie nie może być dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą
w stosunku cywilnoprawnym.
Jeśli wspomniane warunki nie zostaną spełnione, wówczas cała wartość przekazanych prezentów podlega opodatkowaniu.
Wymaga również podkreślenia, że podmiot przekazujący takie świadczenia, jeśli będą opodatkowane ma obowiązek wystawić
imienną informację
PIT8C
dla każdej osoby, która otrzymała opodatkowany prezent. Informację wystawia się do końca lutego
następnego roku podatkowego i przekazuje podatnikowi (świadczeniobiorcy) oraz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na
jego miejsce zamieszkania (art. 42a updof).
Świadczeniodawca nie musi w tym przypadku potrącać zaliczki na podatek. Kwoty wynikające z PIT8C, podatnik powinien wykazać
i rozliczyć w składanym przez siebie zeznaniu rocznym.
Upominki dla pracowników kontrahenta
W praktyce prowadzenia działalności gospodarczej często można się spotkać także z wręczaniem podczas różnego rodzaju spotkań
upominków pracownikom kontrahenta (m.in. sprzedawcom, przedstawicielom handlowym), którzy np. w ramach współpracy z tym
kontrahentem osiągnęli najlepsze wyniki w sprzedaży produkowanych przez podatnika towarów albo oferowanych przez niego
usług.
Pojawia się zatem pytanie, czy tego rodzaju prezenty (jak również inne świadczenia) także korzystają ze zwolnienia od podatku
dochodowego na podstawie powołanego wcześniej art. 21 ust. 1 pkt 68a updof.
Treść wspomnianego przepisu, w którym jako jeden z warunków wyłączających jego stosowanie wskazano dokonywanie
świadczenia na rzecz pracownika podmiotu, który go dokonuje sugerowałoby, że omawiane zwolnienie jest w takim przypadku
dopuszczalne. Nie chodzi tutaj bowiem o pracowników wspomnianego podmiotu, lecz o osoby zatrudnione przez jego kontrahenta.
Uwaga! Organy podatkowe zajmują jednak w tej kwestii stanowisko niekorzystne dla takich pracowników!
Podkreślają bowiem, że w omawianym przepisie jest mowa o ,,nieodpłatnych świadczeniach", tymczasem jak wskazał Dyrektor
Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 29 lipca 2008 r. (nr IPPB1/415695/086/EC) nie jest nieodpłatnym świadczeniem
nagroda pieniężna uzyskiwana przez przedstawicieli handlowych, którzy otrzymują ją w zamian za podjęcie działań mających na
celu doprowadzenie do wzrostu sprzedaży określonego asortymentu spółki.
Zdaniem wspomnianego organu, gdyby uczestnicy
akcji promocyjnej
nie przyczynili się do sprzedaży określonej ilości towaru,
nagroda nie przysługiwałaby im. Nieodpłatne świadczenie natomiast to świadczenie stanowiące przysporzenie tylko po stronie
obdarowanego, niezwiązane z żadnym wzajemnym zobowiązaniem ,,obdarowanego" na rzecz ,,darczyńcy".
Ponadto
fiskus zakwestionował
promocyjny i reklamowy charakter tego rodzaju działań, wypowiadając się, że: ,,Prowadzona przez
Spółkę
akcja promocyjna
nie mieści się w zakresie powyższych definicji, gdyż celem jej jest podniesienie wielkości sprzedaży
określonego produktu wskazanego przez Spółkę, poprzez nagradzanie w formie rzeczowej sprzedawców zatrudnionych u
kontrahentów Spółki za sprzedaż określonego produktu. Oznacza to, że akcja ta skierowana jest do sprzedawców pracowników
kontrahentów w celu zintensyfikowania ich działań skutkujących sprzedażą jak największej ilości towarów wskazanych przez
Spółkę."
W konsekwencji wartość takich świadczeń powinna być potraktowana jako przychód pracowników kontrahenta, którzy je
otrzymują.
Copyright © Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Plik z chomika:
crazydn
Inne pliki z tego folderu:
druk rozliczenie zaliczki.pdf
(430 KB)
Wniosek o udzielenie urlopu wypoczynkowego.pdf
(314 KB)
Wniosek o udzielenie urlopu wychowawczego.pdf
(307 KB)
Wniosek o udzielenie urlopu na żądanie.pdf
(312 KB)
Pismo pracodawcy w sprawie udzielenia urlopu bezpłatnego.pdf
(329 KB)
Inne foldery tego chomika:
1
Autobusy Busy Buses
bob budowniczy
film polski
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin