ogród pełen barw.doc

(110 KB) Pobierz
Ogród pełen barw

Ogród pełen barw.

Temat dnia : Owoce.

Wyraziste czytanie wiersza Czesława Janczarskiego pt. „Warzywa i owoce”. Badanie cech owoców i warzyw różnymi zmysłami. Notowanie wyników obserwacji. Kosz z owocami – barwy podstawowe i pochodne. Swobodna interpretacja ruchowa piosenki pt. „Jabłka”.

Data : 29 września 2003roku.

Cele operacyjne , osiągnięcia uczniów:

Ø      Rozpoznaje warzywa i owoce. Poprawnie  zapisuje ich nazwy.

Ø      Potrafi wyróżnić i nazwać cechy charakterystyczne owoców i warzyw. Próbuje rozpoznawać je za pomocą różnych zmysłów.

Ø      Wie, że świat poznajemy różnymi zmysłami. Zna pojęcie „zmysłu”

i jego rodzaje. Wie, że każdy ze zmysłów jest jednakowo ważny.

Ø      Wykorzystuje zdobyte wiadomości w praktyce.

Ø      Notuje wyniki obserwacji za pomocą znaków umownych.

Ø      Potrafi czytać z podziałem na role.

Ø      Wyróżnia i nazywa barwy podstawowe i pochodne.

Ø      Umie współdziałać w grupie podczas pracy i zabawy.

Ø      Potrafi ruchem, gestem, mimiką przedstawić treść słowną i muzyczną.

Formy: praca indywidualna – rozwiązywanie krzyżówki, praca z całą klasą, praca

w grupach zróżnicowana.

Metody pracy we współpracy, giełda pomysłów, metody słowne – rozmowa, dyskusja, wnioskowanie.

Środki dydaktyczne: wiersze Jana Brzechwy pt. „Na straganie” oraz Czesława Janczarskiego  pt. „Warzywa i owoce” , okazy naturalne warzyw i owoców, krzyżówka, szarfy do zakrycia oczu, tabele wyników badań zmysłów, plansze nazw zmysłów, plansza barw podstawowych i pochodnych.

 

Przebieg zajęć

 

  1. Sprawdzenie pracy domowej. Czytanie z podziałem na role tekstu wiersza Jana Brzechwy pt. „Na straganie”.

NARRATOR : Na straganie w dzień targowy

                            takie słyszy się rozmowy:

SZCZYPIOR: - Może pan się o mnie oprze,

                            pan tak więdnie, panie Koprze.

KOPER :               - Cóż się dziwić, mój Szczypiorku,

                            leżę tutaj już od wtorku!

NARRATOR : Rzecze na to Kalarepka:

KALAREPKA: -Spójrz na Rzepę – ta jest krzepka!

NARRATOR : Groch po brzuszku Rzepę klepie:

GROCH              - Jak tam, Rzepo? Coraz lepiej?

RZEPA :              - Dzięki, dzięki, panie Grochu,

                            jakoś żyje się po trochu,

                            lecz Pietruszka – z tą jest gorzej:

                            blada, chuda, spać nie może.

SELER :              - A to feler –

NARRATOR : westchnął Seler.

Burak stroni od Cebuli,

                            a Cebula doń się czuli:

CEBULA :               - Mój Buraku, mój czerwony,

                            czyżbyś nie chciał takiej żony?

NARRATOR : Burak tylko nos zatyka,

BURAK :              - Niech no pani prędzej zmyka,

                            ja chcę żonę mieć buraczą,

                            bo przy pani wszyscy płaczą.

SELER :               - A to feler –

NARRATOR : westchnął Seler.

                            Naraz słychać głos Fasoli:

FASOLA :              - Gdzie się pani tu gramoli?!

BRUKSELKA : - Nie bądź dla mnie taka  wielka! –

NARRATOR : Odpowiada jej Brukselka.

MARCHEWKA : - Widzieliście, jaka krewka! –

NARRATOR :  Zaperzyła się Marchewka.

MARCHEWKA : - Niech rozsądzi nas Kapusta!

SZCZYPIOR : - Co, Kapusta?! Głowa pusta?!

NARRATOR : A Kapusta rzecze smutnie:

KAPUSTA :  - Moi drodzy, po co kłótnie,

                            po co wasze swary głupie,

                            wnet i tak zginiemy w zupie!

SELER :              - A to feler –

NARRATOR : westchnął Seler.

 

  1. Utrwalenie znajomości pisowni nazw podanych warzyw. Wspólne rozwiązywanie krzyżówki z hasłem „Dary jesieni”. Zagadki odczytuje nauczyciel, uczniowie podają prawidłowe odpowiedzi.

2.1.  Na ogonie złota głowa. Smaczne pestki w sobie chowa.

2.2.  Różowo zakwitło wiosną, przez lato pięknie urosło. Jesienią w sadzie dojrzało. Rumiane, okrągłe, zapachniało.

2.3.  Każdy z was odgadnie łatwo tę zagadkę, ma bielutki korzeń i zieloną natkę.

2.4.  Rośnie na polu, ma żółte kolby.

2.5.  Najpierw są zielone, granatowe w końcu. Zerwiesz je dopiero, gdy dojrzeją w słońcu.

2.6.  Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w beczce leży kiszony.

2.7.  Jaka to głowa duża, czy mała, z zielonych liści składa się cała.

2.8.  Skórka fioletowa, miąższ pod nią złoty. Smakuje wybornie, wszyscy wiemy o tym.

2.9.  Latem wysoko do słonka się wznosi i złotem mieni. Jesienią, pełen czarnych ziarenek, chyli głowę do ziemi.

2.10. Czerwieni się ze wstydu. Dojrzewa na słonku. Wśród zielonych liści wisi na 

                  ogonku.

2.11. Z wierzchu czerwona, a w środku biała. Kiedy ją jadłeś w język cię szczypała.

 

 

 

 

 

 

  1. dynia
  2. jabłko
  3. pietruszka
  4. kukurydza
  5. jagody
  6. ogórek
  7. kapusta
  8. śliwka
  9. słonecznik
  10. wiśnia
  11. rzodkiewka

 

 

 

  1. Wprowadzenie do tematu.

Ø      Co to są „dary jesieni” , „skarby jesieni” , „zbiory jesieni”?

Wysłuchacie wiersz pt.  „Warzywa i owoce”. Napisał go Czesław Janczarski. Zastanówcie się, który fragment wiersza podoba się wam najbardziej i dlaczego.

Wyraziste czytanie wiersza.

 

Tu są warzywa i owoce

promienie słońca zamknięte

w jabłkach, gruszkach, śliwkach,

nawet w główkach kapusty.

 

A cóż dopiero mówić o cytrynach

i pomarańczach,

które mają w sobie blask i gorąco

promieni z dalekich krajów.

 

Jest tu czerwień pomidorów

I złoto na łuskach cebuli,

spod naci spryskanej wodą

wyglądają marchewki,

jak pomarańczowe

czapki krasnoludków.

 

Nie sposób wszystkiego opisać.

Proszę, przyjdźcie tu dzisiaj,

żeby zobaczyć, co przywiózł o świcie

zielony wóz ogrodnika.

 

Swobodne wypowiedzi uczniów na temat utworu. Które fragmenty utworu podobają się im najbardziej i dlaczego. Odpowiedzi na pytania :

Ø      Dlaczego jesienią zrywa się owoce i warzywa?

Ø      Dlaczego należy jeść dużo owoców i warzyw, co zawierają?

Wniosek – Warzywa i owoce zawierają  witaminy i sole mineralne, które są niezbędne dla zdrowia człowieka.

3.      My również w klasie mamy „dary jesieni”. Sprawdzimy teraz jakie skarby znajdują się w naszym kąciku przyrodniczym. Nazywanie warzyw i owoców. Wyodrębnianie kształtów i kolorów warzyw zgromadzonych w kąciku przyrodniczym. Przypomnienie barw podstawowych i pochodnych, które malowaliśmy na poprzednich zajęciach. Wskazanie warzyw i owoców, z których wykonywaliśmy surówki i sałatki. Przypomnienie różnicy  pomiędzy surówką

i sałatką.

4.      Przypomnienie, według jakich kryteriów ocenialiśmy wykonane potrawy (najładniejsze, najsmaczniejsze). Za pomocą jakich zmysłów określaliśmy cechy potraw (zmysł  wzroku, zmysł smaku).

5.      Odczytanie z encyklopedii określenia hasła „zmysł”. Poznanie innych rodzajów zmysłów, które posiada człowiek.

Zawieszenie planszy z nazwami zmysłów na tablicy.                                                                                                

6.      Giełda pomysłów  na temat – 

W jaki sposób moglibyśmy sprawdzić działanie naszych zmysłów?

Który ze zmysłów jest najważniejszy?

Ø      Wytwarzanie pomysłów rozwiązania postawionego problemu.

Ø      Ocena i analiza zgłoszonych pomysłów, wybór pomysłów możliwych do realizacji.

Ø      Zastosowanie pomysłów w praktyce.

7.      Badanie różnymi zmysłami cech owoców i warzyw.

Praca w grupach. Metoda pracy we współpracy.

Nauczycielka spośród uczniów wybiera trzech przedstawicieli grup. W tajemnicy wręcza im plakietki z kolorami : czerwonym, zielonym i niebieskim. Uczniowie ci będą w różnych grupach ze względu na to, że mają trudności w nauce.

Podział na grupy pozostałych uczniów odbywa się przez losowanie takich samych kolorów pasków. Każda z grup losuje rodzaj zmysłu, który będzie badać. Wybrane zmysły to: smak, dotyk i węch.

Każda z grup dzieli się na dwa zespoły. Zespół pierwszy będzie miał oczy zakryte i za pomocą zmysłu smaku, dotyku lub węchu będzie odgadywał rodzaje owoców, warzyw. Zespół drugi grupy notował będzie wyniki oraz odpowiadał  za  prawidłowy przebieg badania.

 

 

 

 

 

BADANIE OWOCÓW I WARZYW ZA POMOCĄ ZMYSŁU WĘCHU

 

IMIĘ BADAJĄCEGO

 

CEBULA

 

JABŁKO

 

GRUSZKA

 

POMARAŃCZA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin