Zadania i elementy systemu informacji logistycznej (3 str).doc

(66 KB) Pobierz
Tomasz Izdebski

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

 

 

Zadania i elementy systemu informacji logistycznej

 

 

              W logistyce, podobnie jak w każdej innej sferze działalności przedsiębiorstwa, menedżerowie podejmujący decyzje spotykają się z określonymi potrzebami informa­cyjnymi. Zaspokojenie tych potrzeb jest niezbędne dla reali­zacji wszystkich funkcji zarządzania: planowania, organizo­wania, motywowania i kontroli. Potrzeby informacyjne prowadzą do stworzenia systemu informacyjnego, zapewniają­cego ciągły dostęp do aktualnych, dokładnych i prawdzi­wych informacji.

              System informacyjny obejmuje same zasoby informacji oraz te elementy, które umożliwiają zasilanie, utrzymanie i dostarczanie użytkownikowi tych zaso­bów. Są nimi nadawcy i odbiorcy informacji oraz techniczno-organizacyjne środki zbierania, komunikacji, prze­twarzania i ochrony informacji.

              Podstawowymi funkcjami systemu informacyjnego są: pozyskiwanie danych, ich gro­madzenie i przetwarzanie w celu nadania im wartości infor­macyjnej oraz następnie udostępnianie tych informacji me­nedżerom.

              Działalność logistyczna wiąże się z szerokim spektrum czynności poddawanych wzajemnej koordynacji, a jej zasięg wykracza poza przedsiębiorstwo. Z tego powodu potrzeby informacyjne tej działalności są znacznie większe niż na przykład marketingu czy rachunkowości. Wymuszają one tworzenie logistycznego systemu informacji - LIS (Logistics Information System). Istotą logistycznego systemu informacji jest gromadzenie i przetwarzanie danych oraz udostępnianie informacji uzyskanych po ich przetworzeniu, służących podej­mowaniu decyzji logistycznych. W ten sposób LIS jest narzę­dziem realizowania podstawowych celów logistyki.

Pełni on trzy zasadnicze funkcje:

1) obsługi klienta i komunikacji, zorientowanej na dosko­nalenie relacji klient-dostawca;

2) planowania i sterowania, związaną z wyprzedzaniem w czasie wymagań klientów i monitorowaniem prze­pływów fizycznych w celu stwierdzenia odchyleń w stosunku do planu;

3) koordynacji, odpowiedzialną za powiązanie działań lo­gistycznych w jeden spójny system.

              Podstawą tworzenia LIS-u są logistyczne przepływy in­formacyjne, towarzyszące strumieniom towarów. Jednak nie stanowią one jedynego zasilenia informacyjnego. Pozyski­wanie danych z procesu produkcyjnego, magazynowania, transportu i procesu obsługi klienta, a więc obejmujących całokształt działań logistycznych, wymaga pozyskania in­nych źródeł danych (także retrospektywnych i perspektywi­cznych) i stworzenia wielu dodatkowych kanałów informa­cyjnych. LIS korzysta zarówno ze źródeł wewnętrznych przedsiębiorstwa, jak i z zewnętrznych źródeł danych. Te drugie obejmują wszystkie pozostałe ogniwa łańcucha do­staw i uwzględniają dostawców, pośredników, spedytorów, przewoźników, dystrybutorów oraz odbiorców, czyli wszyst­kie jednostki gospodarcze biorące udział w świadczeniu usługi logistycznej. Bardzo istotnym i cennym źródłem in­formacji są końcowi klienci. Ich zamówienia dostarczają najbardziej wiarygodnych danych o aktualnych tendencjach na rynku. Inną kategorię danych pochodzących ze źródeł zewnętrznych stanowią dane dotyczące otoczenia rynkowe­go, finansowego, prawnego i fizycznego przedsiębiorstwa. Aby czerpać z tych wszystkich źródeł do tworzenia kanałów informacyjnych, wykorzystuje się wszystkie dostępne środki techniczne. Schemat ideowy logistycznego systemu infor­macji wraz z kanałami informacyjnymi i technikami zbiera­nia danych przedstawia rysunek 1.1.

Rys 1.1 Logistyczny system informacji

 

Literatura:

1.Gołembska E.: Kompendium wiedzy o logistyce. Warszawa, Poznań 1999 , PWN

 

 

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin