Seminarium magisterskie - Instrukcja pisania prac magisterskich uwagi techczne.doc

(106 KB) Pobierz
Jak napisać pracę magisterską – uwag technicznych kilka

 

Uczelnia

Instytut

/Pracownia/

 

 

 

 

 

Jan Kowalski

nr albumu: XXXX

 

 

 

 

Jak napisać pracę magisterską -

- uwag technicznych kilka

 

 

 

Praca /tu wstaw „magisterska”/
napisana pod kierunkiem naukowym
prof. dr hab. etc.....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Warszawa, 2001 r.
Spis treści

 

Wstęp   .......................................................................................................

3

Rozdział 1. Kilka uwag na dobry początek   .............................................

4

1.1. Zmiany i nowe pomysły w pracy magisterskiej .................................

4

1.2. Estetyka   ...........................................................................................

4

1.3. Oprawa i liczba kopii   .......................................................................

4

Rozdział 2. Rozmiary pracy magisterskiej   ..............................................

6

2.1. Objętość pracy magisterskiej  .............................................................

6

2.2. Czcionki, marginesy, wielkość strony w pracy magisterskiej   ...........

6

Rozdział 3. Układ pracy magisterskiej i jej zawartość   ............................

8

3.1. Strona tytułowa pracy magisterskiej   .................................................

8

3.2. Spis treści   .........................................................................................

9

3.3. Wstęp   ...............................................................................................

9

3.4. Rozdziały i podrozdziały   ..................................................................

11

3.5. Zakończenie   .....................................................................................

11

3.6. Bibliografia   ......................................................................................

12

Rozdział 4. Inne elementy pracy magisterskiej   .......................................

15

4.1. Cytaty   ..............................................................................................

15

4.2. Przypisy   ...........................................................................................

16

4.3. Tabele i rysunki   ...............................................................................

16

4.4. Podkreślenia i wytłuszczenia   ............................................................

17

4.5. Inne: numerowanie stron, „twarda spacja”   .......................................

17

Zakończenie   ...........................................................................................

19

Bibliografia   ............................................................................................

20


Wstęp

 

Zasadniczą kwestią, którą trzeba wziąć pod uwagę przy pisaniu pracy magisterskiej jest to, aby na każdym etapie jej powstawania starać się być w ścisłym kontakcie z promotorem. Faktycznie bowiem to on decyduje o ostatecznej formie pracy, albowiem „podpisuje się” pod nią promując studenta. Oczywiście, promotor udzielający dokładnych i szczegółowych wskazówek dotyczących nie tylko merytorycznej ale i technicznej strony Twojego dzieła, jest typem idealnym. Jeżeli jednak odczuwasz niedostatek wiedzy na temat tego, jak od strony warsztatowej opracować swe magisterium, znaczy, że niestety nie masz takiego promotora i... że trafiłeś w jak najbardziej odpowiednie miejsce w sieci. Zauważ przy tym, że niniejszy tekst jest napisany i posiada cechy techniczne właściwe właśnie pracy magisterskiej – wystarczy całość jego pliku /Word/ ściągnąć stąd, aby bez problemu obejrzeć i „dotknąć” za pomocą swojego komputera wszystkich elementów, o których piszę.

Zamieszczone poniżej uwagi i wskazówki biorą się z teoretycznych, ale też i praktycznych spostrzeżeń na temat tego, jak ma wyglądać „porządna” praca magisterska. Zakładam przy tym milcząco, że materiały już masz zebrane, wiesz o czym chcesz pisać i tylko masz wątpliwości co do tego, jaką formę Twe dzieło ma przybrać. Oczywiście mam też nadzieję, że moje uwagi przyczynią się do tego, aby Twa praca była oceniona na 5. Niniejsze opracowanie pokaże Ci, jak masz się do tego zabrać od strony czysto technicznej. Pamiętaj przy tym, że żadna z zamieszczonych tutaj porad nie pomoże Ci w niczym, jeżeli Twoja praca będzie kiepska pod względem merytorycznym. Treść pracy magisterskiej to podstawa oceny – jej wygląd, układ, estetyka mogą co najwyżej bardziej przychylnie ustosunkować recenzenta do Ciebie jako autora, tak aby mógł stwierdzić, że praca jest po prostu porządnie napisana. Nic nie zastąpi rzetelnej wiedzy.

 


Rozdział 1.

Kilka uwag na dobry początek

 

              Ten rozdział wprowadzi Cię w podstawy pisania pracy. Zapnij pasy...

 

1.1 Zmiany i nowe pomysły w pracy magisterskiej

Przede wszystkim – i będę to podkreślał jeszcze nie raz – każda poważniejsza zmiana /zarówno merytoryczna jak i techniczna/ powinna być konsultowana z promotorem. Oczywiście bez przesady – jeżeli stwierdzisz, że gdzieś tam brakuje przecinka, możesz śmiało go wstawiać bez jego zgody. Natomiast kwestie takie jak układ rozdziałów i podrozdziałów /vide: 3.4 Rozdziały i podrozdziały/ czy nawet zmiana tytułów i zawartości poszczególnych rozdziałów już rozmowy z promotorem wymagają.

 

1.2 Estetyka

Po drugie – Twoja praca ma być... ładna. Porządnie, czysto wykonana i oprawiona, ma się po prostu dobrze czytać. Z pewnością wprawisz w lepszy humor i wydębisz lepszą ocenę od recenzenta pracą schludną, czytelną, niż zaplamioną poranną kawą w okładkach w różowe słoniki. Jeżeli w toku pisania będziesz miał jakiekolwiek wątpliwości co do technicznej strony swej pracy, a wskazówek na ten temat nie znajdziesz w niniejszym opracowaniu, zaufaj własnemu poczuciu estetyki pamiętając, że najlepsze rozwiązania są proste, najmniej skomplikowane /np. z najmniejszą ilością kolorów - dotyczy to zwłaszcza rysunków i tabel, o których dalej/. Zaufaj swemu dobremu smakowi, pamiętając jednak przez cały czas, że masz do czynienia z poważną pracą naukową. Zastanów się, czy chciałbyś sam przeczytać swoją pracę w takim stanie, w jakim pragniesz, żeby ona wyglądała. No i oczywiście pamiętaj o gramatyce, ortografii i innych takich... ale to już druga para kaloszy.

 

1.3 Oprawa i liczba kopii

              W zasadzie nie ma większej różnicy, jak Twoja praca ma być oprawiona. W razie wątpliwości – patrz. 1.2 Estetyka. Jednak z własnego doświadczenia wiem, że dobrze by było, aby jednak oprawić ją w sztywne okładki. Koszt jednego egzemplarza to około 20–30zł /zależy u jakiego introligatora i czy na okładce ma się znaleźć jakiś napis – osobiście polecam „Praca magisterska” i... nic więcej/. Będziesz potrzebować 3 egzemplarzy /promotor, recenzent, akta uczelni/, ale od razu wydrukuj i opraw 4 sztuki – fajnie jest mieć choćby jedną kopię na półce, żeby pochwalić się rodzince albo powspominać w przyszłości w cieple domowych pieleszy początki swej kariery naukowej.

 


Rozdział 2.

Rozmiary pracy magisterskiej

 

              Tutaj dowiesz się, ile stron ma liczyć Twoja praca, jakie czcionki dobierać do pisania /jeżeli używasz komputera/, jakiej szerokości marginesy ustawić itp.

 

2.1 Objętość pracy magisterskiej

Nie ma właściwie ściśle określonych granic dla objętości pracy magisterskiej. Jeżeli twój promotor nie ma w tym zakresie uwag, przyjmij za standard 60 – 120 stronic maszynopisu znormalizowanego /vide: 2.2 Czcionki, marginesy, wielkość strony/. Mniej niż 60 stron praca bardzo dobra raczej nie powinna mieć /no, chyba że jesteś kolejnym Einsteinem i Twoje dzieło będzie krótkie ale genialne/, a z drugiej strony przekraczanie 120 stron też nie jest pożądane – nikomu się po prostu tego nie będzie chciało czytać /a już zwłaszcza nie recenzentowi/. W razie problemów pamiętaj o możliwości odpowiedniego doboru wielkości czcionek czy ustawieniach marginesu.

 

2.2 Czcionki, marginesy, wielkość strony w pracy magisterskiej

              Milcząco zakładam, że piszesz swą pracę na komputerze. Jeżeli zlecasz przepisywanie i wydruk pracy, raczej nie powinien Cię martwić ten podrozdział /chociaż tego typu firmom wolałbym „patrzeć na ręce” i dobrze sprawdzać, czy przypadkiem nie zgubili jakiejś stronicy albo nie pomieszali kolejności/.

Używaj czcionki ładnej, nie fikuśnej i nie wymyślnej. Pamiętaj, że prostota jest boginią mędrców. Standardowo dobra będzie czcionka o wielkości 12pkt /13 jeszcze dopuszczalna/, najlepiej Times New Roman /chociaż ja osobiście lubię Bookman Old Style/. Oczywiście, w całej pracy musi być ona ta sama, chociaż... nie zawsze będziesz używał tak samo wyglądającej czcionki /vide: 4.1 Cytaty, 4.4 Podkreślanie i wytłuszczanie/.

Akapity dobrze jest wyjustować /wygląda to nieco schludniej niż wyrównanie do lewej/, ale wtedy musisz pamiętać o przenoszeniu wyrazów: albo decydujesz się nie przenosić /dzielić/ wyrazów w całym tekście /tak jest najwygodniej/, albo, i taka jest moja propozycja, czyń to z ograniczeniem np. do dwóch – trzech kolejnych wersów. Pamiętaj – ta kwestia zależy już tylko od Twej woli i upodobań.

Marginesy i wielkość czcionki ustaw tak, aby na stronie A4 mieściło się około 1800 znaków /maszynopis standardowy/, tj. 30 wierszy po 60 znaków /spacje to też znaki!/. Musisz też pamiętać, aby, oprócz odpowiednich marginesów, zostawić jakiś 1cm dla introligatora na oprawę. W zwykłym Wordzie ustawienia wyglądają następująco:

 

Czcionka

Times New Roman

Wielkość czcionki

12pkt

Odstępy między wierszami

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin