Plan wynikowy z wiedzy o społeczeństwie dla klasy III gimnazjum do programu nauczania „Dziś i jutro”
Temat lekcji
Środki dydaktyczne
Zagadnienia, materiał nauczania
Wymagania podstawowe
Uczeń:
Wymagania ponadpodstawowe
Ścieżki
edukacyjne
Liczba godzin
Rozdział I: Życie publiczne
1. Społeczeństwo
obywatelskie
- podręcznik,
s. 6–11 (w tym:
tekst źródłowy, s. 7)
- internet
- literatura dodatkowa
- prasa
- programy telewizyjne i radiowe poświęcone
inicjatywom obywatelskim
- obywatelstwo
- prawa i wolności obywatelskie
- inicjatywa obywatelska i społeczeństwo obywatelskie
- organizacje pożytku publicznego
- obywatelskie nieposłuszeństwo
- wyjaśnia termin: obywatelstwo
- określa prawa
i obowiązki obywatela Polski
- omawia istotę społeczeństwa obywatelskiego
- wymienia formy udziału obywateli w życiu publicznym
- opisuje, na czym polega tolerancja, na podstawie tekstu źródłowego
- podaje cechy osoby aktywnie uczestniczącej w życiu społecznym, na podstawie tekstu źródłowego
- wyjaśnia terminy: tolerancja, odwaga cywilna, organizacja pożytku publicznego, weto ludowe, strajk włoski
- wskazuje możliwe rozwiązania problemów lokalnych i ogólnokrajowych z wykorzystaniem różnych form inicjatywy obywatelskiej
- uzasadnia konieczność udziału obywateli w życiu publicznym
- opisuje własny wzór obywatela
CM
2
2. Organizacje pozarządowe
s. 12–16 (w tym: tekst źródłowy, s.16)
- spotkanie lub
wywiad z wolontariuszem
- sektory życia społecznego
- organizacje pozarządowe
- wolontariat
- stowarzyszenia i fundacje
- wyjaśnia termin: organizacja pozarządowa
- rozróżnia trzy sektory życia społecznego
- odróżnia fundację od stowarzyszenia
- omawia rolę organizacji pozarządowych w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego, na podstawie tekstu źródłowego
- wymienia funkcje organizacji non profit, na podstawie tekstu źródłowego
- omawia znaczenie
i funkcje organizacji pozarządowych
- wymienia zasady wolontariatu
- wskazuje korzyści dla jednostki i społeczeństwa wynikające z istnienia wolontariatu
- odszukuje w internecie informacje na temat wybranych organizacji pozarządowych
- podaje źródła finansowania organizacji pozarządowych
3. Idziemy na wybory
s. 17–23
- prezentacje multimedialne ukazujące wyniki wyborów w Polsce
- legitymizacja władzy
- ordynacja wyborcza
- rodzaje ordynacji wyborczej
- zasady demokratycznych wyborów
- rodzaje prawa wyborczego
- procedury wyborcze do parlamentu
- wyjaśnia terminy: legitymizacja władzy, ordynacja wyborcza
- wymienia nazwy organów władzy, do których społeczeństwo wybiera swoich przedstawicieli
- opisuje zasady demokratycznych wyborów
- rozróżnia czynne i bierne prawo wyborcze
- wyjaśnia znaczenie udziału obywateli w wyborach
- ocenia zasadność istnienia przymusu wyborczego
- wskazuje korzyści
i zagrożenia wynikające
z częstego przeprowadzania referendów
- wymienia wady i zalety
proporcjonalnego i większościowego systemu liczenia głosów
- uzasadnia konieczność obowiązywania zasad demokratycznych wyborów
- omawia procedury wyborcze do parlamentu
- odszukuje informacje
o wynikach wyborów
i zasadach ich przeprowadzania
4. Partie polityczne
podręcznik,
s. 24–28 (w tym: tekst źródłowy, s. 28)
- prezentacje multimedialne dotyczące funkcji partii, systemów partyjnych
i typów partii
- partie polityczne
- funkcje partii politycznych
- systemy partyjne
- typy partii politycznych
- polska scena polityczna
- wyjaśnia termin: partia polityczna
- wskazuje funkcje partii politycznych
- wymienia typy systemów partyjnych
- podaje nazwy krajów, w których obowiązują poszczególne systemy partyjne
- charakteryzuje typy partii politycznych
- wymienia nazwy partii politycznych istniejących w Polsce
- określa cechy ideologii konserwatywnej, na podstawie tekstu źródłowego
- omawia rolę partii politycznych we współczesnym świecie
- opisuje procedury zakładania partii i podstawy jej działania
- wskazuje wady i zalety poszczególnych typów systemów partyjnych
- charakteryzuje polską scenę polityczną
o programach partii politycznych istniejących w Polsce
- omawia tezę o częstej niejednoznaczności podziału na lewicę i prawicę w Polsce, na podstawie tekstu źródłowego
1
5. Mass media i opinia publiczna
s. 29–34
- programy publicystyczne
(radiowe lub telewizyjne)
- opinia publiczna
- mass media i ich funkcje
- termin „czwarta władza”
- cenzura
- wyjaśnia terminy: opinia publiczna, mass media, cenzura, „czwarta władza”
- opisuje funkcje mass mediów
- wymienia nazwy ośrodków badania opinii publicznej
- podaje sposoby przeprowadzania badań opinii publicznej
- wyjaśnia wpływ mass mediów oraz opinii publicznej na działalność władz i zachowania społeczne
- korzysta z różnych źródeł informacji
Rozdział II: Prawa człowieka
1. Czym są prawa człowieka?
s. 38–42 (w tym: tekst źródłowy,s. 40)
literatura dodatkowa
- Konstytucja III RP
- Powszechna deklaracja praw człowieka
- prawa człowieka
- geneza praw człowieka
- dokumenty i pakty dotyczące praw człowieka
- generacje praw człowieka
- wyjaśnia, czym są prawa człowieka
- podaje nazwy najważniejszych dokumentów historycznych i współczesnych dotyczących praw człowieka
- wymienia podstawowe prawa człowieka
- wskazuje cele Powszechnej deklaracji praw człowieka, na podstawie tekstu źródłowego
- rozpoznaje wolności osobiste, na podstawie tekstu źródłowego
- wymienia kategorie praw człowieka i obywatela
- uzasadnia niezbywalność, nienaruszalność i powszechność praw człowieka
- wyjaśnia koncepcję praw człowieka IV generacji
- odszukuje informacje o źródłach praw człowieka
CM, F
2. Prawa dziecka
s. 43–48
...
renja2