Plan_wynikowy_WOS_III.doc

(101 KB) Pobierz

Plan wynikowy z wiedzy o społeczeństwie dla klasy III gimnazjum do programu nauczania „Dziś i jutro”

 

Temat lekcji

 

Środki dydaktyczne

 

Zagadnienia, materiał nauczania

Wymagania podstawowe

Uczeń:

Wymagania ponadpodstawowe

Uczeń:

Ścieżki

edukacyjne

Liczba godzin

Rozdział I: Życie publiczne

1. Społeczeństwo

obywatelskie

- podręcznik,

s. 6–11 (w tym:

tekst źródłowy,
s. 7)

- internet

- literatura dodatkowa

- prasa

- programy telewizyjne i radiowe poświęcone

inicjatywom obywatelskim

 

- obywatelstwo

- prawa i wolności obywatelskie

- inicjatywa obywatelska i społeczeństwo obywatelskie

- organizacje pożytku publicznego

- obywatelskie nieposłuszeństwo

- wyjaśnia termin: obywatelstwo

- określa prawa

i obowiązki obywatela Polski

- omawia istotę społeczeństwa obywatelskiego

- wymienia formy udziału obywateli w życiu publicznym

- opisuje, na czym polega tolerancja, na podstawie tekstu źródłowego

- podaje cechy osoby aktywnie uczestniczącej w życiu społecznym, na podstawie tekstu źródłowego

- wyjaśnia terminy: tolerancja, odwaga cywilna, organizacja pożytku publicznego, weto ludowe, strajk włoski

- wskazuje możliwe rozwiązania problemów lokalnych i ogólnokrajowych z wykorzystaniem różnych form inicjatywy obywatelskiej

- uzasadnia konieczność udziału obywateli w życiu publicznym

- opisuje własny wzór obywatela

CM

 

2

2. Organizacje pozarządowe

- podręcznik,

s. 12–16 (w tym: tekst źródłowy, s.16)

- internet

- literatura dodatkowa

- prasa

- spotkanie lub

wywiad z wolontariuszem

- sektory życia społecznego

- organizacje pozarządowe

- wolontariat

- stowarzyszenia i fundacje

 

- wyjaśnia termin: organizacja pozarządowa

- rozróżnia trzy sektory życia społecznego

- odróżnia fundację od stowarzyszenia

- omawia rolę organizacji pozarządowych w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego, na podstawie tekstu źródłowego

- wymienia funkcje organizacji non profit, na podstawie tekstu źródłowego

- omawia znaczenie

i funkcje organizacji pozarządowych

- wymienia zasady wolontariatu

- wskazuje korzyści dla jednostki i społeczeństwa wynikające z istnienia wolontariatu

- odszukuje w internecie informacje na temat wybranych organizacji pozarządowych

- podaje źródła finansowania organizacji pozarządowych

CM

2

3. Idziemy na wybory

- podręcznik,

s. 17–23

- internet

- literatura dodatkowa

- prezentacje multimedialne ukazujące wyniki wyborów w Polsce

 

- legitymizacja władzy

- ordynacja wyborcza

- rodzaje ordynacji wyborczej

- zasady demokratycznych wyborów

- rodzaje prawa wyborczego

- procedury wyborcze do parlamentu

- wyjaśnia terminy: legitymizacja władzy, ordynacja wyborcza

- wymienia nazwy organów władzy, do których społeczeństwo wybiera swoich przedstawicieli

- opisuje zasady demokratycznych wyborów

- rozróżnia czynne i bierne prawo wyborcze

- wyjaśnia znaczenie udziału obywateli w wyborach

- ocenia zasadność istnienia przymusu wyborczego

- wskazuje korzyści

i zagrożenia wynikające

z częstego przeprowadzania referendów

- wymienia wady i zalety

proporcjonalnego i większościowego systemu liczenia głosów

- uzasadnia konieczność obowiązywania zasad demokratycznych wyborów

- omawia procedury wyborcze do parlamentu

- odszukuje informacje

o wynikach wyborów

i zasadach ich przeprowadzania

CM

2

4. Partie polityczne

podręcznik,

s. 24–28 (w tym: tekst źródłowy,
s. 28)

- internet

- literatura dodatkowa

- prezentacje multimedialne dotyczące funkcji partii, systemów partyjnych

i typów partii

- partie polityczne

- funkcje partii politycznych

- systemy partyjne

- typy partii politycznych

- polska scena polityczna

- wyjaśnia termin: partia polityczna

- wskazuje funkcje partii politycznych

- wymienia typy systemów partyjnych

- podaje nazwy krajów, w których obowiązują poszczególne systemy partyjne

- charakteryzuje typy partii politycznych

- wymienia nazwy partii politycznych istniejących w Polsce

- określa cechy ideologii konserwatywnej, na podstawie tekstu źródłowego

 

- omawia rolę partii politycznych we współczesnym świecie

- opisuje procedury  zakładania partii i podstawy jej działania

- wskazuje wady i zalety poszczególnych typów systemów partyjnych

- charakteryzuje polską scenę polityczną

- odszukuje informacje

o programach partii politycznych istniejących w Polsce

- omawia tezę o częstej niejednoznaczności podziału na lewicę i prawicę w Polsce, na podstawie tekstu źródłowego

CM

1

5. Mass media i opinia publiczna

- podręcznik,

s. 29–34

- prasa

- internet

- literatura dodatkowa

- programy publicystyczne

(radiowe lub telewizyjne)

 

- opinia publiczna

- mass media i ich funkcje

- termin „czwarta władza”

- cenzura

- wyjaśnia terminy: opinia publiczna, mass media, cenzura, „czwarta władza”

- opisuje funkcje mass mediów

 

- wymienia nazwy ośrodków badania opinii publicznej

- podaje sposoby przeprowadzania badań opinii publicznej

- wyjaśnia wpływ mass mediów oraz opinii publicznej na działalność władz i zachowania społeczne

- korzysta z różnych źródeł informacji

CM

1

Rozdział II: Prawa człowieka

1. Czym są prawa człowieka?

- podręcznik,

s. 38–42 (w tym: tekst źródłowy,
s. 40)

- internet

literatura dodatkowa

- Konstytucja III RP

- Powszechna deklaracja praw człowieka

 

- prawa człowieka

- geneza praw człowieka

- dokumenty i pakty dotyczące praw człowieka

- generacje praw człowieka

- wyjaśnia, czym są prawa człowieka

- podaje nazwy najważniejszych dokumentów historycznych i współczesnych dotyczących praw człowieka

- wymienia podstawowe prawa człowieka

- wskazuje cele Powszechnej deklaracji praw człowieka, na podstawie tekstu źródłowego

- rozpoznaje wolności osobiste, na podstawie tekstu źródłowego

- wymienia kategorie praw człowieka i obywatela

- uzasadnia niezbywalność, nienaruszalność i powszechność praw człowieka

- wyjaśnia koncepcję praw człowieka IV generacji

- odszukuje informacje o źródłach praw człowieka

CM, F

1

2. Prawa dziecka

- podręcznik,

s. 43–48

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin