Turbo Pascal.pdf

(1099 KB) Pobierz
605414 UNPDF
Turbo Pascal - Programowanie Autor:
Tomasz M. Sadowski
ISBN: 83-86718-40-4 Format: B5, 136 strony
Data wydania: 08/1996
Jak wiesz, sam komputer jest jedynie zbiorem
dość skomplikowanych układów elektronicznych,
które same z siebie nie są w stanie wykonać
jakiejkolwiek znaczącej operacji. Jego
"inteligencja" bierze się w całości z wiedzy, którą
przekazali mu programiści w postaci
odpowiedniego oprogramowania. Niniejsza
książka wprowadzi Cię w fascynujący świat
programowania w Turbo Pascalu.
- Co to jest Problem, Metoda, Algorytm,
Implementacja, Zdrowy rozsądek...?
- Jak korzystać z edytora Turbo Pascala?
- Od czego zacząć, czyli jak obliczyć pole koła za pomocą komputera?
- Czym się różni łańcuch od liczby rzeczywistej?
- Do czego służy instrukcja warunkowa?
- Jak rozwiązać dowolne równanie?
- Co się kryje pod tajemniczymi nazwami: funkcje i procedury?
- Do czego służą tablice, a do czego pętle?
- Jak zapisywać dane w pliku na dysku?
- Jak tworzyć i korzystać z modułów bibliotecznych?
- Jak uruchamiać "oporne" programy?
Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w tej książce! Wszystko
opisane żywym i barwnym językiem, zilustrowane krótkimi, przejrzystymi i
praktycznymi programami.
Szkoda czasu, żeby przegryzać się przez opasłe tomiska, aby nauczyć
się podstaw programowania. Rozpocznij od tej krótkiej, ale niezwykle
treściwej książki, dzięki której programowanie stanie się szybkie, łatwe i
przyjemne...
Strona numer 1 z 82
605414.005.png 605414.006.png 605414.007.png 605414.008.png
Jak wiesz, komputer jest jedynie zbiorem skomplikowanych układów elektronicznych, które same z siebie nie są
w stanie wykonać jakiejkolwiek znaczącej operacji. Jego „inteligencja" bierze się z wiedzy, którą przekazali mu
programiści w postaci odpowiedniego oprogramowania. Niniejsza książka wprowadzi Cię w fascynujący świat
programowania w Turbo Pascalu.
• Co to jest Problem, Metoda, Algorytm, Implementacja, Zdrowy rozsądek...?
• Jak korzystać z edytora Turbo Pascala?
• Od czego zacząć czyli jak obliczyć pole koła za pomocą komputera?
• Czym różni się łańcuch od liczby rzeczywistej?
• Do czego służy instrukcja warunkowa?
• Jak rozwiązać dowolne równanie?
• Co kryje się pod tajemniczymi nazwami: „funkcje i procedury?
• Do czego służą tablice, a do czego pętle?
• Jak zapisywać dane w pliku na dysku?
• Jak tworzyć i korzystać z modułów biblitecznych?
• Jak uruchamiać „oporne" programy?
Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w tej książce! Wszystko opisane żywym i barwnym językiem,
zilustrowane krótkimi, przejrzystymi i praktycznymi programami.
Szkoda czasu żeby przegryzać się przez opasłe tomiska aby nauczyć się podstaw programowania. Rozpocznij od
tej krótkiej ale niezwykle treściwej książki, dzięki której programowanie stanie się szybkie, łatwe i przyjemne...
Projekt okładki: Maciej Pasek „ARTGRAF" © HELION, 1996 ISBN: 83-86718-40-4
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest
zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku
filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Występujące w tekście znaki są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich posiadaczy.
Autor oraz Wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich.
Strona numer 2 z 82
605414.001.png
Spis treści
Po co mi programowanie?
4
Co to jest programowanie?
6
Jak to się robi naprawdę?
7
Problem
Metoda
Algorytm
Projekt
Implementacja
Uruchomienie
Zdrowy rozsądek
Narzędzie
11
Zaawansowane funkcje edytora
Zapamiętaj
Pierwszy program
17
Zapamiętaj
Nic nie jest doskonałe
21
Zapamiętaj
Ulepszamy dalej
24
Zapamiętaj
Wyrażenia
27
Zapamiętaj
Instrukcja warunkowa
31
Zapamiętaj
Rozwiązujemy dowolne równanie
34
Zapamiętaj
Funkcje i procedury
37
Zapamiętaj
Jak program porozumiewa się z funkcją?
42
Zapamiętaj
Programowanie na poważnie
48
Typy strukturalne, czyli jak przechować więcej danych
49
Zapamiętaj
Struktura programu
54
Typy i stałe
55
Zapamiętaj
Do dzieła!
58
Pliki, czyli jak uchronić dane przed zgubą
63
Zapamiętaj
Łańcuchy
68
Zapamiętaj
Więcej pamięci!
70
Zapamiętaj
Pożyteczne drobiazgi, czyli moduły biblioteczne
74
Zapamiętaj
Moduły własne
77
Zapamiętaj
Jak uruchamiać oporne programy
80
Literatura
82
Strona numer 3 z 82
605414.002.png
Po co mi
programowanie?
Zanim zagłębimy się w dyskusję o tajnikach programowania, wypadałoby odpowiedzieć na podstawowe
pytanie: czy w ogóle jest Ci ono potrzebne? W zasadzie — nie. Brak umiejętności programowania nie
przeszkodzi Ci w zdaniu matury, napisaniu listu, zrobieniu zakupów czy prowadzeniu samochodu. No, może od
czasu do czasu będziesz musiał zaprogramować magnetowid, ale czynność ta z „prawdziwym"
programowaniem ma raczej mało wspólnego... Tym niemniej — skoro sięgnąłeś po tę książkę — można
założyć, że masz zamiar zawrzeć bliższą znajomość z komputerami. A to już zupełnie inna sprawa. Jak wiesz
sam komputer jest jedynie zbiorem dość skomplikowanych układów elektronicznych, które same z siebie nie są
w stanie wykonać jakiejkolwiek znaczącej operacji. Jego „inteligencja" bierze się w całości z wiedzy, którą
przekazali mu programiści w postaci odpowiedniego oprogramowania. Nawet tak trywialna operacja, jak
wprowadzenie pojedynczego znaku z klawiatury, związana jest z wykonaniem sporej liczby operacji
zakodowanych w oprogramowaniu systemowym. A co dopiero wyliczenie bilansu firmy czy wycieniowanie
skomplikowanego rysunku... A zatem nie ma mowy o funkcjonowaniu komputera bez oprogramowania.
Oczywiście nie oznacza to, że aby wprowadzić z klawiatury swoje nazwisko, musisz cokolwiek programować:
odpowiednie funkcje zostały już dawno utworzone i przekazane do dyspozycji użytkowników pod postacią
systemu operacyjnego i oprogramowania użytkowego. O ile nie masz zamiaru zająć się tworzeniem podobnego
oprogramowania, nie musisz nawet wiedzieć, jak takie funkcje działają, chociaż czasem przydaje się to w
różnych kryzysowych sytuacjach. Tak więc znajomość programowania nie jest konieczna do obsługi komputera.
Może w takim razie programowanie jest potrzebne do korzystania z programów użytkowych? Okazuje się, że
też nie. Nowoczesne edytory tekstów, arkusze kalkulacyjne i inne powszechnie używane aplikacje biurowe
pozwalają na wykonywanie wymyślnych operacji przez naciśnięcie kilku klawiszy lub kliknięcie myszką.
Typowa księgowa (używająca Excela), pisarz (piszący w Wordzie) czy grafik (korzystający z Corela) nie mają
zwykle pojęcia o programowaniu — bo do niczego nie jest im ono potrzebne. No to o czym my w ogóle
mówimy? — mógłbyś zapytać. Otóż sprawa wcale nie jest przesądzona. Przede wszystkim istnieje spora grupa
czytelników, którzy zamierzają poznać sposoby przymuszenia komputera do wykonywania dokładnie tego,
czego sobie zażyczą — czyli właśnie metody programowania. Część z nich zapewne zostanie w przyszłości
programistami i zajmie się tworzeniem oprogramowania systemowego i użytkowego (działalność to wcale
intratna). Inni, podchodzący do zagadnienia bardziej po amatorsku, zadowolą się satysfakcją intelektualną
płynącą ze zrozumienia zasad działania programów i umiejętności zapanowania nad skomplikowanym
narzędziem, jakim jest nowoczesny komputer. Jeszcze inni (tych będzie zapewne najwięcej) będą po prostu
wykorzystywać zdobyte umiejętności do rozwiązywania problemów spotykanych w codziennej pracy, nie
pretendując bynajmniej do miana programistów, choćby nawet amatorów. Ale przecież równie dobrze mogą
skorzystać z jakiegoś programu użytkowego. Zgoda, z pewnym drobnym zastrzeżeniem. Nowoczesne
oprogramowanie jest w stanie zrobić prawie wszystko za jednym naciśnięciem klawisza czy kliknięciem
myszką. Nie znaczy to jednak, że spełni ono wszystkie nasze żądania, ani też że spełni je dokładnie tak, jak
byśmy chcieli. Poza tym duże, wszystko-wiedzące-i-mogące pakiety użytkowe są na ogół tak skomplikowane,
że obmyślenie metody realizacji zadania często zajmuje więcej czasu, niż zaprogramowanie go od podstaw.
Wreszcie może się po prostu zdarzyć (i najczęściej się zdarza), że odpowiedniego oprogramowania nie będzie
pod ręką, albo też, że co prawda będzie, ale ze względu na wysokie wymagania sprzętowe (dotyczy to zwłaszcza
nowej generacji programów dla Windows) jego uruchomienie będzie mniej lub bardziej kłopotliwe. Czy do
banalnego obliczenia średniej ocen potrzebny Ci będzie od razu zaawansowany pakiet matematyczny, jak
Statgraphics, czy arkusz kalkulacyjny, jak Excell Czy Twój ulubiony edytor potrafi zliczyć wszystkie znaki w
tekście, który właśnie napisałeś? A jeśli tak, to czy jest w stanie określić średnią długość zdania? Wszystkie te
operacje można zrealizować za pomocą prostych programików w Pascalu lub Basicu, których napisanie i
uruchomienie nawet niezbyt wprawnemu użytkownikowi zajmuje kilkanaście minut. Nawet jeśli jesteś
wyłącznie użytkownikiem jakiegoś konkretnego programu (np. edytora tekstów) i nie masz zamiaru zawierać
znajomości z Pascalem czy Basicem, zapoznanie się z podstawami sztuki programowania będzie nie od rzeczy.
Dlaczego? Wyobraź sobie, że w dokumencie, nad którym pracujesz, znajduje się kilkanaście tabelek, a w każdej
z nich musisz zamienić miejscami pierwszy wiersz z drugim. Praktycznie żaden edytor nie umożliwia zamiany
dwóch wierszy tabeli w jednym kroku, a tym bardziej zrobienia tego dla wszystkich tabelek w dokumencie. Tak
jednak się składa, że większość nowoczesnych edytorów (WordPerfect, Word dla Windows) umożliwia
użytkownikowi tworzenie tak zwanych makrodefinicji, będących niczym innym, jak tylko programami
Strona numer 4 z 82
605414.003.png
napisanymi w specjalnym języku. Zamiast więc żmudnie wyszukiwać kolejne tabele i zamieniać wiersze
miejscami, możesz napisać odpowiedni program (makrodefinicję), która zrobi to automatycznie. Rzecz jasna,
nie będziemy się tutaj zajmować językami makrodefinicji, będziesz jednak miał okazję zapoznać się z
elementarnymi koncepcjami programowania — jak instrukcja warunkowa, pętla czy procedura — których
znajomość w znaczący sposób ułatwi posługiwanie się takimi językami. Po co więc potrzebne jest
programowanie? Najogólniej mówiąc, po to, by móc zrealizować zadania kłopotliwe lub niemożliwe do
wykonania „ręcznie". Program, niezależnie od tego, jakim narzędziem utworzony i jakiemu celowi służący,
umożliwia automatyzację powtarzających się, rutynowych czynności, których wykonywanie byłoby zbyt nużące
lub pochłaniało za dużo czasu. Oczywiście, wszystko można zrobić ręcznie — po co jednak przerzucać dwie
tony piasku łopatą, skoro obok stoi gotowy do użycia spychacz... Spróbujmy nauczyć się go obsługiwać.
Strona numer 5 z 82
605414.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin