Coaching mentoring i zarzadzanie. Jak rozwiazywac problemy i budowac zespol.pdf

(369 KB) Pobierz
Coaching, mentoring i zarządzanie. Jak rozwiązywać problemy i budować zespół
Coaching, mentoring i zarz¹dzanie.
Jak rozwi¹zywaæ problemy
i budowaæ zespó³
Autor: Micki Holliday
T³umaczenie: Ma³gorzata G³ogowska
ISBN: 83-246-0167-8
Problems and Build Winning Teams
Format: B5, stron: 264
Niech mened¿erowie stan¹ siê trenerami, mentorami i doradcami
Jak motywowaæ i inspirowaæ ludzi do pracy w dobie redukcji zatrudnienia?
Jak stworzyæ atmosferê, w której dobry pracownik jest dla innych przyk³adem,
a nie zagro¿eniem?
Jak pracowników, którzy stwarzaj¹ problemy, zmieniæ w produktywnych
cz³onków zespo³u?
Dlaczego coaching zamiast tradycyjnego zarz¹dzania ludŸmi?
W œwiecie sportu, sk¹d pochodzi idea coachingu, trener dru¿yny zajmuje siê wszystkim:
prowadzi rekrutacjê, motywuje, ocenia, rozstrzyga konflikty i zatrzymuje najlepszych
zawodników. Dobrze zna wszystkich cz³onków zespo³u, cieszy siê ich szacunkiem,
stwarza atmosferê zdrowej rywalizacji i inspiruje do osi¹gania zadziwiaj¹cych wyników.
Czy jako mened¿er w firmie mo¿esz przyj¹æ tak szerok¹ odpowiedzialnoœæ i zbli¿yæ siê
do ludzi w swoim zespole? Owszem, ale dopiero wtedy, gdy porzucisz styl myœlenia
typowy dla prze³o¿onych — i staniesz siê coachem. Coach ma do odegrania trzy role:
jako trener wnosi do pracy entuzjazm i pokazuje ludziom wspólny cel;
jako mentor dzieli siê wiedz¹ i doœwiadczeniem;
jako doradca wskazuje drogê i podsuwa rozwi¹zania.
S¹ to g³ówne za³o¿enia modelu StaffCoach™ sprawdzonego przez mened¿erów na
ca³ym œwiecie. WprowadŸ go w swoim zespole. Poznaj bli¿ej ludzi, którymi kierujesz,
i zaproponuj im lepszy uk³ad. Przeczytaj tê ksi¹¿kê i dowiedz siê:
jak tworzyæ wiêzi zespo³owe,
jak promowaæ w zespole po¿¹dane wartoœci,
jak rozmawiaæ z cz³onkami zespo³u — a nie tylko mówiæ do nich,
jak us³yszeæ to, co naprawdê myœl¹,
jak zwalczaæ niepo¿¹dane zachowania,
jak delegowaæ zadania.
92040884.006.png 92040884.007.png 92040884.008.png 92040884.009.png 92040884.001.png 92040884.002.png
Spis treści
Wstęp ................................................................................................................9
Doprowadź do nowych sukcesów ......................................................................... 10
Model StaffCoaching™ .......................................................................................... 10
Inwestowanie w prawdziwe środki ....................................................................... 11
Wszystko się sprowadza do wygrywania .............................................................. 12
1. Wyniki Twojego zespołu zależą od Ciebie .................................................15
Uświadom sobie, na czym polega rola coacha ...................................................... 15
Stosuj dziesięć wartości skutecznego StaffCoacha™ ........................................... 16
Studium przypadku ............................................................................................... 30
Analiza studium przypadku .................................................................................. 31
Analiza przypadku ................................................................................................ 33
Wyznawane przez Ciebie wartości mają wpływ na Twój zespół .......................... 33
Ćwiczenie: Skąd pochodzą wyznawane przez Ciebie wartości ............................ 35
Analiza ćwiczenia .................................................................................................. 36
Pięć zasad coachów osiągających świetne wyniki ................................................ 37
Studium przypadku ............................................................................................... 43
Analiza ................................................................................................................... 43
Podsumowanie ...................................................................................................... 44
Test ........................................................................................................................ 44
2. Pięcioetapowy model StaffCoaching™ .......................................................45
Coaching to proces ................................................................................................ 45
Działania, dzięki którym potencjał pracowników
zostanie optymalnie wykorzystany ....................................................................... 47
Cztery skuteczne techniki umożliwiające poznanie cech
i możliwości pracowników .................................................................................... 49
Podsumowanie odpowiedzi: zbierz je i przeanalizuj ............................................ 55
Analiza Twoich preferencji i tendencji postępowania .......................................... 56
Twój styl StaffCoaching™ ..................................................................................... 57
Sześć zagrożeń stojących na drodze do sukcesu StaffCoaching™ ....................... 60
Studium przypadku ............................................................................................... 64
Analiza przypadku ................................................................................................ 65
Dziesięć metod zapewniających dobre wyniki zespołu ........................................ 66
Studium przypadku ............................................................................................... 75
Analiza studium przypadku .................................................................................. 76
Podsumowanie ...................................................................................................... 78
Test ........................................................................................................................ 78
C OACHING , MENTORING I ZARZĄDZANIE
3. Rola coacha: inspirowanie i motywowanie pracowników ......................... 79
Rola coacha ............................................................................................................ 80
Kilka wskazówek dla coacha ............................................................................... 108
Relacje z pracownikami ....................................................................................... 109
Często podejmowane działania ........................................................................... 110
Czego oczekiwać, gdy postępujesz prawidłowo .................................................. 111
Studium przypadku ............................................................................................. 114
Analiza przypadku ............................................................................................... 116
Podsumowanie .................................................................................................... 118
Test ...................................................................................................................... 119
4. Rola mentora: instrukcje na podstawie przykładów ................................ 121
Proces, który ma określony cel ............................................................................ 123
Dziesięć rad dla mentorów .................................................................................. 128
Sześć sposobów myślenia .................................................................................... 129
Pytania dotyczące analizy sposobu myślenia ...................................................... 135
Trzy podstawowe etapy działania skutecznego mentora .................................... 136
Ćwiczenie ............................................................................................................. 140
Efekt pracy skutecznego mentora ....................................................................... 144
Korzyści wynikające z mentoringu ..................................................................... 148
Podsumowanie .................................................................................................... 148
Test ...................................................................................................................... 149
5. Rola doradcy: konfrontacja i korygowanie działania pracowników ........ 151
Sytuacje, w których należy doradzać pracownikom ........................................... 153
Cztery czynniki decydujące o skuteczności doradzania ..................................... 155
Wskazówki na temat doradzania ........................................................................ 157
Filozofia konfrontacji: pozytywne podejście do negatywnych zdarzeń ............. 158
Pięcioetapowy proces konfrontacji ..................................................................... 161
Osiem sposobów na wyeliminowanie nieodpowiedniego zachowania ............... 164
Ćwiczenie dotyczące oceny roli doradcy ............................................................. 168
Dziesięć zasad dotyczących sesji doradczych ..................................................... 169
Studium przypadku ............................................................................................. 172
Analiza przypadku ............................................................................................... 174
Pięć kroków prowadzących do modyfikacji zachowania .................................... 174
Ćwiczenie dotyczące modyfikacji zachowania ................................................... 177
Zadawaj pytania, aby uzyskać potrzebne odpowiedzi ........................................ 177
Ćwiczenie: Tworzenie otwartych pytań .............................................................. 178
Rezultaty skutecznego działania doradcy ........................................................... 179
Ćwiczenie: Czy Twoje porady służą Twojemu zespołowi? ................................ 180
Podsumowanie .................................................................................................... 181
Test ...................................................................................................................... 181
6. Integrowanie zespołu ............................................................................... 183
Grupa a zespół ..................................................................................................... 184
Stwórz wizję ........................................................................................................ 185
Dowiedz się, co może przysparzać problemów członkom zespołu .................... 187
Studium przypadku ............................................................................................. 191
Analiza przypadku ............................................................................................... 192
6
92040884.003.png
S PIS TREŚCI
Zaangażowanie i wzajemne wspieranie się ........................................................ 193
Lista sprawdzająca reakcję na problemy w zespole ............................................ 195
Lista sprawdzająca .............................................................................................. 199
Ustal wspólne priorytety dla członków zespołu ................................................. 200
Ćwiczenie ............................................................................................................ 204
Właściwe myślenie o celu zespołu ...................................................................... 205
Podsumowanie .................................................................................................... 206
Test ...................................................................................................................... 206
7. Zarządzanie w ramach modelu StaffCoaching™ ......................................209
Działanie lub rozwój ........................................................................................... 209
Historia o zarządzaniu ........................................................................................ 210
Ćwiczenie ............................................................................................................ 211
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 212
Delegowanie zadań a rola StaffCoaching™ ........................................................ 213
Ćwiczenie ............................................................................................................ 214
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 216
Osobowość a rola coacha .................................................................................... 218
Przeszkody na drodze coacha ............................................................................. 219
Ćwiczenie ............................................................................................................ 228
Cztery elementy związane z zarządzaniem w modelu StaffCoaching™ ............. 230
Ćwiczenie: Zastosowanie „czterech P” .............................................................. 231
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 232
Pięć sposobów na ciche narzekania .................................................................... 232
Współpraca członków zespołu ............................................................................ 235
Podsumowanie .................................................................................................... 236
Test ...................................................................................................................... 236
8. Co z tego wynika i dla kogo to ma znaczenie? .........................................239
Postawa coacha ................................................................................................... 240
Ćwiczenie ............................................................................................................ 240
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 241
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 242
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 244
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 245
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 246
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 247
Nastawienie i wartości ........................................................................................ 247
Najważniejsze elementy ...................................................................................... 249
Metody dla Twojego zespołu ............................................................................... 251
Mądrość coachingu ............................................................................................. 253
Ćwiczenie ............................................................................................................ 253
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 254
Wpływ na pracowników ...................................................................................... 254
Skorowidz .....................................................................................................257
7
92040884.004.png
Doceń pracownika i ciesz się z uzyskanych wyników .
Uświadom sobie, na czym polega rola coacha
„Jeszcze jedno takie zadanie i się zwolnię!”. „Co oni sobie myślą? Że jestem
czarodziejem?”. „Nie jestem w stanie sobie poradzić z jeszcze większą ilością
obowiązków”. Czy takie wypowiedzi wydają Ci się znajome? Cóż, należy do
nich przywyknąć, gdy mamy do czynienia z rozwijającym się w zawrotnym tem-
pie rynkiem i z coraz większą ilością zadań, podczas gdy zmniejszają się zasoby
siły roboczej. Wymagania klientów rosną, a nasza zdolność sprostania tym wy-
maganiom maleje i coraz częściej zastanawiamy się, jak sobie z nimi poradzić,
nie znajdując odpowiedzi. W związku z tym są dwie wiadomości: dobra i zła.
Zła jest taka, że czeka Cię jeszcze jedna rola. Dobra wiadomość jest taka, że to
rola coacha.
Coaching 1 nie jest umiejętnością wrodzoną. Nie odnosi się jedynie do sportu:
to coś więcej niż przewodzenie drużynie na boisku czy też wojsku w terenie. To
także coś więcej niż chwalenie pracowników. Chodzi o uzyskanie rezultatów,
które umożliwią Ci spokojne oraz skuteczne zarządzanie zespołem i grupą oraz
odnoszenie sukcesów.
(ang.) — proces szkoleniowy nastawiony głównie na wykształcenie i doskonalenie
umiejętności pracownika, prowadzony najczęściej w układzie jeden szkolący na jednego
szkolonego — przyp. tłum.
Coaching
1
92040884.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin