ABC
WYCHOWANIA
Mieczysław ŁobockiRedakcja TERESA DUNIN
Spis treści
Projekt okładki i stron tytułowych ZOFIA KOPEL-SZULC
Skład „BEZ ERRATY" JOANNA DYSZCZYK
WYDANIE
WYDAWNICTWO UMCS, LUBLIN 1999
ISBN 83-227-1364-9
WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU MARII CURIE-SKŁODOWSKIEJ
Pl. Marii Curie-Skłodowskiej S, 20-031 Lublin
Tel. (0-81) 537-53-02, 537-53-04, faks 537-53-02
Internet: http://press.umcs.lublin.pl
Wstęp 7
I. Podstawowe problemy wychowania 11
1. Pojęcie wychowania i jego cechy 11
2. Związek między wychowaniem a opieką 20
3. Cele i zadania wychowania 24
4. Wychowanie w świetle teorii osobowości 33
II. Środowiska społeczne i ich znaczenie dla wychowania 43
1. Środowiska naturalne '. 43
2. Środowiska intencjonalne 51
III. Koncepcje pedagogiczne źródłem innowacji w wychowaniu 57
1. Koncepcja Janusza Korczaka 57
2. Koncepcja Aleksandra Kamińskiego 61
3. Koncepcja Celestyna Freineta 66
4. Koncepcja Aleksandra S. Neilla 70
5. Koncepcja Wasyla A. Suchomlińskiego 74
IV. Warunki skuteczności wychowania 78
1. Humanistyczne podejście do wychowanków 78
2. Eksponowanie metod oddziaływań pośrednich 82
3. Umiejętność porozumiewania się z wychowankami 84
4. Poznawanie dzieci i młodzieży 86
5. Unowocześnienie kształcenia pedagogicznego 90
V. Wybrane formy pracy wychowawczej 93
1. Formy organizowania współżycia i współdziałania 93
2. Formy organizowania czasu wolnego .... 98
3. Formy organizowania procesu uczenia się 103
4. Formy wzmacniania pozytywnego i negatywnego 106
5. Formy współdziałania z rodzicami 112
6 Spis treści
VI. Samorządność i samorząd w procesie wychowania 118
1. Pojęcie samorządności i jej znaczenie wychowawcze 118
2. Warunki rozwijania samorządności 120
3. Samorząd jako zinstytucjonalizowana samorządność 123
4. Przejawy samorządnej działalności wychowanków 126
5. Niebezpieczeństwa zagrażające samorządności wychowanków 130
VII. Współzawodnictwo i współdziałanie w procesie wychowania 135
1. Określenie współzawodnictwa i współdziałania 135
2. Współzawodnictwo indywidualne a współdziałanie 137
3. Współzawodnictwo grupowe a współdziałanie 139
4. Współzawodnictwo i współdziałanie w świetle badań 141
5. Ocena współzawodnictwa i współdziałania 144
Zakończenie 147
Bibliografia 151
Wstęp
Dzieci i młodzież - niezależnie od wieku i stopnia swej dojrzałości -przedstawiają sobą wielorakie wartości, dzięki którym zasługują w pełni na akceptację. Reprezentowanych przez nich wartości nie są w stanie przesłonić ani rzucające się niekiedy w oczy ich wady rozwojowe, ani trudności, jakie często sprawiają nam swym zachowaniem.
Wychowywane przez nas dzieci i młodzież dzielą przecież z nami wspólny los na dobre i złe. W tym znaczeniu wszyscy jesteśmy partnerami i jesteśmy sobie potrzebni. Nie ma" tu osób bardziej znaczących ani gorszych czy złych w sensie egzystencjalnym. Wszystkim przysługują te same prawa do szacunku i poszanowania godności osobistej. W szczególny zaś sposób przysługują one najmłodszym i słabszym, ponieważ sami nie są oni w stanie stawać w swej obronie i skutecznie przeciwstawiać się złu.
Zajmując się wychowaniem, warto pamiętać, iż życie nasze bez dzieci i młodzieży byłoby inne i na pewno uboższe. Należy więc cieszyć się, że to przedziwny zbieg okoliczności dał nam, jako wychowawcom lub nauczycielom, szansę bycia z nimi razem, a przez to wzajemnego oddziaływania na siebie. Oznacza to, iż w poprawnie zorganizowanym procesie wychowania doskonaleniu podlegają zarówno wychowankowie, jak i wychowawcy czy nauczyciele. Kto nie jest w stanie zrozumieć tej podstawowej prawdy, ten nie będzie mógł zasłużyć sobie na miano mistrza w działalności wychowawczej.
Każde dziecko, jako istota ludzka, ma nam do zaoferowania dużo więcej, niż można by się po nim spodziewać. Przede wszystkim są w nim niewyczerpane wręcz pokłady dobra; charakteryzuje je nadzwyczajna ciekawość otaczającego świata i gotowość do współbrzmienia z innymi. Toteż jego zachowanie, myślenie i odczuwanie są nierzadko
8 Wstęp
wynikiem tego, co postrzega wokół sie...
olimpiku