Joga Magazyn MaciejWielobob.pl nr 2 sierpień 2010 yoga.pdf

(457 KB) Pobierz
newsletter szablon
nr 2, sierpieñ 2010
345722757.004.png
Witajcie w drugim numerze e-magazynu dla
subskrybentów newslettera MaciejWielobob.pl!
Tym razem tematem bie¿¹cego numeru jest
budowanie sekwencji praktyki asan . Temat
d¹¿enia do praktyki w³asnej jest zawsze
motywem przewodnim prowadzonych przeze
mnie wakacji z jog¹ i okazuje siê du¿ym
wyzwaniem dla wielu osób. W naszym mini
magazynie zebra³em najwa¿niejsze chyba
zagadnienia zwi¹zane z praktyk¹ w³asn¹, ale jeœli bêdziecie mieæ jakieœ pytania
– œmia³o piszcie do mnie na mail
pozdrawiam ciep³o
MACIEJ WIELOBÓB - NAJBLI¯SZE WARSZTATY
4-5 wrzeœnia 2010 w Przemyœlu, Warsztat „Krêgos³up w praktyce jogi:
poszukiwanie wolnoœci od napiêcia”
25 wrzeœnia 2010 w Krakowie, Seminarium „ Joga Krishnamacharyi (I):
wprowadzenie do vinyasa krama; sekwencja tadasany
26 wrzeœnia 2010 w Krakowie, Warsztat „ W poszukiwaniu funkcjonalnego
ruchu: wygoda w asanach”
2-3 paŸdziernika 2010 w Gdañsku, Warsztat „ Porzucanie pamiêci,
poszukiwanie œwie¿oœci”
Szczegó³owe informacje na stronie www: http://maciejwielobob.pl/?page_id=16
MACIEJ WIELOBÓB - NAJBLI¯SZE WARSZTATY
345722757.005.png 345722757.006.png 345722757.007.png
Magazyn dla subskrybentów newslettera
autor: Maciej Wielobób
BUDOWANIE SEKWENCJI W PRAKTYCE ASAN
Cel sekwencji
Budowanie sekwencji musimy zacz¹æ od postawienia celu budowanej sekwencji, jak równie¿
d³ugoterminowego celu naszej praktyki. Cel mo¿e mieæ ró¿ny charakter – mo¿e to byæ leczenie jakiejœ
dolegliwoœci, mo¿e to byæ przygotowanie do wykonania jakiejœ trudnej asany, przygotowanie do
pranajamy lub medytacji etc. Niezale¿nie co postanowimy, cel musi byæ postawiony przed zbudowaniem
sekwencji. Praktyka bez celu lub zastanawianie siê po praktyce, co dziêki niej zyskaliœmy jest co najmniej
absurdalne.
Cel krótkoterminowy powinien byæ koherentny z celem d³ugoterminowym, a przynajmniej nie byæ
z nim sprzeczny.
Okolicznoœci praktyki
Cel sekwencji to nie wszystko. Logikê sekwencji determinuj¹ jeszcze okolicznoœci praktyki, do
których przyk³adowo nale¿¹:
wiek i stan psychofizyczny danej osoby,
pora dnia, w której ma odbywa siê praktyka, ale równie¿ i pora roku,
aktywnoœci wykonywane przed i po praktyce (inaczej bêdziemy æwiczyæ rano jako pierwsza
aktywnoœæ po wstaniu i skorzystaniu z toalety, a inaczej wieczorem, gdy praktyka bêdzie ostatni¹ rzecz¹
przed snem),
stopieñ obci¹¿enia w ¿yciu zawodowym i rodzinnym, jak równie¿ iloœæ dostêpnego czasu,
stopieñ rozluŸnienia, si³a i elastycznoœæ danej osoby,
ew. problemy zdrowotne,
ci¹¿a, menstruacja, menopauza,
itd....
Warto pamiêtaæ, ¿e rozpoznanie okolicznoœci praktyki nie zwalnia nas z potrzeby postawienia celu
praktyki. „Praktyka menstruacyjna” to nie jest cel, tylko okolicznoœæ praktyki. Jeœli chcemy postawiæ cel to
musimy siê zastanowiæ jakie w³aœciwoœci zwi¹zane z menstruacj¹ chcielibyœmy skorygowaæ poprzez
praktykê (gor¹co, ból brzucha, ból dolnych pleców, zatrzymanie wody w organizmie, irytacja lub niepokój
etc.). Zale¿nie od osoby potrzeby bêd¹ inne i do nich trzeba dostosowaæ cel praktyki, a nie do ogólnego
modelu menstruacji. W ka¿dej sytuacji dostosowujemy siê wy³¹cznie do siebie, choæbyœmy mieli coœ
wykonywaæ odwrotnie ni¿ wszyscy inni w tej samej sytuacji.
3.
Cel sekwencji
Okolicznoœci praktyki
345722757.001.png
Magazyn dla subskrybentów newslettera
Dostêpne œrodki
1.Dobór asan (ew. pranajam i innych praktyk)
2.Stosunek dynamiki do statyki (trwania w pozycjach) w budowanych sekwencjach.
3.Wzorce i sposoby oddychania.
Oczywiœcie czasami stosuje siê inne œrodki, jeœli wymaga tego realizacja naszego celu, np. wykorzystanie
potencja³u umys³u (porzucenie samoograniczania siê na rzecz pozytywnego wykorzystania umys³u) czy
chocia¿by wykorzystanie dŸwiêku w praktyce asan (co szczególnie jest realizowane przez A.G. Mohana
czy T.K.V. Desikachara).
Dobór asan i pranajam. Pozycja cia³a i jej wp³yw na charakter praktyki
Asany stoj¹ce: wzmacniaj¹ miêœnie, integruj¹ strukturalnie ca³e cia³o, wzmagaj¹ trawienie i metabolizm,
ucz¹ równowagi.
Asany w le¿eniu na plecach: daj¹ poczucie stabilnoœci, uziemiaj¹, pozwalaj¹ ³atwo wyizolowaæ potrzebne
grupy miêœni, obszary cia³a (ze wzglêdu na du¿¹ powierzchniê padparcia cia³a)
Asany odwrócone: kszta³tuj¹ odwagê, pewnoœæ siebie, zwiêkszaj¹ ukrwienie klatki piersiowej i obrêczy
barkowej, odwracaj¹ dzia³anie grawitacji, umiejêtnie stosowane (!) odci¹¿aj¹ krêgos³up, ucz¹ równowagi
Asany w le¿eniu na brzuchu: daj¹ poczucie stabilnoœci, uziemiaj¹, pozwalaj¹ u³o¿yæ krêgos³up w jego
naturalnym u³o¿eniu (zachowane ³uki krêgos³upa)
Asany w siadzie, klêku i szpagacie: daj¹ poczucie stabilnoœci, uziemiaj¹, ze wzglêdu na obszern¹ i stabiln¹
powierzchniê podparcia (przynajmniej w siadach i klêkach) umo¿liwiaj¹ mniej wysi³kow¹ pracê w
potrzebnych nam zakresach.
Zakres w pozycji i jego dzia³anie na organizm
Sk³ony w przód: uspokajaj¹ uk³ad nerwowy, sch³adzaj¹, poprzez ³agodn¹ stymulacjê brzucha wspomagaj¹
te¿ proces trawienia
Wygiêcia w ty³: aktywizuj¹, pobudzaj¹, rozgrzewaj¹, uelastyczniaj¹ i od¿ywiaj¹ krêgos³up,
Sk³ony do boku: równowa¿¹ce w swoim dzia³aniu, uelastyczniaj¹ krêgos³up
Skrêty: prawid³owo wykonywane powoduj¹ odczucie wyciszenia, jakby wycofania, refleksyjnoœci
(nieprawid³owo – irytacji), zmniejszaj¹ sztywnoœæ tu³owia i bioder, wspomagaj¹ ukrwienie krêgos³upa i
narz¹dów jamy brzusznej
W³aœciwoœci poszczególnych pranajam
Pranajamy pobudzaj¹ce, zmniejszaj¹ce wilgoæ w organizmie: kapalabhati, bhastrika
Pranajamy równowa¿¹ce: nadi œodhana, warianty ujjayi
Pranajamy sch³adzaj¹ce: sitali, sitkari, æandra bhedana
Pranajamy rozgrzewaj¹ce: surya bhedana
4.
Dostêpne œrodki
345722757.002.png
Magazyn dla subskrybentów newslettera
To s¹ wartoœci orientacyjne, poniewa¿ w³aœciwoœci pranajamy mo¿emy równie¿ zmieniæ odpowiednio
manipuluj¹c stosunkiem d³ugoœci poszczególnych czêœci oddechu: wdech, zatrzymanie oddechu po
wdechu, wydech, zatrzymanie oddechu po wydechu. Ale o tym w osobnym poœcie.
Dynamika (przejœcia w pozycjach) vs statyka (trwanie w pozycjach)
Wiêkszoœæ osób zastanawiaj¹c siê nad odpowiednim doborem praktyki myœli tylko o doborze
konkretnych asan, ale równie istotny jest odpowiedni stosunek dynamiki (przejœæ miêdzy pozycjami
zsynchronizowanych z oddechem) do statyki (trwania w pozycjach). Ta sama asana, gdy zostajemy w niej
na 6 oddechów i gdy 6 wchodzimy do niej z wydechem a wychodzimy z wdechem, bêdzie mia³a inne
dzia³anie. Poni¿ej parê wskazówek na temat w³aœciwoœci, które mo¿na aktywowaæ za pomoc¹
dynamicznego lub statycznego wykonania asan.
Dynamika: zmniejsza stabilnoœæ, zwiêksza ruchliwoœæ, mobilnoœæ, przewa¿nie rozgrzewa, u³atwia
zsynchronizowanie oddechu z ruchem, zazwyczaj wysusza organizm, pomaga siê rozluŸniæ, daje poczucie
lekkoœci, likwiduje ociê¿a³oœæ
Statyka (trwanie w pozycjach): stabilizuje, zwiêksza wilgoæ w organizmie, wzmacnia
Oczywiœcie rzadko kiedy stosuje siê tylko i wy³¹cznie jedn¹ z tych w³aœciwoœci, zazwyczaj buduje siê
praktykê k³ad¹c nacisk bardziej na jedn¹ z tych w³aœciwoœci, ale uwzglêdniaj¹c te¿ drug¹, by nie kreowaæ
braku równowagi.
Uwaga: Dynamika nie oznacza, ¿e przejœcia wykonujemy szybko, tylko, ¿e nie trwamy w pozycjach, a
przechodzimy z jednej do drugiej. Sekwencje dynamiczne tak¿e wykonujemy w synchronizacji z
wyd³u¿onym oddechem (np. 5 sekund wdech – 5 sekund wydech).
Wzorce i rytmy oddychania
Wzorce oddychania
brzuszny: uspokaja, mo¿e usypiaæ, otwiera brzuch, stabilizuje, rozluŸnia, nie daje otwarcia klatki
piersiowej i wyd³u¿enia górnej czêœci krêgos³upa,
piersiowo-¿ebrowy: stabilizuj¹cy, daj¹cy poczucie integracji do³u i góry cia³a, daj¹cy otwarcie klatki
piersiowej od dolnych ¿eber po górn¹ granicê tu³owia,
ca³kowity oddech jogiczny: ³¹czy te wzorce, jak równie¿ pozytywne ich cechy – otwiera ca³y tu³ów,
pozwala utrzymaæ wyd³u¿ony krêgos³up przez wiêksz¹ czêœæ cyklu oddechowego, pomaga utrzymaæ
uwa¿noœæ, daje integracjê, u³atwia zastosowanie bandh.
Pozosta³e wzorce oddechowe (np. oddech szczytowy) s¹ nieprawid³owe i nie stosujemy ich. Je¿eli ktoœ ma
z³e nawyki oddechowe to jedynym sposobem na “zresetowanie” ich jest praktyka oddechu brzusznego do
czasu wygaœniêcia nawyków. Oddech brzuszny jest jedynym sposobem oddychania, który pozwala
oduczyæ siê b³êdnych nawyków oddechowych.
Potencja³ poszczególnych partii oddechu
5.
345722757.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin