Pomagamy ptakom ptzetrwa zim.doc

(134 KB) Pobierz

 

 

 

POMAGAMY 

PTAKOM

PRZETRWAĆ ZIMĘ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   Opracowała mgr I. Paruszewska

 

 

 

 

 

 

 

 

CELE:

·         POSZERZENIE ZNAJOMOŚCI ROŚLIN I ZWIERZĄT SPOTYKANYCH W OTOCZENIU PRZEDSZKOLA (NP. W PARKU, NA ŁĄCE, W LESIE); PRÓBY ZAOBSERWOWANIA, CZYM I W JAKI SPOSÓB ODŻYWIAJĄ SIĘ ZWIERZĘTA ZYJĄCE W NATURALNYM ŚRODOWISKU, ZWŁASZCZA PTAKI.

·         WYKONYWANIE NIEKTÓRYCH PRAC: ZBIERANIE, SUSZENIE, PRZECHOWYWANIE NASION I OWOCÓW, PRZEZNACZONYCH NA POKARM DLA PTAKÓW SYSTEMATYCZNIE DOKARMIANYCH ZIMĄ.

·         WIĄZANIE TYPOWYCH ZJAWISK ATMOSFERYCZNYCH ORAZ ZMIAN W SWIECI ROŚLIN I ZWIERZĄT Z AKTUALNĄ PORĄ ROKU. ZWRACANIE UWAGI NA ZJAWISKA CHARAKTERYSTYCZNE DLA ZIMY; OPADY ŚNIEGU, MRÓZ, RÓŻNICE W WYGLĄDZIE DRZEW LIŚCIASTYCH I IGLASTYCH.

·         NABYWANIE OPIEKUŃCZEGO STOSUNKU DO ZWIERZĄT I ROŚLIN.

·         OBSERWACJE PRZYLATUJĄCYCH DO KARMNIKA PTAKÓW. ROZPOZNAWANIE ICH I NAZYWANIE. OSŁUCHANIE Z NAZWAMI PTAKÓW ODLATUJĄCYCH NA ZIMĘ.

·         SZUKANIE W KSIĄŻKACH ILUSTRACJI NA OKREŚLONY TEMAT.

·         ZABAWY PRZY ŚPIEWIE NAUCZYCIELKI ILUSTUJĄCE TREŚĆ PIOSENKI Z WYKORZYSTANIEM ODPOWIEDNIO DOSTOSOWANYCH ELEMENTÓW RUCHU.

·         ZAPOZNANIE Z ZASADAMI BEZPIECZEŃSTWA POZA TERENEM PRZEDSZKOLA – UŚWIADOMIENIE KONIECZNOŚCI STOSOWANIA ZAKAZÓW UCZESTNICTWA W ZABAWCH ZAGRAŻAJĄCYCH ŻYCIU.

·         WYRABIANIE NAWYKÓW HIGIENICZNO – KULTURALNYCH ZWIĄZANYCH Z HARTOWANIEM.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPOSOBY REALIZACJI

 

1. Zachęcanie dzieci do codziennych  obserwacji zimowej aury. Spontaniczne wypowiedzi na ten temat.

 

2. Spacer po ogrodzie, parku lub wycieczka do lasu.

·         Obserwowanie czynności przy odnawianiu karmnika przez rodziców lub pana woźnego. Udział dzieci w wyborze odpowiedniego miejsca na ustawienie karmnika.

 

3. Oglądanie atlasów z cyklu „Ptaki”.

·         Wyszukiwanie na obrazkach znajomych ptaków i nazywanie ich.

·         Oglądanie książek o tematyce zimowej. Wymiana niektórych książek w kąciku na książki o tematyce związanej z zimą.

 

4. Rozmowa na temat: „Przyszła zima – kto ją przetrzyma?”.

·         Jak przygotowujecie się do przetrzymania zimy? (Odzież, zapasy w domu, uszczelnianie okien itp.).

·         Jak radzą sobie zwierzęta? (Niektóre śpią, inne mają zapasy, inne przychodzą po pomoc do ludzi).

·         W jaki sposób my pomożemy ptakom? (Dokarmianie, pojenie w czasie dużych mrozów).

·         Czy śnieg pomaga, czy przeszkadza roślinom przetrwać zimę?

 

5. „Spiżarnia ptaków” – swobodne wypowiedzi na temat opowiadania: co ptaki lubią jeść? Jakie ptaki pozostały u nas na zimę? Jak pomóc ptakom?

·         Obejrzenie posiadanych nasion i owoców przeznaczonych do karmienia ptaków. Wykorzystanie różnorodnych nasion (słonecznika, dyni, maku, pszenicy, lnu, czarnego bzu itp.) do porównywania kształtów i klasyfikowania. Systematyczne gromadzenia pokarmu dla ptaków.

 

6. Wyznaczenie w kąciku przyrody miejsca na gromadzenie pożywienia dla ptaków. Ustalenie pory i dyżurów przy czyszczeniu karmnika i wysypywaniu karmy. Obserwacja przylatujących do karmnika ptaków – próby rozpoznawania i nazywania ich.

 

7. Zabawa ortofoniczna „Ptaki i kot”.

·         Przećwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach „ćwir”, „pi”, „miau”.

 

8. Ćwiczenia oddechowe „Piórka”.

·         Rozwijanie pojemności płuc, regulowanie oddechu poprzez dmuchanie na piórko tak, aby utrzymać je w powietrzu.

 

9. Słuchanie wiersza „Karmimy ptaki” – T. Fiutowskiej – praca z obrazkiem.

·         Uważne słuchanie tekstu mówionego.

·         Rozpoznawanie i nazywanie kilku żyjących w naturalnym środowisku gatunków ptaków: wróbel.

·         Zapoznanie z charakterystycznymi cechami wyglądu wróbla.

 

                                       Spadł śnieg a mróz srogi dookoła...

                                        Za oknem cicho i tylko słyszę,

                                        Jak wróbel woła:

                                        - Ćwir, ćwir, przedszkolaki,

                                        na waszą pomoc czekają ptaki.

                                        Sypnijcie ziarna, bo już za chwilę

                                        przyfruną wróble, gołębie, gile.

                                        Przynieście także, chłopcy, dziewczynki,

                                        dla sikoreczek skórkę słoninki.

                                        - Nam nie trzeba przypominać,

                                        bo gdy wkoło sroga zima

                                        wszystkie dzielne przedszkolaki

                                        z wielką chęcią karmią ptaki!

 

·         Co wróbel mówił do dzieci?

·         Co dzieci odpowiedziały?

 

10. Układanie opowiadania na podstawie wierszy: „Wróbelki”, „Dobry przykład” – Heleny Bojanowskiej.

 

                                                       WRÓBELKI

 

                                          Nie ma już ptaszków, poleciały.

                                          Porzuciły gniazda swoje

                                          i rodzinny ten swój kraj.

                                          Tylko wróbel, wierne ptaszę,

                                          chociaż mroźny wicher wieje,

                                          chętnie został tutaj z nami,

                                          bo ukochał gniazdo swe.

                                          Mój wróbelku, dzięki tobie,

                                          że świergotać będziesz nam,

                                          gdy ci bardzo głód dokuczy,

                                          ja ci chleba, ziarnek dam.

 

·         O czym  opowiada wiersz?

·         Dlaczego wróbel to wierny ptak? Co dziecko obiecuje wróblowi?

·         Dlaczego będzie go karmić?

                                                 DOBRY PRZYKŁAD

 

                                       Kręcił się pod oknem jakiś mały ptaszek

                                       i szukał żywności.

                                       Widząc to Łukaszek pokruszonej bułki sypnął mu

                                       garsteczkę.

                                       Ucieszył się ptaszek, podziobał troszeczkę,

                                       lecz nie zjadł wszystkiego i oto gdzieś leci...

                                       Wtem wraca za chwilkę, z nim drugi i trzeci,

                                       i czwarty, i piąty... Zbiegły się ptaszyny

                                       i skrzętnie zbierają chlebka okruszyny.

                                       Wesoło szczebioce skrzydlata gromadka.

                                       Patrzy się Łukaszek, potem powie mu matka:

                                       - Czy widzisz, jakie dobre te małe ptaszęta?

                                       Jednemu jeść dałeś, on jednak pamięta,

                                       że siostry i bracia jedliby z ochotą,

                                       poleciał też po nich, sprowadził ich oto.

 

 

·         O czym opowiada ten wiersz?

·         Co zrobił wróbel?

·         Dlaczego sprowadził inne wróble?

 

 

 

11.  Wycieczka do ogródka przedszkolnego – obserwacja śladów ptaków na śniegu. Posypywanie okruchów i ziarenek do karmnika.

·         Wyrabianie nawyków higieniczno – kulturalnych związanych z hartowaniem.

·         Rozgrzewanie się w czasie chłodu.

 

12. Historyjka obrazkowa na podstawie opowiadania „Wesołe gospody” M. Kownackiej.

·         Słuchanie krótkich opowiadań na bliskie dzieciom tematy z użyciem ilustracji.

·         Wyróżnianie na obrazkach i nazywanie znanych przedmiotów i zwierząt.

·         Wzbogacanie słownictwa o wyraz: karmnik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WESOŁE GOSPODY – M. KOWNACKA

 

 

1. „Biedronki piłowały deski, młotkami stukały, wesoły karmnik zmajstrowały!

-          Gdzie by go przymocować?

-          Za szybą w „Kąciku przyrody”! będą ptaszki leciały do tak ślicznej gospody!

-          A „Misie” i „Krasnale” w płacz: - My nie potrafimy tak wspaniale!

 

2. To „Biedronki” za młotki, za strugi –zbudowały karmnik drugi – a jak zbudowały trzeci – to już miały karmniki wszystkie w przedszkolu dzieci! Budowali z przyjemnością, ale teraz – jak z żywnością? Potrzebne konopie, tłuszcz i mak – rada w radę – zróbmy tak: W sieni ustawili karmnik i wymalowali na nim ptaki –sikory – koraliki, dzięcioły – zabijaki, ze to niby ptaszki proszą, niech im dzieci pokarm znoszą... No i do tej ptaszkowej stołówki – każdy coś ze swojej spiżarni użyczy: łój, skórka słoniny, siemię, nasiona chwastów – każdy dar składa dla głodomorów – ptaszków!

A kiedy do „ptaszkownicy” każdy coś chętnie dodał – to już pokarm dyżurni roznoszą po gospodach!

 

3. Teraz kino za oknem – nie trzeba lepszego kina –sikoreczka uboga po sznureczku się wspina... A bogatka – łup cup cup! Łój z patyka już dziobie...

Wtem kowalik zawitał – wiec frrrr – uciekły obie. Kowalik zabijaka, a dla niego łój – gratka! Ustępuje mu z drogi nawet mocna bogatka!

Dzięcioł nagle nadleciał z krasną mycką na czole!

- Nie rozwal nam gospody, drogi panie dzięciole! Robiliśmy gospodę cały tydzień blisko – jak rąbniesz, to rozwalisz – twarde masz dziobisko!

Patrzą dzieci i lalki, Plastuś, miś i osiołek... jak też łyka konopie ten gość z lasu, dzięciołek! A dzięcioł  prędko łykał, widocznie nie miał czasu, i ffffr! Szybko odleciał – prościutko w stronę lasu.

 

4. Więc wróciła sikorka znowu dziobać słoninkę – Mruczek patrzy przez szybkę i tylko łyka ślinkę!...

A laleczki wołają: Idź spać za piec, kocurze jak skoczysz na parapet, to dostaniesz po skórze! Tak wesoło w karmnikach, wszyscy chodzą weseli, gdy sikorki się kręcą na śmiesznej karuzeli!

 

 

 

 

 

 

 

13. Zabawa „Siedząca ciuciubabka”. Jedno z dzieci wybrane za pomocą wyliczanki siada na krześle z zasłoniętymi oczami. Pozostałe trzymającą się za ręce chodzą wokół niego. W pewnym momencie nauczycielka mówi: „stop”. Dzieci zatrzymują się. To, które stoi w danej chwili naprzeciw ciuciubabki podchodzi do niej i wypowiada imię siedzącego dziecka- ciuciubabki. Ciuciubabka musi odgadnąć, kto przy niej stoi. Jeżeli nie rozpozna po głosie, może wstać i dotykać oraz obracać kolegę. Jeżeli odgadnie, następuje zmiana ciuciubabki. Jeżeli nie, zostaje ona na krześle. W przypadku trzykrotnego nieodgadnięcia imienia dziecka nową ciuciubabkę wybiera się recytując wyliczankę. (Tak jak na początku zabawy).

 

 

Odleciały już skowronki,

wilgi i jaskółki.

Czajki, gęsi i bociany,

słowiki, kukułki.

Ale sroki i jastrzębie

z nami pozostały, i ty wierny, szary ptaszku,

nasz wróbelku mały.

 

Po zabawie zainteresowane dzieci mogą obejrzeć obrazki, o których mowa w wyliczance.

 

 

14. Zabawa kształcąca mowę – wykorzystanie wiersza pt. „Wróbelki zimą” Wł. Broniewskiego.

·         Ćwiczenia mięśni narządów mowy na wyrazach: „ćwir, ćwier”.

·         Inscenizacja wiersza – naśladowanie poruszania się wróbli.

·         Wiązanie typowych zjawisk atmosferycznych oraz zmian w świecie zwierząt z aktualną pora roku.

 

     WRÓBELKI ZIMĄ

 

Ćwir, ćwir, ćwir zima biała.

Podwóreczko przysypała,

w białym puchu cała ziemia,

Nic nie widać do jedzenia.

Ćwir, ćwir, ćwir,

na podwórko,

wyglądamy z gniazda dziurką.

czy na śmietnik dla wróbelków

nie wysypią kartofelków.

 

 

PRZYJACIEL ZZA OKNA – H. ŁOCHOCKA

 

 

 

 

SIKORKA:           Puk, puk!

 

CHŁOPIEC:          Kto tam?

 

SIKORKA:           Otwórz, to ja sikorka!

 

CHŁOPIEC;         A, dzień dobry, co słychać?

 

SIKORKA:          Bardzo źle!

                           Rano, mąż mój był w lesie.

                           Myślałam, że coś przyniesie.

                           Potem synowie byli w ogródku.

                           Także bez skutku.

 

CHŁOPIEC:        A ty szukałaś pożywienia?

 

SIKORKA:         O sobie już nie mówię.

                          Byłam i za górką, i za tymi topolami dwiema.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin