I. Dokarmiamy zwierzęta
Cel główny: Przyswajanie nazw, niektórych ptaków pozostających na zimę w Polsce. Uwrażliwienie dzieci na potrzeby zwierząt, zainteresowanie przyrodą.
Lp.
Zadania edukacyjne
Cele operacyjne
Zakres edukacji
Uwagi
1.
Słuchanie wiersza H. Ożogowskiej „Wróbelek” – ćwiczenia mowy, naśladowanie odgłosów ptaków, rozmowa n/t treści wiersza, zachęcenie do dokarmiania ptaków.
-słucha uważnie czytanego wiersza,
- rozumie potrzebę dokarmiania ptaków w czasie zimy,
z zakresu mowy i myślenia,
przyrodnicza
2.
Zabawy przy piosence „Gawron” – zabawy rytmiczne wg U. Nachtman – Smoczyńskiej „Echo rytmiczne”.
- porusza się rytmicznie przy muzyce
muzyczna
3.
„Zimowy obrazek” – wykonanie ilustracji za pomocą elementów wyciętych z kart ćwiczeń. Rozwijanie ekspresji twórczej dzieci, organizowanie wystawy prac.
- sprawnie posługuje się nożyczkami,
- samodzielnie projektuje obrazek i nakleja poszczególne elementy,
plastyczna
4.
Zabawy ruchowe kształtujące prawidłową postawę ciała, np. „Zmarznięty ptaszek – wesoły ptaszek”.
- bierze udział w zabawach,
- poprawnie wykonuje polecenia nauczyciela,
ruchowa, zdrowotna
5.
Układanie sylwety karmnika z przygotowanych papierowych elementów. Przeliczanie ptaków w karmniku, uzupełnianie ich liczby do sześciu.
- potrafi ułożyć sylwetę karmnika,
- liczy do sześciu, uzupełnia zbiory do sześciu,
matematyczna
6.
Ćwiczenia gimnastyczne z użyciem piłeczek, ćwiczenia celności rzutu, sprawności rąk i nóg.
- sprawnie posługuje się piłką,
- rzuca celnie do kosza,
7.
Historyjka obrazkowa na podstawie opowiadania „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” – określenie kolejności zdarzeń w historyjce, rozwijanie myślenia przyczynowo skutkowego.
- potrafi określić kolejność zdarzeń w historyjce,
- próbuje opowiedzieć fragmenty historyjki oglądając kolejne obrazki,
z zakresu mowy i myślenia
8.
Zabawa przyrodnicza „Poznajemy sikorkę” – poznanie zwyczajów i wyglądu sikorki, uwrażliwieni dzieci na los ptaków w zimie.
-wie jak wygląda sikorka,
- rozpoznaje sikorkę z pośród innych ptaków,
- zna zwyczaje sikorki,
9.
„Dokarmianie leśnych zwierząt” – rozmowy n/t pomocy udzielanej przez ludzi zwierzętom leśnym w czasie zimy. Oglądanie ilustracji paśników ustawianych w lesie. Swobodne wypowiedzi dzieci jak można pomagać zwierzętom z lasu?
- wie jak pomagać zwierzętom leśnym,
- wie jak wygląda paśnik i rozumie znaczenie tego słowa,
10.
Zabawa ze śpiewem „A ty ptaszku spiesz się spiesz...” – rytmizowanie nazw ptaków wg ustalonego rytmu.
- próbuje śpiewać refren piosenki,
- bawi się wesoło przy muzyce,
- rytmizuje podany wyraz,
11.
Zestaw ćwiczeń porannych nr XVI – wg K. Wlaźnik.
- bierze udział w zajęciach,
- wykonuje polecenia nauczyciela,
Literatura: Przewodnik metodyczny. Pięciolatek bawię się i uczę – red. W. Żaba – Żabińska
Wychowanie fizyczne w przedszkolu. – K. Wlaźnik
2
bronka851